Jump to content

Mercruiser D4.2 og Bravo 2


r-edholm

Recommended Posts

Mercruiser har en stor fordel fremfor VP og det er hvis belgen ved knuten sprekker/går istykker, taes drevet av, knuten fikses og et lager trekkes ut/byttes i transomen uten å ta ut motor. På VP må vel motor ut for å skifte lageret hvis det skjer? M 4.2 literen har en viss levetid på deler av eksossystemet... Husker ikke detaljene.

Hvor mange HK er motoren på og er det elektronikk på den?

 

Ellers er det en bra motor

 

Joda 310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei der! Måtte bare svare deg på dette. Denne motor pakken er i og for seg bra, men det er en del ting som trekker ned. Dyre deler f eks sinken og belgene er dobbelt så dyre som volvo penta. Motor blokka er italiensk og i utgangspunktet beregnet for bil, derfor har toppene som er i aluminium en tendens til å ryke.Det er en topp til hver sylinder og her blir det fort tæring som resulterer i hull i topp. Spesielt topp 3 og 6. Motoren er skrudd sammen med bolter av både tommer og metriske gjenger, det er veldig irriterende. Det er masse komponenter utenpå blokka som ikke er behandlet som igjen fører til rust. Har selv en slik pakke i en planende båt på 28 fot og ca 3700 kg, har en toppfart på 22 knop og sliter når den er ferie lastet. Motoren har gått 760 timer og følgene er skiftet, Turbo-Oljepumpe, her måtte jeg ut med motoren,Topp pakning og topp nr 3. Og en del andre ting og tang. Det kan jo være at jeg har vært uheldig men motoren har fått veldig godt stell siden den var ny. Neste båt skal det i hvert fall ikke stå et slikt sett i. Lykke til og sats heller på en yanmar .

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for vesentlige opplysninger. Dette er ikke enkelt. Jeg får meget motstridende opplysninger, som er vanskelig å verifisere. Kan det være at du har vært uheldig? Kjenner du til andre med samme problemer? Nå er jo alle marinemotorer bygd opp fra bil- eller -industrimotorer. Jeg har har nå en VP TMD 40 som også er en bilmotor. Den ser ut til å ha evig liv(1983 mod)

Link to post
Share on other sites

Belgene er dyrere enn Volvo ja men, på volvo skiftes de hvert år men på mercruiser skiftes de bare hvert 5-8 år

Problemet som nevnes med toppene er riktig på modeller fra før ca 1995 og eldre, zinkene koster kanskje noen kroner men dette er vel uansett den biligste utgiften du har på båten i løpet av en sessong uansett.

Min båt marsjer på ca 28-29 knop max 37 knop og veier ca 7000 kg ferielast kanskje 8000kg med fulle tanker, men marsjer fortsatt på ca 28knop uten problemer

På motorene er det kun millimeter men, det er tommer på utstyret som mercruiser henger på.

Har hatt mine motorer i 5 sesonger og det er ikke tegn til noe rust noen steder, men jeg holder selvfølgelig motorrommet tørt, alt ruster hvis det står i et mer fuktig miljø en det som er nødvendig.

 

:flag: fine motorer

Redigert av Finn Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for vesentlige opplysninger. Dette er ikke enkelt. Jeg får meget motstridende opplysninger, som er vanskelig å verifisere. Kan det være at du har vært uheldig? Kjenner du til andre med samme problemer? Nå er jo alle marinemotorer bygd opp fra bil- eller -industrimotorer. Jeg har har nå en VP TMD 40 som også er en bilmotor. Den ser ut til å ha evig liv(1983 mod)

<{POST_SNAPBACK}>

Min svigerfar fikk i fjor fullt havari ved 850 timer, motoren var fra 1997.

 

Den var nok ikke superbra vedlikeholdt, men allikevel..!

 

Jeg vet ikke akkurat hva som gikk i stykker, men det var blandt annet noe med toppen(e?) og dårlig kompresjon mm. Det ville hos Olafsen på Sjølyst koste 100-150`.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Har selv D4,2L 220Hk på ZF gear med aksel. Min er fra 96/97 og har gått feilfritt 750timer på 5 tonns båt. Mercruiseren er en ganske gjennomprøvet konstruksjon som jeg tipper har eksistert i ca. 15 år. Den selges jo ennå i fra 200-350 hk.

 

Stusser litt på at den aluminiumstopper. Trodde den hadde vært letettere en sine 580kg da?! Men aluminium vil nok bli brukt mer og mer i alle nyere motorer. Aluminium er lett, leder vekk varme bedre og er lettere og forme optimalt.

 

Meg bekjent finnes det ganske mange av den. Både med drev og fast aksel. Jeg vet det finnes mange Scand Baltics som er remotorisert med denne pakkken.

 

Min går silkemykt og støyer lite. Det skal sies at jeg har krefter nok til å holde meg langt unna fult pådrag (15kn / 2800omdr. fult 21/3500)

 

Men når man ser hvordan enkelte misshandler sine motoere så kan de sikkert gå i stykker!

 

Lykke til med valget!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Jeg er nysgjerrig på en annen Mercruiser-diesel, og låner denne tråden til det også.

 

Har noen erfaringer med Mercruisers 2,8 turbodiesel på 190hk, og hvilken motorstamme er denne bygd på? Og har denne blitt levert i noen biler opp gjennom åra?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Ja VM's 2,8 liter brukes idag bl.a. i Jeep Wrangler. nå med 200 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...