Jump to content

Ut med girkasse MS3


jada

Recommended Posts

Jeg skal ut med MS3-girkassa for en overhaling. Har tatt et bilde og markert med røde piler der jeg mener jeg må løsne. Noen kommentarer :confused:

 

Regner med at det er de 6 boltene nærmest senter øverst på bildet, kjølevannsslangene og boltene som fester akselflensen til kassa. I tillegg selvfølgelig til girvaieren.

 

Er det ellers noe "hokus pokus" å huske på :confused: Pumpe opp olja først kanskje, eller kan jeg tømme den ut når kassa er oppe ??

 

Og hvor angriper jeg girkassa når innmaten skal ut og sjekkes :confused:

 

 

 

Bilde

Link to post

Du kan gjøre som du har planlagt, eller du kan løse de 11 (eller10) boltene i ytterste rekke (der du har jordingene dine festet)

Tar du med adapterplaten kommer du til vibrasjonsdemperen som sitter montert på svinghjulet når gearkassen er ute, ville sjekket denne når du først er så nært.

Oljen kan du drenere via dreneringspluggen i bunnlokket når gearkassen er ute.

Dersom du ikke har særlig erfaring med volvo sine ms kasser ville jeg latt et godkjent verksted tatt seg av sjekken, men med litt kunnskap og en verkstedhåndbok kan du jo prøve selv...

 

Hva er forresten grunnen til overhalingen ?

Dersom gearet slurer er det mulig å shimme gearvelgeren slik at konen tar bedre, dette gjøres fra utsiden og gearet trenger ikke demonteres.

 

Lykke til forresten... :cheers:

ps ; du finner manual på gearet i dokumentarkivet...

Redigert av LarsB (see edit history)
Link to post

Takk for hjelpen så langt :smiley:

 

Grunn til "operasjonen" er at giret flere ganger ikke tar tak når jeg skal bakke. Har regnet med at konen er slitt. Ingar har for lenge siden skrevet noe om at han fant et hvitt belegg i rillene i konen, og at han renset ut dette. Deretter funket giret veldig bra. Tenke å sjekke hvordan det ser ut, og da må vel nødvendigvis giret demonteres.

 

Når du skriver om "å shimme girvelgeren", hva vil det si ???

Link to post

Gearvelgeren påvirker en "glidesko" som løfter er senker konen mot det gearet du velger,

denne glideskoen holdes inne av skruen som sitter i senter av gearvelgeren din.

Under denne skruen sitter det et par shims, tar du vekk et eller flere shims vil glideskoen komme lenger inn i sporet på konen og løfte / senke denne litt mer !

 

Men du bør ikke gjøre dette uten å vite hva du gjør,, for få shims vil kunne skade glideskoen...

Tror det står litt om dette i manualen !!?? har ikke lastet ned den som er i arkivet (ISDN !!! :rolleyes: )

Les litt der og se om du er med på forklaringen min !! :yesnod:

Link to post

Problemet sies å skyldes slitasje på konen.

Har også lest at problemet ikke er selve konen, men at den annleggsflaten den presses imot bli "glassert". Og at det hjelper å slipe denne med smergelpapir.

 

Men hvordan kan det da ha seg at mange opplever at problemet først oppstår i "revers"?

Slitasjen på "forover" må da være langt større.

 

Kan forklaringen være at det er den ene delen av konen (topp eller bunn) som er mest utsatt og at grunnen til at det varierer om det skjer i forover/revers er forskjellig dreieretning på motor eller propell?

 

Jeg gjorde ikke annet enn å fjerne belegget i rillene og har ikke hatt problemer siden.

 

Blir intr. å høre hva du finner ut jada....

Link to post

Grunn til "operasjonen" er at giret flere ganger ikke tar tak når jeg skal bakke. ...

Velkjent (dessverre?). Hadde akkurat det samme for et par år siden (også jeg kun på bakking), og kom ikke utenom ny kon. Fungert perfekt siden. Ingen problemer av noe slag å få ut kassa, opplevde at de skruer som måtte løsnes var "logiske" å løsne - men jeg jeg husker ikke detaljene på eksakt hvilke. Valgte å tømme kassa for olje på forhånd, uten at det kanskje var noe stort poeng. Men det var i alle fall lettvint, forutsatt at du kommer til tappepluggen i bunnen.

 

Ronald

Link to post

Jeg har samme problem på mitt DP290A hekkagregat hvor dette med konen er likedan oppbygd som på MS3 gearet. Selve toppen av gearet er nøyaktig likt toppen på hekkagregatet. Jeg ringte nettopp på delepriser i dag og ny kon kostet 4100,-. I tillegg måtte glideskoen som LarsB også nevner i et tidligere innlegg skiftes og denne kostet 466,-. Også en distansering måtte byttes ut (mulig dette er kun for drevet?). Totalt kom det iallefall på rundt 5000 i deler inkl. diverse pakninger/o-ringer.

 

Jeg ringte også Ingvar Ytrebø i Marinteknikk som kunne pakke om hele drevet for 2500 i arbeid og 1500 i deler. I følge ham var det ikke nødvendig å skifte konen. Det holdt med å rense rillene i konen og rubbe opp anleggsflatene som konen går mot hvis jeg forstod ham rett.

 

Da jeg ikke tror jeg får anledning eller har særlig lyst til å skru på dette selv så tror jeg at jeg går for løsningen med å få pakket om drevet.

Link to post

Gjorde samme jobben i fjor vinter. Problemet hos meg startet med at det ble vanskelig å koble forover først, men det ble fort et problem bakover også. Hos meg var det som Ingar sier anleggsflatene for konen, og ikke selve konen som var "høyglanspolert". Brukte ventilslipepasta mellom konen og anleggsflatene for å slipe bort den glatte overflaten. Renset rillene på konen godt.

 

Har siden fungert utmerket.

 

PS Min teori er at hvis man ikke skifter olje ofte nok, eller at rillene begynner å bli tettet igjen av smuss (rillene er meget små), blir ikke oljen borte mellom kon og anleggsflate når man kobler inn, og "poleringen" starter. Har den først startet er det bare en ting å gjøre...

 

:confused:Bilde

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post

Mitt 290DP drev var også treig med og kople inn i revers, demonterte gearet og tok å slipte inn nye riller i messing konen med en baugfil.

Fikk et meget godt resultat, har kjørt ca 100 timer etter denne reprasjonen og det funker meget bra.

Var det avansert og mye jobb? Jeg har verkstedhåndboken og har jo vurdert å gjøre dette selv.

 

Er det i så tilfelle noe man må være spesielt oppmerksom på eller spesielle ting som er vanskelig eller krever spesiell oppmerksomhet?

 

Jeg har i lang tid strevd med å få drevet tett og fritt for vann. Oljen har alltid vært grå etter hver sesong - også etter lekkasjetest og skifte av tetninger på Volvoverksted. Begynner å bli lei hele greia.

Link to post

I kveld kom girkassa ut. Ikke så gal jobb for to. Klemflensen var verst å få løsnet fra akslingen.

 

Girkassa er merket MS3C. Hva vil C si i forhold til B :confused:

 

Som LarsB foreslo, så ser dere at jeg også demonterte adapterplaten (ses på bildet), slik at vibrasjonsdemperen er synlig. Da er spørsmålet hvordan denne sjekkes. Kan jeg selv se på noen måte om denne ikke er "god". Må det demonteres noe mer her. I tilfelle så må det vel være de 6 boltene som er synlig ganske langt ute mot kanten. Hva vil i så fall komme til syne når denne demperen løsner???

 

Bilde

 

Tenkte at jeg også skulle ta ut akslingen for sjekk. Har noen vibrasjoner, og tenkte at når jeg først er kommet så langt, så kan aksling og propell sjekkes. Oppdaget til min forskrekkelse at propellen var litt løs :eek: Kunne vri den noen cm på akslingen. Propellmutteren var faktisk løsnet. Kanskje ikke rart at jeg har kjent vibrasjoner :rolleyes: Det er vel kanskje mest trolig at løs propell er årsaken.

 

Tok et bilde av aksling og lager. Dette er fettsmurt. Må jeg passe på noe spesielt når jeg drar ut akslingen, eller når den skal inn igjen. Bør jeg gjøre noe med dette lageret når jeg først tar ut akslingen :confused:

 

Bilde

Link to post

Dersom du løser de 6 boltene på vibrasjonsdemperen kan du ta den ut og sjekke at alle nagler er ok og at fjærene er hele, det er vel det som er å sjekke på denne ! Bak den er svinghjulet !

Ser ut som du har sleipners oljesmurte pakkboks ?? stemmer det ??

Denne har i så fall simmerringer som du må være forsiktige med når du tar ut akselen.

Klemflensen lager som regel litt sår / riper i akselen som vil kunne skade tetningene i pakkboksen dersom du ikke først filer ned disse. Teip gjerne litt over det feltet som klemflensen har stått før du drar akselen ut.

Link to post

Ser ut som du har sleipners oljesmurte pakkboks ?? stemmer det ??

Denne har i så fall simmerringer som du må være forsiktige med når du tar ut akselen.

Klemflensen lager som regel litt sår / riper i akselen som vil kunne skade tetningene i pakkboksen dersom du ikke først filer ned disse. Teip gjerne litt over det feltet som klemflensen har stått før du drar akselen ut.

 

Da løsner jeg vibrasjonsdemperen og ser hvordan den ser ut.

 

Om det er Sleipners pakkboks?? Tja...... dette er upløyd mark for meg som du skjønner. Pakkboksen er jo snart 20 år gammel. Er det en idè å skifte til en ny, når jeg først har akslingen ute. Skal jeg bare bytte noen simmeringer, eller......... Jeg har ikke hatt noe lekkasje her som jeg har merket. Tidligere i år tok jeg ut alt det gamle fettet i koppen og slangen, og fylte med nytt. Det gamle var helt hardt, og det er uvisst hvor stor effekt dette har hatt. Er det smøring, eller bare tettning, eller..........

Link to post

Litt usikker på hvilken type du har, er det grease i koppen er det nok god gammeldags talgpakning i pakkboksen, men syns den ser ut som Sleipners type, men da skulle den hatt olje i en beholder (fra slangen) og ikke grease.....

 

Noen andre som kjenner jada's pakkboks ??? :rolleyes:

Link to post

Da bytter jeg i alle fall simmerringene. Det er kanskje ikke noe poeng i å gjøre noe mer dersom resten ser OK ut, og jeg ikke har hatt noe problemer med pakkboksen. I alle fall ikke som jeg vet om :rolleyes:

 

Jeg nevnte tidligere overraskelsen jeg fikk når jeg merket at propellen var litt løs. Det er vel god grunn til å tro at vibrasjonene jeg har merket kommer fra løs propell. Håper i alle fall at det er så enkelt.

Link to post

Din gearkasse og fettsmurte hylse er identisk med det jeg har i min Nidelv.

MEGET interessant å følge dette og håper du forer på med bilder, nå etterhvert som du går fram

 

Egen tråd for gear (denne) og eventuellt en tråd for aksling og renovering av denne?

 

Jeg har en tendens til å glemme kameraet når jeg først krabber opp i båten og begynner å skru. Men skal forsøke å skjerpe meg.

Link to post
  • 6 år senere...

Gjorde samme jobben i fjor vinter. Problemet hos meg startet med at det ble vanskelig å koble forover først, men det ble fort et problem bakover også. Hos meg var det som Ingar sier anleggsflatene for konen, og ikke selve konen som var "høyglanspolert". Brukte ventilslipepasta mellom konen og anleggsflatene for å slipe bort den glatte overflaten. Renset rillene på konen godt.

 

Har siden fungert utmerket.

 

Blåser liv i denne tråden.

 

Er det vanskelig/mulig å gjøre denne jobben uten å ta ut girkassen?

Jeg kommer greit til både "topplokket" og siden hvor spakene står.

Dog er det en bjelke i båten som vanskeliggjør å ta ut gearet....

Link to post
  • 4 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...