Jump to content

Extreme makeover av withjolle


Haber

Recommended Posts

I dag er sjelefreden funnet ved å rake sammen 9 sekker med løv :rolleyes: Mere løv i år enn i fjor på tross av buskeklipping og tremassakrerer i våres :eek: Eller kan det skyldes at tomta har øket i areal med over 1 mål tro :lol:

Uansett,i morra kan naboene se intenst arbeide i Slagskipet :yesnod: Håper jeg. Men det blir nok ikke så flott som jolla til naboen din. Imponerende flott båt han har fått ut av det. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bilde

Her er det første bildet av båten.

Hentet båten på Grimstad båtsenter i mai.

Har ikke tatt noen flere bilder :headbang: før Haber begynte å mase om at dette måtte legges ut på nettet.

 

 

Så her kommer de resterende bildene av båten som jeg har tatt.BildeBildeBildeBildeBildebilde-7.Jpg

Håper også å få tatt noen bilder i morgen eller søndag, hvis været bedrer seg.

Har lyst til å prøve båten på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Dekket er bygd av rusk og rask funnet i garasjen, ting som har vært til overs når jeg restaurerte huset.

Båten var først malt gul, deretter rød, et sant hel..... å få pusset ned.

Det var betydelige delamineringer i baugen. Disse skadene reparerte jeg med west system epoxy.

Etter pussing å sparkling ( vanelig autosparkel!, håper det holder), har ikke pusset så veldig nøye det er noen ugjevnheter på skroget.

skroget er malt med 1 komp maling kjøpt på båtforetningen, kostet på med kost, og fordrevet med fordriver. Hvis det blir fordrevet nøye kan man få et resultat som ligner sprøytemaling.

Dekket er bygd på følgene måte: Spente opp en 1,5"X3" fra toppen av baugen til akter enden, den ble fjernet når spantene var ferdige. På dette stadiet ble det en del prøv og feil, måtte lage noen spant på nytt.

Spantene er laget av lekter ribbet til 20 x 11 mm. Spantene ble bøyd over bjelken som er spent opp i båten, og limt i sammen 3 i høyden, de ble altså 33 mm høye. de ble en smule myke så noen av spantene ble forsterket ekstra. Alt er limt med epoxy.

Selve dekket er lagt med noe som jeg tror heter kina panel, det er et panel som er ca 3.5 mm tykt, to lag.

Det var vanelig i hus på 60-70 tallet. er som regel brunt og har en bred og en smal stripe vertikalt.

Dette er dekket med 1,5 mm mahogny.

Natene er frest ut med overfresen, og fylt med epoxy med hvit farge(vanskelig og få fjernet luft boblene).

Overflate behandlingen er epoxy 2 lag, deretter 2 komp polyuretan lakk 4 lag.

Så det dyreste til dette prosjektet har vært epoksy ca 7 kilo,maling og lakk.

Mahognyen er kjøpt på Erling Hustvedt gruppen i Oslo. De har det meste av finér og hele plank.

Men nå får det være nok let finn og trykk, trenger en :drink: .Ungene forlanger et smil og det skal de få :sailing:

Link to post
Share on other sites

Setter pris på beskrivelsen, du må gjerne ta deg en tur til Grimstad å gjøre en jobb der også :wink: Jeg har liggende With jolle i heltre som er under totalrestaurering .......

 

Erling Hustvedt gruppen i Oslo. Det er et nytt firma for meg. Er de presentert på internet/sender de over hele landet ?

 

Vi her på forumet setter umåtelig stor pris på slike presentasjoner, det gir oss andre et lite spark bak for å sette igang vet du :wink:

Link to post
Share on other sites

Hustvedt-gruppen

Der fåes alt av edle tresorter og finer i 1.5 og 0.6 mm,hele plank og lignene

 

 

Når det gjelder å gjøre jobber for andre , så tror jeg ikke det.

Har en båt på 10m som trenger mye,mye og atter mye arbeid før den er på vann igjen.

Så kjøpte jeg en 12 fots with til her om dagen,vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med den.

 

Har en kompis som har begynt på et lignene prosjekt, skal se om jeg kan få postet noen bilder fra det prosjetet hvis det er innteresse for det.

Det er en gammel skibsplast fra 60 tallet på 13 fot som får mahogny dekk alla withen.

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

I dag er det den 13 november. Den store test dagen er kommet. Alt er klart det er bare å komme seg ned i båthavna.

 

BildeBilde

Her er båten i vannet for første gang etter "make over`n".

 

Sjekk det fine været. :cool:

Det er bare å finne frem solbrillene å nyte dagen

 

Bilde

 

Victoria skur ut til den første prøveturen.

Det er Victoria, Vilde, Tor Arve og undertegnede.

Båten er utstyrt med en gammel 20hk Mariner. Motoren sliter med å få båten opp i plan.

Kan det være for mye last ( to smålubne 40 åringer og to barn), eller slapp motor???.

 

BildeBilde

 

Victoria og Vilde koser seg i det fine været i den fremste sittebrønnen i båten.

Farten er ca 19 knop, dette kombiner med litt sjøsprøyt gjør at det blir ganske kalt.

 

.Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Henrik og undertegnede etter en tur på sjøen.

Her skule vært noen bilder av båten med spjellet helt oppe (23 kn), men det taklet ikke fotografen :headbang::headbang: :nono: :nonod::headbang::headbang: .

 

Bilde

 

Men etter en så fin dag på sjøen er det ikke noe nederlag å komme hjem å sette seg foran peisen for og få varmen igjen, selv om fotomatrialet ikke sto helt til forventningene.

Men fikk en del fin film, synd det ikke går å poste det på Båtplassen

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Dospen Har passet på å kjøpe når jeg har vært i Oslo. Det jeg har brukt på jolla var tiltenkt et annet prsjekt.

Måtte da kjøpe noe nytt sist jeg var i Oslo.

 

Men det er vel kanskje noen nautofile latebilsjåfører som titter på denne siden som kanskje kunne ta med noe som en vennetjeneste.

Hvis du er så heldig å finne noen som kam gjøre det for deg, er det bare å bestille så ligger det ferdig pakket omtrent med det samme.

Hustvet ligger på Årvoll ved ring 3.

Link to post
Share on other sites

Vanvittig tøft prosjekt du!

 

gratulere..

 

mener de var borte i en slik en på autofil? kan det stemme?

 

det er noe spes med with joller... liker de veldig godt fortsatt

 

hva er det som gjør drommedille så bra?

 

 

 

Syns den på bildet her fortjener en litt annen motorisering.. kanskje en klassisk hissig totakter i rett farge m 3 sylindre?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...