Jump to content

Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk.


Ingar

Recommended Posts

Fra min nedlagte hjemmeside.

 

Har man for vane å ligge stille i flere dager er det vel så viktig å begrense strømforbruket i båten som å ha skikkelig lading.

I en fritidsbåt er det gjerne én ting som forårsaker problemer, nemlig kjøleskapet....

 

Tips 1:

Først og fremst er det selvsagt viktig at man velger et produkt som i utgangspunktet har et lavest mulig strømforbruk, og det er vel utvilsomt skap og bokser basert på Danfoss kompressor som er mest effektive.

Mange mener at en boks er å foretrekke da den bruker mindre strøm. Det stemmer nok i de fleste tilfelle, selv om forskjellen ut fra min erfaring ikke er særlig stor.

(Selv ville jeg absolutt foretrekke et skap da de er så mye mer praktisk i bruk.)

 

Mest av alt kommer det an på hvor godt selve skapet/boksen er isolert. En dårlig isolert boks kan godt bruke mer strøm enn et godt isolert skap.

På et skap er det svært viktig at dør-pakningen tetter skikkelig.

(Utstyr basert på peltier elementer (SuperCool) vil jeg helst ikke tenke på, de bruker masse strøm og har tilnærmet null kjøleeffekt sammenlignet med kompressor-løsninger.)

Den enkleste måten å redusere strømforbruket er å sørge for at kompressoren er i drift når motoren går. Flere produsenter tilbyr slike løsninger, men det er også enkelt å fikse på eldre utstyr:

 

Man kobler bare et relè (biltema=ok) i parallell med termostaten og styrer dette relèet ifra ladelampe-uttaket på dynamoen. (På samme måte som skillerelèene for batteriene.)

 

Skal man kjøre langt bør man passe på å slå av skapet før innholdet fryser.....

Bilde

 

Tips 2:

 

Tilstrekkelig kjøling (lufttilgang) til kondensatoren ("radiatoren" bak på skapet) er svært viktig.

I mange tilfelle kan strømforbruket også reduseres ved å kjøle kondensatoren med en "data-vifte". Disse trekker svært lite strøm i, typisk 50-150ma. 120mm er mest effektiv i forhold til forbruk. Og de er støysvake bare man ikke kjører dem på "full fart". Dette oppnår man ved å koble to stk 12V vifter i serie. Da blir de tilnærmet lydløse, men flytter fortsatt en mengde luft. Best er det selvsagt om man kan lage et opplegg slik at viftene trekker kjølig luft fra bunnen av båten.

Danfoss inverteren har eget uttak for tilkobling av vifte. Dette uttaket er beskyttet mot utlading av batteriene på samme måte som selve kompressoren, dvs at viftene stopper når spenningen blir lav.

 

Tips 3:

Termostaten føler ikke temperaturen i selve skapet, men inne i fryseboksen, på selve fordamperen. Dette gjør at skap-temperaturen vil variere med omgivelsene. Synker ute-temperaturen vil også temperaturen i skapet synke siden varmetapet til omgivelsene blir mindre. Og visa versa på varme dager.

I tillegg fører den lave temperaturen i fryseboksen til et økt forbruk i form av "kulde-tap" til omgivelsene.

 

Såsant man ikke bruker frysedelen til annet enn isbitproduksjon en gang i mellom kan det være en løsning å kutte den ut og heller la termostaten føle på temperaturen i selve skapet. Dette oppnår man ved å fjerne de lokk og deksler som finnes rundt fryseboksen. Da vil også kjølingen av selve skapet bli vesentlig raskere og mer økonomisk da temperaturforskjellen mellom fordamper og omgivelsene øker.

 

Denne løsningen betinger imidlertid at man bytter ut selve termostaten. Er vanlig membranbasert termostat fungerer fint som erstatning.

Evnt kan man bruke en av de mange digitale termometer modulene som finnes å få kjøpt (Arngren, Elfa etc), da får man mulighet til å avlese temperaturen i skapet fra utsiden som en ekstra bonus!

 

Skal man lage isbiter setter man bare temperaturen ned i en kort periode, det blir kuldegrader i frysedelen selv om lokkene rundt er fjernet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Da har jeg modifisert styrekretsen til kjøleskapet (Isotherm uten "ASU") ombord i hht. Ingars tips 1 nedenfor. Jeg satte også inn en bryter i styrekretsen til relèet slik at tvangsstyringen kan slås av før alt fryser til is i skapet.

 

Jeg innførte også Ingars tips 2, ved å sette inn en plastkanal og ei PC-vifte, for å få sugd opp kjølig luft fra bunnen av båten til kjøling av kondensatoren bak på skapet. Skapet har utgang for viftestyring, hvor det legges ut +12V når kompressoren går, så her var det bare å koble vifta til. I samme slengen monterte jeg en lysdiode (i serie med en motstand) til denne styreutgangen. Dermed har jeg en kontroll på når/hvor ofte kompressoren går under vanlig drift.

 

Hvis jeg nå har et par "kjølebagelementer" liggende i fryseboksen på skapet, så vil vel disse etter at par timers motorgange være ganske stivfrosne, og vil så fungere som kuldemagasin og strømbesparende tiltak når man er kommet i havn. Blir spennende å teste ut om et par måneder!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Meget interessante tips det her :).

 

Nå er jo innlegget gammelt, men såvidt jeg vet har det ikke kommet noe revolusjonerende teknologi innen kjøleskap siden 2006. (Men noen snakker om noen nye Danfoss kompressorer.... ?)

 

Jeg har selv tenkt på å få ordnet bedre lufting rundt kjøleskapet ved hjelp av PC-vifter. Men vet ikke hvor jeg skal koble vifta for å oppnå at den bare går når kjøleskapet kobler inn.

Noen tips om hva jeg skal se etter mht koblingspunkt?

Mht type, dette står inne i kjøleskapet:[/b][/b]

Coolmatic RD-80B 80 Liter 12/24V Manufactured for WAECO Group.

 

Takknemlig for tips om hvordan jeg får dette til.

Link to post
Share on other sites

Har en relativt stor boks i viknesen, pleier å sette kjøleboksen på en dag før vi går av gårde( med landstrøm tilkoplet) Da er kjøleboksen & innhold gjennomkaldt og klar til bruk. På korte turer får man ikke kjølt alt skikkelig ned før man stopper motoren, selv om boksen står på fullt.

Batteriene holder da ca en dag lengre før man må starte opp/lade.

Link to post
Share on other sites

Et enkelt og greit råd til:

Sett aldri varme matvarer inn i kjøleskapet. Når vi skal på helgetur frakter vi kalde matvarer hjemmefra i en kjølebag/boks med kjøleelementer i til båten. Og trenger vi etterfylling av feks. øl under veis, hentes den også fra et sted i butikken der de har kjøling og ikke rett fra en pall.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi putter gjerne en kartong eller to med juice i fryseren før en lengre tur. Det er en god hjelp til å holde kjøleboksen kald en stund. Når det er tint kan det drikkes. Ellers som Lars H. helst bare ferdig kjølte varer med på tur. Skrur tremostaten på fullt under motorgange og ned til "normaltemp" når vi seiler eller ligger stille. Når vi gjør større innkjøp i f.eks Strømstad går jeg først til drikkeavdelingen og flytter det jeg skal ha fra kjøleskap og hyller til en frysedisk, så handler vi alt det andre og henter det fredigkjølte rett før vi går i kassa. Fått noen rare blikk når jeg legger øl i frysedisken men ingen kommentarer, så det har gått greit så langt.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...