Jump to content

Ankerdram


Jonny

Recommended Posts

Jaja, nå er det mørkt, det er kaldt, det er surt, og jeg tenker bare på den flotte sommeren vi hadde. Og gleder meg som en unge til den neste.

 

(Jeg skal riktignok på sjøen en av de nærmeste dagene for å prøve å få juletorsken over ripa, noe som kanskje ikke blir like enkelt med min fiskelykke, men, men.)  

 

Jaja, så sitter jeg her da og prøver å tenke over, og planlegge det meste som har med neste båtsesong å gjøre. Ned i minste detalj selvsagt.  

 

Da renner det meg i hu at vinteren kanskje er tiden for litt "husflid" med tanke på å stelle til en god ankerdrammen.

 

Det er jo en kjent sak for de fleste at mange av oss båtfolk setter pris på en "lille en". Da selvsagt med måtehold, og først etter at den store "Stoltheten" er fortøyd for kvelden.

 

Det jeg i den forbindelse da lurer på, er om Dere har noe å anbefale. Er det noe Dere setter spesielt stor pris på til "ankerdram", eller? Noen som har noe å anbefale? Oppskrifter, f.eks?

 

Ombord hos meg, finner vi stor kos og nytelse i f.eks. kald hvitvin, kald jæger eller en god cognac.

 

Jaja, eller alt på en gang da.   :puke:

 

Håper ikke jeg tråkker Dere avholdsfolk på tærne nå, det er ikke meningen.

 

:rolleyes:  :cheers:

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

En ankerdram blir ofte litt individuell.  Jeg har faktisk sett noen har nydt et glass lettøl som "ankis", og ære være dem for det.

 

Ombord i FLIII varierer det noe.  Det kan være vi åpner et par flasker Castelblanche om det er mange som skal ha.  En liten skvett iskald "champis" er koselig hvor folk treffes. Om det kun er familien ombord, blir det ofte en Marinella on the rocks til damene, eventuellt mixet med ørlite grann Sprite.  Til herrene fylles et whiskeyglass helt fullt med is, for deretter å fylles med whiskey.  Da er det sommer i Norge.  :rolleyes: Ellers er det som regel nok å velge av i skipets vin og brennevinskjeller.  Jeg tror heller ikke det har manglet øl i kjøleren ombord.  :puke:

 

Kort sagt valget ligger hos den som ønsker en ankerdram.

 

Etter en hyggelig ankerdram er det alltid en god middag, som omsluttes av en god spansk rødvin, eller hvit om noen ønsker det, om man da ikke har valgt Tronhjemsakevitt og øl.

 

Dette med mat ombord er også litt interessant.  Hva spiser egentlig folk ombord, er det boksmat/posemat, eller gjør folk seg flid med maten ombord og lager en treretters med tilbehør.  Ombord hos oss går det i mye grillmat av både kjøtt og fisk, gjerne med en god frisk salat til, slik at vi, som admiralen sier, skal være litt sunne og få i oss litt fiber. En fiskesuppe laget fra bunnen av med gode ferske råvarer, eller en god pastarett er heller ikke dumt.  Maten lages gjerne på fjellet i fellesskap sammen med likesinnede som vi har kjent en årrekke, eller som vi nettop har blitt kjent med.

 

Tenk dere en helstekt indrefilet fra grillen, vakker rosa, sammen med grillstekt løk, bernaissesaus, bakte poteter med hvitløkssmør/smør/rømme (avhengig av hva du liker) nydt sittende på fjellet på for eksempel Svenner, høyt over havet mot solen, med talerkenen på bena, og et glass med Ochoa Reserva i hånden.  Speilblankt hav (ispedd noen små øyer og skjær pluss noen båter) speidende utover.  Koselige mennesker du setter pris på rundt deg.

Kan man ha det særlig bedre?

 

:cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nei bedre en det kan en ikke ha det, måtte bare sommeren komme snart.

 

Hos oss går det også mest i grilling på land når været tillater det, ellers kan vi godt sprette en hermetikkboks også.

 

Eller det hender  jo at vi får en fisk eller to på kroken så da må det jo bli en fiskemiddag.

 

Tar gjerne en øl eller likør til ankerdram og en longdrink til kvelds. Ja livet er herlig dere   :rolleyes::cheers:

Link to post
Share on other sites

Re: Ankerdram

« Svar #5 på: 21/11/02 20:00 »

Quote i svaret Rediger

 

 

Hjemmelaget Pils er en uslåelig favoritt hos meg

 

 

Oppskrift takk !!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I gml. RHEA hadde jeg en betinga suksess med snaps laget på pors.

 

Oppskriften var som følger. Fyll halvt opp et ett liters norgesglass med blader fra porsplanten.

Ha på 30% sprit og la det stå å trekke i to dager.  Sil av spriten og bland den opp til ca 40% alkohol.

 

Dette må gjøres rundt St.Hans for da gir porsen en rund og søt smak. Den blir strammere utover sommeren.

 

Nå kommer tålmodighetsprøven. Den må nå stå rolig å mørkt minst frem til jul. Da har fargen skiftet fra grønn til gulaktig og smaken har blitt utrolig god.

 

Pors finner du på steder det er skyggefult og rått. Gjerne små myrflekker. Gni ett blad mellom to fingre; lukter det myr,skau og våt jord av fingerne har du funnet rett plante.

 

Ellers går det mye i Gml.dansk.  Den er bare så utrolig udrøy. Og best er den om morgenen på senga (køya) sammen med kaffe og Dragen.  

 

Tror jammen jeg tar en tur ned i båten og henter den siste flaska med pors.  Lurer på om den påvirker synet??

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Denne er jo gammel, men ankerdram er vel alltid aktuellt, og i sommer har det gått med noen nye typer.

Vi beveger oss mest på svenskekysten (utgangspunkt fra Gressvik,Fredrikstad) og da er det jo mange systemombud i nærheten..

En favoritt hos oss er et stoff som heter "Vestkustsnaps"; brennevin krydret med nype, bjørnebær og hylleblomst. Lett avkjølt smaker et glass eller to virkelig sommer. Systemet i Strømstad har sluttet å ta det inn, men i Grebbestad finnes det fortsatt. Morsom flaske er det også, for de som setter pris på slikt.

Ellers finnes det en samling småflasker som går under navnet "Skjærgårdssnaps" ( eller var det nubbar ?); brennevin med variert krydder. Noen er gode :lol:, andre OK og enkelte beste egnet hvis man drikker for effekt og ikke hygge.. :drink:

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Jag er ikke så nödbedd på dette området........... :lol:

gillar det meste...... :yesnod:

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

men så finns det undantag fra regeln

 

 

 

" Noen er gode , andre OK og enkelte beste egnet hvis man drikker for effekt og ikke hygge..  "

 

 

En del drikker man ikke för effekt en gang.....................................................

       

                      ...........................................RIGA BALSAM  !!!!!

 

 

Det smakar något så alldeles  INIHELVE...... ÖVERDJÄV................ :drink:

 

 

En del späder ut det med snaps o säger

 

"Fem- seks dråber i et snapseglas og for resten snaps, det gør godt, inderst inde!!"

 

andra häller det i kaffet!

 

   här kan ni lese mer om dette dundermiddlet

                                           

                                              http://www.kroteket.dk/speciale/sprit-snaps.htm

 

Alla förslag vad jag skall blande med mottages med glädje...........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ellers finnes det en samling småflasker som går under navnet "Skjærgårdssnaps" ( eller var det nubbar ?); brennevin med variert krydder. Noen er gode :sailing:, andre OK og enkelte beste egnet hvis man drikker for effekt og ikke hygge.. :confused:

Enig, jeg pleier å kjøpe en samling småflasker som heter Svenska nubbar, spennende å prøve litt andre smaker.  Ellers så finner man tilsvarende på tax free på Gardermoen.  En pakke med 10 forskjellige norske Akkevitter.  Det som er litt morsomt med denne er at du på baksiden av esken finner forslag til hvilke retter de forskjellige passer best til.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget Pils er en uslåelig favoritt hos meg

:confused:

Gjør du det på ordentlig vis, eller er det noe halvfabrikat du steller i stand. "Hjemme-brygget" mitt som blir laget helt fra bunnen av, er veldig mye bedre enn bryggeri-pilsen. Og ikke minst blir det mye godt drikke til en billig penge. Ca 80 liter i slengen for 200 - 300 kr. Ulempen er at det er bunnfall på fatene, og derfor er det ikke gunstig å ha dem i båten.

Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget Pils er en uslåelig favoritt hos meg

:sailing:

Fikk smake BK's hjemmelagete i sommer og den var slett ikke dum den.

 

Jeg prøvde meg på hjemmelaget øl for 10-12 års tid siden. Kjøpte en boks med et eller annet konsentrat (McEwans?) og snekret sammen 20 liter. Det smakte aldeles for j&%)#lig så jeg tømte ut hele greia med unntak av 4 flasker. Disse ble stående i 8-10 år og viste seg da å være helt glimrende :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I sommer har jeg fått veldig sans for Cider. Disse halvliterboksene på 4.5 %. Da helst Teezer, både eplecideren og pærecideren Deres sklir uanminnelig lett ned. Spesiellt når den er iskald, da kan man lett åpne minst to bokser i gangen, en boks er da maksimalt to slurker.

 

Hm, i dag er det jo fredag og, og jeg har frihelg, så i dag får jeg investere i noen nye  :cheers::drink:

Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget øl har jeg prøvd meg på,med et veldig dårlig resultat.Det går mye i hjemmelaget vin(sterk som tusan)

Eller så har jeg fått veldig sansen for smirnof ice,glir ned ei flaske på slurken,men den må være kald.Men i sene nattetimer smaker det best med litt sterkere saker(jæger)Lærer aldri å stoppe i tide.Angrer bestandig når morgenen kommer.

Link to post
Share on other sites

Kapteinene på EOS og ACE II sørget for å holde denne gode skikken ved like, ved å nyte akevitt på vår tur til sørlandet.   1 dag ble akevitten drukket sammen med sortering av kabelsko :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Her er min favoritt:

 

1. Ta en flaske / glass og hell på et par poser tyrkisk pepper.

 

2. Fyll på med sprit, 1/2 gang over tyrkisk pepper. (Slik at tyrkisk pepper er 2/3 opp i spriten) Jeg har vanligvis brukt vodka til dette, gjerne 50 %.

 

3. La stå over natten, rist / snu noen ganger.

 

Lærer aldri å stoppe i tide.Angrer bestandig når morgenen kommer.

Medisinen er Zyrtec (allergimedisin). Bra mot fyllesyke. Ta en pille om kvelden, tidlig i festen. (Men i båt burde du kanskje ikke drikke mer enn at du klarer deg uten ??)

 

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men det skal jo drikkes av noe også ? I en periode med stor interesse for vårt gamle skjergårdsforsvar lagde jeg en kvasimodell av en kanonjolle, med miniatyrflaske som kanon og "mannskap" i form av glass. Er veldig fornøyd selv, men anbefaler andre som skal gjøre noe slikt å velge mykere treslag enn en bit av en bøk kjøkkenbenk...

Det blir liksom stuerent å ha drammen fremme på denne måten...men pass opp for solen, 40 graders snaps er ikke godt.

 

Stemningsbilde fra Resø følger vedlagt:

 

Bilde

 

håper det ikke ble for mørkt.

 

Og til slutt, for å komme alle i forkjøpet, det er ikke et dansk flagg, men det første norske fra 1814 (Danbrog med norsk løve i øvre hjørne nærmest stangen)

 

Flasken er en av de før omtalte svenske, mener å huske at det var en av de bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei alle sammen.

båten er på land og tiden må fordrives på hyggeleg vis, derfor dette innlegget :diving:

Har noen derute en oppskrift på en god ankerdram :cheers:

Kanskje med urter,eller annet snadder en kan kose seg med i båten når sola går ned.

Hilsen en som venter på våren og en ny sesong.

Tanken :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette er en meget udrøy vare.

 

43555 : Løitens Hedersaquavit

 

Pris: 359,90 Pris pr. liter: 514,14 Flaskeinnhold: 70 cl

Karakteristikk: Godt modnet, med solid karvekarakter. Avrundet stil.

Bruksområder: Til det meste, i denne testen: pinnekjøtt.

 

Den ble testet sist helg, av ett nennsomt utvalg av kjennere.

Grundige vitenskapelige nedtegnelser ble dessverre ikke dokumentér / verifiserbare. :wink:

Men gøy var det.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...