GKN Startet 23.November.2005 Del på Facebook Startet 23.November.2005 Ønsker å få tak i mere en de få sidene jeg har som er Instruksjonsbok. Tips hvor man får tak i dette er om noen har en elektronisk kopi mottas med Takk Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Unnskyld GKN at jeg henger meg på her, men er ute i samme ærend til min TMD 30 Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Unnskyld GKN at jeg henger meg på her, men er ute i samme ærend til min TMD 30 Hei. Jeg vil ha også TMD 30. Kopier til meg? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Verkstedmanualene ligger vel i dokumentarkivet her på baatplassen? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Kan ikke se at det er noen verkstedmanual om tamd 30 der. Jeg hadde en verkstedmanual som jeg kjøpte fra LASA båt i Oslo for noen år siden. Når du bestiller pass på at du ikke får den utvidede brukermanualen da den er rimelig tynn, men den ordentlige verkstedmanualen. Den er forsåvidt også tynn, men inneholder mye nyttig info. Jeg tror ikke jeg betalte så mye for den, men den er et minimum av det man bør ha når man har en så gammel motor om ikke lommeboken er veldig full, men da kjøper man vel ny motor. Ellers så var min vurdering av 30 motorene at motordelen er veldig bra, men mariniseringen ikke er så god slik at den er følsom for dårlig vedlikehold. Alle har vel hatt tæring på setet til "radiatorlokket" med dertil følgende lekkesje som renner ned på dynaomen slik at braketten til dynamoen tæres osv. Får desverre Volvo i min nye båt men det er en MD1 og den er det vel ikke Volvo som lager.(heldigvis). Sitér dette innlegget Link to post
Perika Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 (redigert) Gi meg et hint på hvor jeg kan få tak i en jeg også Ønsker meg en litt større til jul. Kanskje en TAMD-31 Perika Redigert 23.November.2005 av Perika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Gi meg et hint på hvor jeg kan få tak i en jeg også Ønsker meg en litt større til jul. Kanskje en TAMD-31 Perika TAMD31 ligger allerede i arkivet. (Må sørge for å holde denne oppe en stund ) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvor finnerdu TAMD 31 hen da? Finner den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hvor finnerdu TAMD 31 hen da? Finner den ikke. Den skal ligge her Thor Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Den skal ligge her Thor Hei. Finner ikke 30 TMD i arkiv? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Hei. Finner ikke 30 TMD i arkiv? At-le 30 motoren ligger ikke i arkivet, men fra 31 og oppover ligger der, på linken min litt over her Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Jeg har i dag motatt "Verkstadshandbok" for VP TMD 30A. Kom med posten i dag, faktisk. Først prøvde jeg lokal VP-butikk/verksted (Oslo), men fikk beskjed om laaang leveringstid. Etter tips fra en kompis, ringte jeg DREVIA, i Lysekil. Boka kom etter en uke, og kostet SEK 447,- med porto. DREVIA box 180 453 24 Lysekil, tlf. 0523-141 50, eller www.drevia.se Har knapt rukket å åpne den. Ser nå at koblingskjemaet er identisk med det som står i instruksjonsboken, og at det dermed ikke stemmer med opplegget i min båt.. Kanskje noen som hjelpe meg litt? Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 24.November.2005 Del på Facebook Svart 24.November.2005 Glemte å si at jeg har "for mange" ledninger. Dynamoen, som ikke er orginal, ble tatt ut i blinde, og ledningene ble ikke merket... Jeg er usikker på hva som er D+ ledningen, da det er 2x2 svarte tynne ledninger, med spenning på (ca 8-9v) når tenningen slåes på. Begge er koblet sammen i en ring. Hvorfor i all verden er det tilsammen 4 ledninger. I verste fall får jeg forøsøke å spore den til ladelampa, men det er trangt. Nå er manifold og varmeveksler av, pga saltvannslekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Jeg har i dag motatt "Verkstadshandbok" for VP TMD 30A. Kom med posten i dag, faktisk. Først prøvde jeg lokal VP-butikk/verksted (Oslo), men fikk beskjed om laaang leveringstid. Etter tips fra en kompis, ringte jeg DREVIA, i Lysekil. Boka kom etter en uke, og kostet SEK 447,- med porto. DREVIA box 180 453 24 Lysekil, tlf. 0523-141 50, eller www.drevia.se OK da blir det en telefon til Drevia Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hva er erfaringene med VP TMD 30A? Vurderer en båt der motor har gått ca 1900 timer...hva bør en spesielt være oppmerksom på? Ikke noe spesielt er skiftet, iflg eier, utenom eksosbend...etter det jeg kan forstå. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Shalom Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hei! Jeg har akkurat solgt en båt med en TAMD30A (samme motor med intercooler). Den var en 86 modell og har tjent oss trofast i 5 sesonger, aldri gjort et feilslag. Vet ikke hvor mange timer den hadde gått, men jeg fant papirer fra ca år 2000 når forrige eier hadde kjøpt den, og det sto det ca 1300 timer på motor. Synes det blir litt vagt å anslå det når det ikke er noen timeteller på den. Brukte ikke nevneverdig med olje heller. Var litt skeptisk selv i førsten da jeg hørte litt for mye på folk med all verdens meninger. Skremselspropaganda med varmgang og det som verre er. Generelt kan vel sies at de fleste motorer uansett merke og type alltid vil ha levetid/problemer basert på alder, vedlikehold og bruk. Presses motoren til maks hele tiden samtidig som den er gammel og får mangelfult vedlikehold er jo risken større for at noe skjer. Jo flere av disse faktorene du gjør noe med endres oddsene i din favør. Pass på at tempraturen ligger innenfor normalen og holder seg stabil, gjør den ikke det bør du lete etter årsaken med en gang, ikke vente til det skjer noe. Hvis jeg skal "lete" etter noe negativt å si om motoren vi hadde må det være at jeg aldri fikk rent motorrom, ikke noe stor lekkasje, men en liten en som var nok til at det ikke ble rent. Fant feilen, men det var ikke bryet verdt å gjøre noe med det (Feilkonstruksjon). Mvh. Shaloom Sitér dette innlegget Link to post
creative Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 http://www.motoren.ath.cx/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.