Jump to content

Lage nytt ror, hvordan bør det utformes?


Nemo

Recommended Posts

Til Ingar og baatplassen.

Bakgrunnen denne henvendelsen var at jeg leste artikkelen om ror som Ingar har på Iotech. Den var meget informativ og programmet set vises til gir gode profiler, det er bare å velge profil og lengde(cord) på roret. Dermed slipper jeg å måtte teste dette ut selv.

Min båt er Halco planende på 29 fot med aksling i brakett, trebladet propell og hengende ror. Fikk laget et nytt ror for noen år siden, men det ble ikke helt vellykket. Profilen ble ikke lik modellen jeg hadde laget. Nå vil jeg modifisere dette roret og har i den forbindelse noen spørsmål.

Båten har en Sabb Ford 180 Hk med maks turtall 2450, gearutvekslingen er 1,51:1. Farten på maks turtall er 24+ knop og ved 2200 ca 21 knop, som er anbefalt kontinuerlig drift. Farten er målt med GPS.

Roret som brukes i dag er 460mm høyt, lengde oppe er 410mm og nede 330mm. Det vil si forkanten av roret er rett, mens akterkant er skrådd.

I artikkelen nevner du at forskjellige profiler velges til ulik fart, samt at høyde/lengde forhold har betydning for løft/motstand. Tror selv  at profil 0009 er den rette for min båt. Men det jeg er mest usikker på er størrelsen på roret, er det for langt? Høyden bør jeg kanskje beholde for å rekke ned til propellstrømmen. Ved denne høyde er roret ca 100 mm lavere enn akslingen.

Mitt spørsmål er om du har erfaring med valg av profil og størrelse på ror i henhold til de data som er beskrevet ovenfor. Det ville da være noe enklere valg når jobben skal gjøres.

På forhånd takk

Hilsen
Nemo

Link to post
Share on other sites

Velkommen Nemo! :smiley: Etter hva jeg har sett er roret viet liten oppmerksomher på norsk-produserte båter, de fleste har bare en flat plate der bak. Selvsagt er kostnadene ved å lage en profil den viktigste årsaken. Så bare det å ha et profilert ror er et vesentlig fremskritt. :smiley:

Selv om ditt ror er forholdsvis stort synes jeg allikevel NACA's 0009 er noe "tynt", det gir en max tykkelse på 3.7cm for et 41cm langt ror. Ville tro en 0015 profil var mere passende (max 6.2cm). Husk også at ca 5% av chord'en (lengden fra frem til bakkant) må legges til da det ikke er praktisk med en helt skarp avslutning. Dvs at et 41cm langt ror må beregnes som om det var 43cm.

Det hele er jo en prioriteringssak mellom svinge-egenskaper i lave hastigheter kontra motstand ved høyere. Du bør definitivt beholde høyden, som nevnt i den artikkelen er et høyt smalt ror bedre enn ett lavt og bredt. Nå som mange setter båtene sine på land ville det vært interessant om noen som har profilerte ror kunne ta noen mål, dvs lengden av roret og profilens tykkelse i 30% avstand fra forkant av roret.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Takker for tips.

Roret som brukes i dag virker svært godt på lave hastigeter og ved bakking. Men det ikke er tilfredstillende er ved kastighet som nærmer seg marsjfart, 18 kn og over. I tillegg er det ikke bra nok i medsjø. Det føles som om det kaviterer. Likevel er det bedre enn originalroret. Profilen er for tykk framme, tror det er der feilen ligger. men ikke tykkere enn ca samme som profil 0009.

 

Har også målt på andre båter som har ror med profil. De har stort sett kortere ror så jeg har derfor vært fristet til å kutte av det 5cm på lengden i tillegg til å rette profilen.

 

Var spent på om noen har brukt dette i praksis.

 

Håper på flere tips.

Link to post
Share on other sites

Ut fra det du beskriver er nok, som du er inne på, årsaken til problemet at profilen har feil form.

Som fører til at strømningen ikke er laminær i høyere hastigheter. Såsant roret ikke sitter nær overflaten og suger luft ville jeg ikke trodd at ren kavitasjon var mulig.

Skal ta med målebånd neste gang jeg er i havna. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Tok noen bilder samt mål på ror.
Fant bare to som hadde profilerte ror, Tresfjord 28 og Neptim 8000.
Og kun to med en akseptabel avslutning av kjølkanten, Summer Family 27 og Neptim 8000.
Her har virkelig båtbyggerne vært slappe.
Antar årsaken til at nesten alle har en rett, avkuttet kjøl er t det da er lettere å få skroget ut av formen.

Her kommer bildene, størrelsen på roret er angitt i lengde x høyde. De ror som skråner i akterkant er målt på midten.

Scand29 (40x45)
scan29.jpg


Summer27 (44x52)
summer27.jpg


Tresfjord 28 (36x66) max tykkelse profil 4.5cm
tresfjord28.jpg


Neptim8000 (33x58) max tykkelse profil 5.5cm
neptim8000.jpg


Ramin 785 (30x46)
ramin785.jpg


Biam 800 (42x50)
biam800.jpg


Nidelv 26 (40x43)
nidelv26.jpg


Joda 27 (42x46)
joda27.jpg


Nidelv 28 (35x45)
nidelv28.jpg


Agder 850 (37x54)
agder840.jpg


Joada 8100 (48x45)
joda8100.jpg


Som en kuriositet, her er en Windy ca 40 fot, den hadde støpte metallror, men heller ikke disse var profilerte. Se på de propellene..
windy.jpg

Link to post
Share on other sites

:nono:

Hei.

 

Dette var et kjempebra utvalg av ror.

 

Men det er som du sier, det er ikke mange som har brydd seg noe særlig med å lage profilerte ror. Om det skulle finnes flere enn dette kan man av samme grunn vanskelig vite om dette er gode profiler eller ikke.

 

Har tenkt å ta noen mål av ror i vinter, så får vi se videre.

 

hilsen

Nemo

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tenkte jeg kunne bidra med et bilde av roret på min Saga27, Trudelutt. Bildet er ikke tatt med tanke på profilen (det var en som ville vite hvordan trimflapsene så ut), men sett ovenfra har det en tydelig profil, butt og feit fremme, og avsmalende bakover.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se så har Sagaen også en fin avslutning på kjølen!

 

Noen av dere har kanskje sett på det Naca programmet jeg har på siden min.

Men dette er DOS og sharware versjonen kan ikke lagre beregningene.

Imidlertid vil jeg anta at det skulle være mulig å sette dette opp i et regne-ark.

Noen som vet hvilke formler som ligger til grunn?

 

Lagt til: Program og regneark ligger nå i arkivet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Nå er det jo lenge siden jeg hadde planer om å lage et helt nytt profilert ror. Av forskjellige grunner ble prosjektet droppet den gang. Tross alt var det en brukbar løsning på den profilen jeg hadde på det roret jeg hadde fått laget tidligere.

 

Så gikk det noen år og etter en inspeksjon av roret oppdaget jeg at det var en liten sprekk i sveisen til innfestingen av roret. Jeg gikk til et firma som jobber med rustfritt stål og spurte om de kunne ta reparasjonen. Jobben ble gjort, men resultatet var elendig. Som kjent har rustfritt stål lett for å bøye seg ved sveising. Roret hadde fått en liten bue som resulterte i at båten hele tiden ville svinge til en side. Jeg forsøkte å rette det selv, men resultatet ble ikke bra nok.

 

Jeg hadde jo fremdeles det gamle orginale roret på båten, så det tatt i bruk igjen.

 

Sist vinter tok jeg meg sammen og kappet topp, bunn og akter av det profilerte roret. Beregnet så profil etter foil 14. Har innsett at foil 9 var alt for tynn. Du hadde god teft der Ingar når du foreslo 15.

 

Det var en tung jobb å bøye roret til den valgte frofilen med verktøy i kjelleren. Omsider ble jeg ferdig og tok kontakt med en kjent som nå driver firma og sveiser rustfritt. Vi har avtale om at han skal ha det klart i løpet av vinteren. Skal ta bilde av det når det er ferdig. Det blir nok prøvetur til våren, båten står på land nå.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Til Ingar og baatplassen.

... var at jeg leste artikkelen om ror som Ingar har på Iotech. Den var meget informativ og programmet set vises til gir gode profiler, det er bare å velge profil og lengde(cord) på roret...

 

God dag,

henter denne tråden fra nesten 10 år siden opp igjen. Nemo referer til artikkelen som Inger skrev på Iotech. Er denne artikkelen fremdeles tilgjengelig, og i så fall hvor kan den leses?

 

oktant

Link to post
Share on other sites

Hei.

For å finne artikkelen, må du trolig sende en IM til Ingar. Hjemmesiden er nedlagt, men han kan jo ha artikkelen fremdeles.

 

Hvis du søker på internett etter NACA airfoil, finner du en del om temaet. Det ligger et excel regneark i dokumentarkivet der du kan teste ut ulike foil nummer og da se formen på roret.

Link to post
Share on other sites

Lage ror er romelig koplisert. Jeg har holdt på med dette i forhold til små raske joller I14, Boss, Cherubs og den type joller.

 

Jo tynnere roret er jo mindre Drag er det. Raskere jollen(båten) er jo smalere kan det være, intill det bare går sidelengs intil det får tak i vannet og vannet går inn å får strømmene rundt foilen.

 

For motorbåter er det anderledes. roret sitter som regel direkete bak propellen, da har det en god innvirkning. Sammtidt må det se på hastighet/vekt på båten, planer eller ikke.

 

Jeg tror det er bedre å se på sider som omhandler foiler enn flyvinge tremonologi.

 

her er noen linker

 

boat design.net

Fast craft

CCI

En artikkel om raske båter

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...