Jump to content

Batteriladeren tok fyr!


goggen

Recommended Posts

Var nede i båten i går for å forsøke å finne ut hvorfor dynamoen ikke gir tilstrakkelig ladestrøm. Jeg hadde tidligere målt spenning på batteriene og konstatert at det ikke var noen endring i spenning når motoren gikk og når den sto stille.

 

Hadde latt landstrømsladeren stå på over natta da jeg i går kom ned til båten og startet med diverse småtteri. Planen var da å måle ladestrømmen direkte på dynamoen.

 

Jeg startet motoren og gikk ned i motorrommet for å måle strømmen på dynamoen og rakk akkurat å konstatere at den var på 14,4 V på tomgang før jeg kjente en rar lukt og så at det brant lystig :cryin: inne i batteriladeren.

 

Jeg kom da på at jeg hadde glemt å dra ut landstrømmen - løp ut og trakk den ut, fant et brannslokingsaparat og tømte 1/2kg pulver i laderen.....(Ja - det blir mye støvsuging i motorrommet nå) :headbang:

 

Laderen var kun 1 mnd gammel - en C-charger 3000.

Jeg var sikkert en idiot som ikke nappet ut landstrømmen før jeg startet opp, men skal slikt kunne skje da???

Hadde jeg ikke hatt motorrommet åpent kunne det blitt litt av en katastrofe....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lengre prat med de som leverte laderen. De bekreftet at dette ikke skulle kunne skje..... Hva som har skjedd er det for tidlig å si noe om, men det var absolut en skremmende opplevelse å se høye flammer i laderen.....

 

Det er nok ikke tvil om at det var i startøyeblikket laderen tok fyr.

 

Starteren trekker jo mye strøm, men som sagt - det skulle ikke ha skjedd.....

Link to post
Share on other sites

Jeg var sikkert en idiot som ikke nappet ut landstrømmen før jeg startet opp, men skal slikt kunne skje da???

Nei, dette er ikke ditt problem.

En vedlikeholdslader skal selvsagt tåle 14.4v (og mer) på utgangen uten å ta skade.

Regner med at leverandøren tar denne saken alvorlig.

Kanskje vi kan få en kommentar fra dem i denne tråden? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Huffda....

Startet motoren med landstrømladeren tilkoblet lanstrøm har jeg gjort mange ganger uten at noe har skjedd. Jeg har et annet fabrikat lader, altså.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg tar aldri av landstrømen før start ... ledningen er det nest siste før fortøyningene. Aldri noe problem (hittil!) med Ctek Multi XS 25000 (forbruk/start BB) og XS 3600 (start SB). Det høres nå underligut, også dette ... deet eneste som skjer når starteren går, er at spenningen på batteriet faller pga. strømforbruket på starteren. Kan ikke helt forstå at detskulle føre til brann i laderen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har tre forskjellige merker/typer/utgaver av Automatiske vedlikeholdsladere, som alle står fast påkoblet ved landligge.

 

De lader hver sin store batteribank - og det er aldri strømproblem ombord hos meg lenger og batteriene er fullladet til enhver tid.(før neste tur!)

 

Jeg starter ofte opp når jeg er ombord for litt vedlikehold eller en karaprat over en kaffekopp..........., ja dere vet!

 

MEN aldri noe problem med laderne av denne grunn, og det er jo jøye meg også bare slike billige (299,- / 425,-) Aut. vedlikeholdsladere fra C.Ohlson og to forskjellige størrelser, 6A og 9A fra Biltema.

 

Det funker og jeg er fornøyd. ( De er uten jordingsforbindelse i strømpluggen og er koblet rett på hver sin batteribank med fast kobling!)

 

Ship'O'Hoi :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Slikt skal selvfølgelig ikke oppstå. Men å garantere alt elektrisk/elektronisk utstyr fra ikke å få en teknisk svikt, er ikke mulig. Før eller senere svikter det, - billigutstyr vanligvis "før".

 

I en båt har vi sikringer nær batteriet for at en stor strøm i ledningsnettet ikke skal føre til brann. De er dimmensjonert etter tykkelsen på kablingen. Og produsenten av elektriske/elektroniske duppeditter har også små sikringer på utstyret sitt. Stoler de ikke på sitt eget produkt? Nei, - ikke 100%! Inne i en IC, transistor, diode osv. er det kun nanometer mellom pluss og minus. Da skal det ikke store produksjonsfeilen til i en enkelt komponet før det før eller siden blir en kortsluttning!

 

Men hva med garantier? Skjer det noe med produktet i garantiperioden må en selvfølgelig benytte seg av det. Og etter litt protester går det vanligvis OK. Produsentene kalkulerer selvfølgelig dette inn i prisen på produktet. Det svarer seg for dem fremfor å lage et 99,99% driftsikkert produkt. 100% sikkert er ikke mulig.

 

For mange år siden ble det oppdaget at en amerikansk bilprodusent hadde plassert bensintanken slik at ved en påkjørsel bakfra var det nesten garantert bensineksplosjon. Men trakk de bilen tilbake, eller ga gratis ombygging? Nei, - det var billigere å betale ut de dødserstattningene som de visste ville komme!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På laderen i vår båt står det at man ikke skal ha på batteriladeren på når man skal starte maskinene...

En slik lader ville ikke jeg kjøpt! Min Ladac lader står fast tilkoblet alltid, no problems.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å ha ladderen fast tilkoblet batteriet uten at landstrømmen er på.

Se mitt innlegg ovenfor.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å ha ladderen fast tilkoblet batteriet uten at landstrømmen er på. Vil dette tappe batteriet? Litt tungvindt å måtte ta ut stikkontakten hver gang eg skulle på tur.

<{POST_SNAPBACK}>

Mine Ctek ladere trekker en ørliten mengde strøm på "tomgang" men ikek nok til at det er bekymringsverdig. Og om så var, å er det ikke lange veien til å trekke ut kontakten. Er man riktig avansert, kan man jo også legge inn en bryter ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På laderen som tok fyr står teksten "Continious duty - ignition protected" hvilket vel indikerer at den kan stå tilkoblet hele tiden. Dette har også forhandler bekreftet.

 

Det jeg nå lurer på er om jeg kan slå meg tilro med at det er laderen som hadde en feil, eller om dette kan være forårsaket av andre feil i det elektriske anlegget?? Alt annet ser forøvrig ut til å fungere greit, med unntak av lav ladespenning noe jeg tror kommer av dårlig kontakt ved starteren.... Kan det ha hatt betydning for utfallet mon tro?

 

Det ville jo være dumt om neste lader også tar fyr når jeg starter med landstrøm tilkoblet.....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I papirene til min 30A Ladac lader kan jeg ikke huske å ha sett at det står noe slikt. Da hadde jeg ikke kjøpt den heller. Som sagt, laderen er alltid fast tilkoblet batteriet, både under lading fra dynamo og under start. Har også startet før kabelen til land er koblet fra. (men hittil har jeg koblet fra land før jeg har lagt til sjøs!) Slikt skal en lader til mange tusen tåle!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er også andre ladere som kan fyr:

Hei

 

Jeg fikk levert en Entel håndholdt VHF pr.post 6.10 -04

 

Laderen ville jeg fastmontere i båten uten å bruke ”sigarett-tenner” kobling,

 

dette for å slippe ”løse” ledninger. I tillegg vil jeg at det skal vare en fast tilkobling

 

som jeg kan stole på.

 

Først prøvde jeg den nevnte kobling, og det fungerte som det skulle.

 

Målte at + var i senter, klipte av ledning, kontrollerte at det var rett polaritet på

 

ledninger i båten.

 

Koblet rød mot rød etter sikring som leverer strøm til fastmontert VHF, og sort

 

til jord på samme kurs.

 

Laderen begynte å ryke, sikringen holdt og heldigvis hadde jeg slått av fastmontert VHF.

 

Må innrømme at jeg da ikke kunne fatte hva som var gjort galt.

 

Da jeg åpnet pluggen som fulgte med skjønte jeg hva som hadde skjedd (se bilde). :headbang:

 

Bilde

 

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I papirene til min 30A Ladac lader kan jeg ikke huske å ha sett at det står noe slikt. Da hadde jeg ikke kjøpt den heller. Som sagt, laderen er alltid fast tilkoblet batteriet, både under lading fra dynamo og under start. Har også startet før kabelen til land er koblet fra. (men hittil har jeg koblet fra land før jeg har lagt til sjøs!) Slikt skal en lader til mange tusen tåle!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har selv en Dual Marine lader fra LADAC, men kan ikke se at den ikke skal kunne være tilkoblet nettet under start. Det eneste som står anmerket er at nettkabel bør frakobles ved av-/påmontering av batterikabler. Det er sikkert også fornuftig.

 

Er forøvrig litt spent på denne laderen (nettopp kjøpt båt der den er montert). En "Kanal" til start og den andre "kanalen" til forbruk. Ladestrømen er imidlertid bare 2 X 5A.

 

Noen som har lik? Den ser i hvertfall dyr ut :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg åpnet pluggen som fulgte med skjønte jeg hva som hadde skjedd (se bilde).

Kanskje du kunne fortelle andre også hva som hadde skjedd? Den mørke klumpen på bildet sier ikke meg noe i hvert fall.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du kunne fortelle andre også hva som hadde skjedd? Den mørke klumpen på bildet sier ikke meg noe i hvert fall.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Den mørke klumpen er stikkeren som fulgte med.

Ledningen er kuttet av.

Som du ser går den røde ledningen til ytterkontakt.

Den sorte som du ikke synes på bildet går til senterkontakt.

Dette førte til feil polaritet inn på laderen.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...