Jump to content

Galileo - nytt GPS navigasjonssystem snart i drift

Lotus

Recommended Posts

Onsdag 28.12.2005 skytes den første av over 30 europeiske Galileo-satellitter ut i rommet. Det amerikanske GPS-monopolet står for fall. Det nye systemet har en langt bedre presisjon enn det gamle amerikanske. Navigasjonsmulighetene til lands og til vanns vil antagelig bli bedre enn noensinne.

Les mer i dagbladets artikkel.

Les om selve Galileo her.

Se en stilig demo om systemet her.

Redigert av Lotus (see edit history)

2008 er nok litt tidlig, Sjøtummel. I følge planen er systemet beregnet å være i full drift fra 2010. Den første av 30 satelitter - 27 i systemet og 3 ekstra reserver skytes imidlertid opp i morgen. Fullt utbygd har systemet en garantert nøyaktighet bedre enn 4 meter 100% av tiden. Med tilleggstjenester en nøyaktig på 10 cm. Imponerende.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Hei.

Galileo er et fremtidig europeisk satellittnavigasjonssystem tilsvarende de eksisterende systemene, det amerikanske GPS og det russiske Glonass. Egnos/Waas/MSAS. . er systemer for å korrigere feil på de førstnevnrte systemene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Se en stilig demo om systemet her.

Stil var der masse av men svært så lite informasjon. Får nok vente noen år å se hva det blir av dette her. I mellomtiden er jo ikke GPS så hakkende gale......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

I mellomtiden er jo ikke GPS så hakkende gale......

Problemet med GPS og som er den egentlige grunnen til at europeerne setter i gang sitt eget system, er Bush (eller USA) har sine nykker, de kan og vil slå av GPS når de passer USA, de spør ikke om det er greit...

Sist det skjedde, tror jeg var under golfkrigen...

Problemet med GPS og som er den egentlige grunnen til at europeerne setter i gang sitt eget system, er Bush (eller USA) har sine nykker, de kan og vil slå av GPS når de passer USA, de spør ikke om det er greit...

Det som skjedde under golfkrigen (den første) var egentlig det MOTSATTE: de slo av Selective Availability (SA) - dvs systemet ble mye mer nøyaktig fordi mange soldater der nede hadde også bare vanlige GPS'er som deg og meg. Senere slo de av SA for godt.

Men ellers er jeg jo ikke så uenig - litt tvilsom pålitelighet; men bortsett fra det så sitter de jo i samme båt: de ikke-militære amerikanererne er like avhengig som resten av verden.

Forøvrig har de idag mulighet å forstyrre GPS-systemet lokalt der hvor de til enhver tid er i krig med et eller annet land på den andre enden av ondskapens akse.

Forøvrig har de idag mulighet å forstyrre GPS-systemet lokalt der hvor de til enhver tid er i krig med et eller annet land på den andre enden av ondskapens akse.

Og det er det ikke bare amerikanerne som kan, har selv vært med under jammeforsøk utført av det norske forsvaret. Og byggesett for jammesendere kan bestilles på internett. Dette blir det imidlertid ingen forskjell på ved innføring av Gallileo. Det er jo kun radiosignaler som kan forstyrres av den med rett utstyr. Men forskjellen består i at Gallileo i utgangspunktet er et sivilt eid og drevet system, i motsetning til GPS og Glonass som er militære systemer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bush har også øvd påtrykk for å få innflytelse til å være med å styre det europeiske sivile Gallileo systemet, men har ikke fått gehør for dette. (Tror det var i skipsrevyen dette stod)

GPS systemet er vel også "skuddsikkert" ned til postkasse-nivå, men ikke på kommersiel basis.

De nye håndholdte har 14 kanaler med waas/egnos(landbasert). Men som enkelte sier, det nye

systemet bygges for å ha kontoll selv, og ikke være i hendene på andre.

For konkurransens skyld, er det bra med flere. Spennende prosjekt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Ettersom det da er privat eid må de ha inntekter. Blir det abonnement som på mobil da tro?

Det er sagt ganske så klart og tydelig at det skal være gratis å bruke slik som dagens GPS-system.

Lars H. :sleep:

Prisen på herligheten er 1 milliard pr. satelitt. Det er 27 av dem (pluss 3 reserver). Kanskje de får inntekten ved å ta gebyr av alle som produserer utstyr? 100 millioner mottakere med 100 kroner i gebyr pr. stk?

En mottaker i hver eneste mobiltelefon slik at du vet hvor du er? Eller slik at andre vet hvor du er? En mottaker i annenhver bil? Dette blir det fort penger av. En milliard her og en milliard der. Det baller fort på seg. Går det an å kjøpe aksjer i dette prosjektet?

Lotus

må man da ha "nytt" utstyr for å benytte seg av dette??? greit at det kommer noe nytt og "bedre" på markedet men at man hele tiden må kjøpe ny hardware er jo ikke lukerativt for deg og meg...

Sånn er det i en komersiell verden. En gang fantes bare mobiltelefoner med bare NMT. En gang fantes bare VHS filmer. Verden går videre. Så lenge det gamle systemet fortsatt finnes er det opp til brukerne om de vil bytte, og så vidt jeg vet har ikke USA noen planer om å stenge ned sitt GPS system Redigert av Bitteliten (see edit history)

GALILEO og GPS vil bli kompatible og interoperative. Det foregår forhandlinger med Russland for å gjøre GLONASS kompatibel og interoperativ med GALILEO og GPS.

GALILEO garanteres å være kontinuerlig tilgjengelig for alle formål

Bakkestasjoner med kjent posisjon utgjør faste posisjon referanser i EGNOS systemet. Disse anvender EGNOS for å beregne korreksjonsdata over systemene GPS, GLONASS og etter hvert GALILEO. EGNOS er således integrert med GPS og GLONASS. Innen 2008 blir EGNOS også integrert med Europas nye GALILEO satellitt navigasjon system som vil gi ytterligere forbedring i posisjonsdata, tjenester og funksjonalitet.

Profesjonelle GPS-mottakere som er sertifisert for mottak av EGNOS signaler, vil kunne ta inn EGNOS kontinuerlig i hele geografiske og topografiske området som EGNOS pr definisjon dekker.

EGNOS geostasjonære satellitter ligger relativt lavt i horisonten i nord-Europa og gir begrenset signalstyrke på bakken, spesielt pga topografiske forhold. I sentral-, vest-, øst- og sør-Europa ligger satellittene relativt høyt i horisonten og signalstyrken og mottak forholdene er tilsvarende bedre.

En vanlig fritids GPSr med intern antenne vil kun kunne ta inn EGNOS fra posisjoner med relativt god sikt mot de geostasjonære EGNOS satellittene. Man kan oppnå en stor forbedring i mottaket med ekstern antenne, f.eks. på taket på en bil. Ny mer mottakfølsom teknologi, eksempelvis SiRFstar III i Garmin GPSer, vil gi stor forbedring i mottak av satellitt signaler generelt, også EGNOS.

Klippet fra denne linken.

http://www.gps.no/anm/templates/?a=969&z=2

Hvor viktig er det egentlig for sjønavigering å ha større nøyaktghet enn +/- 10 meter?

Helt unødvendig etter min mening. Forstår heller ikke hvorfor noen vil bruke mange milliarder på et nytt system når man allerede har et system som fungerer. Pengene kunne sikkert vært brukt til noe bedre.

Helt unødvendig etter min mening. Forstår heller ikke hvorfor noen vil bruke mange milliarder på et nytt system når man allerede har et system som fungerer. Pengene kunne sikkert vært brukt til noe bedre.

Som opera i Bjørvika? Eller et nytt våpensystem?

Penger vil alltid sløses vekk, og helt bortkastet er det likevel ikke, det er mange bedrifter og ansatte som vil nyte godt av disse kronene...

Antakelig er det til profesjonell bruk som krever bedre nøyaktighet , som f.eks. flytrafikk (luftrommet over Europa er rimelig fullt i dag), landoppmåling, veibygging, konstruksjon etc. Også tror jeg at det er en del geopolitikk inni bildet her - etter USSR's rall er det en ganske ustabil geopolitisk situasjon der USA er den eneste stormakt. Kina, Pakistan, India og Europa kjører hardt for å bygge seg opp som motpoler til USA, og det å være avhengig av et navigasjonssystem USA når som helst kan slå av styrker jo ikke akkurat maktposisjonen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...