Jump to content

Flagg og flaggregler


Fru Charente

Recommended Posts

:headbang:

 

Jeg blir så sint når jeg ser nordmenn som ikke respekterer det norske flagget og de regler som finnes når det gjelder flagging.

 

Ikke viser det bare respektløshet for flagget, norske lover og regler, men det viser også dårlig sjømannskap. Jeg har sett og jeg har hørt om båteier som heiser flagget når de går ombord i båten og så gir f..... i å fire flagget før de er tilbake i havn igjen etter endt tur, uansett om turen er bare en dagstur eller en ferietur med overnatting.

 

Den eneste gangen du har lov til å la være å fire flagget ved solnedgang er dersom du er under fart om kvelden/natten. Når du ligger til anker eller fortøyt skal flaggreglene overholdes. De fleste norske båter fører såkalt handelsflagg. For ordens skyld så har de som seiler med KNS-flagg egne regler for flagging.

 

For ordens skyld siterer jeg hva flaggreglene sier herunder.

 

Sitat start:

 

 

Det er en del regler forbundet med bruk av nasjonalflagget om bord i båt. Det er ikke bare å heise flagget til en hvilken som helst tid, selv om privatpersoners omgang med flagg ikke er så stramt regulert som i det offentlige. Du kan for eksempel flagge når du vil, men det er likevel regnet som god skikk å følge de offentlige reglene. Vi blander offentlige regler og regler for handelsflåten noe i denne sammenheng:

 

• Flagget skal følge båten om denne selges.

 

• Flagget heises bestemt og jevnt. Flagglinen skal holdes stram ved heising og firing.

 

• Det er ikke tillatt å bruke annet lands flagg som nasjonalflagg.

 

• Så lenge du befinner deg i norske farvann er du ikke pliktig å føre flagg.

 

• Befinner du deg i utenlandske farvann skal du i tillegg til det Norske flagget føre nasjonalflagget til det landet du besøker.

 

• Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side - Hjertesiden.

Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side.

 

• Flaggstangen akter / midtskips eller på babord side skal kun benyttes til eget nasjonaflagg.

 

• Privateeide båter / skip skal kun føre Handelsflagget / Koffardiflagget.

 

• Nasjonalflagget skal behandles med aktelse og ærbødighet. Flagget skal vaie fritt og helt til topps, dersom man ved dødsfall ikke flagger på halv stang.

 

• Flagget skal oppbevares rent og tørt.

 

• Flagget skal foldes ut før det heises. Knopene som benyttes skal være små og eventuelle tamper av flagglinen skal ikke stikke frem.

 

• Mange har flagget på en løs stang. I slike tilfeller skal flagget rulles ut før stangen settes på plass.

• Flagget skal ikke berøre dekket under heising eller haling. Flagget skal ei heller berøre sjøen.

• Man skal aldri hverken sitte eller stå på flagget.

 

• Brukes flagget til dekorasjon skal dette henge fritt.

 

• Spiker, stifter eller lignende skal ikke slås gjennom flagget.

 

• Sammenfoldet flagg skal foldes slik at kun den røde fargen er synlig.

 

• Dersom flagget sitter på løs flaggstang ruller man flagget pent rundt flaggstangen og, som nevnt, obevarer dette på et rent og tørt sted.

 

• Nasjonalflagget må ALDRI kastes. Dersom flagget er slitt eller av andre årsaker ikke er tjenelig som nasjonalflagg skal dette brennes eller sprettes opp i sømmene slik at alle farger skilles.

 

• Ligger du i havn gjelder de samme tider for heising / firing som på land. Flagget skal være oppe fra soloppgang til solnedgang, men ikke før klokken 08.00 eller senere enn klokken 21.00.

I Nord Norge, hvor man store deler av året, har mørketid skal flagget være oppe fra klokken 10.00 til klokken 15.00. Dersom du er under fart kan flagget være oppe selv etter klokken 21.00. Sistnevnte begrunnes med at båter som befinner seg under fart innenfor havnegrenser, i nærheten av festninger, signalstasjoner og lignende skal vise nasjonalflagget. Sistnevnte regel gjelder så lenge det er lyst nok til at man kan se flagget.

NB: Unntatt er båter som seiler under det såkalte Orlogsflagget - Disse skal flagge døgnet rundt så lenge båten / skipet er under fart. Et eksempel kan være politibåter - At flagget ikke er tatt ned etter mørkets frembrudd om bord på nevnte båttype skyldes ikke en forglemmelse, men at tjenestemennene om bord følger gjeldende regelverk for flagging.

 

• Dersom flere båter ligger i samme havn er det god flaggskikk at alle heiser / firer samtidig.

Å hilse med flagget - En god folkeskikk, men også noen ganger en regel:

En båt som fører flagg har bestemt hilseplikter. Du skal hilse om du passerer en festning, om du møter et orlogsskip eller kongeskip. I tillegg til nevnte kan vi hilse de som du ønsker å vise en ekstra honnør og da for eksempel andre fritidsbåter. De som har flagg skal hilse ved å heise og fire dette om mulig - Man hilser ved å fire flagget langsomt ned, men ikke så langt at det ikke svaier fritt. Flagget skal til topps igjen når hilsenen er besvart av det andre fartøyet. Den / det båten / skipet som hilser skal kun fire flagget litt for deretter å straks heise det til topps igjen.

 

Sitat slutt.

 

Jeg er klar over at vi ikke skal ta med lange sitater her - men dette synes jeg er så viktig at jeg håper at jeg blir tilgitt.

 

 

Håper at båtfolket her forstår min frustrasjon.

 

:seeya:

 

God tur og lykke til med riktig flagging.

 

Mange hilsner fra Charente

Link to post
Share on other sites

Enig i dette, men tror de som gir f.... gir f... uansett

Men hørt at det var noen som sa at i stockholmsskjærgården fikk man klekkelig bot om man ikke fulgte sveriges flaggregler hva gjaldt eget flagg og gjesteflagg????

Var selv nedover mot Havstensund i ferien, men kan ikke si jeg hverken så eller hørte noe om dette.

Noen som kan forklare dette?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Men hørt at det var noen som sa at i stockholmsskjærgården fikk man klekkelig bot om man ikke fulgte sveriges flaggregler hva gjaldt eget flagg og gjesteflagg????

Var selv nedover mot Havstensund i ferien, men kan ikke si jeg hverken så eller hørte noe om dette.

På tide å oppdatere kartene sine kanskje? Havstensund ligger vel ikke akkurat i Stockholmskjærgården, eller? :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Enig i dette, men tror de som gir f.... gir f... uansett

Men hørt at det var noen som sa at i stockholmsskjærgården fikk man klekkelig bot om man ikke fulgte sveriges flaggregler hva gjaldt eget flagg og gjesteflagg????

Var selv nedover mot Havstensund i ferien, men kan ikke si jeg hverken så eller hørte noe om dette.

Noen som kan forklare dette?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Sverige har ingen regler angående mitt nasjonalflagg.

Kan heller ikke på noen måte tro at svenske tjenestemenn er pålagt å kunne de forskjellige andre lands regler.

Gjesteflagget skal føres i henhold til regler i det landet man besøker. I.e. er man i Danmark, skal danske regler følges for gjesteflagget.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

 

Jeg blir så sint når jeg ser nordmenn som ikke respekterer det norske flagget og de regler som finnes når det gjelder flagging.

 

• Nasjonalflagget må ALDRI kastes. Dersom flagget er slitt eller av andre årsaker ikke er tjenelig som nasjonalflagg skal dette brennes eller sprettes opp i sømmene slik at alle farger skilles.

 

• Ligger du i havn gjelder de samme tider for heising / firing som på land. Flagget skal være oppe fra soloppgang til solnedgang, men ikke før klokken 08.00 eller senere enn klokken 21.00.

I Nord Norge, hvor man store deler av året, har mørketid skal flagget være oppe fra klokken 10.00 til klokken 15.00. Dersom du er under fart kan flagget være oppe selv etter klokken 21.00. Sistnevnte begrunnes med at båter som befinner seg under fart innenfor havnegrenser, i nærheten av festninger, signalstasjoner og lignende skal vise nasjonalflagget. Sistnevnte regel gjelder så lenge det er lyst nok til at man kan se flagget.

NB: Unntatt er båter som seiler under det såkalte Orlogsflagget - Disse skal flagge døgnet rundt så lenge båten / skipet er under fart. Et eksempel kan være politibåter - At flagget ikke er tatt ned etter mørkets frembrudd om bord på nevnte båttype skyldes ikke en forglemmelse, men at tjenestemennene om bord følger gjeldende regelverk for flagging.

 

• Dersom flere båter ligger i samme havn er det god flaggskikk at alle heiser / firer samtidig.

Å hilse med flagget  - En god folkeskikk, men også noen ganger en regel:

 

Jeg er klar over at vi ikke skal ta med lange sitater her - men dette synes jeg er så viktig at jeg håper at jeg blir tilgitt. 

Håper at båtfolket her forstår min frustrasjon.

Jeg må si meg helt enig i Deres forferdelse over allminnelige sjøborgeres håndtering av vårt nasjonalsymbol. Jeg har gleden av å være en hel del i vårt naboland - og til min glede observerer jeg der at både det lokale politiet (sv. Polisen) og Kystvakten (sv Kustbevakningen) har flaggregler som en av sine hovedoppgaver på sjøen. Jeg hadde lenge håpet at vår tidligere så tradisjonsbundne Regiering skulle støtte et slikt tiltak også i Norge - men dengang ei. Og nu etter valget - nei nu vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro lenger. Vi får håpe at vår nye Statminister diskuterer dette over en kopp The med sin svenske kollega. Tross alt handler dette om respekt for nasjonens symbol. Og Norge er en stor sjøfartsnasjon med lange tradisjoner som må holdes i hevd. Dette er sågar nedfelt i Norges lover, Straffelovens § 423. Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er det noe å undres over at respekten for lov og rett i dagens samfunn forvitrer?

 

Med stor respekt meddeler jeg at det muligens er en liten diskrepans i Deres sitat. Fra min tid som flaggansvarlig i guttespeiderkretsen mener jeg å erindre at vår barnelærdom om flagg tilsier at flagget først skal splittes i sine enkeltdeler - deretter brennes. Et flagg skal ikke brennes helt - da dette er en form for protest mot nasjonens symbol, og det er vel ikke de De mener at vi skal gjøre, min godeste Charente. Nei oppvigleri mot flagget - det står nok ikke de for min Godeste. Brenne flagget skal også gjøres om flagget kommer i bakken under heising slik at det blir forurenset. Jeg viser også til Norges Lover, Lov om Flagg som nesten vakkert, for ikke å si poetisk presist, beskriver vårt nasjonalsymbol:

§ 1. Norges Koffardiflag skal være et høirødt, med et mørkeblaat, og af en hvid Kant indfattet Kors, i fire retvinklede Firkanter afdelt Flag, hvis Bredde skal forholde sig til dets Længde som 16 til 22. De tvende, Flagstangen eller Gaffelen, naar Flaget heises fra Mesanen, nærmeste Firkanter skulle være Kvadrater og hver af dem indtage 6/16 af Flagets Bredde og 6/22 af dets Længde, hvorimod de tvende yderste Firkanter ved en lige Bredde skulle indtage 12/22 af Flagets Længde. Bredden af det blaa Kors skal udgjøre 2/16 af Flagets Bredde eller 2/22 af dets Længde og Bredden af den hvide Kant 1/16 af Flagets Bredde eller 1/22 af dets Længde. Faktisk har jeg til min bestyrdelse observert flagg utenfor disse helt sentrale mål. Og ikke nok med det - noen flagg her til og med en blå farge som avviker fra den allminnelige møre blå.

 

Forvørig har vi alltid vekkerklokken på når vi er ombord slik at kl 0758 står flaggvakten klar til heising av flagget. Samtidig har vi en liten kasettradio som spiller flaggsangen. Forøvrig ruller ikke jeg flagget på stangen - da synes jeg det mister sin naturlige fasong. Vårt flagg brettes etter fastsatt program - med ulikt mønster hver dag. Det pakkes da inn i flaggsnoren med et slippestikk. Når flaggstangen da settes på om morgenen foldes flagget vakkert ut med et enkelt rykk i flaggsnoren - og flaggsnoren festes så med et dobbelt halvstikk rundt flaggstanden. Nydelig rett og slett. Gode tradisjoner holder man i hevd

 

Og kl 20.59.45 da lyder trompetsignalet blåst fra fordekket av pågående flaggvakt ombord slik at alle våre gode sjøkollegaer i omgivelsene kan gjøre seg klare til en koordinert flaggfiring. Dette er en sak som alltid velkommes av våre naboer. I tillegg briefer vi alltid våre naboskip straks vi ankommer en ny havn slik at vi alle er klare til å fire flaggene koordinert på være lakkerte teakstenger (jeg har til min forferdelse i det siste sett at enkelte moderne helplanende båter har flaggstenger i stål - hvilket dårlig sjømannskap - det er teak som gjelder ombord i ethert skikkelig fartøy). I løpet av vinteren planlegger vi faktisk også å installere en skipsklokke slik at vi til opplysning og glede for våre nabobåter kan slå glass slik man skal gjøre ombord på et hvert riktig fartøy. En annen sak som jeg nå øver vår yngste matros ombord i er fløyiteblåsing. En rik tradisjon jeg ble observant på da jeg tjente landet i vår stolte Marine. Fra og med neste sesong vil alltid vårt stolte fartøys befalshaver hilses velkommen av et taktfast fløitesignal når han embarkerer fartøiet.

 

Jeg deler også Deres forundring over at så få lystbåtfartøyer praktiserer hilsing med flagget. Nu til dags ser man stadig vekk den enkle varianten av at folk hilser på en uelengant måte og nærmest løfter hånden i været uten mål og mening. Hadde de enda hatt en skipperlue de hilste til - da kunne man muligens forstått denne enkle form for honnør. Ettersom vi alltid har flaggvakten parat praktiserer vi hilsing med flagget. Og jeg kan si at å være flaggvakt ombord på det stolte fartøi M/B Bitteliten III slettes ikke er noen enkel jobb når vi cruiser utover indre Oslofjord i 30 knop. Vi passer alltid på å passere båter i en avstand der de ser at vi hilser med flagget. Denne stolte honnør er jeg sikker på veier opp våre sjøkollegaers smule irritasjon over våre bølger. Man er da på sjøen, ikke på landeveien.

 

Rett som det er hender det at vi må bytte liner på flagget da disse slites ut av friksjonen mot trinsene i flaggmasten. Om du har noen råd om trinser eller muligens spesialtau er jeg ytterst takknemmlig. Jeg har tenkt å kontakte Elvstøm seilmakere på Snarøen -mulig at de har noe tau som er mer holdbart enn dagens flaggliner. Men kanskje har De noen kontakter i næringslivet her som kan bistå? Det finnes jo så mye fint i moderne materialer nu til dags. Og apropos flaggliner - de var da mye sterkere og bedre før i tiden - var de ikke det? Jeg minnes da godt fra mine ungdomsår i guttespeiderforbundet at disse linene aldri ble byttet ut. Nei, nu til dags er ikke ting slik det burde være - hverken med flaggregler eller holdbare materialer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har påstått det heller, men regner med at de reglene som gjelder på østkysten av sverige også gjelder på vestkysten

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel rimelig å anta ...

 

Pleier å feriere på vestkysten, svensker praktiserer en mye mer avslappet holdning til flagget enn vi gjør, men jeg aner ikke om det er i tråd med regelverket i Sverige. Kanskje reglene for gjesteflagg er spesielt strenge, for jeg kan ikke tenke meg det er vanlig å bøtelegge for manglende firing av flagg.

 

--

jon martin solaas

Link to post
Share on other sites

• Sammenfoldet flagg skal foldes slik at kun den røde fargen er synlig.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Charente

 

hur jag en bretter,folder eller viker flaggen får jag aldrig röd färg synlig !????? :wink:

 

registrere båten i NIS kansje ! :lol:

 

 

Enig i dette, men tror de som gir f.... gir f... uansett

Men hørt at det var noen som sa at i stockholmsskjærgården fikk man klekkelig bot om man ikke fulgte sveriges flaggregler hva gjaldt eget flagg og gjesteflagg????

Var selv nedover mot Havstensund i ferien, men kan ikke si jeg hverken så eller hørte noe om dette.

Noen som kan forklare dette?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Firefighter!

Jag har seglat i 40år har aldrig hört talas om noen som fått bot !

Jag tror att våra flaggregler ikke er lov/lag utan endast 'regler'/skikk

 

 

ett annat spm ang flaggregler, har sett att ferjer ofta har nasjonalflaggen sittande i för-masten

(när man er til sjöss) og ikke på hekken......varför?

vid kaj hängde flaggen i aktern!

 

her er det Color Fantasy

Bilde

 

 

vid kaj

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det pakkes da inn i flaggsnoren med et slippestikk. Når flaggstangen da settes på om morgenen foldes flagget vakkert ut med et enkelt rykk i flaggsnoren - og flaggsnoren festes så med et dobbelt halvstikk rundt flaggstanden. Nydelig rett og slett. Gode tradisjoner holder man i hevd :yesnod:

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Fysj Bitteliten.

 

Jeg siterer fra Flagginstruks for handelsflåten. (Som er det nærmeste man kommer en instruks for lekebåter sånne som vi har).

 

Avsnittet "Fremgangsmåte ved flaggenes heising og nedhaling".

 

Paragraf "b".

 

"Eget nasjonalflagg heises alltid utfoldet. Andre flagg kan heises sammenrullet, med slippestikk, som rykkes ut samtidig med at nasjonalflaget kommer i topp".

 

Vann og brød og avgiftsbelagt diesel til deg. :wink:

 

 

 

Fra samme instruks siterer jeg fra avsnittet "Tid for flaggheis og nedhaling", paragraf "b".

 

"Skip under gang skal,når det er tilstrekkelig lyst til at flagget kan sees, vise nasjonalflagget innenfor havnegrenser, i nærheten av festning, signalstasjon, og for øvrig etter kapteinens omdømme".

 

Altså, når jeg ligger i havna i Strömstad, på sommeren når det er lyst hele døgnet, så SKAL jeg vise nasjonalflagget. Og dessuten, kapteinen, det er meg.

De som tuter og tar ned flagget kl.21:00, forbryter seg mot instruksen.

Et skip er under gang når det ikke ligger i hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg mest rundt her på Bamblekysten, og dropper å bruke flagg. Bruker jo ikke flagg på bilen heller :smiley: Har man flagg så er det jo bare å ta det inn 2100, men hvis ikke enkelte følger dette så er vel ikke det noe å få magesår av. Det er forskjell på å være ute med lystbåten sin kontra være ute med Skip. Bør ikke påberope seg å være sjømann fordi man skal ute å bade på skjæra

Link to post
Share on other sites

Pleier alltid å ta ned flagget senest klokken 21:00. Men det er ikke alltid det kommer opp klokken 08:00 riktignok... Det hender vi sover frampå litt! Synes ikke noe særlig om å ha flagget oppe etter mørkets frembrudd. Det ser noe uryddig ut etter mitt syn. Men jeg mister ikke akkurat nattesøvnen av at noen glemmer flagget da... :wink:

Link to post
Share on other sites

ett annat spm ang flaggregler, har sett att ferjer ofta har nasjonalflaggen sittande i för-masten

(när man er til sjöss) og ikke på hekken......varför?

vid kaj hängde flaggen i aktern!

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Siterer igjen fra instruksen.

 

Kapittel II, paragraf 1.

 

" Eget nasjonalflagg heises akter på flaggstang eller under gaffel. På skip som har gaffel på aktermasten, heises flagget under gaffelen og fires under flaggstangen nær ankeret er lettet eller fortøyningene er kastet loss".

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg helt enig i Deres forferdelse over allminnelige sjøborgeres håndtering av vårt nasjonalsymbol. Jeg har gleden av å være en hel del i vårt naboland - og til min glede observerer jeg der at både det lokale politiet (sv. Polisen) og Kystvakten (sv Kustbevakningen) har flaggregler som en av sine hovedoppgaver på sjøen. Jeg hadde lenge håpet at vår tidligere så tradisjonsbundne Regiering skulle støtte et slikt tiltak også i Norge - men dengang ei. Og nu etter valget - nei nu vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro lenger. ...... osv

<{POST_SNAPBACK}>

Touchè :wink:

Link to post
Share on other sites

"Eget nasjonalflagg heises alltid utfoldet. Andre flagg kan heises sammenrullet, med slippestikk, som rykkes ut samtidig med at nasjonalflaget kommer i topp".

 

 

"Skip under gang skal,når det er tilstrekkelig lyst til at flagget kan sees, vise nasjonalflagget innenfor havnegrenser, i nærheten av festning, signalstasjon, og for øvrig etter kapteinens omdømme".

 

Altså, når jeg ligger i havna i Strömstad, på sommeren når det er lyst hele døgnet, så SKAL jeg vise nasjonalflagget. Og dessuten, kapteinen, det er meg.

De som tuter og tar ned flagget kl.21:00, forbryter seg mot instruksen.

Et skip er under gang når det ikke ligger i hjemmehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Ærbødigste Krayl

Jeg forstår din indignasjon over at jeg i min ubetenksomhet ikke påpekte atv i praktiserer heis av flagg alltid når fartøiet er uten kommando, dvs. trygt forankert til kai eller dertil egnet fortøiningsanordning. Da praktiseres landregler for flaggheis. Naturligvis heiser vi flagget fuldt udfoldet i all sin prakt når fartøiet er under kommando og vi er til sjøs. Beklager så meget at jeg i min smule iver glemte dette poeng.

 

Forøvrig må jeg mildt korrigere deg i din påståelse om at dere alltid skal føre flagg i havn. Dette handler om hvorvidt ditt Skib er under kommando eller ikke (om jeg da kan tillate meg å stille et litet spørsmål hvorvidt ditt skip noen gang er under kommando). Når første trosse går i land - da fires flagget. Når siste trosse går fra kai - da heises flagget. Utover dette gjelder de regler som denne tråds initiativtager så korrekt og presist har poengert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et skip er under gang når det ikke ligger i hjemmehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor har du det ifra da? :confused:

Kan du henvise til en side eller en forskrift, slik at en uopplyst som meg kan lære litt???

 

Synes det er litt vel mye tullball rundt dette med flagging nå...........

Siden du er så skråsikker i din sak, bør du vel kunne forklare oss andre i klartekst hvordan flaggingen skal foregå......

Link to post
Share on other sites

Ærbødigste Suzuki

 

Forøvrig må jeg mildt korrigere deg i din påståelse om at dere alltid skal føre flagg i havn.

 

Utover dette gjelder de regler som denne tråds initiativtager så korrekt og presist har poengert.

<{POST_SNAPBACK}>

Neste gang du kaller meg Suzuki kommer jeg og tar deg.

 

Igjen, denne gang påstår jeg ikke noesomhelst. Jeg siterer kun med kildehenvisning.

Noe trådstarter fremdeles ikke har kommet med.

Link to post
Share on other sites

Neste gang du kaller meg Suzuki kommer jeg og tar deg.

Det ser jeg frem i mot.

 

Vet egentlig ikke hvor jeg har det fra at jeg sammenblander dere to. Det må være at dere begge har en viss utviklet indignasjon over stort og smått :wink:

Feilen er forøvrig korrigert i mitt originale innlegg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...