Jump to content

Vedlikeholdslading


Tine IV

Recommended Posts

Var ombord idag og snusa litt rundt , og + kabelen fra lader til batteriet ,fra klypa og litt opp på kabelen ca 3-4 cm var god og varm .Blei litt nærvøs jeg så jeg klipte av kabelen noen cm og satte på ny kabelsko .Satt på laderen igjen og etter 10-15 minutter var den fremdeles kald og fin . Kabelen jeg kutta av så litt brun og svidd ut så detta kan jo ha vært slik en stund , veit ikke hva eller hvorfor det har blitt sånn heller .Kan det ha vært dårlig kontakt der eller hva mener dere ? Batteriladeren er en Sleipner 20 amp vedlikeholds lader .

Denne står altid på året rundt selv om jeg kjører eller ligg til kai . Kan det være lurt og klippe av klypene og kobble dem/ skru dem rett på polane ? Og en ting til som sikkert har vært oppe før , gjør det noe om dem er fastmontert på batteriene? Bør jo være bedere enn og ha klyper på når jeg har dem på hele tiden . Bare det ikke er feil og ha dem kobbla på året rundt med og uten motor igang ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Om det er lurt å ha laderen tilkoplet året rundt er det nok produsenten som vet best, laderen bør være utstyrt med dioder slik at det ikke flyter strøm fra batteriet og inn til laderen. Jeg vil tro du har merket det når du ikke har hatt lading på og ikke noe forbruk på, viss du nå ikke taper strøm da er det ok. Dette kan du også måle med et voltmeter i serie på + kabelen til laderen.

Helt riktig tengt dette med klypene, klipp dem av og sett på kabelsko, lodd kabelen fast til denne og skru kabelskoen fast på batteripolene eller hovedstrømsbryteren og gods på motor, dette hvis det er fult av kabler på polskoene, husk polariseringen (- til jord er mest vanlig )

Ved dårlig kontakt på et kabelpungt vil du alltid få varmgang og de problemer dette fører med seg, jeg for min del lodder alle kabelforbindelser om borb i båten min, briker også konsekvent krympestrømpe og eller kabelsko med krympestrømpe på. Dette koster så lite ekstra mot det å finne en askehaug i båthavna.

Lykke til med et sikkert el-anlegg.

Link to post
Share on other sites

ampere er spenning

volt er strøm

øøøh...er det rett da??

Detta gikk vel en smule raskt vel...

 

Forøvrig Tine II; jeg har samma laderen og samme løsning med klemme på plussen, men kabelsko på minuspolen. Grunnen er at jeg innimellom veksler mellom lading av startbank og forbruksbank, og da bare flytter jeg klemma. Minus er felles.

 

Har aldri hatt problemer med at laderen er konstant tilkoplet.

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for raske og fine svar . Har vel aldrig hatt noe krøll med dette jeg heller da men . Da trur jeg løsningen er som Ellen , sette på kabelsko og skru den rett på batt. Ladinga står altid på forbruksbanken hos meg , men vil jeg lade start siden (et stk 115amp ) så setter jeg battvelger over på alle batterier . Regner med at laderen tåler det da jeg ikke har merket noe til det før , hatt det slik i litt over dem 2 åra jeg har hatt båten . Da håper jeg alt er iorden når jeg kommer ned imorgen og sjekker . Er jo sikkring på laderen så burde vel ikke skje noe men .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem å ha en vedlikeholdsladder tilkoblet permanent..

Har det selv i bilen..en defa kombinert ladder motorvarmer kupevarmer..

Man må bare sørge for at alle koblingene er gode..

Smør gjerne inn polene med syrefri vaselin eller kobberpasta, hold ellers batteriet rent.

Mål med voltmeter over polene hvor mange volt du har under ladding og uten ladding..

14,6 volt under ladding bør du ha samt 12,6-12,8 volt uten ladding..

Link to post
Share on other sites

Setter du ampermeter i serie ser du hvor mange amper apparatet trekker, setter du et volt meter i serie ser du hvor mange volt apparatet trekker.

Første delen av setningen er riktig nok, men du må aldri sette et voltmeter i serie med en strømkrets! Da er sjansen stor for at det kommer en kostbar lyd fra instrumentet! :nonod: I beste fall går det en sikring i instrumentet.

 

Å si at et apparat trekker spenning blir også feil. Spenningen kan du definere som det "trykket" som gjør at det "presses" strøm igjennom kretsen. Hvor stor strømmen blir, avhenger av spenningen og motstanden i kretsen (I=U/R).

Link to post
Share on other sites

. men vil jeg lade start siden (et stk 115amp ) så setter jeg battvelger over på alle batterier .

 

Tine II

En bekjent av meg, som er bilelektriker, sier at hvis du skal lade flere batterier samtidig må de ha samme tilstand. Laderen vil justere seg etter det batteriet som har høyest spenning med det resultat at det dårligste batteriet nesten ikke blir ladet. Derfor anbefaler han også under gange å lade hvert batteri for seg hvis en har batterivelger.

 

 

Første delen av setningen er riktig nok, men du må aldri sette et voltmeter i serie med en strømkrets!

 

Samme mann uttaler også at det er en vanlig prosedyre å koble voltmeter i serie med plusspolen på batteriet for å søke etter ut-tapping etc. Alle forbrukere skal være avslått. Hvis det måles utslag på instrumentet, kobles en og en krets ut ved hjelp av sikringer, helt til feilen er lokalisert til en bestemt krets. Da har man kun en krets å lete etter feilen i.

Link to post
Share on other sites

Første delen av setningen er riktig nok, men du må aldri sette et voltmeter i serie med en strømkrets! Da er sjansen stor for at det kommer en kostbar lyd fra instrumentet! :nonod: I beste fall går det en sikring i instrumentet.

Det blir også feil, et voltmeter har stor indre motstand og såsant ikke det er snakk om høyspenning vil dette gå helt fint.

En annen sak er at en slik måling neppe vil gi noe nyttig informasjon..

 

En bekjent av meg, som er bilelektriker, sier at hvis du skal lade flere batterier samtidig må de ha samme tilstand.

Nei, batteriene bestemmer selv hvor mye lading de ønsker å motta, å lade ulike batterier i parallell går helt fint.

 

Samme mann uttaler også at det er en vanlig prosedyre å koble voltmeter i serie med plusspolen på batteriet for å søke etter ut-tapping etc.

Sikkert en misforståelse, han har antagelig ment et amperemeter. Et volmeter kan ikke brukes til å måle på denne måten.
Link to post
Share on other sites

men du må aldri sette et voltmeter i serie med en strømkrets! Da er sjansen stor for at det kommer en kostbar lyd fra instrumentet!

Dette utsagnet er nok aldeles feil. Et Voltmeter har stor indre motstand og er altså beregnet

på å kunne koples direkte på pluss- og minuspol. Kopler du voltmeteret i serie med en strømforbruker, måler du kun spenningsfallet i denne. Fullstendig ufarlig med andre ord.

Forutsetningen er selvfølgelig at voltmeteret er beregnet på den spenningen som er i anlegget.

Å kople et millivoltmeter til et 12 volts batteri er ikke spesiellt billig.

Anbefaler på det varmeste boka: Strøm ombord. Billigere lærdom finner man kun her på

Baatplassen.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er ikke ekspert på dette. Har kun referert hva jeg er blitt fortalt. Med det er voltmeter som brukes, ikke noen misforståelse der. Hvis det måles 12v regnes det som full kortslutning, men noen ganger er det bare 2-3v som måles, og da snakkes det om mindre "lekkasje".

Et moderne multimeter har en indre motstand på typisk 10Mohm så lekkasjen skal være ytterst liten for at en slik måling skal være pålitelig. Når man kobler inn ett mulitimeter i serie vil også strømmen bli så lav at kretsens egenskaper endrer seg.

Er det snakk om å måle lekkasjer av betydning må man måle strømmen i kretsen.

 

Kopler du voltmeteret i serie med en strømforbruker, måler du kun spenningsfallet i denne.

Nei, for praktiske formål vil man da måle batterispenningen. Skal man måle spenningsfallet må man koble meteret i parallell med lasten (strømforbrukeren).

 

Å kople et millivoltmeter til et 12 volts batteri er ikke spesiellt billig.

Hvis du snakker om et analogt voltmeter så kan det stemme. Men et vanlig digitalt voltmeter har samme indre motstand på alle volt-områder. Så dette går helt fint.

Det er når man skal måle strøm at man må vise forsiktighet, men de fleste multimetere har sikring, iallfall på de lave områdene.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke poenget med å lade hele tiden, greit at laderen kanskje tåler det, men hva med tæring?

 

Jeg lader opp batteriene mine før jeg forlater båten og skrur av hovedstrømmen når jeg forlater den. Bruker båten iallefall annen hver uke og da kobler jeg på lader (25 amper, 2*115 amper batteri) for å være helt sikker på at det er fult med strøm. Da går det kun kort tid før den lyser grønt (mao fulle batterier?)

 

Jeg bruker jo mye strøm på småturene (varmer, kokeapparat, defroster, lanterner, plotter, ekkolodd, lys etc) så jeg føler meg ikke sikker på at dynamoen lader helt fult derfor hiver jeg på laderen litt etter turen...

 

Glipper jeg noe viktig her?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, du "glipper noe viktig". Jeg regner med at det er en intelligent lader du har, og slik du gjør avbryter du ladingen før laderen setter ned ladespenningen til ca. 13,5volt for den siste fasen av ladingen. Denne siste toppingen av batteriene bør du la laderen utføre i minst 16 timer for å topplade batteriene til 100%

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, du "glipper noe viktig". Jeg regner med at det er en intelligent lader du har, og slik du gjør avbryter du ladingen før laderen setter ned ladespenningen til ca. 13,5volt for den siste fasen av ladingen. Denne siste toppingen av batteriene bør du la laderen utføre i minst 16 timer for å topplade batteriene til 100%

Hmm. Har liksom gått ut fra at grønt betyr ferdig, men tar visst feil. Jeg sjekket nå sist med multimeter og da var ladingen rundt 14.2 når jeg så lyset begynte å gå mot grønt.

Siden det ikke var helt grønt (går gradvis fra rød til grønt dette lyset) når jeg skulle gå så tenkte jeg tenkte at jeg skulle la det stå på litt lengre og så gikk tiden før jeg fikk stukket ned i båten igjen (4 timer). Da lyste det helt grønt og mener det var ca 13.8 v. Når jeg slo av gikk det raskt ned til 13.2. Fordi jeg hadde glemt noe var jeg igjen tilbake i båten en time etter at jeg slo av alt, da var det 12.9 volt. Ergo var jeg strålende fornøyd. Batteriene skulle være helt topp hvis det var 12.75 v en halvtime med hvile etter lading leste jeg i en tabell her...

 

Vel, får la det stå på litt lengre fremover skjønner jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det blir også feil, et voltmeter har stor indre motstand og såsant ikke det er snakk om høyspenning vil dette gå helt fint.

En annen sak er at en slik måling neppe vil gi noe nyttig informasjon..

 

Sikkert en misforståelse, han har antagelig ment et amperemeter. Et volmeter kan ikke brukes til å måle på denne måten.

 

Jo da, informasjonen du vil få, er i dette tilfelle om laderen trekker strøm fra batteriene når den ikke er slått på.

 

 

Nei dette er ikke en misforståelse, et voltmeter kan brukes på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Stemmer, godt poeng. Det samme som om du måler spenningen over en avslått hovedstrømbryter.

 

Men det forutsetter at du har null (0) strømforbruk som SKAL være der, f eks en klokke eller et eller annet som er på stand-by. Har du nemlig det, så viser voltmeteret også +12V og alt er egentlig iorden (bortsett fra at klokka nå har stanset opp)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har tenkt meg en tur til båten i helgen for å vedlikeholdslade batteriene (går ut fra at dette er lurt i hvert fall en gang i løpet av vinteren). Jeg har landstrømenhet tilkoblet batterilader. Jeg har ikke gidda å koble av batteriet, kun brukt hovedstrømbryteren!

 

Spørsmålet mitt er: Hvis jeg kobler på strøm på landenheten vil da batteriet ta lading uten å koble inn hovedstrømbryteren? Hadde vel funnet ut dette om jeg hadde undersøkt litt, men det er sikkert noen her på båtplassen som har peiling på dette. Litt grønn på dette feltet.....

Link to post
Share on other sites

Dette vil du ikke få noe 100% riktig svar på!

Det avhenger helt av hvordan det er koblet ombord i din båt.

 

Mest sansynelig er den koblet inn føre hovedbryterene.

 

Men, hvis du skal lade batteriene (vedlikehodslade) bør du være sikker på at laderen du har ombord er av typen som kobler seg ut når batteriene er fulladet.

Hvis ikke bør du passe på at laderen ikke står på forlenge. Det kan resultere i at batteriene koker seg tørre.

Du bør samtidig sjekke at det er nok vann på batteriene!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...