Jump to content

Hansentoppen gnager på kalesjen.


Haba

Recommended Posts

:discuss:

Hei.

For å unngå å få en ny (og dyr) kalesje ødelagt av måkedritt, har jeg anskaffet en Hansentopp.

Men så kommer andre problemer, nemmelig at om det blåser litt så sliter Hansentoppen på de stedene den blafrer og glir over hjørner på kalesjen og det ganske betydelig.

Da er jeg like langt og må velge mellom pest og kolera.

Noen som kjenner problemet og kan komme opp med noen tips ?

 

hilsen Haba

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har oppdaget samme problemet som deg, Haba.

Men så er Hansentoppen kjempebra mtp måkeskitt, nedbør osv.

Så hva kan gjøres? En eller annen form for polstring over bøylene kanskje?

Eller kan man lime på noen slags forsterkning?

Håper noen har tips.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Samme problemet hadde jeg. Hadde ikke vært i båten på en ukes tid og fikk nesten sjokk da jeg oppdaget at Hansen Toppen nesten hadde ganget hull i kalesjen. Stoffet var helt tynnslitt på en 2 år gammel kalesje. Det var på SB hjørne bak på en Draco 24 Styling. Siden turde jeg ikke bruke Toppen. Det må lages en tykk myk polstring som syes fast av en kalesjemaker eller noe. Eneste som holder. Problemet med Hansen Toppen er at det kommer vind mellom den og kalesjen og det blir et veldig løft. Dette løftet skjer hundre- vis av ganger i døgnet ved sterk vind og forårsaker gnagingen inntil kalesjebøylen.

Jeg droppet den helt som sagt. Mye herk var det og etter båtturen. Først opp med kalesjen etter en fin sommerdag, (vi har faktisk noen sånne dager på østlandet)knepping og festing, og så var det på med Toppen, festing, stramming og justering på nytt. En ble dritt lei. Litt måkedritt i ny og ne av hvitt krittaktig type er til å leve med, og går faktisk an å fjerne helt med kaldt vann og mild såpe. Dog verre med den blåsvarte gørra fra måkeræva...men den er heller sjelden...

Link to post
Share on other sites

Prøvde i fjor med en Hansen Topp, men fikk den aldri til å ligge skikkelig for vind. problemet er at vinden fikk tak under uansett hvordan jeg la den. Kutta den derfor ut. Har ellers prøvd det meste mot måkeskitt uten å finne noe som fungerer 100 %. Lekeslange i gummi er det nærmeste. Det fungerer delvis. Færre måker som setter seg, men noen som prøver seg etter ei stund. Vi hadde ellers en tråd på dette i fjor sommer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det burde vel vært påsydd en avstands (ett eller annet) på selve kalesjen for og hindre slitasje.

Hvilket stoff er hansentoppen laget av?

 

Det geniale hadde vært en kalesje sydd i det stoffet, ihvertfall selve toppen på kalesjen.

Jeg har en som skal sy for meg og da kunne jeg tenkt meg og lage den slik.

Evt bruke kalesje stoff bare på sidene

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å få kjøpt tilsvarende topp fra vår kalesjeleverandør Jens Sagen men de ville ikke selge en slik til oss da de sa at den ville gi stor slitasje på kalesjen vår.

 

Har derfor løst måkeproblemet med et bærnett (et slikt nett som du legger over bærbusker og fruktrær). Bruker dette i den værste yngleperioden og slipper derfor unna fugler som lander på kalesjetaket, de skyr oss som pesten når bærnettet ligger på.

 

De såkalte gulgrønngråsvarte måkebombene som detter ned fra fugler som er på vingene blir det ikke mange av så de er overkommelig å fjerne.

 

mvh

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Til info så har jeg også en Hansen Topp på min Viksund.

 

Den sitter hele veien mot hardtoppen (i knappene) og med 4 barduner til dollbordet. Den sitter ganske stramt og det er ingen bevegelse eller slitasje og se etter en sesong.

 

Tror det har alt og si hvor tett / stramt den sitter. Vinden må ikke få tak i den.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Vår Hansentopp er laget av glatt presenningstoff, vanntett, og snøen sklir fint av.

Er nok viktig som Harald L sier at den er godt festet så vinden ikke får tak på den. Har god erfaring med lastholder-strikker på slik festing.

Men noen slitasjemerker er det blitt, over bøylene. Mulig en kunne polstre med noe?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Må bare kommentere dette med bruk av strikker.

 

Jeg bruker tynne flettede nylon(?) liner som fulgte med Hansen toppen. Disse har jeg laget akkurat så lange at jeg må stramme godt for å tre dem over knappene. Disse er jo ikke elastiske og jeg tror det er nettop dette som er så viktig. Strikker vil strekke seg og skape bevegelse i toppen når vinden herjer. Faste snorer holder tight uten å strekke seg.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Eg sendte ein kopi innlegget til HABA på epost til Alf Hansen med spørsmål om dei har løysing på problemet. Eg fekk følgjande svar:

 

Hei igjen

 

De toppene vi har laget i de senere år har vi laget med en glatt flate ned mot kalesjeduken, og når toppen i tillegg festes godt så minimaliseres faren for gnag.

 

MVH

********************

J********************

Alf Hansen as

Tlf 72********************

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Hei igjen.

 

Har med stor interesse lest gjennom svarene på mitt spørsmål. Etter hva jeg forstår kan det være vanskelig å få en fullgod løsning. Men jeg har tenkt litt mer og har noen ideer som kanskje kan være brukandes.

1. Hansentoppen har en polstring over kalesjebøylene for å løfte duken noe over kalesjen. Den er for smal, bør være dobbel så brei hvis den skal ligge riktig til enhver tid.

2. Skal du beskytte mot gnag må beskyttelsen være FESTET på selve kalesjen, tynt liggeunderlag el. er godt brukbart.

3. Enig i at bardunene må strammes godt, men mot langsidene vil Hanstoppen kunne blafre og slå inn mot kalesjen med gnag til følge (har skjedd for meg).

 

Synes likevel at Hansentoppen er en god sak og har ikke gitt den opp, men vil nå også forsøke med en lett nylon topphatt for stasjonsvogn. (Biltema)

 

:seeya:

Hilsen Haba

som nå drar til båten for å starte så smått klargjøringen for sessongen.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...