kito Startet 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2003 Hei, Har tenkt meg en tur på fjorden i ettermiddag, men det går en del tordenbyger i Oslo området. Er det spesielle hensyn man bør ta i den forbindelse? MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Tja.. Hold deg nær land - ikke vær det høyeste punktet. Ikke fisk med fiskestang (spes. nyere karb. stenger) - kjedelig å fungere som lynavleder Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Har akkurat hatt et skikkelig regnskyll i Holmestrand, og det har vel buldret en times tid nå! Deilig med litt kjøligere luft må jeg si! Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Kan være greit å tenke på at torden ofte medfører lokalt meget sterk vind. De fleste av dere husker kanskje sommeren for 2 år siden. En ekstrem vind over Oslo/Akershus. En jeg kjenner opplevde at hele kalesjen forsvant, revet rett av båten. En annen fortalte meg om flat sjø, som plutselig ble til diger sjø, ved Steilene. "En bølge slo inn over akterdekket og helt inn til førerplassen". Han har en Nordwest 900. Jeg spurte om hvorfor han ikke hadde kjørt med baugen mot sjøen. Han kunne fortelle at han ikke hadde kontroll over båten, den ble BLÅST ukontrollert rundt!! 5tonn og 220 hk!! Dette var selvfølgelig helt ekstremt, men vær ihvertfall obs på vinden. Jeg har selv sett en båteier som prioriterte å fyre opp grillen, enn å legge ut noen ekstra trosser når de svarte tordenskyene har kommet. Det ble dårlig med grilling, men det gikk allikevel hett for seg om bord, da båten dreiv av. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Nils Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Siste nr av Seilmagasinet hadde lynnedslag som tema. Konklusjonen var vel i hovudsak at sidan ein sjeldan (eller aldri) høyrer om lynnedslag i båt, er ikkje risikoen spesielt stor. I artikkelen vart det referert til eit kjent tilfelle av lynnedslag i riggen på ein seilbåt. Andre tilfelle enn dette hadde ikkje artikkelforfattaren klart å spora opp. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 17.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2003 Har selv vært utpå to ganger i tordenvær. Tok ned seilene raskt, sendte familien under dekk med vestene på. Kunne se lynene slå ned rundt båten like i nærheten, skumsprøyten sto til værs. Imponerende syn. Søkte mot havn snarest. Jeg tror etter dette at man ikke er spesielt utsatt for treff av lyn selv om man er eneste båt i området og har en metallmast. Men jeg vil ikke blåse av det av den grunn. Ikke noe å oppsøke for spenningens skyld. Har også ligget for anker på svai om natten hvor vinden har gått opp i full storm 25 m/s i tordenbygene. Snakket med Lasse pr. tlf. i dag, han hadde ligget for anker på svai ved Havstensund i dag og hatt en tordenbyge med vind opp i 26 m/s. Alt hadde gått bra! Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 18.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2003 Jeg fikk prøvd det i praksis i går. Hadde ikke før kommet meg på fjorden før vi fikk et utrolig uvær med lyn og torden. Forsøkte først å gå fra været med 20 knop uten hell, og når lynet begynte å slå ned i vannet valgte jeg å søke havn ved Nesodden. La meg rett ved ferga for den må jo være et bedre bytte for lynet Det hele var over i løpet av 20 minutter men det var ganske fasinerende mens det sto på. Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 18.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2003 Gode råd fra statsmet. Arild Mentzoni Ligg i båten! – Problemet med å være på havet når det lyner – torden er jo ikke farlig – er at man lett blir det høyeste punktet i omgivelsene. Lynet leter gjerne etter raskeste vei ned og har derfor en forkjærlighet for båter til havs. Derfor bør man komme seg til land, forklarer statsmeteorologen. Men hva skal man gjøre hvis man er et stykke til havs? – Generelt kan man si at man må prøve å unngå å stikke seg ut. Legg deg gjerne ned i båten, eller gå ned i kabinen. Å bade er heller ingen god idé, ettersom hodet gjerne stikker opp over vannet, sier Mentzoni. Masta er målet Båter med mast er kanskje spesielt utsatte i tordenvær. Noen har lynavleder i toppen, mens andre mener dette bare gjør det lettere for lynet å finne veien til masten. Lynavleder eller ikke, enkelte ting bør du uansett huske på når du er i seilbåt og det lyner: – Hold for all del ikke i masta, advarer Mentzoni. – Du bør også unngå å henge over rekka – da stikker du seg bare mer ut og er mer utsatt, sier han. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2003 Gode råd fra statsmet. Arild Mentzoni Båter med mast er kanskje spesielt utsatte i tordenvær. Noen har lynavleder i toppen, mens andre mener dette bare gjør det lettere for lynet å finne veien til masten. Er ikke noe ekspert på lyn og torden ..... (bortsett fra når jeg blir riktig sint ) ......men sålenge jeg hadde seilbåt (1974 - 2001) hadde vi alltid med oss 2 stk. kraftige batterikabler med skikkelig tverrsnitt og god lengde på, og med store klemmer. Ved uvær satte vi klemmene på henholdsvis styrbord- og babord vant og slepte endene i sjøen. Teorien bak dette, og det var mange som brukte denne metoden, var at skulle lynet slå ned i mastetoppen, så var muligheten stor for at den fulgte de rustfrie stag og vant nedover - og forhåpentligvis derfra, via kablene, direkte til sjøen. Uten disse kablene kunne, spesiellt på båter uten gjennomgående mast, lynet "hoppe" fra mastefoten til kjølen, som var av støpejern - og dermed representerte en tydelig masse - og på veien dit slå ut eventuelle personer som søkte ly under dekk! Vet ikke om det hadde noe for seg, men det ga i hvertfall noe betryggelse Uansett, har selv aldri hørt om noen som ble truffet av lyn i båt, men det er liten trøst i å være den første Båthilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
hschrde Svart 20.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2003 For noen dager siden måtte jeg søke ly på natten utenfor Torungen. Imponerende syn med svarte skybanker bak fyret og lyn som slår ned midt i det hele. Jeg startet jo å fundere litt på hva jeg egentlig burde gjøre, og det med å legge seg inntil land var jo den første tanken. På den andre siden så har jeg jo sett lynet slå ned mellom de to nesoddenferjene idet de passerer hverandre omtrent ved sjøfartsmuseet - så det ser ut som om høyde og metall ikke er det eneste faktorene. Men jeg tok et steg tilbake fra gelenderet ved Vippetangen ja! Det med batterikabler i sjøen høres veldig smart og riktig ut! Da blir nok et nedslag ledet ned i sjøen den veien. Dessuten blir det vantene som ryker og riggen vil gå til babord eller styrbord, forhåpentligvis ikke akterover mot cockpiten! Skal vurdere å legge et par batterikabler i båten - kan jo også brukes ved hjelpestart... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2003 Hvis lynet går ned, da må vel flere "grener" samle seg til et lyn. Hvor sannsynlig er det? Er det mere sannsynlig at det går den motsatte veien og splittes? Hei! I følge min barnelærdom er jorda negativt ladd og skyene positive. Det vil si at lynet slår opp....fra negativ til positiv... Ellers har jeg samme erfaring som andre her: Har stått ved rekka nede på Afrika kysten og sett lynet slå ned (opp) ti meter fra skutesida på båt hvor mastetoppen med antenneskog rager 30-40 meter over havoverflaten. Det har helt sikkert sin logiske forklaring uten at jeg skal spekulere i hva den kan være. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2003 Hej på er ! På Uppsala Universitet finns en avdelning som forsker på lyn (/blixtnedslag) her er adressen ; http://www.hvi.uu.se/IFH/Aska.html där finns hur mycket som helst att läsa! risken finns att du aldrig vågar dig ut igjen!!!! Her er emellertid ett skydd för segelbåtar; http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/asksky...r_segelbat.html Och ett för motorbåtar;http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/askskydd_for_motorbat.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 21.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2003 Det var en som omkom etter å ha blitt truffet direkte av lyn etter å ha søkt ly på Rauskjær utenfor Langåra for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Siste nr av Seilmagasinet hadde lynnedslag som tema. Konklusjonen var vel i hovudsak at sidan ein sjeldan (eller aldri) høyrer om lynnedslag i båt, er ikkje risikoen spesielt stor. I artikkelen vart det referert til eit kjent tilfelle av lynnedslag i riggen på ein seilbåt. Andre tilfelle enn dette hadde ikkje artikkelforfattaren klart å spora opp. Gamlebåten til en nabo av meg hadde hatt lynnedslag i riggen.. det er en båt der det ikke er gjennomgående mast, og resultatet ble derfor en god del skader, og kondemnering av båten. Dette skjedde mens båten lå i havn, og heldigvis ikke mens det var folk ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 På den andre siden så har jeg jo sett lynet slå ned mellom de to nesoddenferjene idet de passerer hverandre omtrent ved sjøfartsmuseet - så det ser ut som om høyde og metall ikke er det eneste faktorene. Men jeg tok et steg tilbake fra gelenderet ved Vippetangen ja!Tar et lite forbehold her, men mener å huske noe jeg har hørt om at alt som er utenfor en ca 60 grader vinkel fra høye gjenstander (lynavledere, trær, master, "ferger"... etc) ikke beskyttes mot lynet. Dersom dette stemmer kan en jo trekke en ring rundt f.eks. fergen der linjen ned til sjøen er på ca 60 grader. Utenfor denne ringen skulle dermed sannsynligheten for nedslag være omtrent like stor som i fergen...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Windy37GM Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Jeg har sett seilbåt med utblåste ruter etter lynnedslag. Kragerø for mange år siden. Lyn er skummelt Joda310 Uten pinne Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ok67 Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Det kan beregnes en "Striking distance" som sier noe om hvor langt lynet slår avhengig av størelsen på lynstrømmen. Man kan så tegne en sirkel rundt hver enkelt gjenstand som stikker opp fra bakken og også en rett linje over bakken som symboliserer denne "Striking distance". Avhengig av hvor lynet er plassert i forhold til alle disse ringene og strekene man da tegner opp kan man så finne ut hvilket objekt som lynet vil treffe. (Ikke så enkelt å forklare uten å tegne det opp.....) Poenget er i hvertfall at denne "Striking distance" øker med økende lynstrøm. Et svakt lyn kan derfor finne veien innimellom mange høye konstruksjoner og treffe en lavere "ting" midt i mellom. Mens et kraftig lyn helst vil treffe høye objekter. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 (redigert) Poenget er i hvertfall at denne "Striking distance" øker med økende lynstrøm......Fin forklaring av eksperten - dette med 60 grader vinkel var en grov "tommelregel" jeg hørte for mange år siden mht "rimelig bra" beskyttelse fra lynavledere, bygninger og andre høye gjenstander. Vinkelen kan imidlertid da altså variere mye med størrelsen på lynstrømmen ,.... men 60 grader er muligens da en verdi som dekker en betydelig andel av lynnedslagene? Ai nøu nåthing... Redigert 4.September.2006 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Sjøtummel Svart 4.September.2006 Link til dette innlegget Svart 4.September.2006 Før jeg glemmer det. Siden såpass mange bruker PC for båtnavigasjon så er det faktisk mulig å skaffe mobil lyndetektor. Boltek lager en liten sak som du kan bruke til å følge tordenværet med. I det minste spennende underholdning for dem som har søkt tilflukt under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.