Jump to content

Egda - noen som kjenner båttypen?


Anabelle

Recommended Posts

:lol:

Hei!

 

For noen år siden hadde vi en båt - type rask daycruiser som hadde typebetegnelse "Egda".

Er det noen som kjenner denne? Tror den var 17 fot, og vi hadde en 50 HK utenbordsmotor på den. Kunne minne litt om en Draco, men litt spissere.

 

Møtte en lik båt på fjorden i Arendal og den het faktisk "Gresvig". Kan dette ha vært noe halvfabrikatgreier?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Hadde en orange farvet Egda 17 i 1975  til 1983 med en Johnsen 125 HK påhengs. Bra båt, men vi vokste i fra den. Har gode minner fra den gang. Skal se om jeg finner bilder av den. Forøvring solgte jeg den til en som brukte den i Oslofjorden. Har ikke hørt noe om den siden.

 

MVH

Link to post
Share on other sites

Vår også var orange da vi kjøpte den av en kar fra Kongsberg som brukte den i Sandefjord.

Vi lakkerte imidlertid båten hvit etter et par år, så den ble riktig pen.

 

Imponerer meg at du hadde så stor motor på den. Trodde 50 HK var i grenseland, gikk hvertfall styggfort.......

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

Hyggelig at noen har lagt ut linken min! Den enkleste adressen er http://www.summer-fun.tk

 

Egda 17 har også blitt produsert som Clipper 17 og som Summer Fun. (I samme familie som Summer Dream, Summer Family etc.) Vet ikke om Egda og Clipper er like, men overbygget og innerlineren er forandret til Summer Fun, men rundere former og rund sofa bak. Formene til denne er det jeg som har stående, og så fornøyd som jeg er med båten kommer jeg nok ikke til å selge dem.. Det er i det hele tatt en kjempebåt.

 

Etter at jeg satte inn Diesel i Summer Fun'en har den gått 30 timer denne sesongen.

 

Hjemmesiden er forandret nå, men har mange bilder liggende av ombygging og diverse om noen skulle være interesert.. Det er bare å ta kontakt.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg hadde en orange farvet Egda 17 i midten av 70 årene. Den var utstyrt med en Johnson 125 HK og gikk ca. 40 knop. Kjempebåt, hadde mye glede av den, men den ble etterhvert for liten. Jeg solgte den til en kollega som brukte den i Oslofjorden. Vet ikke mer om hva som skjedde videre, men han var fornøyd i alle fall.

 

Lykke til med din Egda.

 

Hilsen

 

MVH :puke:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

søkte litt rundt etter slike båter, men for å rette opp i dette er det slik det henger sammen:

det finnes to versjoner av Clipper 17

clipper 1700

clipper 1700 EGDA

 

på begge disse båtene er 200 hk max...

200HK hørtes mye ut. Jeg hadde 50HK..... Gikk som et uvær. Hadde tippet at 70HK eller så var max jeg da. Mulig jeg tar feil.

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei folkens... ENDELIG!! ja må jo si det sånn,når jeg endelig har funnet noe om min egen båt...

men her trenger jeg litt hjelp fra dere,min kjære egda har blitt vandaliset!!! hele vind skjermen er blitt stjålet eller bare fjernet,av pøbler! ja ikkje vet jeg men jeg trenger en ny!

har noen tips om hvor jeg kan hendvende meg for å få tak i nye glass og profiler i alu for samensetting av ny. HJELP!!

send meg gjerne en mail: geirva@epost.no

Link to post
Share on other sites

Husker Egda i fra 70 tallet eller omkring der. En kamerat av meg og noen kompiser, som foresten den gang jobbet hos salmaker Jens Sagen i Kristiansand,. støpte flere av den båttypen og innredet dem selv. De sto og arbeidet i en gammel låve, som lå akurat ved avkjørselen til Hånes,for de som er lokalkjent i Kristiansandsområdet. Mener og huske at der ble montert innenbords bensinmotorer (volvo?) på ca 120 hk i båtene.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei!

 

For noen år siden hadde vi en båt - type rask daycruiser som hadde typebetegnelse "Egda".

Er det noen som kjenner denne? Tror den var 17 fot, og vi hadde en 50 HK utenbordsmotor på den. Kunne minne litt om en Draco, men litt spissere.

 

Møtte en lik båt på fjorden i Arendal og den het faktisk "Gresvig". Kan dette ha vært noe halvfabrikatgreier?

 

Anabelle

 

Slik ser den ut, den originale EGDA 17:

egda.jpg

 

egda2.jpg

 

 

Denne totalrenoverte jeg på slutten av 80-tallet. Båten var da helt strøken, med flunkende ny 80hk Yamaha. Mange gode ungdomsminner dukker frem! Har også hatt den utgaven som het SummerFun 17, den hadde samme skrog, men annen innerliner/innredning som nevnt i et av de andre innleggene over. SummerFun 17 ble produsert i Lillesand. Hvordan formene nå er havnet i Ålesund er for meg en gåte! Skroget ble også benyttet i Clipper 17. Uansett, disse lettplanende skrogene og de nydelige linjene er helt perfekte spør dere meg. Endel Egda 17 ble også levert med hekkagregat, ofte Volvo B21 motorer. "Gresvig" har jeg ikke hørt om, ei heller Barracuda.

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Heisann.

 

Jeg ser at dette er et gammelt tema, men jeg vet ikke om du har funnet ut av hva slags båt du har, men jeg har en lik båt som dette, bare at den er rød.

 

Jeg slet lenge med å finne ut av navnet, men til slutt gransket jeg forsikringspapirene, og der stod det. Båten heter "Sandvik 14" hvis det er samme båt. Mulig det var noe halvfabrikat det jeg hadde, men det er usikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...