Jump to content

Programvare C-MAP


NOC

Recommended Posts

Har kjøpt kartplotter, type Murena iGPS med C-MAP MAX-kart. :headbang:

 

Har tenkt å kjøpe meg kartprogram til PC'n for planlegging av turer, lage ruter, etc. Har tenkt å overføre rutene til C-MAP kartbrikke og over til kartplotteren.

 

Regner med det er noen her ute på nettet som kan tipse meg på hvilket program jeg bør anskaffe. Har hørt positive/negative erfaringer med bruk av PC-Planner. Har også registrert at Maxsea kan brukes.

 

Har liten erfaring med dette så jeg er takknemmlig for alle tips jeg kan få.....

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Bruker PC-planner en del og mener at det er vel verdt pengene.

 

Kart presentasjonen er ikke lik det jeg er vant til fra Simrad plotteren jeg har ombord, men er fin til å planlegge ruter osv. Skal en ha virkelig nytte av disse rutene en setter opp på PC-planner så må en jo ha en track styring på båten. Noe ikke mange lystbåter har ? Det er jo allikevel et fint planleggings verktøy dersom en skal på en langtur.

Har lagt opp ruter for lange turer uten at disse alltid har blitt fulgt på grunn av vær eller andre ønsker. En blir uansett kjent med den strekningen en skal gå dersom en "tørrtrener" på PC'n i heimen før en setter ut på bøljan blå.

 

Enkelte steder gir kartgrunnlaget en noen overraskelser. Kjører jeg feks. fra Tjøme til Tønsberg gjennom Årøysundet så er jeg stadig på land etter det elektroniske kartet. (c-map mars 2005 med EGNOS)

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Skal en ha virkelig nytte av disse rutene en setter opp på PC-planner så må en jo ha en track styring på båten. Noe ikke mange lystbåter har ?

For noen år siden lekte jeg meg en del med styring av autopiloten fra kartplotteren. Ikke noen heksekunst å få det til men nytteverdien av av det fant jeg svært så liten. Der kommer alltid et eller annet i veien slik at ruten må avbrytes og da blir det lett litt knotting for å aktivisere ruten igjen og vinningen går opp i spinningen. Det å lage en rute som følger en optimal OG fornuftig vei er ganske mye arbeid, i alle fall i de relativt lukkede farvann jeg ferdes mest i. Krever MANGE waypoints og hver gang et waypoint passeres må ny kurs kvitteres på autopilot. Å styre manuelt (enten helt manuelt eller med manuell kurssetting i autopiloten) etter rute derimot, det er jo helt glimrende. I områder der jeg er rimelig kjent (Stavanger-Bergen) gidder jeg ikke lage noen rute, kanskje bare for å finne ETA rimelig enkelt og nøyaktig. Har dog hatt et par langturer i ukjent farvann (Karmøy-Ålesund T/R og Trondheim-Karmøy) og da er styring etter manuell rute helt uvurderlig.

 

Jeg lager ruter slik: Begynner med kartet såpass utzoomet at både start og sluttpunkt er synlige. Lager da først en kjapp rute med anslagsvis 10 waypoints slik at jeg i alle fall finner riktig side av de største øyer o.l. Zoomer inn en god del og legger til nye waypoints for å korrigere for mindre øyer og sund. Går så over enda en gang enda mer innzoomet og da blir det ganske så bra. Likevel er ikke ruten på langt nær god nok for å styre autopiloten etter men glimrende for turer i ukjent favann. Det hender nok hist og her at ruten går over land men da er jeg utstyrt med det hode som klarer å skjønne at jeg må avvike noe fra ruten om jeg skal komme fram :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det hender nok hist og her at ruten går over land men da er jeg utstyrt med det hode som klarer å skjønne at jeg må avvike noe fra ruten om jeg skal komme fram :lol::lol::lol:

Hei igjen SveinHa!

 

Det med hodet er utvilsomt helt riktig :wink::wink::wink: , men hvorfor går det av og til over land?

 

Er det bare fordi du har vært for rask og bare trekt en direkte linje mellom to punktet uten å ha tatt hensyn til geografien imellom, eller er det andre årsaker?

 

Sammen med kameratbåter driver vi stadig å tester ut div. løsninger for å bli kjent med hva som er kriteriene for å stole mest mulig på slike innretninger med GPS og elektroniske kart - og på den måten prøve å finne ut "hva som er best" - eller bli klar over åpenbare svakheter på de enkelte merker/produsenter.

 

Takker for svar, og ha en riktig fin førjulssøndag!

 

NB!

Været er heller dårlig her på Mørekysten, så det blir ikke noe av den planlagte turen til Bjørnsund idag :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvilket program du bruker for dette formålet?

Det har variert litt opp gjennom tidene (OziExplorer, Seaclear, CMAP-ECS, Telchart og et par til som jeg ikke kommer på navnet til i farten), for tiden bruker jeg SOBvMAX.

Er det bare fordi du har vært for rask og bare trekt en direkte linje mellom to punktet uten å ha tatt hensyn til geografien imellom

Jepp, det er grenser for hvor mye arbeid jeg gidder å legge i å få en rute 100% korrekt. For mitt bruk er det rikelig godt nok at ruten forteller hvilket sund eller hvilken side av en holme jeg bør velge. Skal en rute lages 100% korrekt må en jo ha to ruter nesten over alt da en normalt skal hode seg til styrbord i leden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Endelig!!! :flag:

 

Så er AIS på plass i WinChart Nautiq. Jeg har slitt endel med å få dette til å fungere. Feilen lå i en av USB-portene. Når jeg byttet til en annen USM-port kom AIS klart fram.

 

Skjermdump? PRT Scr står det på mitt store tastatur. Men på den bærbare ser jeg ingen sådan knapp. Derimot har jeg noen blå tegn som jeg skal bruke sammen med "fn-knappen". Men finner ikke Prt Scr.

 

I morgen tar jeg med laptoppen i båten for å tseste den ut mot den nye VHF-antenna.

 

Kommer med print screen så snart jeg har fått noen tips hvordan dette skal løses.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Astor!

 

Vurderer AIS selv også, men har møtt noen utfordringer.

Tanken var å kjøpe billig mottaker som NASA AIS radar og kople dette opp mot cMap karsystem.

utfordringen er at cMap helst vil ha NMEA 0183 9600 baudrate mens AIS motageren sender ut NMEA 2000 38600 baudrate.

 

Hvilket utsty er det du kjører på?

Link to post
Share on other sites

Rapport takk!

Ikke så mye å rapportere så langt, har bare hatt SOBvMAX i en snau uke og har i denne tiden mest prioritert oppussing i heimen så det har blitt mest sofanavigering......

 

Så langt virker det som om MAX versjonen er mer stabil, har ikke hatt noen krasj i motsetning til v90 som hadde en og annen krasj, spesielt ifbm. å sette PC i standby.

 

Ingen dramatiske forandringer men en liste finnes her. Max-kartene ser bra ut men C_Map har enda ikke klart å sende meg MAX-CDer så jeg kan oppgradere kartpakken....

 

Som et lite sidesprang så må jeg si jeg er en smule oppgitt over C-Map. Bestilte MAX-CDer for en god stund siden men ingenting skjedde. Etter litt purringer fikk jeg svar fra C-Map i England og de var vennligsinnede nok til å si at det var C-Map Italia som hadde med Max-kart og CD utsendelse å gjøre med der var de på ferie en stund. Fikk da tilsendt CDer fra England men det var NT+ og ikke MAX..... Har nå enda en gang tatt kontakt med C-Map Norge men ut fra tidligere erfaring derfra har jeg inntrykk av at resepsjonisten til Doc Martin har fått jobb der :headbang::lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som et lite sidesprang så må jeg si jeg er en smule oppgitt over C-Map. :headbang: :

Er også ganske oppgitt over c-map, har klart og rote vekk cd`en med NT+ PC selector ver. 6.0, da jeg var i kontakt med c-map hadde de gått over til versjon 7.0 noe som jeg tenkte ikke betydde noe forskjell. Men der tok jeg feil, ver. 7 er ikke kompatibel med dongelen jeg har, derfor får jeg ikke bruke kartene mine. Er det noen som har cd`en med NT+ PC selector ver. 6.0? :confused:

Hos C-map fikk jeg til bedkjed at da var det bare og kjøpe nye kart, dvs 4500,- rett i d... :boxing:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Fant "beta-versjonen" på sidene deres nå, og det ser ikke så verst ut nei. Tror nok at det blir litt i tyngste laget for maskinen jeg bygger til formålet: Mini ITX hovedkort med integrert 400 Mhz prosessor og en windows-versjon på 500 Mb som booter fra Compact Flash kort.

 

Kjører dette systemet helt stabilt med SOBv90, men så bruker jeg ikke standby heller da. I stedet bare kutter jeg strømmen rett av og booter opp windows fra en spesiell hvilemodus-fil, noe som tar ca 20 sekunder før SOB er klart til bruk.

I stedet for mus og tastatur bruker jeg denne rakkeren

 

Så var det bare å vente på Cd-en med siste versjon av både NT+ og max da...

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

. 7 er ikke kompatibel med dongelen jeg har

Med all respekt, tull.

Jeg har v6 og v8 om hverandre. Fungerer utmerket. For v6 kartene rapporterer Selector "license still valid". Funker som bare det så lenge man bruker kartene som ligger på HD. Det man ikke får gjort, er å reinstallere fra CD, fordi kartene i v6 og v8 ikke er like. Kartene i v8 har mye større dekning.

For ordens skyld, det er ikke noen separat CD for Max. Max og NT+ ligger på samme CD-settet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, det er ikke noen separat CD for Max. Max og NT+ ligger på samme CD-settet.

På ver. 8 CDene kan en velge MAX kart men jeg har ikke CD#7 i min CD-samling. Der er Nord-Europa på CD#2. Antar da at NT+kartene ligger på CD#1-3 e.l. og MAX kartene på #4-7 e.l. (som C-Map IKKE sendte til meg......)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...en smule oppgitt over C-Map.

Set ut til at C-Map Norge har skjerpet seg, de sender meg både NT+ og MAX CD-sett i dag :smiley: men samtidig lurte de på hva jeg skulle med de da der nesten ikke var noen som støttet MAX kart enda.... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kontaktet du de? mail? eller telefon? virker som de har en feil i contact-skjemaet sitt..

Jeg brukte kontaktskjemaet på www.c-map.no

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Oops! Hvordan legger du til quote på forumet.

Av en eller annen grunn fungerer det ikke akkurat nå, men det enkleste er å trykke på knappen under til høyre for det innlegget du vil sitere fra. (merket Sitat +) Den skifter farge til Oransje. Så legger du inn innlegget ditt på vanlig måte (Ved å trykke på "Legg til SVAR" nederst på siden i den tråden du vil skrive ditt innlegg i) I editoren for meldingsskriving kan du nå editere bort det som ikke er interessant å sitere. Bilder f.eks.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...