Jump to content

Laderegulator for utenbordmotor (med generator)


Droll

Recommended Posts

Er på utkikk etter en laderegulator av typen Ladec 1204 eller lignende , gjerne noe billigere :smiley:

 

Skal brukes til å styre ladinga på en eldre utenbordmotor , har lage en selv men kunne gjerne trengt noe som tålte litt mere juling ( ja jeg kan forsterke , støpe det inn i epoxy ,osv men det koster også )

 

Noen forslag ?? kom gjerne med bilmodeler som bruker en ekstern elektronisk laderegulator ( vil ikke ha noe rele . vi er da i2005 :wink: ) som kan skaffes ifra Biltema , Torshov , ******

 

Hvilken motor ?, se sign , hint V4.

 

Har lagt ved et shema av den orginale regulatoren her ( F og BAT er uttakene på regulatoren )

Bilde

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Beklager, men regulator for bil kan ikke brukes på påhenger da disse ikke har generator med regulerbart felt ***********

Jo på denne så :smiley: , Normalt her ikke påhengere noe generator .

 

Ser kansje ikke ut som en generator men alle delene er der , "statoren" har en stator vikling + en felt vikling ( regulerbart felt ), svinghjulet har INGEN magneter bare en bølgete ring innvendig ( Ankeret ) , + laderegulator .

 

Mange "eldre" Johnson/Evinrude motore hadde generator , noen med ekstern , noen med inntegrert ( som min )

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser kansje ikke ut som en generator  men alle delene er der  , "statoren" har en  stator vikling + en felt vikling ( regulerbart felt ), svinghjulet har INGEN magneter bare en bølgete ring innvendig (  Ankeret ) , + laderegulator .min )

Du verden, dette har jeg aldri hørt om.

Men ut fra skjemaet bør du kunne bruke en vanlig regulator, Biltema har flere varianter til ca kr 100.

(De kaller dem releer, men de fleste er elektroniske).

Enklest er det vel å benytte en ekstern type.

 

Og du vil trenge ladelampe samt en egen likeretter for å forsyne regulatoren, alt. manuell kontroll med bryter.

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du surfer her: http://www.iboats.com ************

Er allerede registrert der :cool: ( Har samme brukernavn der også ) , er ikke altformye å hente der når det gjelder DIY løsninger ,har flere kontakter der så jeg kan sikkert skaffe deler men ....

 

Har sett på regulatoren til ladac , ser ingen grunn til at den ikke vil fungere , men den koster litt .....

Finnes det andre lignende universal regulatorer , gjerne med en sense funksjon .

 

Trenger den strømmen jeg kan få , uten strøm = null start, null gnist ( batteri tenning ), null gir ( elektromagnetisk kobling ).

Link to post
Share on other sites

Du verden, dette har jeg aldri hørt om.

En lærer noe nytt hver dag :smiley:

 

Når det gjelder likerettinga har jeg bruk en vanlig likerettebru , fungere helt fint .

 

Problemet med regulatorene jeg har laget selv er båten ( vann , risting, bland strøm op i dette :sad: )

 

Lit info om DIY enheten som jeg har brukt til nå Klikk her .

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder likerettinga har jeg bruk en vanlig likerettebru , fungere helt fint .

Hvis du velger å slå ladingen på/av manuellt vil du kunne føle på batteripolene med en vanlig regulator.

F.eks. kan man demontere en slik 3-bens regulator som sitter på børsteholderen i mange dynamoer.

Den opererer on/off og trenger derfor ikke kjøleribber som i din kretsløsning.

En bryter mellom batteriet og regulatorens D+ brukes til å slå ladingen på/av.

Feltet kobles til batteri+ i andre enden. (minus-regulering)

Bilde

Link to post
Share on other sites

F.eks. kan man demontere en slik 3-bens regulator som sitter på børsteholderen ....

Nå er du inne på noe , den enheten er innbygget i alle nye generatorer , men hvordan vil den klare seg under dekslet på en påhenger , overtid med vann, varme ,??? , ?? .

 

På eldre biler var denne "dingsen" en seperat enhet , er det ingen erstatning enheter på markedet ( med nyere teknologi ) eller andre ( billigere ) varianter av Ladac enheten ?

 

Positiv/negativ-regulering har ingenting å si da begge ledere på feltviklinga er isolert ifra jord .

Begge typer kan brukes ( bare kobler deretter )

Link to post
Share on other sites

På eldre biler var denne "dingsen" en seperat enhet , er det ingen erstatning enheter på markedet ( med nyere teknologi ) eller andre ( billigere ) varianter av Ladac enheten ?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sjekket med et bilelektrisk verksted da? Det finnes mange forskjellige typer regulatorer. Også typer som du er på jakt etter tror jeg. Jeg hadde en i min forrige båt som stod helt separat. Denne var også justerbar. Kostet ca 350 kroner, hvis jeg ikke husker feil. Kjøpt hos Triconor i Oslo en gang i tiden. Den røk for 3-4 år siden utenfor Strømstad i starten av ferien. Dro opp til Strømstad Bil og Båtelektro, og de hadde akkurat maken liggende på lager der også. De brukte og sette inn denne når Ladac'en røk sa de.
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bare for å avslutte denne tråden , regulator er innkjøpt .

 

Hvis noe trenger en slik regulator i fremtiden så kjøpe jeg en Bosch Regulator (model - 0190215028 )

 

Ble litt hjernetrim under montering, men det ser ut å fungerer nå .

 

Bilde

 

Tilkoblingene ble:

B+ > koblet til batteri .

D+ > Koblet + uttaket på likeretter inn på denne ( ifølge skema på regulator skal ladinga gå igjennom regulatoren ).

D- > koblet til jord .

DF > koblet til den ene av 2 ledninger til "felt viklinga" .

61 > koblet sammen med den andre av ledningene til " felt viklinga" > deretter koblet til ladelampe ( +12 V via tenning på andre ledningen til ladelampe )

 

Likerettinga tas hånd om av en likerettebru ( 35A , av den typen som sitter i mange forsterkere og lignende ( har kabelsko tilkobling ))

Max lading på denne motoren er 25 A , god margin :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...