Kotnes Startet 23.September.2005 Del på Facebook Startet 23.September.2005 Kjøper muligens en båt med denne motoren. Gått 300 timer. !80 hk. Aldri vært borti den og håper noen kan fortelle meg litt om godt og vondt. Deletilgang osv. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Hulda Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Du finner dem på Internet. De bedriver marinisering av blant annet GM sine motorer. I dag er det vel vesentilg 6,5L og Duramax. Deletilganen burde være god, i og med at aggeregater får du kjøpt lokalt her i Norge og dieselinsprøytning etc. er standard GM, også godt kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Monterte inn en liknende motor i sommer, men uten Peninsular marinisering. Har ikke hørt noe negativt om Peninsular så langt, men min bruker 30l /time på 3200 omdr og fullastet med en prop som gav 200 omdr for lite. Jeg veide da ca 3600 / 3700 kg og båten har dyp V-bunn. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Goddis77 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Har nettopp totaloverhalt en GM V8 6,5L Diesel motor nå. Kommer i båten en av dagene over helgen. Man hører mye rart om denne typen motorer, men tror det skal gå bra hvis du har en blokk av nyere dato. Blokkene på slutten av 80-tallet, og begynnelsen av 90, var av heller dårlig kvalitet. Jeg har ikke penisular mariniseringskit, men heller Bowman varmeveksler og oljekjøler. Eksosmanifoilene jeg har, er laget for hånd i syrefast. Men med et Penisular mariniseringskit, er motoren din ferskvanns-kjølt også gjennom eksosmanifoilene. Disse er i aluminium, og vil ikke tåle mye saltvann. Derfor er mine laget for hånd i syrefast. Eller måtte jeg sette på adapter for vannpumpen, som igjen gjør at viftereimen blir skjev, som igjen gjør at jeg må justere/bygge på festene til dette ........... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Men med et Penisular mariniseringskit, er motoren din ferskvanns-kjølt også gjennom eksosmanifoilene. Disse er i aluminium, og vil ikke tåle mye saltvann. Derfor er mine laget for hånd i syrefast. Eller måtte jeg sette på adapter for vannpumpen, som igjen gjør at viftereimen blir skjev, som igjen gjør at jeg må justere/bygge på festene til dette ........... <{POST_SNAPBACK}> Jeg vil ikke være for sikker på den konklusjonen der. Jeg skjekke opp Peninsular før jeg satte min egen versjon i Hulda. Da hadde de motorer som hadde gått på fiskebåter i Mexicogulfen i mer enn 20 år. Husk at også Bowman lager vekslere i alu. Riktig gjort er alu. et meget korrosjonsbestandig materiale. Slik jeg har forstått bygger Penisular motorene om i større grad enn det som er vanlig ved marinisering. Blant annet har de en annen front på motoren som flytter ferskvann sirklasjonspumpe lenger frem. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Etter en tur hos DP Service i Haugesund, fikk jeg noen delelister på eksosmanifoilene. Det var han som sa at disse måtte det gå ferskvann i, eller ville de ikke vare så lenge. Hvis du har epostadr, kan jeg maile dette... Det jeg ville gjort, var å ta kontakt med : DP Service - 52754300 eller WIC.no - 33083000 (spør etter Magnar). Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Det blir vel laget 2 versjoner av disse motorene etter det jeg har skjønt: 1. Bilmotor som blir marinisert 2. Rene marinemotorer for yrkesbåter Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Hei, har hatt peninsular i 3 år, og eneste negative jeg har å melde, er at det kan være litt trangt og få skiftet oljefilter, og impeller. Ellers har jeg ikke vært borti mere startvillig og vibrasjonsfri båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Etter en tur hos DP Service i Haugesund, fikk jeg noen delelister på eksosmanifoilene. Det var han som sa at disse måtte det gå ferskvann i, eller ville de ikke vare så lenge. <{POST_SNAPBACK}> Slik sett ja, det er vanlig for "amrikanerene" å kjøre "grønt" vann i manifoldene. Det er varmeapparattilkoplingene som vanligvis blir brukt til dette. Sjøvannet går ut i eksosen på vanlig måte. Hulda har støpejernsmanifolder med grønt vann, helt ok. Ellers så er min erfaring lik med henboe. Jeg har ikke impellerproblemet. For oljefilteret finnes det satser slik at filteret kan flyttes vekk fra motoren. Hulda har mekket alt dette selv og tatt hensyn til den del av det. På den andre siden har jeg gått på trynet når det gjelder andre detaljer. Mitt største problem er at jeg ønsker å skifte diesel fødepumpe. Foran den ligger en bit av dørken pluss diesel fin- og diesel forfilter med vannutskiller. Man kan ikke få med seg alt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Det som slo meg også under testingen av motoren, var at der var utrolig lite vibrasjon i motoren. Gikk veldig fint syns jeg. Det eneste jeg har gjort etter testen, var å skaffe stivere vanninntaks-slange, kjøpt større batteri til start. Hadde kjøpt et 75Ah Exide batteri, men fant ut at dette ble for lite. Handlet derfor inn et 120Ah batteri fra Biltema. Og til slutt byttet dynamoen. Den jeg hadde var på 65Ah, og virket ikke tilfredstillende. Kjøpte meg derfor en 100Ah dynamo, med samme fester og merke som den forrige (Wilson). Skal ikke bli noe problem med lading ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 Så konklusjonen er at det er en helt grei motor eller ?. Har hørt at de er veldig tunge. Stemmer dette. Snakket med en megler idag som var veldig skeptisk til motorene og mente at den var alt for tung i hekken på en 24 fot. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Goddis77 Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 De er ikke akkurat lettvektere nei, men tror ikke de veier så mye mer enn andre motorer. rundt 450kg tror jeg. Er det en 6,2 eller en 6,5L ? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 De er ikke akkurat lettvektere nei, men tror ikke de veier så mye mer enn andre motorer. rundt 450kg tror jeg. Er det en 6,2 eller en 6,5L ? <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke volum før på søndag da jeg skal se på båten. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Goddis77 Svart 24.September.2005 Del på Facebook Svart 24.September.2005 Fått sett på båten nå da? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 24.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2005 Fått sett på båten nå da? <{POST_SNAPBACK}> Jeg sa søndag så du er et døgn for tidlig ute. SKÅL: Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Goddis77 Svart 24.September.2005 Del på Facebook Svart 24.September.2005 Har tatt meg noen ikveld, så tok feil av dagene Utålmodig vettu ... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2005 Del på Facebook Svart 25.September.2005 (redigert) Så konklusjonen er at det er en helt grei motor eller ?. Har hørt at de er veldig tunge. Stemmer dette. Snakket med en megler idag som var veldig skeptisk til motorene og mente at den var alt for tung i hekken på en 24 fot. <{POST_SNAPBACK}> Vekt uten gear og svinghjul er 318 kg. Et tungt svinghjul er 25 kg. (6,2L NA bilmotor). Redigert 25.September.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 25.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2005 Har nå vært og sett på båten og funnet ut at den ble for liten for mitt bruk. Motoren gikk meget pent og så veldig bra ut. Har nå kjøpt en annen båt idag men det får jeg komme tilbake til. Takker for alle svar ang motoren. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Patton Svart 25.September.2005 Del på Facebook Svart 25.September.2005 Da blir det spennende å høre hva slags båt det ble. Regner med vi får se den i løpet av uka - inntil da:gratulerer! Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
xpen Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hei! Hvilken olje vil dere anbefale til denne motoren?? Har en som er gått litt over 100 timer. motoren er fra 2003, men ble satt inn som ny i 2006. Sitér dette innlegget Link to post
sharkman Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Har veldig god erfaring med Pennzoil, mange med amerikansk båt og bil bruker denne type. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Bruk singlegrade SEA30 eller SAE40, det kommer litt an på temperatur. Hulda ligger på ca. 90 grader som maks oljetemp. Jeg kjører nå på SAE30, men kunne nok godt brukt SAE40. Jeg mener at dette også overenstemmer med Peninsular sin anbefaling. Fabrikatet spiller vel mindre rolle. Jeg kjøpte 24 liter, tror det er Quaker State, grønne plastkanner. Før har jeg brukt SAE30-olje fra Elf. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Stemmer det, Hulda! Olje single grade SAE 30 hvis gj.sn. temperaturen er lav (under 60 gr. F) Ellers anbefales SAE 40. Dette er etter min "Ovners Manual". V8 - Peninsular maler som en katt, jeg er svært fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
xpen Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Hvor mange liter trengs det til 5,7 literen V8?? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.Mai.2008 Del på Facebook Svart 14.Mai.2008 Hvor mange liter trengs det til 5,7 literen V8?? Du kan prøve med en gallon, eller en kanne på 4 liter. Som regel vil det pluss litt holde. Avhengig om du har fått ut all gammel olje og byttet filter. Men du sjekker selvfølgelig peile pinnen.. etterfyll om det ikke er opp til maksimum merket. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.