Jump to content

Defrosteranlegg i båt


Petter-B

Recommended Posts

Ærede kolleger,

 

Er det noen der ute i denne maritime cyberverden som har realisert mine tanker om å installere varmepparat fra bil (inkl vifte, register,osv) i deres frydefulle fartøy?

 

Når jeg må betale nesten en tusenlapp bare for å få varmen fra Wallasovnen frem til forkabinen (og ikke tapt i slangen :headbang: ), er det jo fristende å forsøke gjenbruk av bildeler, kanskje er det en ide å fikse defroster på styrhusvinduene samtidig.

 

Tips og erfaringer mottas med takk.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Dette var i alle fall svært vanlig å gjøre for en del år siden. Etter hva jeg har forstått så var det vanligste å benytte apparater fra gamle lastebiler, da disse som regel besto av en enhet med slangestusser for luft inn og ut. Men husk å finne en med 12 volt vifte da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her noen detaljer om mitt egen "Reodor Felgen" - defroster anlegg. :lol:

 

"Anlegget" er under konstruksjon, og gjennomgår testing i disse dager. Grunnen til at jeg har basert meg på Refleks-ovnen som varmekilde, istedenfor varmeveksling fra motorens kjølevann, er at SABB bruker en termostat som åpner ved 55 grader og derfor gir for lite varmeeffekt. Kjølevannet blir sjeldent varmere enn 65 - 70 grader.

 

Det startet egentlig med at jeg hadde en motorromsvifte - innkjøpt på Biltema for 2 år siden - liggendes i kjelleren. Har i lengre tid gått og studert på hvordan jeg kunne nyttiggjøre meg denne.

Motorromsvifte 3A

Bilde

Prøvde først å bare henge den fleksible aluminiumsslangen på innsugssiden over selve Refleks-ovnen, for å "fange" varme som så skulle transporteres frem til styrhusvinduene. Det var IKKE velllykket - det ble for lite varme i vifta.

 

Inspirert av mine "eksperimenter" kom plutselig min båtnabo i båtforeningen - Villy, pensjonert skipsbygger fra FMV - med en "varmehette" som ha hadde sveiset sammen av deler som "var tilgjengelig" og "bare lå der". :wink:

 

BildeBilde

Varmehetta er av solid gods. Den nederste ringen er et varmemagasin av 22mm tykk emnerør. Den's innerdiameter passer perfekt over kanten på Refleksen's kokeplata, blir oppvarmet av den og står meget stødig p.g.a. dens lave tyngdepunkt. Ringen er av vanlig stål, så den må nok males med sølv-valitt, ell. lignende.

Innerrøret (hetta) - den med "tuten på skrå" - er laget av rustfritt materiale og fanger opp varmen fra ovnen, samtidig som den fungerer som varmeveksler for luften som sirkulerer inni den.

 

Poenget her er at luften som blir sugd ut av varmehetta må erstattes med kaldluft fra rommet. Denne luften må først ned i mellomrommet mellom den ytre- og den indre ringen - hvor luften blir forvarmet, før den kan gå opp i selve hetta og blir enda varmere.

Bilde

Motorromsviften ble montert oppunder dekk, skrudd til en hjemmelaget brakett (man tager hva man haver...) og på utblåsningssiden benyttet jeg Biltemas 32mm PP-rør i hvit plast, som har en del koblinger, bend og muffer til en rimelig pris. Det er ikke nødvendig å lime skjøtene p.g.a. innvendige gummiforinger i muffer og bend, som holder meget tett (er jo beregnet for avløpsvann).

 

Kanskje litt "voldsom" - men det fungerer! :smiley:

Bilde

 

I PP-rørene borret jeg så hull som dirigerer varmluften mot de forskjellige vinduer. Effekten er meget god. Har smeltet is forleden dag, da det var minusgrader.

Bilde

 

Som sagt - "systemet" er under utprøving / justering, og både rørkoblinger og det elektriske er "så der" inntil jeg har funnet den optimale løsningen. Det jeg sliter med er at vifta durer / vibrerer fordi utgangen er mindre i diameter enn inngangen. Det "butter" for vifta, antagelig p.g.a. de tre 90-graders bend i rørene.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant Walter! Smart løsning var det også!

Jeg skal montere defroster på min båt etterhvert, og der er det ikke plass til skjult røropplegg. Har derfor vurdert nettopp en slik løsning som du har laget. Tåler de Biltema-rørene varmen godt, eller blir de myke når du fyrer hardt? Og går det greit å bore hull i de slik at luften kommer dit du vil den skal komme?

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt anbefalt å bruke Ford transitt sitt defrosteranlegg til dette, den har alt i en boks, men jeg har en nabo i båthavna som har laget av volvo defroster som tidligere nevnt. Lykke til, en slik løsning bør bli like bra som å bruke en defroster for båt, kanskje litt mindre kapasitet.

Link to post
Share on other sites

.......Jeg skal montere defroster på min båt etterhvert........... Tåler de Biltema-rørene varmen godt, .......Og går det greit å bore hull i de slik at luften kommer dit du vil ...?

Hei GeirFrode! :o)

 

Ikke noe problem med Biltema sine PP-rør, når det gjelder varmen. De tåler det. Er jo beregnet til bruk som avløpsrør (vann) så jeg regner med at de tåler bortimot 90-95 grader.

 

Er mere bekymret for den motorrumsviften fra Biltema......tror det er dårlige (billige) lagre i den. Ved kald luft går viften stille, når varmen stiger begynner den å bråke / vibrere / dure! Virker ikke så veldig lovende.......

 

Boring av hull er heller ikke noe problem. Vanlig trebor går fint. Derimot er det en tålmodighetsprøve å finne riktig hullstørrelse og plassering av disse. Mye prøving og feiling. Det blir å borre - prøve ut - evt. å lime igjen overflødige hull med tape og justere midlertidig, osv. Når man har funnet endelig løsning så ser røret ut som en sveitserost med en del igjentapede hull......... :blush:

 

Da har jeg tenkt og spandere et nytt rør - og overføre de "riktige" hullene til den endelige løsningen. 2 meter rør koster bare 49,90 så det er ikke allverden....... :o)

 

Husk at PP-rør finnes i både 32mm og 40mm diameter. Det finnes også overganger til 50mm PP- eller PVC-rør, samt koblinger til vanlig rørgjenger 1/2" 3/4" og 1" samt 1 1/4" og 1 1/2"- Så variasjonsmulighetene er mange. Se side 295 i Biltemakatalogen.

 

Når det gjelder styring av varmluften mot vinduene, så får du det nok mye enklere med bakoverskrånende vinduer. Varmluften vil på en naturlig måte finne veien oppover. Det er værre med mine vinduer som peker forover - der må luften styres målrettet!

 

 

Lykke til, GeirFrode!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Av det jeg har lest meg til, så har også din Skilsø 750CC hatt den gleden å bli "født på ny" og derfor går inn i sin "andre ungdom" med ny motor og flunkendes ny omtrekt forkabin, thor! Kjenner jeg deg rett så stopper det ikke med det. Du vet, det ene drar det andre med seg og det baller på seg! ;o)

 

Forskjellen, thor, er at jeg har bruksbåt, så det er ikke så farlig om det ikke er så "strøkent", bare det fungerer. :wink: Og så har nok mine "løsninger"mere preg av "Reodor Felgen" - nød lærer naken kvinne at spinne - enn dine fornuftige og velbaserte investeringer. Min uførepensjon rekker ikke til mange utskeielser som belaster en allerede mager lommebok - da må man ta fantasien til hjelp.......

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

"Nye" Astor har defrosteranlegg montert. Hvilken type har jeg enda ikke sett etter. Blåser på flere steder. Justerbare dyser slik at jeg kan stille inn der jeg trenger det mest. I tillegg blåser den inn i midtkabinen. Tre hastigheter på vifta.

 

Rene drømmen for en båteier.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jo,det er forskjellig båtliv der er jeg enig W. Men jeg har veldig mye til overs for Reodor Felgen oppfinnelsene (som du kaller det) som kommer fra en entusiasts hjerte. Tror dine prosjekter engasjerer flere mennesker i de 1000 hjem enn du aner. Stå på Walter !

Forresten,tror hvis du flytter rattsnekka di litt mot bb så har du plass til rattet også. Det er ikke så stor dia på det ser du,og det gjør svært lite nytte for seg i skapet. Måler dia i morgen så blir det kanskje sommer jobb på deg også :sailing:

Link to post
Share on other sites

"Nye" Astor har defrosteranlegg montert. Hvilken type har jeg enda ikke sett etter. Blåser på flere steder. Justerbare dyser slik at jeg kan stille inn der jeg trenger det mest. I tillegg blåser den inn i midtkabinen. Tre hastigheter på vifta.

 

Rene drømmen for en båteier.

Astor skulle vel ikke tilfeldigvis ha noen bilder liggende vel....

 

Hilsen

 

Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant Walter! Smart løsning var det også!

Jeg skal montere defroster på min båt etterhvert, og der er det ikke plass til skjult røropplegg. Har derfor vurdert nettopp en slik løsning som du har laget. Tåler de Biltema-rørene varmen godt, eller blir de myke når du fyrer hardt? Og går det greit å bore hull i de slik at luften kommer dit du vil den skal komme?

Dette skjønner jeg ikke! Fjord880 er levert i 8 varianter - og en del av dem har defroster montert originalt. Vurderer selv å gjøre dette, men ser at det blir MYE jobb - men plass til skult opplegg er der.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Dette skjønner jeg ikke! Fjord880 er levert i 8 varianter - og en del av dem har defroster montert originalt. Vurderer selv å gjøre dette, men ser at det blir MYE jobb - men plass til skult opplegg er der.

Hei!

Dette skulle jeg likt å få forklart litt nærmere. Eventuelt sett noen bilder av. Jeg har tatt ned takplatene i forkabinen fortiden, pga omtrekking, og det er ikke mye plass til hverken slanger eller dyser under der. Platene sitter nesten helt oppunder kabintaket, så å feste noen dyser og trekke slanger der ser jeg på som omtrent umulig. Jeg har sett at Polar 310 har dyser på frontvinduene, men der er fronten annerledes, så der er det nok bedre plass.

Så en helt ny Westfjord 29 i sommer med slike rør som Walter har under vinduene, og det så slett ikke verst ut. Dette var originalmontert fra fabrikken, og funket bra. Derfor vurderer jeg å gjøre noe lignende selv. Men finnes det bedre løsninger, vil jeg selvsagt prøve å skjule mest mulig av anlegget. Det hadde vært det beste.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder styring av varmluften mot vinduene, så får du det nok mye enklere med bakoverskrånende vinduer. Varmluften vil på en naturlig måte finne veien oppover. Det er værre med mine vinduer som peker forover - der må luften styres målrettet!

Lykke til, GeirFrode!

:o)

Jeg har sett på en del yrkesbåter med foroverlente vinduer at det er vanlig med defrosterluften ovenifra , da den treffer vindue på en bedre måte. Og med den vifta du har skulle det bli helt perfekt.

Mvh Enjoy.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Dette skulle jeg likt å få forklart litt nærmere.

En kamerat av meg har den omtalte utgaven. Såvidt jeg husker er rørene lagt opp langs skottveggen i forkabinen (og kledd inn) - og rørene derfra trekt videre i taket - med en flat ventilrist nedfelt foran vinduene.(Rister med spjeld som kan styres/lukkes/åpnes)

Skal prøve å få tatt noen bilder ved første anledning. (Går gjerne noen uker - så smør deg med tolmodighet :wink: )

BONITA I

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg har den omtalte utgaven. Såvidt jeg husker er rørene lagt opp langs skottveggen i forkabinen (og kledd inn) - og rørene derfra trekt videre i taket - med en flat ventilrist nedfelt foran vinduene.(Rister med spjeld som kan styres/lukkes/åpnes)

Skal prøve å få tatt noen bilder ved første anledning. (Går gjerne noen uker - så smør deg med tolmodighet :wink: )

Se det! Kanskje det er en mulig løsning, ja. Hadde vært flott med noen bilder. Men det er ingen hast. Har plenty å gjøre med omtrekking av forkabin ennå! :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...