eXpence Startet 26.November.2005 Link til dette innlegget Startet 26.November.2005 (redigert) Noen som vet hvor man kan få fatt i temperaturmåler/instrument som måler kjølevannstemperatur for saltvannkjølte motorer? Finner ingen som har skala som begynner på mindre enn 40 grader. Dette var mulig å få tidligere, men i følge min lokale utstyrsforhandler er ikke slike i salg lenger. Redigert 26.November.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.November.2005 Link til dette innlegget Svart 26.November.2005 Hei Ulmo! Clas Ohlson sitt digitale termometer --> Art.Nr.: 34-4111 ble redningen for meg. Nå vet ikke jeg hvilken motor du har og om du har uttak for en føler i saltvannskretsen din - men de fleste motorer har jo det - som regel 3/8" - men det finnes overganger. Hadde samme problemet på min Sabb G-modell. Hadde ikke noe å se etter når det gjaldt kjølevansstemperatur. Der var det forsåvidt greit der fordi en av blindpluggene i den indre kjølekretsen var av standard 1/2" rørgjenge. Kjøpte en vanlig 1/2" blindplugg på Biltema (art.nr.: 15-438) -> --> .....og borret et hull med samme diameter som giveren til det digitale termometer. Festet dette med epoxi og trakk ledningen inn i styrhuset. Føleren på dette termometer er omtrent 20mm lang, i rustfri metall. Bare pass på at du får føleren langt nok ned i kjølekanalen. Ideellt bør den ha direkte kontakt med vannet. Den lille "braketten" er hengslet, slik at jeg kan følge med motortemperaturen både uten-i-fra og fra innsiden av styrhuset. Nå er jeg aldri lenger i tvil om hvor varmt / kaldt kjølevannet i Sabben er.......... :o) N.B.: Har nå bygget om motoren til ferskvannskjøling, derfor 65,6 grader......... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Goddis77 Svart 26.November.2005 Link til dette innlegget Svart 26.November.2005 Jeg har montert 2 stk Wema eksostemp på mine manifoiler. Disse er ikke orginale manifoiler, så jeg har fått tilpasset hullene til mitt bruk. Husker ikke i farten hvor mye temp disse viser, men var ganske grei å montere. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 27.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2005 Takk for tipset Walter_S , får ta meg en tur ned å se om jeg kan bruke samme metode. /U Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Hva med og koble på ledningen til den orginale nippel går dette på Yanmar har innstrument/klokke men ikke koblet til det ennå?mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
sol Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Kan en temperaturmåler monteres på en saltvannskjølt Yanmar 3 qm 30?? Hadde vært kjekt å se temp kontinuerlig og ikke bare stole på varsellampen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.