Jump to content

Har kjøpt motor av American Yacht Europe

JRK

Recommended Posts

Hei,

Da det har vært ihvertfall en tråd rundt firmaet, firmats priser, og noen som vurderer å kjøpe motor, med litt negative bemerkninger, vil jeg gjerne komme med noen kommentarer.

Skrev kontrakt rett før nyttår og fikk motoren for en uke siden. Alt i henhold til avtalen. Motoren er en KAMD 300, og prisen jeg betalte er å finne på Finns nettsider, (Dette var veldig billig). Fikk tilsendt motorens og girets serienummer, etter noen dager og sjekket dette mot Volvo Penta. Motoren ble sendt med norsk speditør til Oslo hvor jeg fikk sett denne før jeg betalte noe som helst. Var selv importør og regnet ut på forhånd hva jeg skulle betale i merv. og HK avgift. Dette var greit, for tollvesenet greide i første omgang å regne feil. De opplysninger som trengs hos tollvesenet er dokumentasjon på, motorstørrelse, orginal faktura med fraktkostnader. De regner ut HK avgift, og legger denne sammen med motorpris og evt frakt, og til slutt merverdiavgift på det hele.

I utgangspunktet er man jo skeptisk for man har jo hørt historier om både det ene og andre.

For mitt vedkommende har firmaet vært meget ryddig og besvart alle mailer omgående og ellers gitt ett godt inntrykk.

Det en imidlertid skal være klar over er at du får bare ett års garanti fra VP når du kjøper motor på denne måten.

Så flott at alt gikk bra. Gratulerer med fin motor. Hva slags båt skal du ha båten i?

Noen flere spørsmål håper jeg du kan svare på:

Fikk tilsendt motorens og girets serienummer, etter noen dager og sjekket dette mot Volvo Penta.

Hvofor det?

Motoren ble sendt med norsk speditør til Oslo hvor jeg fikk sett denne før jeg betalte noe som helst.

Vet du hvor motoren ble sendt fra? Jeg regner med at det fremgår av fraktdokumentene

Det en imidlertid skal være klar over er at du får bare ett års garanti fra VP når du kjøper motor på denne måten.

Vet du hvor lang garanti man får på en norsk kjøpt motor? Om du får et garantiproblem - hvem henvender du deg da til?

Hei,

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå ut med prisen, men jeg sparte ca 100.000,- :drink:

Og selv om det kanskje ser ut sånn, -jeg hverken kjenner innehaveren, elller har økonomisk interresser i firmaet. Innlegget mitt er rett og slett for at flere skal kunne glede seg over lavere pris. Men husk at det gis kun VP garanti i ett år. Norsk kjøpslov med 5 års reklamasjonsrett gjelder ikke.

Selvsagt må man frasi seg rettigheter Skipper Worse, men av alle de ti-tusener som hvert år importerer objekter hvert år, enten om det er elektroniske duppeditter, biler eller hva så viser det oss at den reklamasjonsretten du påpeker ikke er så mye verd allikevel. Hvorfor vil ellers folk fortsette å importere ??????

OK; det blir litt OT; men den testen av Fairline Turbo 36 er ikke verd så mye mer enn glanspapiret den er trykket på. Når de ikke klarer å få den opp i mer enn 19 kn på fullt, og ikke vet eller forstår at da er det noe fundamentalt gale med motorene, så må jo det bety at hva Båtmagasinet sier og mener skal man ta med en stor klype LSD. Inklusive alt skrytet de deler ut til diverse båttyper med 25 cm gulvbredde mellom oppbygd sitegruppe og bysse, og med køyer inne i trange huler som ikke engang en hjemløs steinalderneanderthaler ville ha bodd i.

Jeg har samme motorer som den testete båten, samme specs forøvrig (vekt/utstyr). Mine motorer er gått 3.200 timer og har ingen vansker med å marsje bedagelig i 19-21 kn, fullt ferielastet med QB, Chrapyler og fulle tanker. Og 25 kn på topp er fullt oppnåelig, muligens et par knop til med glatt bunn. Altså, når en identisk båt bare går 19 kn ... da er det åpenbart noe som ikke stemmer.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg har samme motorer som den testete båten, samme specs forøvrig (vekt/utstyr). Mine motorer er gått 3.200 timer og har ingen vansker med å marsje bedagelig i 19-21 kn, fullt ferielastet med QB, Chrapyler og fulle tanker. Og 25 kn på topp er fullt oppnåelig, muligens et par knop til med glatt bunn. Altså, når en identisk båt bare går 19 kn ... da er det åpenbart noe som ikke stemmer.

Tenk hva du kunne gjort med et par amerikaimporterte D9'ere sendt via Tallin til Sverige til Norge

OK; det blir litt OT; men den testen av Fairline Turbo 36 er ikke verd så mye mer enn glanspapiret den er trykket på. Når de ikke klarer å få den opp i mer enn 19 kn på fullt, og ikke vet eller forstår at da er det noe fundamentalt gale med motorene, så må jo det bety at hva Båtmagasinet sier og mener skal man ta med en stor klype LSD. Inklusive alt skrytet de deler ut til diverse båttyper med 25 cm gulvbredde mellom oppbygd sitegruppe og bysse, og med køyer inne i trange huler som ikke engang en hjemløs steinalderneanderthaler ville ha bodd i.

Du er velkommen til å lage en tråd om denne testen ;-)

Hvorfor kom de frem til ordet romskip?

En kjenning hadde en 36 Turbo med TAMD 61A motorer, han toppet også fint 24 Knop på toppfart, så dette høres litt rart ut ja. Han pleide å marsje uanstrengt på 18-20 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...