Jump to content

Dynamo - luftgjennomstrømning


Lotus

Recommended Posts

Jeg vil tro at den suger ut?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den suger luften ut av dynamoen. Den på bildet skal rotere medurs. Der finnes noen med radielle skovler og disse kan rotere begge veier.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og dere er sikre på at den suger? Trodde de vinkla blikkgreiene tok tak i lufta og sendte den rett inn i dynamoen?

 

Så hvis man skal ha egen lufttilførsel til dynamoen, tar man den store lufteslangen og fester den på baksiden av dynamoen? (den snurrer moturs tror jeg nesten helt sikkert)

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tror at den fungerer begge veier..

Nja, den fungerer nok begge veier men VESENTLIG bedre om den går riktig vei... Ser du etter Lotus, så ser du nok en pil som viser dreieretningen. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har sett eksempler på kjøling av dynamo, der en firtoms ventilasjonsslange var trekt utenfra og helt inntil bakkant av dynamoen for at denne skulle suge kald luft derfra. Så den suger nok ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingen pil som viser dreieretning, SveinHa. Men jeg fant ut at veivakselen dreier moturs "viewed form stern". Det betyr at dynamo går med klokka og at du har rett uansett.

 

Skjønner uansett ikke hvordan dette kan få luften til å bli sugd ut, men godtar at det bare er sånn. Flate skovler får altså luften til å suges ut. OK. men litt vinkling a la propellblader hadde vel klart å suge enda bedre?

 

Vet jeg har feil også her siden alle skovlehjulene på verdens dynamoer ser slik ut, men er det noen som kan forklare hvorfor denne formen er så effektiv?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er i prinnsipp en sentrifugalpumpe. Det som skjer er når "vifta" tar tak i mediumet den skal pumpe, i dette tilfelle luft, så vil omdreiningen "slynge" lufta ut fra senter. Den"mangedobler"tyngdekraften.

Du kan lett prøve ut denne efekten med å ta en pøs med litt vann i og slynge rundt. Jo fortere du snurrer jo tyngre blir det.

 

 

:cool:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Dynamovifta virker nok slik at den suger luft ut av dynamoen, men vil ikke en vife være mest effektiv når den blåser og ikke suger? Dvs. at motstanden ligger på blåsesida av vifta istedenfor på sugesida. Av den enkle grunn at du maks kan suge med 1bar undertrykk, men du kan blåse med botimot ubegrenset overtrykk.

Link to post
Share on other sites

Hvis viften blir dimensjonert at den greier mer en 1 bar overtrykk - muligens.

Det tror jeg skal godt gjøres med en slik enkel aksialvifte. :rolleyes:

Forøvrig benyttes samme prinsipp på de fleste elektromotorer, men her er bladene rette slik at de fungerer begge veier.

Luften suges inn i senter av ende-dekselet og dette leder så luften langs kjøleribbene.

Bilde

 

Støvsugere har også aksialvifte. Og nedsenkbare lensepumper....

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte vel egentlig på CPU viften på PCen, den blåser inn på CPUen. Om det er tilfeldig at det er blitt sånn, eller om det er en bevist filosofi bak vet jeg ikke. Men jeg tenkte at det muligens var pga. at man får bedre effekt når man blåser luft inn på CPUen da trykket fra vifta da blir større en om man skulle suge lufta ut. Om du stopper luftstrømmen fra en vifte ved å sperre på sugesiden, så vil den ruse pga. at det blir "litt vakuum" og luftmotstanden på viftebladene blir mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte vel egentlig på CPU viften på PCen, den blåser inn på CPUen.

Jo, en slik vifte suger i fra et stort område på sugesiden og blåser all denne luften ut i en retning i en konsentrert "stråle". Du kjenner omtrent ikke noen luftbevegelse på sugesiden.

 

I dynamoen har du en fast definert kanal som all luft på sugesiden MÅ gå gjennom (= selve dynamoen) men også her vil du ha vanskelig for å kjenne luftstrømmen på sugesiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte vel egentlig på CPU viften på PCen, den blåser inn på CPUen. Om det er tilfeldig at det er blitt sånn, eller om det er en bevist filosofi bak vet jeg ikke.

Levetiden på slike småvifter er avhengig av hvor lenge lagrene beholder smøringen. Du øker levetiden på vifta ved å holde lufttemperaturen lav og dermed lagrene relativt kjølige. Derfor vil drevne konstruktører sørge for at viftene blåser kaldluft framfor å suge varmluft.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Levetiden på slike småvifter er avhengig av hvor lenge lagrene beholder smøringen. Du øker levetiden på vifta ved å holde lufttemperaturen lav og dermed lagrene relativt kjølige. Derfor vil drevne konstruktører sørge for at viftene blåser kaldluft framfor å suge varmluft.

Samtidig funker en vifte bedre jo kaldere den gassen er den skal 'pumpe'. :smash:

 

Men uansett er temperaturforskjellene mellom 'kalt' og 'varm' når det gjelder både luften og lagrene her for små til å ha noe særlig betydning - tror jeg.

 

Og nå kan vi begynne å diskutere den optimale driftstemperaturen til viftelager :lol:

Link to post
Share on other sites

Du tenker vel aksialvifte ('propell' - blåser i samme retningen som akselen) mot radialvifte (blåser i samme retningen som radiussen).

 

En aksialvifte kan jo blåse begge veier avhengig av rotasjonsretning mens en radialvifte blåser alltid samme vei uansett rotasjonsretning enn om typisk mye bedre dersom den roterer riktig vei.

 

For å komme tilbake til dynamoen: jeg har alltid lurt på hvorfor disse skovlene står slik på skrå (*). Likevel er jeg rimelig overbevist om at det er en radialvifte og at det IKKE er meningen at viftebladene skal 'krafse' luft fra omgivelsen for å presse den mot sentrifugalkraften til akslingen.

 

Legger til: (*) antagelig hovedsakelig produksjonsgrunner og evt sikkerhet i tilfelle noen kommer med fingeren mot det roterende skovlehjul

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...