hhs Startet 30.November.2005 Link til dette innlegget Startet 30.November.2005 Uttern d68 . Er det noen som har erfaring på denne? med en diselmotor 1,7 med ca 117 hk innbords. båten veier 1700 kg. er det en ok båt for to personer... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2005 Link til dette innlegget Svart 30.November.2005 (redigert) Hei og velkommen til denne Sareoptas krukke av mer eller mindre velfundert båtkunnskap Et fantastisk forum med båtglede og båtkunnskap. Kjøp siste Motorboat Monthly. Finnes på Narvesen. Det er faktisk redaktøren av "søstermagasinet" Motorboat and Yachting som har skrevet sine erfaringer om denne båten her etter 1 sesong. en bra artikkel. Bladets hjemmeside er her :-) Og finner du ikke bladet - send meg IM så tar jeg kopi og sender deg. Mercruiser 1,7DTI er det flere som har erfaring med her i flere båter. Om du ser i erfaringsdatabasen på min Nidelv 690 og Kristians Nidelv 610 finner du litt info. Mener også å huske at det er et medlem her med en Askeladden Beetle med samme motor Redigert 30.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 1.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2005 Kjøpte en i høst med samme motor. Fikk bare såvidt prøvd den på sjøen før opplag. Gjorde ca. 28 knop og skroget fungerer bra i sjøen. Motor og drev er blant de mest solgte i verden, og selv om den ikke er av de dyreste har den fått gode skyssmål med bl.a svært lavt forbruk. Fin båt med mye utstyr for pengene bl.a mye teak, bauglys, badeplattform (teak), trimplan, mye instrumenter etc. I Cabinen er det god plass til to voksne (som ikke er for lange), men båten har vektlagt uteplassen, som er svært romslig. Vær obs på at det er gode tilbud på båten nå i vinterhalvåret ( Se FINN). Helt nede i 429 000,- med denne motoren. På minussiden må nevnes at det er litt mye støy fra motorrommet ( kan isoleres bedre) og at den bærbare vanntanken er latterlig liten. (kan også skiftes ut). Av en eller annen merkelig grunn er det ingen skikkelig norsk test av båten, men her er noen utenlandske: http://www.ketner-outdoor.dk/pdf/anmeldels...sa0405-ud68.pdf http://www.ketner-outdoor.dk/pdf/anmeldels...bn1102-ud68.pdf http://www.vibatagare.com/vib2004/vib4_04/samm1_vib4_04.html (Plasseringen av fenderne som kritiseres i denne testen er endret) Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 1.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2005 D68 er en grei båt som gir mye for pengene. 1,7-litern til mercruiser er en veldig bra og forholdsvis lett motor. D68 vil også bli tilgjengelig med 200 hk til neste år, men jeg synes den gikk mye bedre i sjøen med 1,7 litern, og farten er ikke så mye dårligere enn med 200 hk. Et annet alternativ jeg ville vurdert var askeladden 645 beetle. Den har samme motor, men er betydelig bedre sammenskrudd enn D68, etter min mening absolutt verdt det lille pristillegget. Støynivået er også endel lavere. Eneste bakdel kan være lavere toppfart (ca. 30 knop) Det er endel forhandlere som har 05-modeller på lager og selger disse svært fordelaktig nå (fra 450") Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 1.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2005 Båten har jeg ikke noe erfaring med, men har samme motor i båten min. Gjør ca 38 knop med den. Eneste negative var akselerasjonen. Tok lang tid å vente på at turboen skulle komme i sving, men bytta propell til en 5-blads High Five fra Mercury. Det ble en helt annen båt! Mista to knop på toppfart, men det er mer av akademisk betydning. Mitt forbruk ligge på ganske nøyaktig 10 liter i timen på normalt bruk. Min båt er vel litt lettere enn din, men du kommer nok ikke langt unna meg i forbruk tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 2.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2005 (redigert) Et annet alternativ jeg ville vurdert var askeladden 645 beetle. Den har samme motor, men er betydelig bedre sammenskrudd enn D68, etter min mening absolutt verdt det lille pristillegget. Støynivået er også endel lavere. Eneste bakdel kan være lavere toppfart (ca. 30 knop) Det er endel forhandlere som har 05-modeller på lager og selger disse svært fordelaktig nå (fra 450") Hei Ville bare gjøre deg oppmerksom på at dersom du vurdere en Beetle så kommer 2006 modelen med en ganske kraftig facelift,så om noen forhandlere skulle ha nye 2005 modeler på lager bør det vel være gode priser på disse nå mvh sveno Redigert 2.Desember.2005 av sveno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hhs Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 vil 1,7 liter diesel være bra nok til å få denne båten til å plane.. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Båten planer selvfølgelig med den motoren ja. Hvis du leser litt lengre opp så ser du at Rormann skriver at den gjør ca 28 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Båten planer selvfølgelig med den motoren ja. Hvis du leser litt lengre opp så ser du at Rormann skriver at den gjør ca 28 knop.Jeg stusser litt på at båten ikke går fortere. Jeg hadde en Nidelv 690 med samme motor, og den toppet over 30 knop med stålpropell og 29 med std propell Jeg synes Uttern gir mye båt for pengene, og for meg virker det som om Uttern har større suksess med andre modeller enn D68. Personlig synes jeg at Askeladden ser ut til å være et lite hakk høyere opp i kvalitet. Og som det er nevnt over her - Beetle 2005 modeller selges fordelaktig i dag - fordi det kommer en facelift neste år. Faceliften ser du mer om her. Om jeg har fått med meg hovedsakene så dreier deg seg om badeplatform og baugspyd i syrefast/teak som boltes på samt at enkelte detaljer fra Z7 kommer på denne båten også Når man som med D68 kommer opp i nesten 500.000 er det mange båter å velge mellom. Jeg har gode erfaringer med to Nidelver, og kanskje også Nidelv 610 er et alternativ? En fin båt med gode sjøegenskaper. Her er en som har stor VP motor - men den fås også med 1,7DTi. Det ligger en slik i Erfaringsdatabasen. Topper ca 32 knop Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Kan legge til at på 2006 mod Beetle er kalesjen 2 delt og den har fått garasje, slik at det er enkelt å stue den vekk når den ikke er i bruk dette savner på min 2004 mod selv om jeg bor på vestlandet . Jeg får forøvrigt "bare" 29 knop på topp (4300 rpm). mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Jeg får forøvrigt "bare" 29 knop på topp (4300 rpm).Det er det jeg stusser på med D68. Du får samme fart som jeg fikk på Nidelven. I testen jeg leste i det engelske bladet jeg har referert til over så kan man lese mellom linjene at båten har litt liten motor med 1.7DTi. Mulig at D68 skroget er litt mindre lettdrevet enn Beetle/Nidelv 690. Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 I testen jeg leste i det engelske bladet jeg har referert til over så kan man lese mellom linjene at båten har litt liten motor med 1.7DTi.Hva ble toppfarten i denne testen da ? Har en bekjent som hadde en Uttern C68 med samme motor og som var veldig fornøyd med kombinasjonen. Men det er vel med motorstørrelser som med andre størrelser her i livet .Noen skal ha kjempestor mens andre må nøye seg med litt mindre(enkelte må jo faktisk ha to ) men det viktigeste er vel at den reiser seg og planer , noe som forøvrigt ikke er noe problem med min.......................båt selvsagt. Mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Hva ble toppfarten i denne testen da ?28 knop, hvilket er helt OK. Det jeg stusset på var at de skrev at båten var vanskelig å få i plan når det var flere folk ombord. Med 6 voksne toppet den 18 knop Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Uttern D68 ligger i en annen priskategori enn Nidelven. Det er mulig å få den helt ned i 430 000,- og den har mye ekstrautstyr. Har sett flere gode kampanjer på den. Ellers gjør den nok over 30 knop. Min test var på en veldig grodd båt senhøstes med tre voksne personer ombord, altså 28 knop. Men jeg ser at mange opererer med 32 knop under optimale forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 Ja, da har undertegnede besiktiget en glimrende D68. Jeg undres over hvilket dreiemoment som bor i denne båten? Er det samme teknologi som brukes i diesel turbo i biler for tiden? I såfall er det kanskje utviklet chips eller power boks til disse motorene? da kan man sikkert dytte på en propell med en lavere utveksling slik at man kan oppnå 40 knop? er jeg helt på bærtur her, eller er det noen som er med på tankegangen? Er kanskje 1,7 litern tunet til maks fra før siden den yter respektable 120 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2006 1,7 DTI fra CMD som de nå heter er en ganske så konvensjonell disel motor. Ingen common rail, ingen variabel turbogeometri. Max dreimoment ligger på rett over 220 Nm på ca 2000 Omin. Ganske markant turbolag på denne motoren . dvs under 2000 Omin skjer det ikke stort. Motoren bråker en del på tomgang, men jeg har sans for motoren. Har hatt den i egen Nidelv 690 og har også kjørt en Askeladden Beetle med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Barolo Svart 12.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2006 Jeg synes D68 er en fin båt. Det sto mellom denne og en Beetle for meg. Havnet på Beetle, da den virker noe mer solid. Si forøvrig i fra om hvordan du evt. klarer og få rompa ned på Portapottien nede i cabinen.... uteplassen og badeplatformen er flott. Litt lav rygg på sofaen mener jeg å huske. Tror det var noe ekstrautstyr å få til ryggen. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 1,7-litern til mercruiser er en veldig bra og forholdsvis lett motor. Nå snart 10 år etter er det ikke mange som vil være enig i den uttalelsen... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.