Jump to content

Junker 22 mistet roret i Marstrand (Ikke stucked)


Grunna

Recommended Posts

Så fikk sommerens eventyr en uventet stopp akkurat i det jeg hadde lagt ut på turen over fra Marstrand til Skagen. Hørte plutselig en knaselyd og så fikk jeg vanvittig dødgang på roret og så roret flyte opp og drive söderut. Var heldigvis ikke mer enn en halvtime fra land og en hyggelig svenske tok meg på slep tilbake til Marstrand.

Nå ligger S/Y Grunna uten ror og dupper ved losbåten og Kæptten lurer fælt på hvordan han skal få henne tilbake til Oslo. Noen i området som vil ha litt ekstra å slepe på hjemover?

 

Forresten en stor takk til Jo Eirik på Sjøassistanse for bistand med å skaffe nummer til forsikringsseksapet etc. og ellers gode råd.

 

Mvh

Kæppten Grunna

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vet ikke om du får lest dette...

 

Det lar seg helt sikkert gjøre å snekre til et greit nødror for deg. Det vil gjerne være enklest å lage en lang åreliknende sak som du surrer fast slik at du får styring nok. På godt værvarsel og med fornuft, så skulle det gå nesten like greit som med det vanlige roret. Fint å ha gjort en gang også!

 

I Vegaen min ligger det klar et sett med diverse som sammen med spinnakerbommen og en luke med ferdige hull i danner en sånn lang styreåre. Pass bare på at kulten som stikker over akterenden og inn i båten er lang nok da det kan kreve mye kraft siden armen ut fra båten blir såpass lang.

 

Et annet alternativ dersom du har god tid, er jo å feste to hengsler som kan løses ut på en eller annen måte helt akter på båten. Så kan du lage til et ordinært ror som stikker rett ned i vannet med rorkult, som kan ligge klart for sånne uhell som dette...

 

Uansett, lykke til!

Link to post
Share on other sites

hschrde, takk for tipset. (Er online via gprs på mobilen).

 

I og med at påhengeren er montert midt på akterstevnen er den liksom i veien for en midtstilt nødrorsløsning. Jeg bestemte meg for å prøve å komme meg hjemover ved å styre med påhengeren. Lagde en forlengelse av gass/styrehåndtaket med en list som jeg laminerte med en bit av et kosteskaft. Gikk innaskjærs fra Marstrand til Gulholmen og med untak av de stedene der det var åpent ut mot havet, gikk det veldig greit. Satser på å komme meg tilbake til Oslo i løpet av en uke med denne løsningen, og for første gang sitter jeg i båten og ønsker at det ikke skal blåse i dagene som kommer.

 

Mvh

Kæppten Grunna

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Leit å høre Grunna, men jeg mener helt oppriktig at her må du tenke deg om.

Innaskjærs, lite vind osv...??

 

Du må kanskje forbi noe uggen sjø mellom Lysekil og Smøgen, Gule (Gula?) Humpen osv. Værmeldingen kan være feil. Du må kanskje litt brått vike for andre båter osv...osv...

 

Unnskyld at jeg sier det; Løsningen din funker best et godt stykke fra land.

 

Turen din er delvis ødelagt uansett, selv om du er av den optimistiske sorten som helst ser løsninger. Og hva sier forsikringen din vis du knuser skrogsiden på en Storebro 40 ny modell eller noe sånt, fordi han var så tosk å kjøre altfor nærme din litt ustødige kurs?

 

Mitt råd; finn et billig sted å heise båten på land for en periode, sett deg på den billige E6 ekspressen og finn enten noen som gjør jobben der nede for deg, eller dra ned litt senere med de tingene du trenger for å fikse det selv.

 

mvh

 

Barsk II :seeya: :nono: :confused::cheers:

Link to post
Share on other sites

Barsk II,

 

For å fikse, dvs få på plass nytt ror, tror jeg at jeg må vente til høsten når andre eiere av samme båttypen har tatt opp båtene sine slik at jeg kan få tatt mål og laget nytt ror. Veftet som laget Junker 22 la ned for mange år siden, så det er ikke bare å bestille nytt. Ser for meg at det blir et prosjekt for vinteren i og med at det kommer til å ta en del tid lang tid.

 

Har tenkt tankene du kom med i ditt råd, men jeg kommer til å prøve meg litt lenger nordover i dag. I verste fall blir det å få båten på land og finne billigste måte å få kjørt den hjem.

 

Mvh

Kæppten Grunna

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Ligger en dansk side om Junker 22 her: http://www.junker22.dk/

 

Der ligger det en håndtegning av ror som pdf-fil: http://www.junker22.dk/tegninger/rortypea.PDF (Ligger under menyvalget "Brochurer").

 

Kan kanskje være til hjelp når nytt skal lages.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk

Til Jens P,

Tegningen på Junker22.dk mangler vitale detaljer som mål og slikt så den hjelper ikke stort. Dessuten så var mitt ror rettvinklet akter og ikke buet slik som det vises på tegningen. Vet ikke om dette er rette tråden til å starte diskusjonen om den ideelle formen på et ror, men det er helt klart noe jeg plutselig begynte å tenke på når jeg så tegningen.

 

Til Lasse,

Jeg passerte Orust i går, vel vitende om at det er få andre steder med så mye kompetanse på båtbygging. Saken er vel at uansett om jeg hadde funnet noen som kunne hjelpe meg, så ville det tatt en del tid å få fremstilt ett nytt ror. Har derfor valgt å krype hjemover med frøken Honda's klagesang og styring via det forlengede gasshåndtaket. Hvilket har vist seg å fungere tilfredstillende så fremt det ikke er for grov sjø. Har til og med fått sett den delen av Väskusten som jeg tidligere gikk alt for langt ut til å se.

Ligger nå på Malmön og fortsetter oppover på innsiden av Smøgen, inn Sotenkanalen og videre i morgen.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hæppi ending,

 

Var innom Bovallstrand Marina og snakket med Kenneth som mente han kunne fikse et erstattningsror uten problemer. Han hadde nemlig også et mekanisk verksted. Nytt solid ror er nå på plass. Produsert og montert på fire - fem timer, det kaller jeg sommarservice. Så nå er atter S/Y Grunna et Hæppi ship, og jeg kan sette seil i morgen og slippe å høre frøken Honda's klagesang og ikke minst slippe å krøkke meg videre nordover med påhengeren som styring.

 

Mvh

Kæppten Grunna

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei Grunna.

 

Gammel tråd, men "vannari".

 

Hadde du stor slark/dødgang i roret ditt før det datt av?

 

Jeg har 45cm ( :eek::eek::cryin::cryin::diving: ) slark i roret mitt og er litt redd for å miste det etter å ha lest denne tråden....

 

Vet du hvordan roret er innvendig? Dødgangen min sitter inni selve roret. Han som driver www.junker22.dk mener det kan være sveisene fra akslingen til roret som er gått opp.. Har du en ide?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seilaren, Jeg hadde ikke noe dødgang før det plutselig var null motstand, og da hadde det løsnet.

Årsaken i mitt tilfelle var at låsesplinten som låste messingbolten som går nedenfra og opp i roret hadde forårsaket tæreing/korosjon og bolten knakk rett av på dette punktet. Roret fortsatte sørover noen cm under vannflaten, så jeg kan ikke si stort om det er hult eller massivt materiale. Det fløt i alle fall, om enn ikke oppå vannet, så det er nbaturlig og tro at det er noe hulrom i det.

 

Har ikke noe bilde liggende, men nederst på akslingen fra rorkulten stikker det ut en solid "tapp" i messing på kanskje 10 cm i området mellom mutteren og mellomrommet mellom ror og skrog. Jeg tror at evt problem med dødgang ikke kan ha noe med den øvre delen av roret å gjøre. Da denne tappen ligger inne i toppen av roret. Evt så må dette "jernet" ha knukket.

 

Sjekk i hevrtfall bolten i bunnen av roret, om den er i ferd med å ryke.

 

Så forresten for noen uker siden tråden med Junkeren som forliste i våres og lurte på om roret var berget, men antok at det var så lenge siden at evt vrakgods nå er borte. Mitt nye ror kunne hatt en mer optimal form, da det er litt smalt, og jeg føler at det er litt dødgang i veldig lav fart, men jeg vet granatert at det sitter dønn fast.

 

Vet ikke om du ble klok på dette. Uansett hyggelig å se andre Junkereiere.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

All informasjon hjelper :smiley:

 

Synes og huske at roret var hult, men at det var hull i det slik at vannet randt inn. Det tøt ut noe alger og lignende.

 

Denne "tappen" er vell den samme som dansken omtale som "fladjernet" Denne mente han kunne være knukket eller at sveisen var godt opp.

Er det ca slik det ser ut?

paa_land_003mmm.jpg

Slik at de to boltene går gjennom fladjernet?

Virker sannsynlig at dette er feilen, men hvorfor tar roret etter 40cm..?

 

Et alternativ er kansje og borre hull gjennom ror og aksling og sette en bolt gjennom?

 

Den junkeren som forliste var A - modellen. Den har et litt mindre og rundere ror enn B modellen (22-466) som jeg har. Det vet du sikkert... :wink: Ellers hadde jeg vært der nede og hentet roret dagen etter forliset. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...