Jump to content

STEIN PÅ DEKK!!!


Sabeltann

Recommended Posts

Hei alle,

Var nede i havna i ettermiddag.. hva ser jeg.. :eek: jo to ca 3x3cm steiner som var "landet" på båten. Ene på fordekket rett foran rutene, den andre fant jeg i renna langs skrogsiden...

 

Slik jeg ser det er dette barnestreker... :crazy: barn som har kastet stein fra p-plass eller kastet små stein på sjøen. Fant og en stor (30x30 flat helle stein) på bunn foran båten sist uke. ingen tegn til skade på båt/skrog.

 

Ligger inderst i havna. Må ofte be badende(bading forbud skilt), barn OG FORELDRE! om at de er på land når vi legger ifra kai, slik at jeg ikke risikerer blodige tilstander. CA 2 meter klaring til de badende... Har alltid vært utpreget høfflig og forklart ungene hvorfor. Det samme gjelder når jeg kommer ned og oppdager at båten brukes som stupebrett. (vet at kjefting, ofte resulterer i hevn)

 

Har aldri opplevd noe tull før..

 

Ser liksom for meg at jeg kommer ned en dag og det er knuste ruter el.l i båten..

 

Hva kan en gjøre for og sikre seg best mulig?

 

Sabeltann som snart tar på seg gamle camoen og ligger med AG og nattkikkert i buskene.

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen her.

Noen unger på nabobrygga har brukt min båt til å knuse blåskjell på.

Tror nok ikke de helt visste hva de gjorde, men jeg fikk nå hull i gelcoaten :\

"...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much."

Link to post
Share on other sites

tror dette er barn som bruker båten din til og fiske krabber i fra, den flate steinen blir sikkert brukt til og knuse skjell i mot og di mindre til og banke med,eller søkke til tauget med klesklype (for feste til skjellet) :yesnod: har selv barn som driver på med dette fra flytebrygga hele dagen og sett at dem bruker steinene til og knuse skjella med.blir sikkert vanskelig og forhindre det.

Link to post
Share on other sites

Hei

Utrivelig for deg, men kanskje ikke de badende får så lyst til å være trivelige når de blir møtt med ett forbudsskilt på "badeplassen sin"? De fleste vil vel tenke at her er det noen som har tatt seg til rette og satt opp et skilt i strid med friluftsloven :confused:

Kanskje dere burde bruke noen timer på å lage en trapp/kaifront el litt lenger bort som kan brukes til krabbefiske og stuping, og dermed få de badende over på båthavnas side? Ta dette opp i båthavna og lag en trivelig dugnad av det. Ta med de badende (inklusiv ungene), feir med en grillkveld og bli kjent med hverandre.

 

Da vokser småungene opp til gode venner som passer på båtene istedenfor å bli ungdommer som lurer på hva de kan finne på for å ta han som "skulle kjøre båt på badeplassen"

 

Bare et forslag, og jeg understreker at jeg ikke tror du har vært uvennlig eller kjeftet, men det gjør så mye å bli bedre kjent med "plageåndene"sine

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Utrivelig for deg, men kanskje ikke de badende får så lyst til å være trivelige når de blir møtt med ett forbudsskilt på "badeplassen sin"? De fleste vil vel tenke at her er det noen som har tatt seg til rette og satt opp et skilt i strid med friluftsloven :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder havnen til Sabeltann, spurte jeg styret der (har selv båt i nabohavnen et stenkast lenger borte) hvorfor badeforbudet var innført. Svaret var av sikkerhetsmessige årsaker. Havnen, som mange andre småtbåthavner, har en slipp innerst. Her kommer det mye avfall fra bunnstoff. I tillegg så er man ikke trygge på mulige jordfeil i landstrømsoppleggene med de farene det kan medføre.

 

Internkontontrollforskriften gjelder for småbåthavner også, med et sæskilt ansvar for eieren innen Helse, Miljø og Sikkerhet. Tenk på det også mht. brannberedskap etc. Styret er juridisk ansvarlig og kan strafferetslig forfølges om noe skjer. Tviler på at et varlselskilt vil være formildende om f.eks. en innretning ikke er iht. forskriften.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Måker slipper blåskjell på fjell, brygger etc. Dette for å knuse skjellet. Men dette ser du jo om innmaten er borte.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, de gjør jo det. Men de legger vel gjerne ikke fra seg klesklyper med snor :)

Tok de på fersken også en gang, så jeg vet hva som har foregått. Men de er jo bare unger, kan liksom ikke gjøre så mye mer enn å si at de heller må bruke brygga.

"...the only way to maintain a moderate sum of happiness in this life, is not to worry about the future or regret the past too much."

Link to post
Share on other sites

Aner jeg en sammenheng her??  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Aha!

 

Nå gikk det et lys opp for meg! :wink:

 

ARNSTEIN!!!!

 

***

 

Leser med intr tråden og må vel si at jeg er den som best merker de badende, vi har en FIN tone med naboene som bader, må vel bade for meg. De har antakelig ikke engang sett skiltet da de er montert i innkjørsel i sammen med camping forbudt skilt!

 

***

 

Det er IKKE stein som er brukt til og knuse skjell med. Dette er mindre små stein som er kastet er jeg redd....

 

***

Link to post
Share on other sites

Hei

Utrivelig for deg, men kanskje ikke de badende får så lyst til å være trivelige når de blir møtt med ett forbudsskilt på "badeplassen sin"? De fleste vil vel tenke at her er det noen som har tatt seg til rette og satt opp et skilt i strid med friluftsloven :confused:

Kanskje dere burde bruke noen timer på å lage en trapp/kaifront el litt lenger bort som kan brukes til krabbefiske og stuping, og dermed få de badende over på båthavnas side? Ta dette opp i båthavna og lag en trivelig dugnad av det. Ta med de badende (inklusiv ungene), feir med en grillkveld og bli kjent med hverandre.

 

Da vokser småungene opp til gode venner som passer på båtene istedenfor å bli ungdommer som lurer på hva de kan finne på for å ta han som "skulle kjøre båt på badeplassen"

 

Bare et forslag, og jeg understreker at jeg ikke tror du har vært uvennlig eller kjeftet, men det gjør så mye å bli bedre kjent med "plageåndene"sine

 

Lykke til

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg helt enig i

Tror dette er veien å gå.

 

Kanskje ikke akkurat her hvor det var litt spesielle årsaker til badeforbudet, men generelt overalt, tror jeg man vil vinne mye mer på å bli kjent og ha en god tone.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...