Ingar Startet 6.Januar.2006 Del på Facebook Startet 6.Januar.2006 Ble ganske fasinert av de spes. "speeedboat"'ene jeg så overalt i Thailand. På litt av stand så de ut til å være bygget i glassfiber, men nærmere inspeksjon avslørte at det var snakk om tre, sannsynligvis en slags finer. Utvendig var treverket kun overmalt. Og mange hadde en ganske utrolig finish. Ingen antydning til sprekker noe sted, til tross for kraftig motorisering. Innvendig var skrog og spanter kledd med noen få lag glassfiber. Noen som vet mer om denne byggemetoden? Her ligger ett bedre bilde som er for stort til å vises på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Kaldbaking kanskje? Slik bl.a Finnjolla ble bygget. Svært strekt og stivt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Tviler på det, på meg ser det ut som det er benyttet finerplater. Med kaldbaking ville man vel utnyttet dette til å lage dobbeltkrummede flater? Hvordan de klare å hindre at det sprekker i alle de skarpe overgangen begriper jeg ikke... En annen ting: Abs. alle båtene jeg så hadde Yamaha..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 En annen metode som har vært brukt har vært å bygge båtene i jigg og så remse alle sammenføyninger med glassfiber. OK og Gazelle ble bygget slik. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 En annen metode som har vært brukt har vært å bygge båtene i jigg og så remse alle sammenføyninger med glassfiber. OK og Gazelle ble bygget slik.jepp eller Mirrorjollen....plywood sydd ihop med koppartråd+ glasfiberremser. finns förresten en artikkel i senaste Praktiskt Båtägande om en liten jolle som blev byggd på detta sättet av en 14årig jente på 3 dager! (den blev jättefin!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 En annen ting: Abs. alle båtene jeg så hadde Yamaha..... Ja, det stemmer. Har også bare sett Yamaha motorer (200Hk+ X 2 eller 3). Blir litt overrasket at de er i tre. Jeg var sikker på at de var i plast, og har ikke lagt merke til at de er i tre. Du har sikkert rett, men jeg er litt i tvil om det gjelder alle disse båtene. Mener bestemt at i hvertfall en del av overbygg og innredning var i plast i de som jeg har vært med. Vil imidlertid ikke vedde på det. Skal sjekke nærmere neste år hvis vi drar. Har problemer med at jeg besvimer på flyet og der er ikke noe særlig ok. Tar en haug med tabletter hver dag Hvor var du forresten og trivdes du? Ble det noe snorkling på deg? Vi var på båttur til Khai Islands, og der var det masse å se (ref snorkling). Har jo vært mye overskyet og en del regn der nede (mot normalt). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Ingar, det er vel samme måten som Eikely Trebåtbyggeri i Grimstad gjør det på. De har vunnet priser noen ganger på trebåtfestivalen for denne type bygging/finish. Skal senere i kveld se om jeg kan få tid til å lete etter internetstoff om dem..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Blir litt overrasket at de er i tre.Det ble jeg også, har aldri sett slike trebåter før....Men alle jeg så var av tre. Og bygget på samme måte, der skrogplatene fortsetter bak akterspeilet, med smal trapp på hver side. Synes godt på det store bildet. Om overbygget også er av tre er jeg usikker på. Noen hadde innerlinere av glassfiber. Disse var enkelt utført med skarpe kanter, som om de hadde laget pluggen av pappkasser... Ferien var veldig bra, at det regnet endel første uken gjorde ingen ting. (Vi fikk høre at det da hadde regnet sammenhengede i 6 uker, mens det hadde vært tørt under den normale regntiden i fjor sommer). Spes. likte jeg temperaturen i vannet, 29-30 grader... Stranden der vi bodde, Kamala, bestod kun av sand, ikke så mye som en eneste fisk å se. Etterhvert fant vi frem til en liten strand mellom Kamala og Surin, Lambsing beach. Her var det en del koraller og diverse fisk. Så bl.a. blekksprut og murener. Vi var også på Khai Islands, men da var revet så godt som fisketomt. Sprøtt å se hvordan de lar turistbåtene ødelegge revene med ankrene..... Her er et bilde av noe annet som vekket min interesse..: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 (redigert) LONG TAIL , JA... Så ikke så gammel ut den motoeren, men det ser jo ikke ut som en vanlig liten longtail heller. Her er et bilde av en av de første speddbåtene vi var med for noen år siden. Her er et bilde av slike båter - du har sikkert rett i at de er bygget i tre, men var ikke selv obersvant nok til å oppdage det. Redigert 6.Januar.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Nautica Shizofrenia har ett medlem nede i området med longboat som medlem, det er detts sted presidentskib Håper vi får se en longboat med baatplassen.no vimpel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Mener å ha sett en tv-reortasje fra dette himmlestrøket der de viste et innslag av bygging av disse båtene. Ble laget på "stranden"/båtbyggere.. som hadde jigger som finerplatene ble tilpasset til, sjøtene ble satt sammen med lister på innsiden, men det ble ikke vist hvordan dette ble heftet sammen. Eller om det ble benyttet polyester/glassfiber/epoxy. Båtene ble "moderne" i fasongen men ble omtalt som "holdbare" i ca. 3 - 7 år...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Fra dykkeinstruktøren min i Thailand ble jeg fortalt om holdbarheten til finer-speedbåtene Han var ombord i en glassfiberkatamaran og observerte de andre båtene. Plutselig blåste det opp, og to av disse finerbåtene prøvde å kjøre fra været, men etterhvert ble det litt bølger. Den ene båten hoppet og landet litt hardt, og det var det...den simpelthen knuste og forsvant... Noe å tenke på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 6.Januar.2006 Del på Facebook Svart 6.Januar.2006 Fra dykkeinstruktøren min i Thailand ble jeg fortalt om holdbarheten til finer-speedbåtene Han var ombord i en glassfiberkatamaran og observerte de andre båtene. Plutselig blåste det opp, og to av disse finerbåtene prøvde å kjøre fra været, men etterhvert ble det litt bølger. Den ene båten hoppet og landet litt hardt, og det var det...den simpelthen knuste og forsvant... Noe å tenke på... Første året vi var i Thailand var vi på tur til Phi Phi Island med en slik speedbåt, og det blåste ganske bra på turen. Banket og slo ganske krafitig, men båten klarte det fint den. Mulig at den var laget i glassfiber??? (hadde 2x200+1x250 Yamaha). Det er ofte ebn del sjø der nede så det høres rart ut at de bygger noe som ikke tåler en trøkk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 7.Januar.2006 Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Jeg prøver på nytt med bildet. Dette er fra Khai nok, idyllisk og fint sombare det. Men det var disse båtene som det var snakk om. Jeg passerteet båtbyggeri og det så ut som at det var blassfiberbelagte finerplater som var brukt på skroget. Dette må være kraftige greier, 3x200hk hadde den største båten jeg var ombord i. Men jeg har sett bilder av 4x200hk, det blir litt krefter og vekt som vrir akterspeilet da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 LONG TAIL , JA... Så ikke så gammel ut den motoeren, men det ser jo ikke ut som en vanlig liten longtail heller.Nei, den måtte være nærmere 40fot og tverr akter. Som man kan se er mye av utstyret på motoren i rustfritt, eller muligens forkrommet. Motorene er kjølt med kjølerør, og eksosen er tørr og med rakt rør uten potte. Det bråkte faktisk ikke så ille som jeg hadde trodd. Sikkerheten er det så som så med. Ingen form for beskyttelse rundt roterende deler foran motoren, og skipperen hadde dette helt opp i ryggen når han kjørte... Motoren hviler på ett enkelt lager og jeg kunne ikke la være å tenke på hva som ville skje dersom dette skulle ryke under fart, med passasjerene sittende på rekke og rad direkte foran motoren... Båten var lite manøvreringsdyktig og skipperen jobbet noe veldig når vi kom ut i litt sjø. Finmanøvrering i havn gjøres ved nærmest å bruke propellakslingen som en padleåre.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2006 Jeg passerteet båtbyggeri og det så ut som at det var blassfiberbelagte finerplater som var brukt på skroget.Jeg kikket nærmere på noen båter som var blitt litt oppskrubbet i enden av skroget bak, slik at treverket var synlig.Og jeg kunne ikke se spor av glassfiber, så ut som om fineren bare var lakket. Men det kan ha vært et veldig tynt lag med laminat.. Steglistene var også av tre. Hvordan de unngår at treverket trekker vann og alt sprekker opp skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 2.Mars.2006 Del på Facebook Svart 2.Mars.2006 Hej her kommer lite bilder på Speedboats Båtarna iallafall denne var byggd i Phuket båtarna byggs i tre/plywood med epoxy utvändigt plus ngn fibermatta, våran båt på bilden hade en skade i fören der det petade ut lite fiber. skall få lite uppgifter om varvet på email fra kaptein båtarna tar 20 pass + 3 crew o gör da 50 km/h 2 ggr 200hk tom med enbart kaptein 70km/h drar ca 100 l/h har ytterligare några bilder+info jag legger ut neste uke när jag er tilbake! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.Mars.2006 Del på Facebook Svart 5.Mars.2006 Ble ganske fasinert av de spes. "speeedboat"'ene jeg så overalt i Thailand. På litt av stand så de ut til å være bygget i glassfiber, men nærmere inspeksjon avslørte at det var snakk om tre, sannsynligvis en slags finer. Utvendig var treverket kun overmalt. Og mange hadde en ganske utrolig finish. Ingen antydning til sprekker noe sted, til tross for kraftig motorisering. Innvendig var skrog og spanter kledd med noen få lag glassfiber. Noen som vet mer om denne byggemetoden? Befinner meg for tiden ved Jomtien Beach som ligger rett sør for Pattaya. Er her for å besøke verftet som bygger båten min. Har pratet med båtbyggeren min Luigi, som forteller: Båtene her er vanligvis bygget i finer på spant med vannfast trelim (ikke epoxy) i skjøtene. Det finnes varianter med GRP, men det vanligste her er maling innvendig og lakk utvendig. Båtene planer og går meget pent langs stranda. Men det er et bedrag. De er lite sjødyktige og ramler lett fra hverandere i hard vær. Båtene brukes mye i taxitrafikk til øyene, men kan ikke gå ut når været er for dårlig. Det hender ikke sjelden at de går rett til bunns. Bunnen skiftes gjerne hvert år og båtenes levetid er som regel ikke stort mer enn 3 år. Fordelen er at de krever minimal investering og kan bygges og repareres i bakgårdene. Båttypen har sin opprinnelse fra en tysker som startet å bygge båt her nede for rundt 20 år siden. Han ble ikke ferdig med prosjektet sitt. Men siden har thaiene bygget tusenvis av kopier i varierende størrelse. Ellers vil jeg legge til at trafikken med speedbåter og vannscootere langs strendende i Jomtien og Pattaya er en plage. Det er livsfarlig å svømme til tross for oppmerkete områder for badende. Jeg har selv vært i livsfare et par ganger og i løpet av noen måneder er to turister blitt påkørt og drept. Det sies at nye regler er på trappene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Skaaden Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 her et lite knippe bilder jeg fikk tatt da jeg var i Thailand. har dessverre ingen spesielt gode bilder av de speedbåtene det har vært så mye snakk om. Norsk båt. Noen som kjenner disse? litt dårlig bilde. Småfisk som er ivrige etter å få et flak potetgull..hehe Likner mye på longtailboat, men dette er en såkalt James Bond båt, navnets opphav er ukjent. Disse fantes på floating market i Bangkok. Floating market, Bangkok. Skaaden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 7.Mars.2006 Del på Facebook Svart 7.Mars.2006 Bidrar med nok en type trebåt fra Thailand. Dette er en typisk fiskebåt fra området ved Pattaya. Denne ble jeg tilbudt for 40 000 Baht. Kunne også få med fast mannskap for en rimelig penge. Neppe mulig med CE-merking for denne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Skaaden Svart 8.Mars.2006 Del på Facebook Svart 8.Mars.2006 40000 bath er vel en 7-8 tusen kr, ikke verst. Kanskje noen andre på bp som er interesserte? Skaaden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 Likner mye på longtailboat, men dette er en såkalt James Bond båt, navnets opphav er ukjent. Disse fantes på floating market i Bangkok. her er lite bilder på små James Bond båter...med en bilmotor på 100-150hk i aktern å går det undan..... den her hade nog bortåt 30-40 knop inne på en flod i Bangkok Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 9.Mars.2006 Del på Facebook Svart 9.Mars.2006 Takk for artige bilder! Det er helt klart at en eller annen gang skal Dillerinnen og jeg til Thailand på studietur og se på båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 Takk for artige bilder! Det er helt klart at en eller annen gang skal Dillerinnen og jeg til Thailand på studietur og se på båter.Ja, Thailand kan absolutt anbefales. Menneskene, vennligheten, høfligheten, respekten for andre mennesker, maten og naturen/klimaet - selvfølgelig.Nedenfor ser man noen glimt derfra: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnulf Svart 10.Mars.2006 Del på Facebook Svart 10.Mars.2006 (redigert) Spørsmål om 4x200 yamaha i innleggene.Bragte oss elegant til similan island den 25.12.04. Den som har lyst å regne knop kan rene 75 km på 80 min. Har også mange bilder av tøffe longtail om ønskelig. Redigert 11.Mars.2006 av Arnulf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.