Droll Startet 24.Mai.2005 Del på Facebook Startet 24.Mai.2005 Er på utkikk etter en laderegulator av typen Ladec 1204 eller lignende , gjerne noe billigere Skal brukes til å styre ladinga på en eldre utenbordmotor , har lage en selv men kunne gjerne trengt noe som tålte litt mere juling ( ja jeg kan forsterke , støpe det inn i epoxy ,osv men det koster også ) Noen forslag ?? kom gjerne med bilmodeler som bruker en ekstern elektronisk laderegulator ( vil ikke ha noe rele . vi er da i2005 ) som kan skaffes ifra Biltema , Torshov , ****** Hvilken motor ?, se sign , hint V4. Har lagt ved et shema av den orginale regulatoren her ( F og BAT er uttakene på regulatoren ) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
TMe Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Beklager, men regulator for bil kan ikke brukes på påhenger da disse ikke har generator med regulerbart felt. Enkleste måten å få ned spenningen er å koble til noen forbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 (redigert) Beklager, men regulator for bil kan ikke brukes på påhenger da disse ikke har generator med regulerbart felt *********** Jo på denne så , Normalt her ikke påhengere noe generator . Ser kansje ikke ut som en generator men alle delene er der , "statoren" har en stator vikling + en felt vikling ( regulerbart felt ), svinghjulet har INGEN magneter bare en bølgete ring innvendig ( Ankeret ) , + laderegulator . Mange "eldre" Johnson/Evinrude motore hadde generator , noen med ekstern , noen med inntegrert ( som min ) Redigert 24.Mai.2005 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
TMe Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Ja da så. Foreslår at du surfer her: http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimate...?ubb=forum;f=28 Alternativt registrerer deg og starter en tråd. God kompetanse på iboats Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2005 Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Ser kansje ikke ut som en generator men alle delene er der , "statoren" har en stator vikling + en felt vikling ( regulerbart felt ), svinghjulet har INGEN magneter bare en bølgete ring innvendig ( Ankeret ) , + laderegulator .min ) Du verden, dette har jeg aldri hørt om.Men ut fra skjemaet bør du kunne bruke en vanlig regulator, Biltema har flere varianter til ca kr 100. (De kaller dem releer, men de fleste er elektroniske). Enklest er det vel å benytte en ekstern type. Og du vil trenge ladelampe samt en egen likeretter for å forsyne regulatoren, alt. manuell kontroll med bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Foreslår at du surfer her: http://www.iboats.com ************ Er allerede registrert der ( Har samme brukernavn der også ) , er ikke altformye å hente der når det gjelder DIY løsninger ,har flere kontakter der så jeg kan sikkert skaffe deler men .... Har sett på regulatoren til ladac , ser ingen grunn til at den ikke vil fungere , men den koster litt ..... Finnes det andre lignende universal regulatorer , gjerne med en sense funksjon . Trenger den strømmen jeg kan få , uten strøm = null start, null gnist ( batteri tenning ), null gir ( elektromagnetisk kobling ). Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 24.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2005 Du verden, dette har jeg aldri hørt om.En lærer noe nytt hver dag Når det gjelder likerettinga har jeg bruk en vanlig likerettebru , fungere helt fint . Problemet med regulatorene jeg har laget selv er båten ( vann , risting, bland strøm op i dette ) Lit info om DIY enheten som jeg har brukt til nå Klikk her . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2005 Del på Facebook Svart 25.Mai.2005 Når det gjelder likerettinga har jeg bruk en vanlig likerettebru , fungere helt fint . Hvis du velger å slå ladingen på/av manuellt vil du kunne føle på batteripolene med en vanlig regulator.F.eks. kan man demontere en slik 3-bens regulator som sitter på børsteholderen i mange dynamoer. Den opererer on/off og trenger derfor ikke kjøleribber som i din kretsløsning. En bryter mellom batteriet og regulatorens D+ brukes til å slå ladingen på/av. Feltet kobles til batteri+ i andre enden. (minus-regulering) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 25.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2005 F.eks. kan man demontere en slik 3-bens regulator som sitter på børsteholderen .... Nå er du inne på noe , den enheten er innbygget i alle nye generatorer , men hvordan vil den klare seg under dekslet på en påhenger , overtid med vann, varme ,??? , ?? . På eldre biler var denne "dingsen" en seperat enhet , er det ingen erstatning enheter på markedet ( med nyere teknologi ) eller andre ( billigere ) varianter av Ladac enheten ? Positiv/negativ-regulering har ingenting å si da begge ledere på feltviklinga er isolert ifra jord . Begge typer kan brukes ( bare kobler deretter ) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
GeirFrode Svart 25.Mai.2005 Del på Facebook Svart 25.Mai.2005 På eldre biler var denne "dingsen" en seperat enhet , er det ingen erstatning enheter på markedet ( med nyere teknologi ) eller andre ( billigere ) varianter av Ladac enheten ? <{POST_SNAPBACK}> Har du sjekket med et bilelektrisk verksted da? Det finnes mange forskjellige typer regulatorer. Også typer som du er på jakt etter tror jeg. Jeg hadde en i min forrige båt som stod helt separat. Denne var også justerbar. Kostet ca 350 kroner, hvis jeg ikke husker feil. Kjøpt hos Triconor i Oslo en gang i tiden. Den røk for 3-4 år siden utenfor Strømstad i starten av ferien. Dro opp til Strømstad Bil og Båtelektro, og de hadde akkurat maken liggende på lager der også. De brukte og sette inn denne når Ladac'en røk sa de. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mai.2005 Del på Facebook Svart 25.Mai.2005 Nå er du inne på noe , den enheten er innbygget i alle nye generatorer , men hvordan vil den klare seg under dekslet på en påhenger , overtid med vann, varme Det bør gå fint, det er jo en "hermetisk" kapsling og de sitter helt ubeskyttet på biler. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2005 Bare for å avslutte denne tråden , regulator er innkjøpt . Hvis noe trenger en slik regulator i fremtiden så kjøpe jeg en Bosch Regulator (model - 0190215028 ) Ble litt hjernetrim under montering, men det ser ut å fungerer nå . Tilkoblingene ble: B+ > koblet til batteri . D+ > Koblet + uttaket på likeretter inn på denne ( ifølge skema på regulator skal ladinga gå igjennom regulatoren ). D- > koblet til jord . DF > koblet til den ene av 2 ledninger til "felt viklinga" . 61 > koblet sammen med den andre av ledningene til " felt viklinga" > deretter koblet til ladelampe ( +12 V via tenning på andre ledningen til ladelampe ) Likerettinga tas hånd om av en likerettebru ( 35A , av den typen som sitter i mange forsterkere og lignende ( har kabelsko tilkobling )) Max lading på denne motoren er 25 A , god margin Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.