Jump to content

Arbeid med glassfiber.


kvast

Recommended Posts

Jeg har nylig lært litt om å jobbe med glassfiber og polyester. Fins det noen plasser man kan lære mere om dette? Får ofte bobler, og tror jeg bruker litt mye polyester i forhold til glassfiber. Sliter litt med plasting av kanter og vinkler. Hvilke verktøy må man ha, jeg har en pensel og en liten alu rulle. Burde jeg hatt noe mer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig lært litt om å jobbe med glassfiber og polyester. Fins det noen plasser man kan lære mere om dette? Får ofte bobler, og tror jeg bruker litt mye polyester i forhold til glassfiber. Sliter litt med plasting av kanter og vinkler. Hvilke verktøy må man ha, jeg har en pensel og en liten alu rulle. Burde jeg hatt noe mer?

<{POST_SNAPBACK}>

Maritimstart har noen OK artikler om både arbeide med glassfiber og andre ting. Ellers gir et søk i Google på glassfiber en masse treff til steder hvor man kan lese mer. Aluminiumrulle som denne eller denne er helt essensielt. Ikke bruk mer polyester enn at du gjennombløter duken. Polyester i seg selv er ikke noe sterk - det er når polyesteren armeres med duk at det blir sterkt. Bland ikke for mye herder i polyesteren - da begynner det å herde før du får rullet ut lufta. Hvis du arbeider med mindre biter, lærte jeg en teknikk av Ingar som har hjulpet meg veldig mye når jeg støper. Jeg bruker ei passe stor plate som underlag. På denne legger jeg plastfolie - slik omtrent selvklebende som finnes i de fleste kjøkken. På dette legger jeg duken i passende stykke. Opptil 3 lag duk oppå hverandre går også greit. På dette heller jeg polyester i passende mengde. Ofte skal jeg lage flere slike biter, så da gjør det ikke noe om det renner litt utenfor duken - det samler jeg sammen og dypper neste runde med duk i. Når polyesteren så har trukket godt igjennom, ruller jeg. Og så kommer det smarte, kontra når man legger alt direkte på det man skal støpe på, nå kan hele saken løftes opp, man snur duken, legger den ned igjen og ruller på andre siden også. Etter dette tar man duken og løfter over dit man skal ha den. Da er det som regel bare å klappe litt på den og finpusse litt, så er alt på plass, uten noe søl og klin rundt støpestedet, uten luft i støpen. Og denne metoden egner seg ekstremt godt når man skal støpe på litt utilgjengelige steder, eller steder hvor det ikke er plant/vater. Det er mye lettere å legge på en slik ferdig preparert lapp, enn det er å begynne fra scratch på selve støpestedet. Og når plastfolien der man lager lappene har blitt klinete nok, skifter man bare ut plasten og får plutselig en helt "ny" arbeidsplass som er ren og fin. Denne teknikken revolusjonerte ihvertfall støpeteknikken min. Men den egner seg kanskje best når man skal ha noen lag med duk, ellers blir det litt værre å håndtere biten man jobber med.

 

Til å fordele polyesteren ut over duken, samle sammen polyester som har runnet utover, pynte rundt støpested, osv, bruker jeg skumgummibiter jeg skjærer av ei stor skumgummimatte jeg har. Dette koster ingenting i forhold til koster o.l. og kan følgelig skiftes ut akkurat hvor ofte jeg vil.

 

Merk deg at polyester er ekstremt lite gunstig for evnen til å huske ting. Det er stoffer i polyesteren som angriper et lag rundt lillehjernen. Når dette lager har blitt skadet, har man en permanent skade på hukommelsen. Invester i ei skikkelig maske som du bruker alltid når du driver med polyester. En bunke med engangs-kirurghansker er greit å ha - det plukker du f.eks. opp rimelig på Europris.

Link to post
Share on other sites

det fins noen bøker og hefter ang dette, har selv en (gammel) bok som heter "bygg plastbåt selv"

Bruker selv Alu-rulla mye , og syns det går greit å få ut luften.

Foretrekker å legge på litt polyester først , og så arbeide matta ned i den kontra å gjøre det omvendt.

Hva slags mattetykkelse bruker du? 450g? Har såvidt brukt 600g og syns den var mye vanskeligere å få bra resultat med.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Supert tips, det skal jeg forsøke i kveld.

 

Merk deg at polyester er ekstremt lite gunstig for evnen til å huske ting. Det er stoffer i polyesteren som angriper et lag rundt lillehjernen. Når dette lager har blitt skadet, har man en permanent skade på hukommelsen. Invester i ei skikkelig maske som du bruker alltid når du driver med polyester

Bør man bruke maske selv når det er god gjennomtrekk der jeg står? Skal bare jobbe noen dager til med polyester, er det farlig?
Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt bruk for mer enn pensel og alu-rulle til selve støpearbeidet.

Rulla rengjøres enklest ved å brenne den av (propanbrenner) etter at polyesteren har herdet, restene fjernes med stålbørste.

Varm slik at polysteren tar fyr og la det brenne ut. (og hold avstand til røyken...).

 

Når det gjelder den andre delen av jobben, sliping, så er det svært nytting å kjøpe to billige vinkelslipere (biltema, europris) og utstyre dem med disse fra Biltema:

Bilde 16-350 Rasprodell

Bilde 19-436 Diamant-kappeskive.

 

Disse holder "evig". To vinkelslipere sparer mye tid i bytting av skive.

Og det lønner seg ikke å bruke dyrt verktøy da slipe-støvet ødelegger det.

Link to post
Share on other sites

...Bør man bruke maske selv når det er god gjennomtrekk der jeg står? Skal bare jobbe noen dager til med polyester, er det farlig?

God maske er som regel I TILLEGG til god utlufting... Selv foretrekker jeg å drive i friluft med støping, så sant det er mulig. Rigge til med presenning, partytelt, o.l. Jeg ville ikke drevet uten maske uansett. Jeg brukte heller aldri maske de første 10 årene jeg drev og støpte og lakkerte. Nå er jeg litt eldre og aner konsekvensene på kroppen. Er du av handyman typen, varer det uansett ikke lenge før du får bruk for maske igjen. Om ikke lenge skal du grunne skroget med epoxyprimer. Så skal det lakkeres. Da har du også bruk for maske. For ikke å snakke om når du skal begynne med neste båten...
Link to post
Share on other sites

...Holder det med en vanlig støv maske eller har du noen forslag?

:nono: :nono: Støvmaske har ingen som helst nytteverdi når det gjelder å beskytte seg mot gasser. Støvmaske beskytter mot - støv. Du må ha ei gassmaske med patron som kan skiftes ut etter hvert (Patronen inneholder aktive stoffer som nedbrytes etter hvert når forseglingen er brutt). Masker er ikke min sterke side, det er sikkert andre på forumet som kan tipse deg om masker som fyller kravet men som samtidig ikke koster mer enn nødvendig. Ellers kan du lese deg fram til mye selv også ved å lese på beskrivelsen av hver enkelt maske hva de er beregnet for. Pass bare på å kjøpe et kurrant merke slik at du finner patroner til den også om en del år når du skal ha tak i nye patroner.
Link to post
Share on other sites

Biltema har ei maske, se side 231 i siste katalog. Art nr.: 26-350, koster 150,-, ekstra gassfiltre koster 40,-. Har selv benyttet denne, og den passer rimelig greit til nebbet mitt iallefall. Har slurvet uten i noen år, og har resultert i en del harking de etterfølgende dagene (+ astma?). Har rett og slett blitt litt flinkere til å bruke både briller, maske og hørselsvern.... sånn etterhvert.

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

... men skarpe vinkler er litt vanskelige.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal jeg plaste små ting som er litt knotete , så hjelper det av og til å dele matta på langs, evt så bruker jeg glassfibersparkel.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og en ting til; når du sauser inn duken på sånn plate (bruker selv den metoden), så ikke vent for lenge, bindemiddelet i duken løses opp etterhvert, og tidsmessig, så vil det etterhvert oppstå et tidspunkt hvor du bare fårt tak i litt av duken når du prøver å løft den opp for å legge den på plass. Du skjønner etterhvert hva jeg mener.... Glassfibrene liker heller ikke helt skarpe hjørner, så dersom du runder kantene litt, så legger fibrene seg mye lettere. Den tidligere viste rasprondellen er forøvrig helt uvurderlig.

 

KnutS

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Og en ting til; når du sauser inn duken på sånn plate (bruker selv den metoden), så ikke vent for lenge, bindemiddelet i duken løses opp etterhvert, og tidsmessig, så vil det etterhvert oppstå et tidspunkt hvor du bare fårt tak i litt av duken når du prøver å løft den opp for å legge den på plass. Du skjønner etterhvert hva jeg mener....

Riktig som det påpekes her. Hurtighet er stikkordet. Planlegge jobben. Tenke igjennom hva man trenger. Ha alt innen rekkevidde. Klippe til alle lappene man trenger på forhånd i riktig form og størrelse og legge dem klare etter hverandre på plata. Starte med den første og sause inn den, rulle ut luft, snu, rulle mer, flytte lappen dit den skal sitte, tilbake til plata og begynne på neste lapp raskt nok til at man kan utnytte polyester som ble til overs fra forrige lapp. Osv. Med litt trening, går det fint, så lenge lappene ikke er altfor store. Og ikke bruk for mye herder, doserer man for mye herder, stiver det omtrent før man får polyesteren ut av spannet.
Link to post
Share on other sites

... Klippe til alle lappene man trenger på forhånd i riktig form og størrelse og legge dem klare etter hverandre på plata.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg foretrekker å rive til lappene, får finere overlapping da syns jeg. Når det klippes får man en markert kant.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Arbeidstilsynet har ei brosjyre på nettet om arbeid med glassfiberarmert polyester.

 

Når det gjeld val av maske, skal krav til filter vera merka på emballasjen, og på HMS-produktdatabladet. Typisk kan det stå bruk maske med filter type A2/P2, der A står for gassfilter og P står for støvfilter. Talla står for kvaliteten på filteret- høge krav= stort tall.

 

Gassfilteret er laga av aktivt kull, og blir metta etter kvart som det er i kontakt med luft. Om du pakker filteret i ein lufttett plastpose etter bruk, varer det lenger. Filteret er utbrukt når du kjenner lukt når du pustar gjennom maska.

 

Når det gjeld bruk av halvmaske, synes eg maskene til Sundstrøm er fine, ikkje minst fordi du kan ta av gassfilteret og bruka støvfilteret åleine når du arbeidet ikkje krev vern mot gass. Slike masker får du hos dei som sel profesjonelt verneutstyr.

 

Merk og at det kan vera spesielle krav til hanskekvalitet. Sjekk HMS-produktdatablad på heimesida til produsenten.

Link to post
Share on other sites

Beskrivelsen til Batdilla er svært god. Skal man støpe i tak eller under båten er det vel bare denne metoden som er god nok. Bruker også å stryke noe polyester der man skal legge på første laget med duk. Noen ganger er det bedre å rive duken istedet for å klippe den, det finner du ut av etter hvert som du får erfaring.

 

Ikke slurv med å bruke maske. Det beste er en maske som beskytter både for støv og gass. De som selger verneutstyr har god kunnskap om hva du bør ha.

 

For å få riktig mengde med herder kjøpte jeg et par målebeger på apotek, det har vert veldig nyttig å ha.

 

Polyester som ikke er herdet kan vaskes bort med grønnsepe. Får du grønnsepe eller vann på verktøy, må det gjøres helt rent og tørkes før du bruker det på nytt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med plasting av kanter og vinkler. Hvilke verktøy må man ha, jeg har en pensel og en liten alu rulle. Burde jeg hatt noe mer?

<{POST_SNAPBACK}>

Du klarer ikke å støpe 90 grader vinkler, rund alltid hjørner før du støper. Du kan bruke sparkel for å lage fine overganger i vinklene før du støper. Viktig at kantene er rundet.
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har jobbet en del med glassfiber i vinter, og agrer vel litt på at eg ikke brukte noe verneutstyr. Brukte vel omlag 100kg, og dette inne en en lukket båt. Måtte ofte henge opp presseninger ol. for å få det varm nok til at det skulle herde (20grader). Ute var det ofte minusgrader.

 

Merket ofte at eg ble litt surrete i toppen, og tror nok ikke eg hadde serlig godt av dette.

 

Har derfor tenkt å kjøpe en skikkelig maske. Synes biltema sin virket litt billig og enkel når man skal støpe en hel båt. Tips om leverandører av slikt mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt maske hos Victoria i Godvik, Bergen. Der har jeg møtt betjening med god ekspertise.

 

Kjøpte først en blillig maske et annet sted, etter hvert fikk jeg ikke fatt i nytt filter. Da lærte jeg at det ikke alltid lønner seg å kjøpe billig.

 

Kjøpte ny på Victoria, den bruker standard filterstørreles og har vert god. Bruker den også om jeg støper i friluft.

 

Legger ved link

 

http://www.victoria.no/

Link to post
Share on other sites

Har brukt 3M sine i 4-5 år med stort hell, de er enkle å ta av og på. Bruker samme filter når jeg limer med kontaktlim. Limen til skottduken er grusom.... uten filter.

Tenker på kombi filterne, tar både støv og gasser. Pakker den inn i plastpose og henger den en kjølig plass til nest gangs bruk. Kunne sikkert brukt den lengre, men skifter før jeg merker gjennomslag. Den som har lest på embalasjen og HMS databladet ser hva vi jobber med og da er noen hundringser ikke noe å snakke om.....

Ta vare på helsen din!!

Link to post
Share on other sites

Biltema har ei maske, se side 231 i siste katalog. Art nr.: 26-350, koster 150,-, ekstra gassfiltre koster 40,-. Har selv benyttet denne, og den passer rimelig greit til nebbet mitt iallefall. Har slurvet uten i noen år, og har resultert i en del harking de etterfølgende dagene (+ astma?). Har rett og slett blitt litt flinkere til å bruke både briller, maske og hørselsvern.... sånn etterhvert.

KnutS

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke peil på om Biltemas maske holder mål eller ei, men jeg har observert følgende: Jeg har en biltema maske og når jeg en meget skjelden gang (1-2 ganger i året) pruker sprøytepistol for å legge på noe maling/lakk lukter det overhodet ingenting av løsemidler inni maska. Jeg fikk det for meg at jeg skulle vaske dusjen med ren salmiakk for en stund siden, luktet det INGENTING av salmiakk i maska. Uten maske var det ikke mulig å pyste inni dusjen!! Borger dette for at det brukbart, eller har det lite med saken å gjøre? Takksam fo svar, ikke minst fordi jeg ser for meg en del grising med glassfiber og polyesterfør båten skal på vannet igjen til våren.... :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig lært litt om å jobbe med glassfiber og polyester. Fins det noen plasser man kan lære mere om dette? Får ofte bobler, og tror jeg bruker litt mye polyester i forhold til glassfiber. Sliter litt med plasting av kanter og vinkler. Hvilke verktøy må man ha, jeg har en pensel og en liten alu rulle. Burde jeg hatt noe mer?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker kun ett verktøy. Ei lita malerulle med hårrull. Dvs jeg har to. Ei med rett skaft og ei med bøyd. Disse oppevares i et spann med tett lokk som jeg har litt Aceton oppi. Da behøver du aldri å gjøre verktøyet rent.

Prøv å holde forholdet glassfiber/polyester på ca 50/50.

Alu-rulla bruker jeg aldri. Det er den perfekte fiberknekker, og den myke hårrulla finner jeg mye mer egnet rundt og inne i hjørner.

Du skal aldri prøve å laminere kanter med radius under 15-20 mm. Da knekker fibrene.

Alle de hvite skyggene av luft i laminatet skal rulles ut. De er opphavet til plastpest.

Vær nøye med herderen. Har du i for mye innvirker det ikke så mye på "potlife", men når lenkingen kommer igang går det så fort med så mye elektroner i sving at det kan ta fyr.

 

Min 18 grader.

Ikke UV (sol, lysrør)

Ikke under 60% fuktighet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har ikke peil på om Biltemas maske holder mål eller ei,...

<{POST_SNAPBACK}>

Maska til biltema har filter klasse A1, dvs det lågast klassifiserte gassfilteret. Sjekk emballasje og HMS-produktdatablad, der står krav til maske. Eg vil tru at kravet til arbeid med polyester er A2. Du arbeider gjerne med glassfiber samtidig med polyester, så då skulle eg tru at eit filter type A2/P2 passer, slik at glassfiberstøv blir filtrert bort før det tetter gassfilteret.
Link to post
Share on other sites

Det er bare det at;

 

Styrengassen som unnslipper før styrenen lenker med polyesteren er tyngre enn luft.

Det vil si at jobber man oppe i en liten båt eller i et lukket rom, vil det fylles opp med styrengass. Da hjelper ikke maske. Det er kun avsug eller frisklufttilførsel som duger.

Ved slipejobber er maska på sin plass.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...