Jump to content

Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling


Walter_S

Recommended Posts

DEL 1

Ser at det er flere som lurer på det samme, f.eks. i Installere fersvannskjøling ??? Har derfor lyst til å beskrive min erfaring med det.

 

Helt siden jeg kjøpte sjarken, i september ifjor har jeg planlagt denne konverteringen til ferskvannskjøling. 2 vektige grunner tilsa denne investeringen (ca. kr 6.000,- plus, plus?). Et lengre og bedre liv for Sabb'en og det faktum at jeg bruker båten til å fiske også om vinteren (unngå frostsprenging). Da båten skulle på slippen for stoffing og lakking i slutten av august satt jeg, etter lengre tids forberedelse, igang.

 

FORBEREDELSER:

For å unngå å bruke 2 pumper (fersk- og saltvann) bygget jeg først om eksosystemet til tørr eksos. Dette var en god investering siden jeg fikk minst 2 hester ekstra (de var på beite...) nettopp fordi jeg kuttet ut et meget langt og delvis tett (rustfri potte med skillevegger inni!) vått eksosanlegg med "ørten" bend.

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Nytt eksosanlegg - tørr, og "rake rør ut"!

Til høyre i bildet kan man se pinneboltene til ekspansjonstanken og "hullet" til termostaten -->

Bilde

 

SYSTEMRENS:

Før jeg gikk på slippen renset jeg kjølekanalene meget godt. 2 omganger med "systemrens" for å skylle ut gammelt dritt, rust og avleiringer. Brukte "min egen oppskrift" til dette. 10lt rent ferskvann + 1 liter Biltema radiatorrens (fosforsyre), 12 pk. sitronsyre og 1/4 lt eddiksyre (35%). Denne blandingen ble så sirkulert gjennom sylinderveggene og toppen til 75grader temp. (tørr eksos gjør at jeg slapp å tenke på eksoskjøling). Blandingen ble stående i kanalene natten over.

 

Bilde

Dagen derpå koblet jeg ferskvannsslangen (hageslange) fra springen, rett nedi toppens kjølekanal (bildet over). Skyllte så ferskvann ovenifra ned og fanget opp rustpartikler nederst ved vannpumpen (tok av stigerøret fra vannpumpen - koblet til en slangenippel). Etter 2 omganger hadde jeg samlet opp et halvt pappkrus med synlig rust (bildet under).

Bilde

Dette er partikler som hadde løsnet i prosessen underveis. For ikke å snakke om all rust som ble spist opp av syren - systemrensvannet var helt brun-sort.

 

Fortsettelse, neste innlegg: --->

Redigert av bliss X (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

P.g.a: følgende melding: "FØLGENDE FEIL(ER) BLE FUNNET Beklager, men du har flere bilder enn tillatt" fortsetter jeg her.....

 

Del 2

MONTERING:

På slippen ble det å borre 2 hull i undervannsskroget for kjølesløyfen (rester etter sjakta jeg slepte fra Arendal til Stavern i fjor høst.....!), feste den til skoget og koble til 2 stk. 1/2" slangenipler på innsiden og doble, syrefaste slangeklemmer på hver side.

Bilde

 

Så var det å montere en 55 graders termostat (art.nr.: 945001) i toppflensen på lyddemperen, legge pakning (art.nr.: 814006) imellom og montere Sabb sin originale ekspansjonstank (art.nr.: 000355 til kr 2.300,- + MVA) oppå og feste med 2 nye M10x78 pinnebolter, syrefaste skiver og mutrer.

 

Bilde

Montere omløpsrøret (bildet over) som sirkulerer vann (ut fra den gamle eksoskjølingen - og inn i vannpumpen) til en ny kobling nederst ved vannpumpa (Albu med sideløp - art.nr.: 000320). Dette er en kobling (se bildet under) som tar inn vann fra lydpotta via kobberrør / nevnte omløpsrøret (før termostatet åpner) og fra kjølesløyfen - sort vannslange, til venstre i bildet (etter at termostatet åpner).

Bilde

 

Satt inn nytt vannpumpemembran samtidig. Så var det å fylle det hele med ferskvann og FÅ UT LUFTLOMMENE! Det var faktisk det vanskeligste med hele ombyggingen.

 

RESULTAT:

Slik ser "hele greia" ut idag.

Bilde

 

For å ha kontroll over temperaturen i motorens topp, støpte jeg (epoxy) inn en vanntett føler til et digitalt termometer i en av blindpluggene og kan dermed lese av helt nøyaktig temperatur til enhver tid.

Bilde

 

Prøveturen idag gikk i 3 strake timer, full gass / bånn pinne og termometeret viste 68,1 grader som høyeste temperatur. Gjennomsnittstemperatur lå på 66 grader. Motoren går nå ihvertfall 10 grader varmere (bedre forbrenning?), temperaturen er mere stabil / jevnere og motoren blir mye fortere varm ved oppstart (tomgang). Og så vet jeg jo at motoren "koser" seg med fersk vann og glycol....!

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når jeg først "skryter" så fælt, så kan jeg jo like godt "ta den helt ut" og legge ut noen bilder av resultatet av slippsettingen. 2 lag med Ravilakk og nystoffet + hvit vannlinje......

 

Bilde

 

....og blankpolert propell!

Bilde

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott Walter, og så fikk du vel en litt grommere lyd tenker jeg :smiley:

Akk, som jeg savner Sabben.

Fikk du noe mere ut av motoren nå eller merket du lite til det?

 

Har selv planer om og ha kjølesløyfe og tørr eksos på Bastarden :yesnod:

 

Sjøsetting av den skjer neppe på denne siden av jul :sad::cryin:

Mest pga. av at han som skal sette den inn er fryktelig opptatt, skal ikke klage da motor og ny gearkasse som jeg måtte ha blir "gratis". Dvs, den blir byttet mot arbeid :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott Walter, og så fikk du vel en litt grommere lyd tenker jeg....

Fikk du noe mere ut av motoren nå eller merket du lite til det?

Knall-lyd!! Skikkelig Sabb-smell! :o))

 

"...... jeg fikk minst 2 hester ekstra (de var på beite...)" Og ja, fikk mye mere kraft ut av motoren!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er Walter i en nøtteskal: Lettfattet forklaring, flotte bilder som understreker det hele. Helt topp. Virkelig imponerende job du har gjort både ute og inne på båten. Det må være "konge" å være båten din, Walter.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Beklager Gunga Din, men en Sabb er det nok ikke. Dette er lyden av en større to-sylindret semi-diesel som starter på den ene sylinderen. Der går ikke på begge før etter noe tid. Typisk nostalgisk skøyte-lyd.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har så rett så TMe............. :smiley:

 

det er LL667 ASTA av Smögen med 2*65hk ombord !

BildeBilde

 

men torr eksos o raka rör har hun :wink:

 

 

http://www.kustguide.net/kg_rep_asta_000907.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...... men har du ikke fått veldig skarp eksoslyd nå da?

<{POST_SNAPBACK}>

Joda! HELT HERLIG!!!! :yesnod:

 

Neida, det er faktisk ikke så ille, TMe. Det knaller jo bra, men en Sabb SKAL høres. Er mere opptatt av de 2 ekstra hestene (unskyld, GAMPER) jeg har fått nå, etter jeg montertet kortere og tørr eksos! Dét setter jeg pris på. Nå bare "fosser" jeg frem - ihvertfall i forhold til før ombyggingen. Stakkers motor, han slet fælt før, med å dytte vann hele den lange veien og gjennom en mega-potte med skillevegger!

 

 

Hva med et lite lydklipp av motorduren etter modifiseringen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, har både video med lyd (gromlyd!) - men problemet er størrelsen på filen (8,2Mb) og filtype (*.MOV) som må spilles av med QUICK TimePlayer ! :headbang:

 

Har også en original *.WAV fil (Sabb G-modell, men ikke min egen motor) på 8 sekunder (gromlyd) og filstørrelse på 63kb - MEN JEG VET IKKE hvordan jeg skal få den bli tilgjengelig for andre????

 

NOEN som kan hjelpe meg med det?

 

N.B.: Om det er noen som vil ha filen <<Sabb G-modell_8_sekunder.wav>> på 63 kb tilsendt så kan vi ordne det. Alt jeg trenger er en mailadresse! :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Hva med et lite lydklipp av motorduren etter modifiseringen ?

 

 

:seeya:Her er ekste Sabb-lyd fra G-modellen / 10hk ! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
...Kva slangar brukte du?, og kva merke. Viktigast, er dei lett bøyelege?...

Brukte Biltema sine 'fleksible eksosslanger' - i rustfritt stål. De er bøyelige, men det er en begrensning på bøyen, gitt av konstruksjonen. Du kan f.eks. ikke bøye den 90º på korte strekk.

79-103_l.jpg

 

Fleksibel eksosslange - Universal bøyelig eksosslange. Tåler vibrasjoner meget bra. 1 m. Av rustfritt stål. Meget korrosjonsbestandig. Tåler temperaturer opptil 600 °C.

 

60 mm Artikkenummer: 79-113 Pris: kr. 299,00

 

:seeya:

 

 

...Blir det mye mer støy med tørr eksos (gjelder 2syl yanmar). Og hvor varmt blir rørene. Hvor stor avstand må det vere til glassfiberen (innerlineren)?.

Støy er vaskelig å definere, eysteind - oppfattelsen av støy varierer fra person til person.

 

Noen syn at det som kommer ut fra en Sabb er støy, mens noen (meg inkludert) synes det er "lyden av Norge"! Jeg syntes ikke at det ble så forferdelig mye støy, men så er jeg jo glad i 'knallingen' til Sabben, da... ;o)

 

Når det gjelder varmen så avtar varme ganske fort ettersom man kommer bort fra eksosmanifolden, men der er det nok forskjell fra motor til motor. På min "MORILD" så hadde jeg denne fleksible eksosslangen liggende ca 4-5cm fra treverk. Bare det er luft rundt, så går det bra.

 

...Jeg ser det er spikret på plater (bly?) mange steder under båten. Hva i all hverden er dette?

 

Båten var opprinnelig en såkalt 'BRØNNBÅT', med fiskebrønn mellom spantene, for å holde fangsten, fisk eller krabber f. eks. i livet. Derfor var det borret 1" høl under vannlinjen slik at vannet kunne sirkulere fritt.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

No har eg lest og observer. SO no skal deko høyra på min effektive enkle løysing på å gå fra saltvanns kjølt til ferskvannskjølt.

Eg hadde en rusta orginal kjøleboks fra ein 8 kh type g, den fjerna eg å satte på ein 10 hk kjøleboks, borte eit lite hull i toppen på ca 5 mm. dermed fylte eg boksen og ferskavanns røret (som hår i ein U under båten), med ein inngang og ein utgang, peiste på slangar ifra og til vanntanken, tømte den for luftlommer etter vannpåfulling. Har verken expansjonstank eller lokk på vanntank. bare det lille hullet med ein skrue i som eg bruker til å kontrolere vann/luft .

Denne gikk er med i heile 2009 summer, kjørte rundt 1100 omdreininger med tempratur på ca 50 grader. jobben tok ikkje meira en kanskje 3 dager,

 

Båten var orginalt med ein 16 hk sabb saltvannskjølt,

No er båten med ein 8 kh type G sabb, ferskvanns kjølt med tørr eksos, Slikt eit bøyelig exos rør ifra clash ohlson. Funker som fanden sjølv.

 

Men eg lurte på om 8 kh kanskje er saltvanns kjølt orginalt, som gjer at den kanskje yter 8 hk no som er har tørr eksos?

 

Beklager skrivefeil og dårlige formulasjoner, håper dere forstår kva ein simpel og enkel ting eg har gjort, som også fungere,

 

Har ingenting imot tips om ting eg kanskje burde sjekke og ting eg ''Burde'' Få. Takk :)

Redigert av Marexius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...