Jump to content

Lakkere båt hvor mye lakk trenger jeg?


kjeb

Recommended Posts

Billig?

 

Jeg brukte Shipolin på tilsvarende farkost for litt siden. Ca 75,- til 100 kr litern. Brukte ca 2,5 l - da med sprøyte. Resultatet ble utmerket men den kan være noe ekkel å ha med å gjøre hvis man er uerfaren... (renner, tørker sent).

 

Hvis du bruker Shipolin så ha i en dert (ei god spiseskje) Rødsprit pr liter. Evt også 10% Aceton på første strøket (bare det første - ellers begynner det å koke).

 

Anbefaler Bengalack - det er hakket bedre. Lettere å påføre, dekker bedre og du har bedre mulighet til å slipe vekk evt renn. Bengalack - ca 200,- pr liter.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt god (og litt dårlig...) erfaring med å bruke Jotun HardTop. Ta et søk på forumet etter f.eks. "jotun hardtop" så finner du en del info.

 

HardTop koster litt men riktig brukt blir resultatet bra. Jeg har hatt stor suksess men sprøyting av HardTop men litt mer variert med rulling/pensling. Skal du bruke kost/rulle må der være god temperatur (25grd.C eller mer) i både lakk og båt ellers blir lakken for seig og strekker seg ikke ut skikkelig.

 

Jeg ville absolutt satset på sprøyting og en billig Biltema/Clas Ohlson sprøyte gjør jobben. Du må ha en kompressor med noe større kapasitet enn de vanligste hobbykompressorene og i tillegg bør den ha filter for å fjerne kondensvann før du sprøyter det på båten.

 

Jeg gjorde det slik:

1: Slip ned hele båten og sparkle der det trengs. sparkling/sliping av sår må gjerne gjøres i flere omganger. Husk at sluttresultatet er anhengig av grunnarbeidet så her er det lurt å være nøyaktig.

2: Spyl bort alt slipestøv og når vannet er tørket vasker du over med lofri file fuktet med tynner e.l. for å fjerne ALT slipestøv.

3: Sprøyt på Jotun Antipest.

4: Vannslip forsiktig hele skroget med fint vannslipepapir og RIKELIG med vann. Slipingen skal bare matte ned overflaten og det er lett å ta for mye.

5: Sprøyt et par strøk HardTop. Husk at når du sprøyter er det viktig å bruke jevne og systematiske bevegelser. Når du trykker inn "avtrekkeren" på sprøytepistolen er det også viktig at den allerede er i bevegelse ellers legger du lett på en klatt lakk der du starter "strøket".

 

Les instruksjonene på boksene og sørg for å ha nok lakk tilgjengelig. Du kan helt sikkert få en avtale med butikken om å levere tilbake det du ikke har brukt. HardTop (og lignende produkter) koster en del men prisene varierer fra butikk til butikk. Jeg kjøpte det meste på Obs-Bygg og det var i alle fall billigst da.

 

Dette er nå mitt tips men er det viktigst å få det billigst mulig er Bengalac og en god rulle tingen........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke vil ty til sprøyte og kompressor, har jeg med GREIT resultat brukt hardtop(jotun) rullet på med skumrulle og brukt fordriver på umidelbart etter på. Krever: to mann, en flate må tas sammenhengende, samt helst innendørs.

 

PS ikke gjør som meg og ha mobilen i skjorte lomma når du lakkerer, ikke så kult med sort og beige mobiltlf....

 

Resultatet på båten ble bra nok for mitt bruk, 17 fots åpen plastbåt som vi brukte i mange år, garnfiske, linefiske, etc lakken holdt!

Link to post
Share on other sites

Det mykhetsgreiene har også jeg erfart. På min første båt en Selco 16 eller noe, lakket jeg med Benga.. Det ble aldri "hardt".. Men sant skal sies: jeg var 16, kunne ingenting om lakk, båten sprakk forøvrig 3 steder (over vannlinjen) på jomfruturen :-) Båten overplanet som bare det med 20HK Johnson.. *mimre, mimre*

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ser ut som at dette er en hjemmelaget båt som ikke er støypt i form, og har heller ikke "perfekt" finish. Hva med å male gelgoat (topgoat)? Denne er jo tykk og fin. Du får kanskje ikke helt den samme glansen, men billig er det iallfall. Eb betaler 35kr/l for gelgoat ferdig tappet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kompressor, og biltema har lakksprøyte ;) Så det blir sprøyting :)

 

Jeg sparkler opp båten nå, så grunnlaget skal bli bra :)

 

Jeg har også tenkt til og bruke Jotun Hardtop, da jeg har fått bra pris på det (205,- liter)

 

Hvor lenge må det tørke mellom hvert strøk, og hvor lang tid tar det før den har herdet?

 

De som hadde båten tidligere har brukt en slags maling, vil dette reagere med Jotun Hardtop?

Redigert av kjeb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville ha grunnet først med ett strøk Jotun Antipest, for å forsegle det som er brukt under. Fikk råd om dette fra Jotun til min båt, men har ikke gjort jobben ennå. Deretter minst fire tynne lag med Hardtop, gjerne flere. Disse sprøytes med ca. 20 minutter imellom, slik at lakken får satt eg litt mellom strøkene. Første strøket skal være svært tynt, ikke dekkende. Dette for å unngå renning. Når dette tynne strøket har fått tørket en stund og blitt lett klebrig, så er det bare å gå på med neste strøk. Litt fyldigere denne gang, men fortsatt tynt. Fortsett slik lag på lag til overflaten ser bra ut.

 

Lykke til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:headbang: Oki... Da Har jeg tusenkronersspørsmålet...

 

Hvordan i hule heite skal jeg få lakkert hele båten på en gang???

 

Jeg skal lakkere både oppi og utsiden, og den må jo støttes på et vis...

 

Skal jeg lakere en og en side av gangen?

 

eller skal hele båten grunnes først, så tørke og så ta et og et lag med lakk?

 

Eller skal jeg snu den på hodet, og ta bunnen først? men da får jeg vel en mindre pen overgang mot oversiden av båten.....

 

HMMMM... :headbang::headbang::headbang::sailing:

Redigert av kjeb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lakkerte nylig en båt for en kamerat av meg, dette var en Hydra 21. Denne lakket vi med Hempel brilliant hvit, det vi gjorde her var og lakke litt lenger ned enn hvor bunnstoffet sitter, deretter maskere opp vannlinjen lakkere bunn deretter kan du sprøyte på bunnstoffet(hvis du har båten i sjøvann).

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Bør jeg bruke sprøytesparkel for og legge den siste finishen før lakkering?

 

Jeg har hørt om våtsliping, hva er fordelen med det? og hvordan utføres det?

 

Det hjelper forresten i garasjen nå :smiley: nå er båten grovsparklet / slipt, og i morgen blir den finslipt til lakkering :cheers::fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...