Jump to content

Baby på sjøen

Wolwerine

Recommended Posts

Det finnes vester til nyfødt. Vi har hatt med våre barn i fra de var ca 6 mnd. Det fordi de er fødd på vinteren. Synes ikkje det er noko problem. Ein må bare innrette seg etter barnas behov. Det gjer ein jo heime også. Når dei er så små at ein berre ammer er det jo enda enklere......

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Vi har hatt med alle våre tre barn på båtturer helt fra de var pittesmå. Har hatt barnevogna under presenning på taket av båten og bilsete inni salongen til å sette minsten i underveis, ved måltider, osv... Det finnes gode redningsvester for småfolk, og ellers er det bare å bruke sunn fornuft som alltid ellers når man er til sjøs, og la barnas behov stå i hovedfokus.

Her hos oss har vi hatt ammestunder rundt hele vestlandskysten; i fjæresteiner og på brygger, så det er ikke noe problem! Og det finnes ingen bedre ferieform for småbarnsfamilier enn nettopp båtlivet - det er i alle fall vår erfaring etter 14 år på sjøen! Nå er guttene 12, 14 og 17 og vil fortsatt være med på tur! :wink:

Lykke til med familieforøkelse og enda mer glede på sjøen! :seeya:

Gratulerer med familieforøkelsen:-)

Vi har nå 2 Gutter på 5 mnd og 3 år. Og det har ikke vært noe problem med barna ombord.

Men det vi merket var at vi ble mye mer bekymret. Fruen ble "pysete" når det gjalt bølger og vind og likte seg egentlig ikke så mye til sjøs lengere. Prøvde en del turer, men det samme gjentok seg.

Så dessverre ble jeg ufrivilig landkrabbe for en tid. Riktignok er vi mye på sjøen om sommeren i liten båt( 20 fot) men resten av året er det kun jeg som stikkert til sjøs alene eller med noen gode venner. Jeg har sett dette som en fase i livet som endrer seg hele tiden. Så hvis ting ikke virker helt som de skal, tenk da på hvor heldig du er som har fått barn, og nyt det.

Er ellers helt enig med de andre som har skrevet inn, og jeg har mange venner som er til sjøs både i tide og utide med både barn og bikkje.

Så lykke til og gratulerer igjen :-) :cheers:

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Her i heimen var yngstemann kun 6 uker når ferieturen startet. Aldri problemer med småfolk om bord :smiley::smiley:

MYE VERRE ER DET NÅR DE NERMER SEG 13 - 15 +++ :headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Hos oss kunne barna som regel svømme "før de kunne gå".

Spesielt med sistemann savnet vi ofte en sko eller andre ting som viste seg å ha blitt kastet på sjøen.

Til slutt ble løsningen at hver gang vi dro ut hentet vi en bøtte og fylte denne med småstein slik at poden hadde noe å kaste... :crazy::crazy:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Minsten her var 5 dager gammel første båt-turen. Gikk som en drøm. Bærebagen i cabin, og han sov seg igjennom det meste. Redningsvest er et must, og der spares det ikke på penger/kvalitet.

Av erfaring, å dra på tur med bitteliten baby er myyyyye enklere og greiere enn når de er 1-2 år gamle. DA er de høyt og lavt. Da løste vi det ved å bruke slike seler man har på dem i vogna, festet til kalesjebøyler og ble tryggere av den grunn.

Når de vokser til, ha sikkerhetsforanstaltninger i orden slik at barna ikke kan gå ut i cockpit/ut på dekk/dollbord uten at voksne er våken/klar over det. Det har skjedd drukningsulykker hvor barn har stått opp uten at foreldre har vært klar over det.....

Men i det store og det hele, barn er ingen hinder i båt, snarere tvert i mot!!

Barn i 1-3 års alderen er mye mer krevende enn baby, ja! :yesnod:

Da blir det å være ekstra påpasselig. Men det har aldri stresset oss i den grad at det har hindret oss i å feriere flere uker ombord i båten. Man må bare avklare hvem som har ansvar for barna, alltid bruke redningsvest og aldri slippe dem av syne - før de er store nok til å stole på!

Når jr. var ca 1 md, testet jeg redningsvest på han i badekaret hjemme. Vi hadde en

Crewsaver som du setter på som en vanlig vest, men etterfyller med luft. Kona kom hjem og

holdt på å gå i bakken når hun så sønnen sin på 1 md. lå i badekaret å fløt. MEN han

storkoste seg. Når båtsesongen kom, lå han med vest i bære-bagen. Så begge våre har

vokst opp i båt. Har funket bra. Pga utålmodighet, lønner det seg med korte etapper om

gangen.

Vi sees!

Datteren min var med på 3 ukers båttur da hun var 8 måneder. Sjøkøyer (lærretsstoff spendt opp forran køyene) viste seg å være genialt, og hun kunne tumle omkring i køya selv i mye sjøgang.

Tenåring ombord er selvsagt mere krevende, men eldstemann opprettholdt interessen til han var ca 15 ved å kunna ha med kammerater (og kjæreste) på del-etapper. Deretter dreier det seg mest om å få låne båten for å bruke den alene......

Ikkje noe problem med småfolk ombord nei. Vi er stort sett utpå minst ein gang i uken året igjennom med våre to gutter på hhv. 3,5 år og 9 mnd.

Eldstemann var 6 mnd når vi kjøpe første båten og minstemann var ikkje meir enn kommet hjem fra sykehuset før det vart båttur :smiley: Som andre sier er det ikkje det minste problem å ha småfolket med den første tiden. Ta med bagen som småen kan sove i - og det gjør han så lenge motoren går i vår båt - og ev. etterkvart ein stol el som småen kan sitte i når han blir stor nok til det.

Når størstemann begynte å gå på egen hånd vart det meir travelt ombord med å passe på og være oppmerksom på bølger osv. slik at han ikkje datt og slo seg ustanselig, og slik blir det vel med nestemann etter kvart også. Men no når størstemann er blitt over 3 år, er han stort sett sjølvgående ombord og trenger ikkje lenger å "fotfølges" med annet enn blikket.

Og redningsvest er ein selvfølge og fås i alle størrelser. Bare pass på å skaff ny i riktig tid slik at den ikkje blir for ukomfortabel for poden.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Ta med ungene på sjøen!

Trivelig for alle parter, og litt bølger samt motordur er verdens beste sovemedisin.

Anbefaler test av vesten du velger. Hadde selv første jenta på babysvømming og brukte anledningen til å teste vester. 2 vester snudde ikke ungen hvis ungen "ramlet" rett forover. Flyteelementene var så store og flate at de fungerte som en flåte som holdt ungen på mage med ansiktet i vannet.

Hvis vesten ikke har gode gripestropper, så monter det ved nakken og brystet.

Kan være vanskelig å få et godt tak hvis du må uti etter ungen engang.

Stroppene er dessuten fine til å fiske opp unger med båtshaken istedenfor å måtte hoppe eller manøvrere seg helt inntil.

Bruk vesten i basseng ol slik at ungen og du blir vant med den.

Tipset om bilsete er bra. Monteres slik at ungen kan se ut og ellers mest mulig midt i / akter i båten pga sjø og utsikt.

Setet er uunnværlig når du skal til kai ol og ikke kan bruke oppmerksomhet på ungen.

God tur

Mons

Mons

Det er moro med de små ombord, men det krever faktisk at en voksen

passer dem hele tiden.

Men de koster seg : http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius-02.jpg

http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius-10.jpg

Det blir som å seile alene, det er lite hjelp å få under seiling og

havnemanøvere.

1-3 års alderen er værst da er de høyt og lavt og sitter ikke stille et

sekund. Det går mye bedre enn man skulle tro å skifte bleier, vi brukte

hundeposer på rull til de brukte bleiene. Med korte turer er det heller ikke

noe problem med vann til vask.

Dessuten er det ikke så lett å legge dem kl. 20 som hjemme, det blir

gjerne til at de er oppe til 23 og sover til 09 og er sure en stund før lunch.

Klart det er moro å være oppe sammen med de voksne. Man må dessuten

passe på at de ikke klatrer ut om natta. Det er ikke så lenge siden et lite

barn falt ut om natta og drukna.

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Som andre her sier: Itt'no problem!

Mini kaptein her på bruket, er født i mars, og sjøsatt i mai. Har aldri hatt noen problemer med barn ombord. Vi har snubla i Lego, Mummitroll og kosedyr, tegnesaker og annet. Nå er det DVD og spill på laptop'en, samt Barbie det går i.

Mht vest på babyer, skal du være nøye. Jeg kjenner ikke til alle som nevnes her. Men jeg jobber som svømmeinstruktør, også for babyer, og har gjennom årene testet svært mange ulike vester på barn. Og som en annen her nevner; slettes ikke alle vester snur barna! Noen holder dem sogar igjen på magen under vann! :nonod:

Selv holder jeg en knapp på Helly Hansens vester. For oss som bruker vesten mye, er det jo ikke noe problem med "korte" intervaller på vestskifte. DVS, mange vester går fra f.eks 5-15 kg, eller 10-25 osv.

Helly Hansens vester er fra 3-10, 10-15 osv. Dermed blir størreslsen mer riktig, passformen bedre, og den lille inni får en vest det er bedre å bevege seg i.

Et annet tips er å velge den litt dyrere vesten med Airex-skum. Tørker raskere, og er smidigere å bevege seg i.

MEN :flag: det viktigste av alt, er ikke hvilket fabrikat du velger, men at akkurat din vest snur ditt barn! Derfor oppfordrer jeg alle til hver vår å ta med seg seg ungene og redningsvesten i svømmehallen, og prøve i praksis! En kjapp test i badekaret blir ikke det samme.

a'mor

hei Snoopy.

Kan du utdype dette med vesttyper, og gjerne spe på med litt info om merker ( det har du iof. gjordt ) men modellnavn osv. Hvem modeller har f.eks såkalt AIREX skum ? Generelt er kunnskapen om dette fraværende i sjappene som selger sånt ( som så mye annet ) og det eneste man klarer forholde seg til; er pris. Man tenker da Dyrt = bra, men sånn er det jo ikke alltid..

Suzuki

No boat needed..

Er helt enige med de som sier at 2-3 åringer er den største utfordringen! Vi løste det med å sette opp et sykkelsete som jentungen ble satt i når vi gikk inn og ut av havn og lignende situasjoner da man trengte flere "hender" ombord.

Vi endte opp med å sette et tau i vesten som var akkurat langt nok til at han kunne stå ved ripa, men ikke komme seg oppå kanten (da han var 1,5 år). Da kunne både mor og far jobbe uten risiko for at pluggen skulle falle overbord. Det så sikkert litt vilt ut, men, men. Tror ikke han har fått varie mèn.

Lykke til, god planlegging med småttinger er svært viktig for suksess. Vi har erfart at sandstrand er et absolutt must for at vår ikke skal bli lei, det var iallefall slik i fjor 2,5 år. I år som 3.5 åring tror jeg nok det blir litt mer stas å kjøre jolle og gjøre andre ting, men vi har kommet til at vi skal planlegge godt å ha en god del sandstrandplasser klar i kartet før vi starter... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Heisan Suzuki!

Helly Hansen har pr nu to linjer redningsvester, virker greie nok alle sammen. Den ene linja er imidlertid dyrere enn den andre, og forskjellen er stort sett fyllmassen, altså det såkalte Airex-skummet, og passformen.

De fleste av ungene till oss her, bor vel nærmest i vestene sine, og sliter dem rett og slett ut. Og skal vesten brukes mye, og uten bråk, MÅ den være god og behagelig å ha på seg.

Airex skummet trekker ikke vann, noe billigere skumtyper gjør (ikke dermed sagt at de ikke er brukandes!). Dermed tørker disse vestene mye raskere. Og det er vel ikke bare mini-kaptein min som til tider bader med vesten om sommeren? Airex skumelementene er også "delt opp" i mindre biter, slik at vesten er smidigere og passer kroppens bevegelser bedre.

Du har dessverre så alt for rett mht kunnskap ute i butikkene som skal selge oss vester. Det eneste de (fleste) vet, er at det er en forskjell på redningsvester og flytevester, samt at de skal være CE-merket.

Spesielt til de aller minste er det en del direkte dårlige og farlige vester på markedet. Hadde selv "gleden" av å kjøpe en av disse i sin tid. Selvsagt testet vi i basseng først, og vesten holdt faktisk igjen ungen under vann. Da var hun ca 15 mnd. Vi testet vesten på ytterligere 6-7 unger i samme vektgruppe, med samme resultat.

Da jeg skrev til produsenten (for øvrig en av de større), fikk jeg til svar at det ikke var så rart at vesten ikke snudde disse barna. Som aktive babysvømmere likte de seg jo sikkert under vann, og holdt nok igjen vesten selv...

Unger i denne alderen skal ikke kunne klare å holde igjen en vest uansett. Dessuten liker også babysvømmere å puste :lol:

Så min oppsummering, og OBS! den er min helt personlige mening! Arbeidsgiveren min sier noe litt annet, men det har med sponsing å gjøre... :wink:

Selv er jeg ikke sponsa noe sted, og på tross av at arbeidsgiveren min har gode rabatter hos sin sponsor, kjøper jeg ikke vest til datteren der.

Til de aller minste (under 10 kg) er det kun Helly Hansen som gjelder.

Og til de litt større, synes jeg man skal vurdere litt, skal ungen vokse opp i vesten, eller skal den brukes noen få ganger i løpet av en sesong?

Hvis det første, holder jeg stadig på Helly Hansen Airex (husker jeg ikke feil, heter vestene Navigare komfort Airex). Ellers er også vestene til Regatta brukandes.

Ikke alle sportsforretninger fører den dyreste linja til Helly Hansen; ta en telefon til hovedkontoret i Moss, og få opplyst en forhandler i nærheten, det gjorde jeg.

• 2 måneder senere...

Hei igjen og takk for mange svar :smiley:

Kan man la babyen ligge med vesten på i bagen på lengre turer?

Har sett noen av disse vestene til babyer og dei ser jo så store å ukomfortable ut.

Ligger babyen godt med ein sånn på?

Nå er det ikkje lenge igjen til ho lille kommer.Vi gleder oss veldig til å ta ho med på sjøen

Bruk litt tid på å velge vest.

Det er ikke alle som gjør det de hevder de skal gjøre.

En test ble foretatt som vel egentlig ga litt skremmende resultater.

Når soppen begynner å krabbe, kan det være en fordel med feste til line i vesten slik at de kan hukes på jacklines eller sikringspunkt i sittebrønn.

Redigert av Mulligan (see edit history)

vi brukte mye line og sele istedet for vest. Å ligge med vesten på, er ikke så dumt som det høres ut, småttissene ligger veldig stødig med vesten på, om båten hiver litt på seg.

Det Mulligan påpeker, er skremmende. Det er oppdriften i bleien som er problemet. Kanskje nok en grunn til å velge sele / line løsning ?

Uansett - en av mannskapet har ansvaret for minimatrosen. Alltid. Det er hos oss klart definert HVEM som har ansvaret, til enhver tid. Skal ansvaret overlates, grunnet spising, drikking, dobesøk, blaing i kart mv., skal ansvaret OVERDRAS så begge er klar over at nå er det den ANDRE som skal følge med. Høres sikkert tullete ut, men i en stresset situasjon, er det for oss viktig å vite hvem som tar båten, og hvem som skal ta guttungen.

Suzuki

No boat needed..

Nå er det jo et helt uavhengig konsulentselskap som har foretatt denne testen.

Utført under helt like forhold.

Og konklusjonen skulle være ganske klar.

Jeg synes også de spede forsøk på å bortforklare hvorfor SeaBaby, som er dobbelt så dyr som Kid Safe, er så godt som ubrukelig er noe merkelige.

Det forutsettes at man forventer at barnet skal falle overbord, og derfor blåser opp vesten. Dette er manuell oppblåsing, ikke automatisk.

• 1 år senere...
Datteren min var med på 3 ukers båttur da hun var 8 måneder. Sjøkøyer (lærretsstoff spendt opp forran køyene) viste seg å være genialt, og hun kunne tumle omkring i køya selv i mye sjøgang.

Hei Sofaseileren, og andre med lignende erfaringer!

Kan du beskrive litt nærmere hvordan du laget til sjøkøyene? Jeg har nemlig sett for meg akkurat noe slikt, men er usikker på hvordan jeg skal spenne opp stoffet på en elgant måte. Vil helst unngå store kroker og lignende skrudd inn i innredningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...