r-edholm Startet 23.September.2005 Del på Facebook Startet 23.September.2005 Er det noen her som har inngående kjennskap til denne drivpakken fra 1998? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OdinIII Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Hei ! Hva lurer du på ? Jeg har en del kjennskap til denne pakken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
r-edholm Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 Hei. Jeg vurderer å kjøpen en 30 fots båt som veier 3-4tonn. Det står en slik motor drev i denne. Kan du fortelle meg om dette er solide saker til en slik båt? Jeg har kun erfaring med VP. Er det mye styr med belgskifte, og hvor ofte. Noen utpregede problemer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OdinIII Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Det har vært lite problemer med bravo 2 på denne pakken, det er bravo 3 som har hatt de store problemene Belgskifte gjøres ca vært 5-8 år og er litt kronglete første gangen ellers er det ikke mere problemer med dette en med andre merker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 23.September.2005 Del på Facebook Svart 23.September.2005 Mercruiser har en stor fordel fremfor VP og det er hvis belgen ved knuten sprekker/går istykker, taes drevet av, knuten fikses og et lager trekkes ut/byttes i transomen uten å ta ut motor. På VP må vel motor ut for å skifte lageret hvis det skjer? M 4.2 literen har en viss levetid på deler av eksossystemet... Husker ikke detaljene. Hvor mange HK er motoren på og er det elektronikk på den? Ellers er det en bra motor Joda 310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
r-edholm Svart 23.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2005 Det dreier seg om en 220 hk. Jeg antar den er uten "D-tronic"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skinni Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei der! Måtte bare svare deg på dette. Denne motor pakken er i og for seg bra, men det er en del ting som trekker ned. Dyre deler f eks sinken og belgene er dobbelt så dyre som volvo penta. Motor blokka er italiensk og i utgangspunktet beregnet for bil, derfor har toppene som er i aluminium en tendens til å ryke.Det er en topp til hver sylinder og her blir det fort tæring som resulterer i hull i topp. Spesielt topp 3 og 6. Motoren er skrudd sammen med bolter av både tommer og metriske gjenger, det er veldig irriterende. Det er masse komponenter utenpå blokka som ikke er behandlet som igjen fører til rust. Har selv en slik pakke i en planende båt på 28 fot og ca 3700 kg, har en toppfart på 22 knop og sliter når den er ferie lastet. Motoren har gått 760 timer og følgene er skiftet, Turbo-Oljepumpe, her måtte jeg ut med motoren,Topp pakning og topp nr 3. Og en del andre ting og tang. Det kan jo være at jeg har vært uheldig men motoren har fått veldig godt stell siden den var ny. Neste båt skal det i hvert fall ikke stå et slikt sett i. Lykke til og sats heller på en yanmar . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
r-edholm Svart 4.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei, og takk for vesentlige opplysninger. Dette er ikke enkelt. Jeg får meget motstridende opplysninger, som er vanskelig å verifisere. Kan det være at du har vært uheldig? Kjenner du til andre med samme problemer? Nå er jo alle marinemotorer bygd opp fra bil- eller -industrimotorer. Jeg har har nå en VP TMD 40 som også er en bilmotor. Den ser ut til å ha evig liv(1983 mod) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OdinIII Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 (redigert) Belgene er dyrere enn Volvo ja men, på volvo skiftes de hvert år men på mercruiser skiftes de bare hvert 5-8 år Problemet som nevnes med toppene er riktig på modeller fra før ca 1995 og eldre, zinkene koster kanskje noen kroner men dette er vel uansett den biligste utgiften du har på båten i løpet av en sessong uansett. Min båt marsjer på ca 28-29 knop max 37 knop og veier ca 7000 kg ferielast kanskje 8000kg med fulle tanker, men marsjer fortsatt på ca 28knop uten problemer På motorene er det kun millimeter men, det er tommer på utstyret som mercruiser henger på. Har hatt mine motorer i 5 sesonger og det er ikke tegn til noe rust noen steder, men jeg holder selvfølgelig motorrommet tørt, alt ruster hvis det står i et mer fuktig miljø en det som er nødvendig. fine motorer Redigert 4.Oktober.2005 av Finn Cato (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 4.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2005 Hei, og takk for vesentlige opplysninger. Dette er ikke enkelt. Jeg får meget motstridende opplysninger, som er vanskelig å verifisere. Kan det være at du har vært uheldig? Kjenner du til andre med samme problemer? Nå er jo alle marinemotorer bygd opp fra bil- eller -industrimotorer. Jeg har har nå en VP TMD 40 som også er en bilmotor. Den ser ut til å ha evig liv(1983 mod) <{POST_SNAPBACK}> Min svigerfar fikk i fjor fullt havari ved 850 timer, motoren var fra 1997. Den var nok ikke superbra vedlikeholdt, men allikevel..! Jeg vet ikke akkurat hva som gikk i stykker, men det var blandt annet noe med toppen(e?) og dårlig kompresjon mm. Det ville hos Olafsen på Sjølyst koste 100-150`. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trude III Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 Hei, Har selv D4,2L 220Hk på ZF gear med aksel. Min er fra 96/97 og har gått feilfritt 750timer på 5 tonns båt. Mercruiseren er en ganske gjennomprøvet konstruksjon som jeg tipper har eksistert i ca. 15 år. Den selges jo ennå i fra 200-350 hk. Stusser litt på at den aluminiumstopper. Trodde den hadde vært letettere en sine 580kg da?! Men aluminium vil nok bli brukt mer og mer i alle nyere motorer. Aluminium er lett, leder vekk varme bedre og er lettere og forme optimalt. Meg bekjent finnes det ganske mange av den. Både med drev og fast aksel. Jeg vet det finnes mange Scand Baltics som er remotorisert med denne pakkken. Min går silkemykt og støyer lite. Det skal sies at jeg har krefter nok til å holde meg langt unna fult pådrag (15kn / 2800omdr. fult 21/3500) Men når man ser hvordan enkelte misshandler sine motoere så kan de sikkert gå i stykker! Lykke til med valget! Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 5.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2005 (redigert) Jeg er nysgjerrig på en annen Mercruiser-diesel, og låner denne tråden til det også. Har noen erfaringer med Mercruisers 2,8 turbodiesel på 190hk, og hvilken motorstamme er denne bygd på? Og har denne blitt levert i noen biler opp gjennom åra? Redigert 5.Oktober.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Ja VM's 2,8 liter brukes idag bl.a. i Jeep Wrangler. nå med 200 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.