Jump to content

Kartplotter erfaring.


PanPan

Recommended Posts

Det finnes flere tråder som omhandler alt mulig om kartplottere og bruk av elektroniske kart. Tanken med denne tråden er å få samlet folks erfaring fra bruken av disse, hvorfor de valgte sin plotter, og den erfaringen man har gjort seg . Det er forskjellige løsninger og behov. Noen har rene plottere, andre integrert med ekkolodd, sogar med radar. En jungel å velge i både hva gjelder elektronikk, kartsystemer og leverandører. Oppfordrer enhver som bruker en kartplotter å skrive om sin egen erfaring.

 

Mitt bidrag her er flyttet fra tråden "GPS + Kartplotter for "Hvermansen".

 

Garmin GpsMAP 182Ci - mitt valg.

 

09092003144254PWqjkpB1EF7r.jpg

 

09092003144254wrEcnxYUrY2k.jpg

 

09092003144254k9E5hDClVQct.jpg

 

Under bruk står plotteren bak glassvinduene under spray-hooden. Plotteren er satt på ei fjøl med føringer slik at den kan skyves frem og tilbake over nedgangsluken til salongen. Dermed er den lite til hinder om noen skal opp eller ned. Strømforsyning via en "lighter-plugg" til stømtavlen på styrbordside under dekk. Hele fjøla med plotteren er enkel å ta med seg hjem etter seilasen om man vil det.

 

Bildene viser plotteren i fremre og aktre posisjon. Jeg har her valgt å vise bildet av kartet med navigasjonsdata. I datafeltet her kan man velge om man vil vise en parameter, fire, syv (som her) - hvert av de fire første feltene kan splittes i fire nye. Selv de minste feltene er godt leselig fra rormannens ulike sitteplasser i en cockpit.

 

I påsken brukte jeg plotteren fra Orust til Holmestrand. Jeg sjekket mot staker og papikart hvordan alt fungerte. Jeg er imponert. Feltet i nedre venstre hjørne viser GPS'ens beregnede nøyaktighet - her ser man tallet 5,4 meter. Jeg vil si det slik: Det er ikke GPS eller plotteren det kommer an på, men kartgrunnlaget som er lagt inn. Man kan lett la seg friste til å gå overalt, siden alt stemmer så på håret der hvor man kan kontrollere det. Men husk: Det er mange steiner og små undervannsknatter langs våre kyster som kartverkene ikke har lagt inn. Derfor: Følg med!

 

Lesbarheten av skjermen er meget god under absolutt alle lysfohold. Lys-styrken kan dempes slik at nattsynet ikke forstyrres.

 

Når har jeg da egentlig behov for papirkart? Jeg vil alltid ha slike ombord. Men med den advarselen i avsnittet foran i mente, vil jeg egentlig bare trenge papirkart når jeg er inne i et større "grumsete" område som jeg med et overblikk må se veien ut av. Etter som man har gått kystene en del ganger, blir det neimen ikke ofte!

 

Jeg har valgt å ha en Garmin GPS 76 som backup-løsning. Den er meget strømsparsom, og bruker 2A6 batterier ad gangen. For og si det enkelt og greit: Der hvor 182Ci'n og 76'n snakker om det samme, der er logikken og funksjonaliteten på tastatur og display den samme. Hadde nok valgt GPS 76 også hvis jeg bare skulle ha en GPS. Men med en GpsMAP 182Ci blir navigasjonen løftet noen hakk mht funksjojnalitet og sikkerhet.

 

Hvilke kriterier la jeg vekt på for valg av plotter?

 

* I en seilbåt bør den bruke lite strøm - 182Ci bruker maks. 10watt.

 

* Oppdateringen av skjermbildet må være rask. Med en mindre skjerm har man oftere behov for å skifte skjermbilde eller zoome inn/ut. - Dette fungerer meget, meget bra. Uten at jeg har tatt tiden, er det mitt inntrykk at oppdateringen skjer på brøkdelen av et sekund.

 

* Jeg ville ha en skjerm med bildet i portrett-modus (stående). - På 182Ci kan man velge om bildet skal ha "Nord opp", "Kursen man styrer opp" eller "Kurslinjen man følger opp". For min del kan jeg ikke se at jeg rent praktisk ville vinne så mye med en skjerm i "landskapsmodus" selvom skjermflaten ville være dobbelt så stor. Dessuten ville en slik skjerm bruke vesentlig mere strøm. Det er i hovedsak størrelsen på skjermen som bestemmer forbruket.

 

* Jeg ville ha en plotter basert på vektoriserte kart, ikke raster-kart. Hvorfor? Jo da kan man til en viss grad bestemme hvor mye informasjon man viser ved forskjellig grad av "forstørrelse". Med raster-kart blir det som å forminske/forstørre bildet du har av papirkartet.

 

Fordi man har et vektorisert kart, viser 182Ci teksten rettvent og parallelt med underkanten av skjermen, uansett hva man har valgt som "opp" for skjermbildet.  Dette er et stort fremskritt i forhold til papirkart-verden, og slik blir det vel også i forhold til "rasterkart"-verdenen.

 

Med vektoriserte kart får man som med BlueChart opplysninger frem ved å holde markøren eller klikke på kart-objekter. Greit, bekvemt og raskt når man trenger det.

 

* Jeg ville ha kart som er mest mulig "naturtro" til papirkartene. Vel, jeg har ikke sett så mye på C-Map familien - dog har jeg brukt noen timer ved en PC og sett igjennom C-Map kart som er en fire-fem år gamle. Dagens Bluechart er meget bekvemme å bruke sammen med papirkart.

 

* Pris. Jeg ville helst slippe å betale mer enn Kr. 10.000,- for selve plotteren. Hos Malfix får man en 182Ci for Kr. 7.800,-. To kartbrikker som dekker Lista - Oslo - Syd av Göteborg/Læsø kommer tilsammen på kr. 3.700,-. Tilsammen kr. 11.500,-. Skulle jeg hatt noe som var funksjonelt bedre som også møter min kravspekk, måtte jeg ha betalt rundt det dobbelte. Men da hadde jeg i dag fått noe som bruker dobbelt så mye strøm.

 

Tror min GpsMAP 182Ci vil gjøre fullgod nytte for meg i mange år! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Dette er et fint tiltak for de som går og lurer på kartplotter, håper det kommer noen på banen med andre kartsystemer (C-map) osv.

 

Mitt valg gikk til Garmin 188c, som er i samme størrelse som 182'en i forrige innlegg. Forskjellen er vel at jeg har et kombi instrument, dvs. jeg har også ekkolodd i farger.

 

Da jeg i fjor skulle ha ny båt, hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en moderne kartplotter, jeg hadde ikke sett på noen spesielle, men broderen hadde C-map i sort/hvitt med gamle kartkasetter. Disse viste bare små + tegn for grunner, og ingen dybder. Så jeg skulle ikke ha noe slikt...

 

Så leste jeg en test i Vi menn Båt om 182c

http://www.vimenn.com/?article_id=18183&th...e_phrase=garmin

 

Der kom Garmin meget godt ut, og så fikk jeg forhandlet meg til en slik på kjøpet av båten.

Prisen er vel ca 11000 kr. da jeg har en med ekstern antenne, kartbrikken ca kr.2000 fra Maritime, dekker fra Sverige til Flekkefjord. Mine vurderinger.....

 

* Vil gjerne ha både plotter og ekkolodd, men har ikke så mye plass på daschbordet i båten, så kombi er fint for meg.

*Må ha en rask plotter, da båten går fort...kan ikke risikere å kjøre forbi kartet, her er Garmin meget bra.

*Vil gjerne ha en stående plotter, da jeg kjører kurs opp, og får mere kart foran meg med en plotter i portrett modus.

*Skal kunne zoome ut/inn i meget raskt tempo, garmin best igjen.

*Må være en stor leverandør av kart, som ikke går "konk" over natten, må forvente å få billige, og oppdaterte kart etterhvert. (Så langt, stor rabatt ved oppdatering fra Belanor)

*Skal kunne lese plotteren i urolig sjø, høy fart, sol og mørke. Meget bra, jeg kan også zoome så mye inn at jeg kan lese uten briller, noe jeg ikke kan med vanlige papir kart. Der det er meget grumsete farvann, syntes jeg plotteren er bedre en papir.

*Kartgrunnlaget må være bra........Min erfaring fra Mandal til Arendal er meget god, men endel ting må man forstå først, b.l.a at der ligger flere kart over hverandre, og plotteren bytter kart ettersom man zoomer ut/inn. Noen kart er gamle, og kan gi feil visning, men har funnet ut at man kan slå av disse gamle kartene og benytter seg da av nye kart i større målestokk, som er meget bra i mitt område.

Man skal huske at man ikke får bedre kart enn det som er grunnlaget fra kartverket i noen som helst plotter/kartsystem. Det ser jo også ut til at elektroniske kart blir oppdatert fortere enn papirkart.

* Der er alarmsystemer for dårlig GPS signal, grunner, osv.

*EGNOS klar plotter "Dvs. den er klargjort for Europeisk GPS satelitt system som kommer nå 2004" DiffrensiellGPS, som gjør systemet meget nøyaktig.

*Enkel å bruke, og demontere, slik at jeg kan ta den med hjem (tyverisikkert)

 

Så langt meget fornøyd, og kan ikke forstå hvordan jeg klarte meg uten.

Link to post
Share on other sites

Det selges omtrent ikke sv/hvitt pottere lenger. Det er gårsdagens pottere, men det går sikkert fint an å bruke. Kan sammenlignes med da man gikk fra sv/hvitt TV til farge TV.

 

Jeg ville ikke kjøpt en ny sv/hvitt potter. Det er mye bruktutstyr å få tak i etterhvert som folk bytter til fargeplottere.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er mye penger å legge 10000 i kartplotter her hjemme men kikker litt på en svart hvitt plotter fra USA.

I farge så koster den 885$ og s/h 450$. Jentungen reiser til USA nå så jeg har mulighet for å få en momsfritt hjem.

Hva tror dere om svart hvitt.

nej kjöp ikke svart-vitt, trur du ångrar dig !

 

du skulle ju ikke komma på tanken o kjöpe svart-vit  TV idag !   :headbang:

 

jag har en svart-vit plotter i min båt, går ikke o jämföra med en färgplotter!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva tror dere om svart hvitt.

Jeg har hatt svart/hvit (gråtoner) i 6 år, men har nå skiftet til farge. Og det er klart at farge er mye bedre. Men det var egentlig ikke derfor jeg byttet. Det var pga. teknologien. Skulle jeg zoome inn på den gamle, kunne det ta 15sec, mens det på den nye med 250Mhz Risc prosessor går på under et halvt sekund. Det jeg er redd for ved kjøp av sv/hv plotter nå, er at produsenten ikke bryr seg om å sette inn siste teknologi i en slik plotter.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 182 Ci i min Nidelv 690 sport. Jeg er veldig godt fornøyd med plotteren. Den leverer alltid nøyaktig informasjon, er svært rask med zoom, og skjermen fungerer utmerket i all slags lys. Jeg hadde i utgangspunktet bestilt en 182i - dvs. med s/h skjerm til båten - men endret mening før båten ble levert og kjøpte 182 Ci med fargeskjerm. Jeg vet at det er mange som har kjøpt plotter med s/h skjerm for å spare et par tusen kroner - men som nå angrer. Verdien av å se staker i rett farge og fyrsektorer i farger er stor mener jeg, og verdt de ekstra tusen lappene det koster.

 

Jeg har brukt samme type plotter i en Bavaria 32 seilbåt vi leide i fjor sommer. Seilte da Oslo- Marstrand -Oslo på 2 uker. Hadde aldri problemer med plotteren - den viste alltid  nøaktig informasjon, stakene stod på rett sted, og det er enkelt å legge inn waypoints. Den var meget nyttig da vi dro over Gula Humpen i ruskevær. Da er det kjekt å sette waypoint ved rundingsmerkene i leia og bruke Go to funksjonen. Samme funksjon er også suveren om man skal kjøre over lengre, åpne strekk og det er dårlig sikt. Da kan man i stor grad navigere på plotteren - men husk å se etter andre båter!

 

Garminen har masse muligheter - man kan slå av visse kart man ikke vil bruke, man kan finne nærmeste havn, man kan zoome ut og inn, man kan bygge 182 ut til en 188 med Garmins sorte boks og en svinger slik at man får 3D ekkolodd etc.

 

 

Jeg ser to negative forhold med kartplotter:

1. man blir litt overmodig fordi man nesten kan kjøre i blinde

2. Det er vanskelig å se de store trekkene i kartet. Dvs. at jeg bruker kartplotteren til fin navigering, og de store oversiktskartene til å se hvor jeg skal. Løsningen på det er større skjerm - men da begynner det fort å koste mye penger - samt at det blir plassproblemer på dashbordet i båten min.

Link to post
Share on other sites

Har også Garmin 182C og er så langt fornøyd med plotteren. Har bare fått brukt den på en tur så langt. Det jeg ikke er  fornøyd med er kartene rundt Kosterområdet. Her har Garmin  gjort myr rart, og plotteren er ubruklig f.eks i kosterfjorden.Plotteren viser feil kart.

 

Har rapportert dette, og håper Garmin retter feilene.

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bringer opp i gjen denne tråden. Ser at det er mange Bluechart-brukere her, til og med en egen indre sirkel med et forum som bare er tilgjengelig for eiere av Bluechart / Garmin-plottere.  Jeg lurer på å kjøpe kartplotter, og er helt grønn på området.

 

I siste Båtmagasinet var en test av ulike plottere. Garmin 182 C kom bra ut (4 stjerner), men "vinneren" av testen var Raychart RC 435 (5 stjerner) som bruker kartsystemet Navionics. Geonav 6 Sunshine (4 stjerner) med Navionics er også en av testlagets favoritter. En annen, og rimelig plotter, som jeg faktisk kunne tenke meg å kjøpe ut i fra testresultat i forhold til pris, er Navman Tracker 5500 (4 stjerner i testen). Den bruker C-Map NT. Testen avspeiler ikke bare kartsystemet, men også ulikheter mellom plotterne når det gjelder brukervennlighet, lesbarhet i sol og nattemørke, osv.

 

Skjønner at Bluechart er veldig godt likt blant medlemmene på Baatplasssen, i en annen tråd skriver signaturen Swande bl.a.: "Jeg er en ivrig Bluechart bruker og synes selvsagt at C-map, Navionics og alt annet bare kan gå å legge seg."

 

Går det an å spørre hva som er "galt" med de andre systemene? Er her noen brukere av C-Map og Navionics som kan skrive om sine erfaringer, eller er dette rått parti i favør av Bluechart? Hvilke fordeler / ulemper har det ene systemet i forhold til det andre?

 

Setter pris på saklige svar, ser ingen grunn til noe munnhuggeri omkring de ulike systemene ...

Link to post
Share on other sites

fordel med c-map.

blir brukt av redningsselskap osv (samme navn på steder osv)

navman som støtter c-map koster kun 6900 og man får lokalkart fra ca. kr. 1500.

 

trenger man større kart er 435 fra raymarine et svært godt alternativ.

plotteren er noe dyrere og kartene likeså men dekker et mye større område.

utifra hva jeg har testet så er kartene svært like. (samme kartdatabase danner grunnlag for kartene)

 

Bluechart kjenner jeg lite til.

 

tror ingen lager sort hvitt plottere lenger så det som blir solgt er rester med "gamle og treige" prosessorer.   Som Lars H. sier så kan det være et godt alternativ om du bare vil vite hvor du er på kartet i ny og ne og ikke sitter og finnavigerer fortløpende i 30 knop.

 

atle

Link to post
Share on other sites

Hei Skvulpen.

 

Du avslutter ditt innlegg med å spørre hva som er galt med ”de andre systemene”. Tror ikke det er noe galt med de andre systemene.

Men du nærmer deg et diskusjonsområde som kan sammenlignes med om din kone er finere en min kone. Eller om din mamma er sterkere en min mamma.

 

Du fastslår at det er rått parti i favør av Bluechart blant medlemmene her på forumet. Det inntrykket sitter ikke jeg med.

Men temaet har vært heftig drøftet tidligere. Det var til og med snakk om å opprette eget forum for C-map brukere som en ”motvekt” til Bluechart brukere. Det ble det heldigvis ikke noe av.

 

Og jeg kan si etter å ha praktisert C-map kartene i 4 år er at jeg var meget godt fornøyde med det. De er detaljrike, er fornuftig oppbygd, gjenspeilet papirkartene på en utmerket måte, dybdeanvisningene var fornuftige – og de stemte (på de områdene jeg frekventerte). Zooming og fletting mellom kart var sømløse og fungerte etter min mening helt utmerket.  Detaljrikdommen var også tilstede hvis du ønsket å se på det.

 

I den grad jeg trengte service eller hjelp var det bare å ringe Egersund og du kunne snakke med han som fysisk hadde lagd kartene. Og du fikk alltid hjelp hvis du lurte på noe.

 

Og menyoppbyggingen i plotteren min (Seiwa Oyster 10,4”) var meget logisk. Du kunne hente ut opplysninger om havner, havnekart, tidevann (flo og fjære), sol og måne, pluss en masse rart som du egentlig ikke har bruk for.

 

Men ikke tro på det salgstrikset om at du kan sitte hjemme om vinteren og planlegge turer og legge inn ruter på PC’en med et kartprogram. Det er et reint salgstriks som PC produsentene også brukte på 1980 tallet for å få oss til å kjøpe en PC for å holde orden på det som er i fryseboksen.  Det klarte mor utmerket selv i den tiden og det klarer hun fremdeles.

 

Til mitt forsvar vil jeg tillegge at jeg ogå har praktisert Bluechart og andre programmer, men jeg vender stadig tilbake til C-map.

 

Og så blir C-map produsert i Norge.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med navionocs sine kartbrikker, Ser at du får en XL3 brikke som dekker sør-norge vestkysten svarige, og nord danmark for ca.3.500,-. Man må kjøpe mange c-map nt+ for å dekke samme område.

 

Ønsker meg en Geonav 6 Sunshine til Fb'en, og denne bruker Navionics....

Link to post
Share on other sites

Du fastslår at det er rått parti i favør av Bluechart blant medlemmene her på forumet. Det inntrykket sitter ikke jeg med.

Hei! Jeg fastslår ikke at det er rått parti, les det jeg skriver :yesnod:, - jeg spør! Og svarene hittil tyder i alle fall ikke på at det raser inn C-Map - brukere for å "oppveie" all rosen til Bluechart.

 

Men ditt innlegg var veldig saklig og opplysende! Det virker som om du har veldig gode erfaringer med C-Map, viktig å få frem. Dermed tror jeg ikke det er noen "fare" å satse på en kartplotter som bruker dette systemet. Håper det kommer flere innspill her, også om Navionics.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det er jo en alvorlig feil med produktet.  Rett og slett farlig.

Hvordan kan man være sikker på at ikke også andre områder har tilsvarende feil?

 

 

M/Y Ellen Marie

Jeg synes det er moro å dra i gang denne diskusjonen igjen, det står ganske mye om Bluechart i tidligere linker. Testen i Baatmagasinet tar for seg plottere, og det de skriver er sikkert riktig, det ville være rart om fremdeles Garmin 182 var den beste plotteren, da den er flere år gammel, så noe må jo skje på utviklingen her også. Men den holder fremdeles godt unna for mange modeller.

Men det blir litt som å sammenligne båter, biler etc. Noen liker den, andre liker den andre osv.

For de som også ønsker navigasjon i båt,bil, eller i byer, på fjellet osv. med ett og samme instrument, er vel Garmin kommet lengst av alle. En litt mindre plotter 276 kan brukes i båt, bil, og bæres, enda mindre håndholdte enheter kan brukes til det samme, men har jo liten skjerm, man kan også få store plottere som kombi instrument med ekkolodd og radar. Noen andre produsenter har litt av det ene, men jeg tror ikke de dekker hele spekteret. Så det blir jo opp til kjøper å velge hva man har bruk for, eller kan komme til å ha bruk for, og sammenligne pris, kvalitet, og brukervennlighet.

 

Det jeg mener er viktigst, er kartsystemet, det er riktig at BC viser feil ved Koster, som vist tidligere i denne tråden, også andre feil kan finnes i noen kartgrunnlag.Har tatt dette opp med importøren, og de jobber med det har de lovet meg, men det er også feil i de andre kartsystemene i dette område.  Det er hovedårsaken til at det er egen BC gruppe her, samt utvide forståelse for bruk av elektroniske kart og plotter. Navtronics har nesten identiske feil. Og det er vel på grunn av at mye av kartgrunnlaget er likt. På Sørlandet i dag er det ikke mange feil igjen, og godt er det. Det vi i BC gruppen har funnet av feil, ligger stort sett i område Strømstad, Koster, pluss en eller annen slenger andre steder. Kartene er vektoriserte, og det ligger mange kart oppå hverandre, disse kan vise forskjellig informasjon. Noen kart er nye, andre gamle. Og man veksler mellom disse kartene ved å zoome ut eller inn. Man kan fjerne kart som er gamle, det har jeg gjort her med havnekartet til Kristiansand, dette er over 100 år gammelt, og gir mange feilkilder. Fjern det kartet, og man har et mye nyere kart som er korrekt, lenger ned i bunken med kart som ligger over hverandre. Så kan man diskutere hvorfor produsenten har med gamle kart og overlater til brukeren å velge hva man vil ha av informasjon.

 

C-map er sikkert et fint system, jeg har brukt dette også, men det som gjør at jeg ikke vil velge C-map er at de viser bare dybde på grunner over 10 meter, under 10 meter så er det bare et + tegn, som man må klikke på for å finne dybden. Produsenten C-map sa de kommer til å forandre dette i fremtiden, da mange hadde klaget på dette. Antar at systemet er laget for store båter som skal holde seg vekke fra alle + tegn. Men passer desverre svært dårlig til hurtig kjøring langs kysten, hvis man må klikke på alle de grunner som er av interesse for små båter.

Det som blir viktig å tenke på fremover, er at produsenten oppdaterer kartene gjevnelig, om noen år så er nok hele den Norske kyst oppdatert fra Kartverket, og de målinger man gjør i dag er basert på 3 dimensjonale ekkolodd, der det kjøres på kryss og tvers, slik var det ikke før. Da man skrev ned kjennte grunner, og brukte loddsnor for dybder. Her går ting fremover, heldigvis.

 

Uansett hvilken type plotter dere velger, så vil jeg si det er en helt annen tidsregning å navigere etter, se ut og naviger, få en bekreftelse på hvor du er i kartet til enhver tid. Med kart og kompass turte jeg ikke kjøre rundt Flekkerøya, da det er en drøss med skjær på sydsiden, og de ligger så tett at det ser ut som en stor klump på papirkartet. Med plotter så zoomer man inn, og ser det hele klart, og at det er avstand mellom skjærene.

Bare en ting å si :KJEMPEFLOTT

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Her blir det å sammenlikne epler og rustfrie spiker :cool:

 

I en diskusjon som denne er det viktig å holde orden på begrepene.  Å sammenlikne Garmins Kartplotter med C-map er jo helt uten mening.

 

Lasse skriver at det er plotteren det er feil på, mens du hevder det er Bluechart-kartene det er feil på, og at andre kartsystemer har samme feilen.

Har selv vært etpar turer i Kosterskjærgården, men aldri oppdaget feil på C-mapkartene.  

Nå skal det jo sies at jeg bruker CM93 formatet på PC.  I en lukket båt, er dette helt suverent enhver plotter, utifra en totalvurdering. Her er det heller ikke begrenset til 10 meter for dybdevisning slik du beskriver i ditt innlegg.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer med navionocs sine kartbrikker, Ser at du får en XL3 brikke som dekker sør-norge vestkysten svarige, og nord danmark for ca.3.500,-. Man må kjøpe mange c-map nt+ for å dekke samme område.

 

Ønsker meg en Geonav 6 Sunshine til Fb'en, og denne bruker Navionics....

Har Navionics Gold kartserie og er meget godt fornøyd med denne. Hadde tidligere C-map NT og var ogsåp fornøyd.

Visttnok har C-map innebygd tidevann med tidevannsstasjoner, men har man  PC ombord kan man laste ned slike tidevanns program gratis.

Jeg kjøpte i fjor nyutgitt Mapsend BlueNav CD (basert på Navionics Gold kart) til ca. 2500 kr. Denne CD har 192 lokalkart fra Finnmark til innerst i Middelhavet. Må overføre hvert enkelt kart fra bærbar PC til minnebrikke og kan bare ha ett kart inne i brikken om gangen uansett brikkekapasitet. Ulempen er at overføringen av nytt kart tar noe tid (hvis de innholder mye info som de norske kartene gjør) har seriell port på plotteren og ikke USB.

Billigere enn dette skal du lete lenge etter.

Link to post
Share on other sites

Her blir det å sammenlikne epler og rustfrie spiker :wink:

Ja, det med begrepene C-map er et kartsystem, Bluechart er et Kartsystem :flag:

 

Garmins plottere bruker BC, Simrad er f.eks. en plotter som bruker C-map. Og jeg var på Båtmessen i Oslo i vår og gikk gjennom det som var av plottere,og kartsystemer.  Dog ikke til PC, da dette ikke er aktuellt for meg. Simrad til kr.50000 med c-map viste ikke annet en + på grunner under 10 meter. Selger sier at dette vil bli forandret i fremtidige utgaver, kan en med C-map kart og plotter legge inn et skjermdump bilde av et område her på forumet og vise oss flere skjær under 10 meter som viser dybde? Men C-map har jo flere systemer :yesnod: NT/NT+ osv. Ikke vet jeg forskjellen heller, jeg bare henviser til det som ble demonstrert av selger på messen.

På BC er det motsatt, dvs. Man viser dybde på plotteren, men på PC-Mapsource får man ikke opp alle dybdene, uten å klikke på + tegnet, etter mitt bekjennskap. M.a.o Plotteren viser et mere lettlest bilde.

 

Lasse skriver vel i sitt tidligere innlegg at han er fornøyd med plotteren, men kartene er ubruklige i dette område, og derav det som vises på plotteren i dette område. Det kan man også se på kartene han legger frem, så her bør man bruke papirkart til dette er oppdatert. Importør sier noe av problemet ligger i at dette område har kart som er Norske, men overlapper Svenske. I Norge oppdater Kartverket ikke den svenske kyst, men man må finne en løsning, noe jeg også er overbevist om man gjør.

 

Du skriver du har aldri oppdaget feil i C-map kartene, mener du å si at disse er helt korrekte, og ikke behøver å oppdateres? Eller er det slik at du selv ikke har funnet feil, til nå? :cool:

 

Husk ingen kart blir bedre en det grunnlaget de er laget av.

 

Redigert: Bluechart inneholder ca 130 kart på strekningen Lista -Oslofjorden-Strømmstad. Som ligger i 1 kartbrikke til ca kr.2000,- oppdatering koster ca 600-700 kroner mener jeg og huske.

Link to post
Share on other sites

Ja, det med begrepene C-map er et kartsystem, Bluechart er et Kartsystem :flag:

Ja, nettopp derfor blir det helt feil å sammenlikne Garmins plotter med C-map. :yesnod:

 

Lasse skriver vel i sitt tidligere innlegg at han er fornøyd med plotteren, men kartene er ubruklige i dette område, og derav det som vises på plotteren i dette område.

Nei. Lasse skriver faktisk at plotteren er ubrukelig i Koster-området, fordi plotteren bruker feil kart.  Han sier ikke at det er feil på kartene.  Hva som er rett vet jeg ikke, men det jeg kommenterte er at dersom plotteren bruker feil kart i ett område, kan det vel være en viss fare for at den kan finne på noe tilsvarende også andre steder.

 

Du skriver du har aldri oppdaget feil i C-map kartene, mener du å si at disse er helt korrekte, og ikke behøver å oppdateres? Eller er det slik at du selv ikke har funnet feil, til nå? :wink:

Les omigjen.  Da ser du av sammenhengen at det selvfølgelig er i Kosterområdet det er snakk om, men forøvrig har jeg ikke oppdaget feil på de siste, oppdaterte kartene i "mitt" område heller.  Jeg ser selvfølgelig ikke bort fra at feil kan finnes, men uansett;....

 

C-map er sikkert et fint system, jeg har brukt dette også, men det som gjør at jeg ikke vil velge C-map ........

.....dette var da en diskusjon om plottere, var det ikke?  

 

Jo det var det, og Garmins plotter ER farlig om det Lasse sier er rett.  Tar han feil, så kommer han sikkert med en korrigering :cool:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Da jeg har solgt båten med kartplotter og det hele kan jeg ikke få sjekket detaljene nå. Men siden jeg planlegger å installere kartplotter med C-map kart i den neste båten trur jeg jaggu jeg må kjøpe meg kartbrikkene for Sør-Norge og Sverige Vest + Skagen allerede nå for å kunne følge med i diskusjonen (husker ikke fra i fjor alle detaljene i kartene). Må da også kjøpe en brikkeleser (PCMSIA-kort ??).

 

Og jeg var på Båtmessen i Oslo i vår og gikk gjennom det som var av plottere,og kartsystemer.  Dog ikke til PC, da dette ikke er aktuellt for meg. Simrad til kr.50000 med c-map viste ikke annet en + på grunner under 10 meter. Selger sier at dette vil bli forandret i fremtidige utgaver, kan en med C-map kart og plotter legge inn et skjermdump bilde av et område her på forumet og vise oss flere skjær under 10 meter som viser dybde? Men C-map har jo flere systemer :confused: NT/NT+ osv. Ikke vet jeg forskjellen heller, jeg bare henviser til det som ble demonstrert av selger på messen.

Nå tør jeg ikke å garantere for hukommelsen lenger, men jeg mener å huske at dette kunne en bestemme selv – altså hvilken dybdeområde en ville se dybdeanvisningene på. En kunne altså slå av alt under f.eks 10 meter, eller eventuelt alt over 10 meter. En kunne også f.eks la alt under 10 meter ha en annen farge enn resten av sjøen. Om det har med hvilken type kartplotter du har vet jeg ikke.

 

Det finnes to typer kartbrikker fra C-map. Den ene heter NT+ Standard og den andre heter NT+ Wide. Wide dekker i hovedregel dobbelt så mye som Standard. Prisen er ikke det dobbelte.

Hvis du ønsker å kjøpe C-map kan du velge om du vil ha en eller to brikker som dekker Sør-Norge. C-map NT+ Standard bruker to brikker for Sør-Norge mens C-map NT+ Wide dekker Lista - Halden på en brikke. Jeg hadde tidligere 2 stk. NT+ Wide som til sammen dekket strekningen fra Lista til sydspissen av Sverige + Skagen. Prisen for en brikke var ca. 2.600,-

 

Sør-Norge:  Her ser du hva den ene brikken dekker:

http://chartcatalogue.c-map.no/ntplus/quic...?quickrefID=SNW

 

Mer detaljert om oppdateringer:

http://chartcatalogue.c-map.no/ntplus/char...D=SNW&us_crtr=0

 

Sverige Vest:

http://chartcatalogue.c-map.no/ntplus/quic...?quickrefID=SWW

 

Detaljer om oppdateringer:

http://chartcatalogue.c-map.no/ntplus/char...D=SWW&us_crtr=0

 

 

.....dette var da en diskusjon om plottere, var det ikke?  M/Y Ellen Marie

Ja, men når man diskuterer kartplottere er det nok helt umulig å unngå kartene.

 

Og det tar vi gjerne en diskusjon på også.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en c-serie Raymarine plotter i vår. Er veldig fornøyd både med plotter og kart. Navionics kom med XL3 compact flash brikke i mars i år. Denne har ca. 3 ganger så stor dekning som den gamle XL brikka, eller ca. 3 ganger så stor dekning som c-map NT-superwide. Koster ca.2900 for hele dette området. Allerede i juni i år kommer det oppdatering av XL3 med de siste digital baserte oppdateringene fra sjøkartverket. Disse oppdateringene vil XL3 brukere få gratis.

Interessant.

 

C-Map er kommet med en ny brikke som heter NT+ Super Wide, den dekker ett større område enn wide og prisen blir da relativt sett enda lavere.

Viste ikke at C-map NT+ Super Wide var kommet. Men ser at den dekker hele Skagerak.

 

http://chartcatalogue.c-map.no/ntplus/quic...?quickrefID=WEW

 

Prisen er ca. 4.100,-.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Jeg bekrefter med glede at jeg bruker C-Map, kjørt på en gammel laptop og en 15" skjerm. Systemet virker imponerende bra og jeg er særdeles godt fornøyd.

 

mvh

Poseidon

Jeg kjører også C-Map på bærbar pc. Helt kurant :lol:

Men nå har jeg ikke utforsket alle muligheter enda, og lurer åssen jeg får "kart opp" :confused:

Sånn jeg har kjørt til nå så er Nord opp. Vil gjerne ha Kart opp også.

 

Tips :blush:

Link to post
Share on other sites

Har brukt Telchart fra dets "spede barndom" med S/H-skjerm og rasterkart. I starten var denne kombinasjonen vesentlig bedre enn alt annet på markedet! Men utviklingen på plotterområdet har jevnet ut denne forskjellen vesentlig. Selvsagt gir fargeplotteren bedre info / letter å lese(?), men jeg er ikke enig med de som sier at S/H-skjerm er ubrukelig!

Telchart kom etterhvert med farge, digitale kart (C-map) og har i dag mulighet for 3D-visning+++ Har en 14tommers flatskjerm og nattvisningen er noe av det beste på markedet! (Synd at ikke dette systemet har vært med i testene til bl.a. BM. For ordens skyld: Telchart kjøres på PC! Pris ca. 4000,-NOK + kart, noe som gjør det rimeligere enn avanserte "hobby-plottere").

BC har jeg ingen erfaring med, men det dukker stadig opp et "problem" her: Jeg trenger en mindre plotter til bruk i bil (og evt. båt). Siden jeg har brukt en Garmin 48 i noen år, er Garmin kanskje det jeg kommer til å se etter først. (Gode relasjoner :lol:) Type 276C er nettopp dukket opp på markedet og får god kritikk(?), men forhandler i Sandefjord anbefaler meg iQue3600 PDA med innebygget GPS/plotter p.g.a. pris og bruksområde.

ER det noen her som kan gi meg kommentar på dette?? (Antar at den kjører BC, noe jeg ikke har erfaring med.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...