Jump to content

Temp. måler - saltvannskjøling?

eXpence

Recommended Posts

Hei Ulmo!

Clas Ohlson sitt digitale termometer --> Bilde Art.Nr.: 34-4111 ble redningen for meg. Nå vet ikke jeg hvilken motor du har og om du har uttak for en føler i saltvannskretsen din - men de fleste motorer har jo det - som regel 3/8" - men det finnes overganger.

Hadde samme problemet på min Sabb G-modell. Hadde ikke noe å se etter når det gjaldt kjølevansstemperatur. Der var det forsåvidt greit der fordi en av blindpluggene i den indre kjølekretsen var av standard 1/2" rørgjenge. Kjøpte en vanlig 1/2" blindplugg på Biltema (art.nr.: 15-438) -> Bilde -->

.....og borret et hull med samme diameter som giveren til det digitale termometer. Festet dette med epoxi og trakk ledningen inn i styrhuset. Føleren på dette termometer er omtrent 20mm lang, i rustfri metall. Bare pass på at du får føleren langt nok ned i kjølekanalen. Ideellt bør den ha direkte kontakt med vannet.

Bilde

Den lille "braketten" er hengslet, slik at jeg kan følge med motortemperaturen både uten-i-fra og fra innsiden av styrhuset.

Bilde

Nå er jeg aldri lenger i tvil om hvor varmt / kaldt kjølevannet i Sabben er..........

:o)

N.B.: Har nå bygget om motoren til ferskvannskjøling, derfor 65,6 grader......... :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

• 1 år senere...
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...