Jump to content

EP90 Girolje til baugpropell


koh

Recommended Posts

Er EP90 girolje det samme som API-GL4 SAE90 ?

 

EP90 forteller at oljen har en viskositet på 90 og er

"konstruert" for Extreme Pressure.

API-GL4 er en klassifikasjon(Amerikansk) som gjelder for

alle viskositeter. EP90 møter ikke denne klassifikasjonen hvis dette

ikke kommer frem på flasken eller i databladet.

Står det kun EP90 i instruksjonsboka, kan du trygt bruke enhver vanlig

girolje som er EP med viskositet 90.

 

mvh

Ben

Link to post

Nja... Nå er vel både API GL4 og GL5 begge definert som EP gearoljer da... De er begge "hypoid" oljer.... Det anbeafles vel aller helst GL5, men GL4 fungerer fint den ogs... Det man ikke må bruke er GL1 som ikke er hypoid

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

OK - så langt leser jeg at enhver olje som tilfredstiller APIGL4 SAE90 kan kalles EP90,

men enhver EP90 er ikke nødvendigvis API-GL4 (den kan feks være GL5).

 

Så skriver en at jeg allerhelst burde bruke GL5, men jeg mener å ha lest at GL5 riktignok tåler større mekanisk trykk, men at den også er aggressiv mot visse metaller (i motsetn til GL4) -

forøvrig en egenskap jeg også forbinder med hypoid-begrepet - men så sier da atter noen at både GL4 og GL5 er hypoidoljer !!

 

Kan man i såfall sette likhetstegn mellom EP og hypoid-begrepet

 

Blir litt forvirret !

 

 

koh

Link to post

Blir litt forvirret !

koh

OK, da kan du slutte med forvirringen, dette er sakset fra Statoil:

 

Oljekvalitet - API Girolje spesifikasjoner

API GL ( American Petroleum Institute Gear Lubricant )

API systemet beskriver ikke bare motoroljekvalitet - det beskriver også giroljekvalitet (Auto)

Heldigvis for oss er det kun dette systemet som benyttes pr i dag, og det benyttes av samtlige oljeprodusenter.

API systemet for gearolje er svært enkelt, ved hjelp av en tall/bokstav kode forteller de oss om mengden / typen høytrykkstilsetninger som finnes i oljen.

Bokstavene "GL" etter API viser oss at det handler om en girolje - i tillegg er det alltid et tall. Tallet viser oss mengden høytrykkstilsetninger som er i oljen.

 

API GL 1 - Girolje med lite høytrykkstilsetninger

API GL 4 - Girolje med moderate høytrykkstilsetninger

API GL 5 - Girolje med spesielle høytrykkstilsetninger - også kalt hypoidolje

API GL 4 / 5 - Girolje med moderate til spesielle høytrykkstilsetninger

API GL 5 LS - Girolje som GL 5 vist over, men i tillegg antifriksjonstilsetninger for

differensial bremser m.m.

 

 

 

Statoils giroljer er merket i henhold til tallsystemet i API GL, men for syntetiske/ delsyntetiske giroljer har vi valgt å sette en "S" foran tallet. For mineralske oljer benytter vi "G" foran tallet.

Noen eksempler på Statoil produkter :

Statoil GearWay G 1 80W - 90 Multigrade / flergrads girolje API GL 1, mineralsk

Statoil GearWay PS 45 75W - 90 Multigrade / flergrads girolje API GL 4 / 5, delsyntetisk

Statoil GearWay G 5 80W - 140 Muligrade / flergrads girolje API GL 5, mineralsk

Statoil GearWay LS 5 80W - 90 Multigrade / flergrads girolje API GL 5, mineralsk - med anti-friksjontilsetning .

 

Så da skulle vel alt være klart. Hulda kjører EP90 (GL5 tror jeg), ferdig med det. Jeg anser belastningen så lav at alt vil funke. Varme er ikke noe problem. Det har naturligvis ingen hensikt å velge "LS".

 

I tvil, spør produsenten av baugpropellen.

Link to post

Takker - det hjalp - som du ser er det bare GL5 som kalles hypoid - og da rimer det litt mer med det som var i hodet fra før.

 

-ko :cool:

Nja... GL4 defineres nok også som hypoid olje....

 

Hypoid olje er i grunnen olje som beregnet for hypoid gear...

 

sakset litt fra nettet igjen

Hypoid Gears have spiral teeth that are curved and oblique, with axes which may be at either right angles or otherwise.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nja... GL4 defineres nok også som hypoid olje....

 

Hypoid olje er i grunnen olje som beregnet for hypoid gear...

 

sakset litt fra nettet igjen

Hypoid Gears have spiral teeth that are curved and oblique, with axes which may be at either right angles or otherwise.

Litt forsiktig i svingene. Jeg sier ikke at du har feil. Men gearolje lages også for gear med rettskårne tenner. Altså ikke hypoid. Det at oljen tilfredsstiller et hypoid tannhjulsett betinger at den er "trykksterk" nok til ikke å bli gnidd vekk når hypoidtennene sklir mot hverandre. Det er der det ligger.

 

I vårt tilfelle holder helt sikkert GL 4, kanskje også GL 1. Lukta på de oljene som jeg har brukt på kardanger siden guttedagene har en karakteristisk lukt. Kan ikke forklare den, men den lukter ikke som vanlig olje.

 

Hadde jeg vært nervøs, ville jeg nok satset sparegrisen på GL 5 i dette tilfellet.

Link to post

Jeg pleier da stort sett å ta det rolig i svingene, i allefall om jeg usikker på føret :wink:

 

Tja, nå er det vel jeg og du som snakker om hypoid da... det snakkes om EP olje til vispen... Det er nok ikke noe tvil om at både GL5 og GL4 betgnes som Hypoid olje selv om ikke Statoil ha dette på sine sider... De fleste andre oljeprodusentene oppgir av GL4 også er olje for Hypoid gear... derfor benyttes ofte GL4/GL5 i samme åndedrag..

 

Et lite kjept søk på nettet gir jo et godt svar...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg pleier da stort sett å ta det rolig i svingene, i allefall om jeg usikker på føret .

 

Tja, nå er det vel jeg og du som snakker om hypoid da... det snakkes om EP olje til vispen... Det er nok ikke noe tvil om at både GL5 og GL4 betgnes som Hypoid olje selv om ikke Statoil ha dette på sine sider... De fleste andre oljeprodusentene oppgir av GL4 også er olje for Hypoid gear... derfor benyttes ofte GL4/GL5 i samme åndedrag..

 

Et lite kjept søk på nettet gir jo et godt svar...

Jepp, nå skal ikke jeg hive meg ut i noen diskusjon her. Heller ikke vite hva som er i alle mulige baugpropellere. Jeg mener kun å huske at i den Sleipner'en jeg har, er det ikke hypoide drev. Det er et konisk vinkelgear (to propellere). Mitt gear ville sikkert gått fint på GL 1.

Link to post

Mener å huske at Sleipner anbefalte GL5 på propellen jeg hadde i min forrige båt. Tror det stod noe om Outboard gearolje også. ( SAE80-90?) Og det var vel det jeg brukte, så vidt jeg kan erindre. Selv om det nok ikke er noen hypoidfortanning på de drevene der.

 

Men olja lukter ikke blomster, det er sikkert. :puke:

Og det er bare GL5 som kan lukte så ille. De andre gearoljene er ikke i nærheten.....Ihvertfall ikke de vanlige jeg kjenner til.

Link to post

Nja... Nå er vel både API GL4 og GL5 begge definert som EP gearoljer da

 

Javisst er de det. Mitt hovedpoeng var bare at EP90 indikerer

viskositetindeks og toleranse for høye trykkrefter.

API GL4 er fremdeles en klassifikasjon og er like gjeldende for f.eks EP80

Men som alltid er det girfabrikantens krav som gjelder.

Står det EP90 har du flere valg, står det EP90 API-GL4, så bruker du denne

eller bedre klassifikasjon.

 

mvh

Ben

Link to post
  • 5 år senere...

Jeg løfter denne gamle tråden. Mest i beundring over Baatplassen.

 

Med IPS installasjon er ikke baugpropellen vår den vi tenker mest på. Men i går så jeg etter en av kartbøkene og da syntes jeg det lukta olje i rommet der de ligger. Kikket så på oljetanken til hvispen som er eneste tenkelige kilde, og den var tom gitt. Lokket har nok skrudd seg av her, og dynket Havneguiden nr 1 i gearolje. Vi kan vel trygt si at den boka nå er værbestandig :lol: heldigvis fortsatt olje i slangen fra beholderen så jeg tror ikke gearet er skadet. Dette skjedde nok da vi kjørte alr vi kunne i litt mye vær da vi var første båt på en Mayday for noen uker siden.

 

For å finne ut hva EP 90 olje som Sleipner anbefaler er for noe googlet jeg det, og fant da denne tråden der alt jeg trenger å vite står. Den kunnskap som finnes her inne er rett og slett bare fantastisk :sailing:

 

For å være sikker på hva jeg skal bruke ringte jeg Sleipner. Hyggelige folk som sa at de tubene med gear olje til påhengsmotor er fine. Viskositet 90.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...