Jump to content

Lim til skrogtrekk


jat

Recommended Posts

Skal trekke om båten i år og lurer på om det er noen som har tips om hvilket lim jeg skal bruke.

 

Har tenkt til å prøve skrogtrekk med "skumgummi" på baksiden denne gangen.

Har tidligere brukt trekk med lukkede skumceller og kontaktlim, og det er en opplevelse å få pent.

 

Er det noen som har erfaringer med lim som gjør det mulig å foreta noen tilpassninger underveis?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har puslet med å trekke om 2 båter i vinter, og har brukt 2 forskjellige lim

Casco Contact (vannbasert), og 3M spray 80.

Hvis du bruker Casco, er det best å dra limet ut med en tannsparkel.

3M er et spraylim - kjempefordel for vanskelig tilgjengelige steder.

 

Begge er kontaktlim som hugger direkte, men 3M har den fordelen at du kan lime et lite stykke av gangen da den er klar (fingertørr etter 4-10 min) - fant at det er en stor fordel innimellom.

 

Husk at du ikke kan bruke Spray 90 som de fleste forhandler da den løser opp noen av limstoffene når det blir varmt (til sommeren).

 

Når dette er sagt, krever begge limtypene omtanke og omhu når du limer trekket - spesiellt i taket. Skrogsidene er "peace of cake".

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte siste gangen et våtromslim fra Casco. Du har da muligheten til å justere litt underveis. Skal du ha skottbekledning i tak etc. så må du bruke limet på samme måte som du limer gulvbelegg oppå gammelt belegg, altså det må tørke en liten stund for sammenføyning. Denne type lim tar i alle fall ikke pusten av deg..... :yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Har brukt contaktlim på spraybox i cocpitten , men det har løsnet litt her og der . Kansje for kjip på limet , eller det var litt kaldt ute ? Skal etter planen trekke om begge lugarene og har fått tips her på BP i andre tråder at våtromslim er tingen . Så da er det vel bare og bruke det da ......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har brukt Casko teppelim. Denne tørker sent, men når den er tørr henger det skikkelig. Limet kan med fordel smittes over på begge flater og tørkes litt med fønapparat for å få det hurtigere klebrig. Viktig med passe mengde. Jeg har kun brukt dette på "homogent" skrogtrekk, men antar at det også virker bra på skumgummi.

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nettopp trekt opp skaien i hele båten og jeg har brukt akzo nobel 4341 sbr spray fra Casco og det har fungert meget bra. Trekket sitter som støpt men limet fordamper fort så du bør være rask til å lime. Og du kan ikke flytte på skaien når limflaten berøres for det setter seg med en gang.

Limet brukes av mange Norske båtprodusenter.

Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte våtromslim da jeg trekte opp lugaren på en Tremlet 750. Det var fint å jobbe med, mulighet for litt justering omtrent som når du tapetserer. Solgte båten året etter, så jeg vet ikke noe om holdbarheten.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Skal du lime når det er litt kjølig i båten, kan det være minst like bra, eller kanskje bedre å bruke vannbasert kontaktlim istedenfor våtromslim. Det er ihvertfall min erfaring fra tidligere i vinter. Kontaktlimet tørket fortere, slik at jeg fikk gjort mere når jeg først var i gang. Men det vannbaserte funket bra det også, så lenge det var varmt nok på skutesiden. Ellers måtte jeg bruke vifteovnen litt rett på flatene for å få litt fortgang i tørken.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Løfter denne igjen.

 

Nå har flere av de som limte tidlig i vår fått noe tid på seg....

Har limet holdt, eller ser det pånytt ut som de hengende hager igjen.... :wink: ?

 

Kom over en tom limboks for en tid tilbake.... Hadde stått i båten i den verste varmen med lokket på.... Mener det var 2-3 cm. med kontaktlim av værste sort, med tanke på løsemidler igjen i boksen da den ble satt vekk. Nå fantes ikke noe som helst igjen i boksen.... borte vekk.... Navnet på den? Har ingen anelse. Kjøpt hos en lokal plastbåtbygger som limer mye, farge blå og tyntflytende. De hadde den på fat..

Så det ser muligens ut som om varme ikke er noe positivt i forbindelse med skai og båter... eller?

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har byttet ut mye av skrogbekledningen i vår og har brukt Akzo nobel SBR lim i flytende form.

Det fungerer meget bra og kan bare rulles på den ene siden, jeg har rullet det på skrogsiden og så bare lagt trekket på når limet har tørket litt, og det går fint å ta det av igjen og rette på evnt ujevnheter eller annet i løpet av det første minuttet. Deretter sitter det fast.

Dette limet gasser også litt men ikke i nærheten av det som noe spraylim fra Arrow som jeg prøvde, da trodde jeg min siste time var kommet....

 

Nå har jeg brukt båten i sommer og det sitter godt fast ennå. Tror ikke temperatur påvirker dette noe.

 

Dette kan bestilles fra et firma som heter Norbond som ligger på Ottestad.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har brukt Casco vannbasert våtromslim på alle flater hvor man "samarbeider" med tyngdekraften. Det har fungert 100%. En viktig erfaring jeg gjorde var at dersom man måtte ta trekket av skroget for å treffe riktigere, så var det nødvendig å etterfylle med lim, hvis ikke gikk klebeevnen kraftig ned. Uner dollbord hvor tyngdekraften ikke var til hjelp, brukte jeg Casco løsemiddelbasert kontaktlim. Lukter drepen, men kleber umiddelbart. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg har netopp limt opp skottbekledningen i forpiggen. Det er en slags skai bekledning der fremme, med 2-3 mm skum på baksiden. Skummet hadde løsner her og der. Jeg fjernet derfor alle løse rester, vasket med rødsprit. Og sprayet deretter med LOCTITE 3923. Tidligere hadde jeg testet med bekledningslim der jeg måtte smøre det på. Dette fikk jeg ikke til å henge. Men med LOCTITE`n hang det som skutt fast. Dysa virket fint med god spredning.

Anbefales :yesnod: ( men husk gog lufting / maske )

 

 

loctite.jpg

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har netopp limt opp skottbekledningen i forpiggen. Det er en slags skai bekledning der fremme, med 2-3 mm skum på baksiden. Skummet hadde løsner her og der. Jeg fjernet derfor alle løse rester, vasket med rødsprit. Og sprayet deretter med LOCTITE 3923. Tidligere hadde jeg testet med bekledningslim der jeg måtte smøre det på. Dette fikk jeg ikke til å henge. Men med LOCTITE`n hang det som skutt fast. Dysa virket fint med god spredning.

Anbefales :yesnod: ( men husk gog lufting / maske )

loctite.jpg

 

Hei hvor får du kjøpt dette limet? jeg tok et raskt søk men fant ingen i Norge?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 10 år senere...

Ønsker å løfte denne med håp om noen nye tips.

 

Jeg driver og trekker om takplater, maler over det skrogtrekk som ser greit ut med Shipolin samt at jeg trenger spraylim til noen få steder hvor trekket henger litt.

 

Takplater: har limt en plate med chemimax, lot den tørke noe (ca 5 min) før jeg førte trekk på den men, alt virket greit til en start men gode gud som den lukter/gasser, avgir fortsatt 1 uke senere en sterkt lukt, har jeg gjort noe feil? Finns det noe bedre lim før meg som jeg kan bruke som ikke avgir så sterk lukt? (Utfører jobben hjemme i garasjen)

 

Spraylim: hvem er best for å lime opp det trekket som henger litt? (Glassfiber båt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...