Jump to content

Spesielle trebåter i Thailand


Ingar

Recommended Posts

Ble ganske fasinert av de spes. "speeedboat"'ene jeg så overalt i Thailand.

På litt av stand så de ut til å være bygget i glassfiber, men nærmere inspeksjon avslørte at det var snakk om tre, sannsynligvis en slags finer.

Utvendig var treverket kun overmalt. Og mange hadde en ganske utrolig finish.

Ingen antydning til sprekker noe sted, til tross for kraftig motorisering.

Innvendig var skrog og spanter kledd med noen få lag glassfiber.

 

Noen som vet mer om denne byggemetoden?

 

BildeBilde

 

Her ligger ett bedre bilde som er for stort til å vises på forumet.

Link to post
Share on other sites

Tviler på det, på meg ser det ut som det er benyttet finerplater.

Med kaldbaking ville man vel utnyttet dette til å lage dobbeltkrummede flater?

Hvordan de klare å hindre at det sprekker i alle de skarpe overgangen begriper jeg ikke...

 

En annen ting: Abs. alle båtene jeg så hadde Yamaha.....

Link to post
Share on other sites

En annen metode som har vært brukt har vært å bygge båtene i jigg og så remse alle sammenføyninger med glassfiber. OK og Gazelle ble bygget slik.

jepp eller Mirrorjollen....plywood sydd ihop med koppartråd+ glasfiberremser.

 

finns förresten en artikkel i senaste Praktiskt Båtägande om en liten jolle som blev byggd på detta

sättet av en 14årig jente på 3 dager! (den blev jättefin!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En annen ting: Abs. alle båtene jeg så hadde Yamaha.....

Ja, det stemmer. Har også bare sett Yamaha motorer (200Hk+ X 2 eller 3).

 

Blir litt overrasket at de er i tre. Jeg var sikker på at de var i plast, og har ikke lagt merke til at de er i tre. Du har sikkert rett, men jeg er litt i tvil om det gjelder alle disse båtene. Mener bestemt at i hvertfall en del av overbygg og innredning var i plast i de som jeg har vært med. Vil imidlertid ikke vedde på det. Skal sjekke nærmere neste år hvis vi drar. Har problemer med at jeg besvimer på flyet og der er ikke noe særlig ok. Tar en haug med tabletter hver dag :headbang:

 

Hvor var du forresten og trivdes du? Ble det noe snorkling på deg? Vi var på båttur til Khai Islands, og der var det masse å se (ref snorkling).

 

Har jo vært mye overskyet og en del regn der nede (mot normalt).

Link to post
Share on other sites

Blir litt overrasket at de er i tre.

Det ble jeg også, har aldri sett slike trebåter før....

Men alle jeg så var av tre. Og bygget på samme måte, der skrogplatene fortsetter bak akterspeilet, med smal trapp på hver side. Synes godt på det store bildet.

Om overbygget også er av tre er jeg usikker på. Noen hadde innerlinere av glassfiber. Disse var enkelt utført med skarpe kanter, som om de hadde laget pluggen av pappkasser...

 

Ferien var veldig bra, at det regnet endel første uken gjorde ingen ting. (Vi fikk høre at det da hadde regnet sammenhengede i 6 uker, mens det hadde vært tørt under den normale regntiden i fjor sommer).

Spes. likte jeg temperaturen i vannet, 29-30 grader... :smiley:

 

Stranden der vi bodde, Kamala, bestod kun av sand, ikke så mye som en eneste fisk å se. Etterhvert fant vi frem til en liten strand mellom Kamala og Surin, Lambsing beach. Her var det en del koraller og diverse fisk. Så bl.a. blekksprut og murener.

 

Vi var også på Khai Islands, men da var revet så godt som fisketomt.

Sprøtt å se hvordan de lar turistbåtene ødelegge revene med ankrene.....

 

Her er et bilde av noe annet som vekket min interesse..:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

:smiley: LONG TAIL , JA... Så ikke så gammel ut den motoeren, men det ser jo ikke ut som en vanlig liten longtail heller.

Bilde

 

Her er et bilde av en av de første speddbåtene vi var med for noen år siden.

 

Bilde

 

Her er et bilde av slike båter - du har sikkert rett i at de er bygget i tre, men var ikke selv obersvant nok til å oppdage det.

 

Bilde

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener å ha sett en tv-reortasje fra dette himmlestrøket der de viste et innslag av bygging av disse båtene.

 

Ble laget på "stranden"/båtbyggere.. som hadde jigger som finerplatene ble tilpasset til, sjøtene ble satt sammen med lister på innsiden, men det ble ikke vist hvordan dette ble heftet sammen. Eller om det ble benyttet polyester/glassfiber/epoxy. Båtene ble "moderne" i fasongen men ble omtalt som "holdbare" i ca. 3 - 7 år......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Fra dykkeinstruktøren min i Thailand ble jeg fortalt om holdbarheten til finer-speedbåtene

Han var ombord i en glassfiberkatamaran og observerte de andre båtene. Plutselig blåste det opp, og to av disse finerbåtene prøvde å kjøre fra været, men etterhvert ble det litt bølger. Den ene båten hoppet og landet litt hardt, og det var det...den simpelthen knuste og forsvant...

 

Noe å tenke på...

Link to post
Share on other sites

Fra dykkeinstruktøren min i Thailand ble jeg fortalt om holdbarheten til finer-speedbåtene

Han var ombord i en glassfiberkatamaran og observerte de andre båtene. Plutselig blåste det opp, og to av disse finerbåtene prøvde å kjøre fra været, men etterhvert ble det litt bølger. Den ene båten hoppet og landet litt hardt, og det var det...den simpelthen knuste og forsvant...

 

Noe å tenke på...

Første året vi var i Thailand var vi på tur til Phi Phi Island med en slik speedbåt, og det blåste ganske bra på turen. Banket og slo ganske krafitig, men båten klarte det fint den. Mulig at den var laget i glassfiber??? (hadde 2x200+1x250 Yamaha).

Det er ofte ebn del sjø der nede så det høres rart ut at de bygger noe som ikke tåler en trøkk.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver på nytt med bildet.

Bilde

Dette er fra Khai nok, idyllisk og fint sombare det.

Men det var disse båtene som det var snakk om. Jeg passerteet båtbyggeri og det så ut som at det var blassfiberbelagte finerplater som var brukt på skroget.

Dette må være kraftige greier, 3x200hk hadde den største båten jeg var ombord i. Men jeg har sett bilder av 4x200hk, det blir litt krefter og vekt som vrir akterspeilet da.

Link to post
Share on other sites

:smiley: LONG TAIL , JA... Så ikke så gammel ut den motoeren, men det ser jo ikke ut som en vanlig liten longtail heller.

Nei, den måtte være nærmere 40fot og tverr akter.

 

Som man kan se er mye av utstyret på motoren i rustfritt, eller muligens forkrommet.

Motorene er kjølt med kjølerør, og eksosen er tørr og med rakt rør uten potte. Det bråkte faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd.

 

Sikkerheten er det så som så med. Ingen form for beskyttelse rundt roterende deler foran motoren, og skipperen hadde dette helt opp i ryggen når han kjørte...

Motoren hviler på ett enkelt lager og jeg kunne ikke la være å tenke på hva som ville skje dersom dette skulle ryke under fart, med passasjerene sittende på rekke og rad direkte foran motoren... :rolleyes:

 

Båten var lite manøvreringsdyktig og skipperen jobbet noe veldig når vi kom ut i litt sjø. Finmanøvrering i havn gjøres ved nærmest å bruke propellakslingen som en padleåre....

Link to post
Share on other sites

Jeg passerteet båtbyggeri og det så ut som at det var blassfiberbelagte finerplater som var brukt på skroget.

Jeg kikket nærmere på noen båter som var blitt litt oppskrubbet i enden av skroget bak, slik at treverket var synlig.

Og jeg kunne ikke se spor av glassfiber, så ut som om fineren bare var lakket. Men det kan ha vært et veldig tynt lag med laminat..

Steglistene var også av tre.

Hvordan de unngår at treverket trekker vann og alt sprekker opp skjønner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej her kommer lite bilder på Speedboats

 

Båtarna iallafall denne var byggd i Phuket

båtarna byggs i tre/plywood med epoxy utvändigt plus ngn fibermatta,

våran båt på bilden hade en skade i fören der det petade ut lite fiber.

 

skall få lite uppgifter om varvet på email fra kaptein

 

båtarna tar 20 pass + 3 crew o gör da 50 km/h 2 ggr 200hk

tom med enbart kaptein 70km/h

 

drar ca 100 l/h

 

har ytterligare några bilder+info jag legger ut neste uke när jag er tilbake!

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ble ganske fasinert av de spes. "speeedboat"'ene jeg så overalt i Thailand.

På litt av stand så de ut til å være bygget i glassfiber, men nærmere inspeksjon avslørte at det var snakk om tre, sannsynligvis en slags finer.

Utvendig var treverket kun overmalt. Og mange hadde en ganske utrolig finish.

Ingen antydning til sprekker noe sted, til tross for kraftig motorisering.

Innvendig var skrog og spanter kledd med noen få lag glassfiber.

 

Noen som vet mer om denne byggemetoden?

 

BildeBilde

Befinner meg for tiden ved Jomtien Beach som ligger rett sør for Pattaya. Er her for å besøke verftet som bygger båten min.

 

Har pratet med båtbyggeren min Luigi, som forteller:

 

Båtene her er vanligvis bygget i finer på spant med vannfast trelim (ikke epoxy) i skjøtene. Det finnes varianter med GRP, men det vanligste her er maling innvendig og lakk utvendig.

 

Båtene planer og går meget pent langs stranda. Men det er et bedrag. De er lite sjødyktige og ramler lett fra hverandere i hard vær. Båtene brukes mye i taxitrafikk til øyene, men kan ikke gå ut når været er for dårlig. Det hender ikke sjelden at de går rett til bunns.

 

Bunnen skiftes gjerne hvert år og båtenes levetid er som regel ikke stort mer enn 3 år. Fordelen er at de krever minimal investering og kan bygges og repareres i bakgårdene.

 

Båttypen har sin opprinnelse fra en tysker som startet å bygge båt her nede for rundt 20 år siden. Han ble ikke ferdig med prosjektet sitt. Men siden har thaiene bygget tusenvis av kopier i varierende størrelse.

 

Ellers vil jeg legge til at trafikken med speedbåter og vannscootere langs strendende i Jomtien og Pattaya er en plage. Det er livsfarlig å svømme til tross for oppmerkete områder for badende. Jeg har selv vært i livsfare et par ganger og i løpet av noen måneder er to turister blitt påkørt og drept. Det sies at nye regler er på trappene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

her et lite knippe bilder jeg fikk tatt da jeg var i Thailand. har dessverre ingen spesielt gode bilder av de speedbåtene det har vært så mye snakk om.

 

Norsk båt. Noen som kjenner disse? litt dårlig bilde.

Bilde

 

Småfisk som er ivrige etter å få et flak potetgull..hehe

Bilde

 

Likner mye på longtailboat, men dette er en såkalt James Bond båt, navnets opphav er ukjent. Disse fantes på floating market i Bangkok.

Bilde

 

Floating market, Bangkok.

Bilde

 

Skaaden

Link to post
Share on other sites

Bidrar med nok en type trebåt fra Thailand.

 

Dette er en typisk fiskebåt fra området ved Pattaya. Denne ble jeg tilbudt for 40 000 Baht. Kunne også få med fast mannskap for en rimelig penge.

 

Neppe mulig med CE-merking for denne. :lol:

Bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Likner mye på longtailboat, men dette er en såkalt James Bond båt, navnets opphav er ukjent. Disse fantes på floating market i Bangkok.

her er lite bilder på små James Bond båter...med en bilmotor på 100-150hk i aktern å går det undan..... :smiley:

den her hade nog bortåt 30-40 knop inne på en flod i Bangkok

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for artige bilder! Det er helt klart at en eller annen gang skal Dillerinnen og jeg til Thailand på studietur og se på båter.

Ja, Thailand kan absolutt anbefales. Menneskene, vennligheten, høfligheten, respekten for andre mennesker, maten og naturen/klimaet - selvfølgelig.

Nedenfor ser man noen glimt derfra:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...