Jump to content

Hvorfor kjøre marsjfart


kristian

Recommended Posts

Er der noen som vet hvorfor man ikke kan ligge på full spiker hele tiden, høy slitasje? Høy tempratur? Høyt forbruk?

Eller er det noen gode grunner til at det står maksfart.... marsjfart.......... :smiley:

Hva er deres erfaring med dette?

På min båt med innenbords merc. diesel så ser jeg at tempraturen begynner å krype litt oppover.

Link to post
Share on other sites

Er der noen som vet hvorfor man ikke kan ligge på full spiker hele tiden, høy slitasje? Høy tempratur? Høyt forbruk? Eller er det noen gode grunner til at det står maksfart.... marsjfart.

Hva er deres erfaring med dette? På min båt med innenbords merc. diesel så ser jeg at tempraturen begynner å krype litt oppover.

Drivstoff forbruk er et argument mot å ligge på full spiker hele tiden. Marsjfart er vel ofte farten hvor man oppnår et rimelig forhold mellom fart og forbruk av drivstoff.

 

Komfort kan være et annet argument mot full spiker. Hvis man har en båt som er god for høye hastigheter, kan ofte komforten ombord være vesentlig høyere ved marsjhastighet enn maks. hastighet.

 

Noe som også bør tilsi nedsatt hastighet er omgivelsene. Hensyn til andre båter, farvannet man ferdes i, hastighetsbegrensninger, osv.

 

Jeg vil tro de færreste motorer har godt av å ligge konstant på fullt pådrag.

Link to post
Share on other sites

Er der noen som vet hvorfor man ikke kan ligge på full spiker hele tiden, høy slitasje? Høy tempratur? Høyt forbruk?

Eller er det noen gode grunner til at det står maksfart.... marsjfart.......... :smiley:

Hva er deres erfaring med dette?

På min båt med innenbords merc. diesel så ser jeg at tempraturen begynner å krype litt oppover.

Drivstofforbuket er endel høyere ved toppfart, særlig gjelder dette eldre totaktere. Innenbordsmotorer har skjelden godt av å gå for lenge på maks, slitasjen blir høy. Ihvertfall bensinmotorerne, diesel har jeg lite peil på. Bensinmotorene er jo modifiserte bilmotorer, de er ikke bygd for å kjøres på maks konstant. Tror neppe det er bra for dieselmotorene heller...

 

Påhengsmotorer er derimot bygget mer robuste sånn, de fleste kan fint kjøres på maks i lengre perioder. Har selv en 200hk Yamaha, den ligger som regel enten på 1400rpm (4.5-5 knop) eller på 5400-5800rpm. Skjer meget sjelden at jeg kjører "marsjfart" i 4500rpm med denne. Har gått som en klokke hele sesongen og kompresjonen er fortsatt som ny (120-125psi på alle sylindre). Temperaturen er faktisk lavere ved 5800rpm enn ved 1400rpm grunnet bedre kjøling (mer vann).

Link to post
Share on other sites

en dieselmotor blir overbelastet/slitt om du kjører på fullt. Maks en time på full gass er ikkje skadelig en gang i blant, men ikkje til å anbefale. Maks marjfart trur eg ligger 200-300 rpm under topp turtal. Farten er det heller ikkje så mykje å tjene på, men drivstoffet merker du drastisk!!!

Link to post
Share on other sites

Innenbordsmotorer har skjelden godt av å gå for lenge på maks, slitasjen blir høy. Ihvertfall bensinmotorerne, diesel har jeg lite peil på. Bensinmotorene er jo modifiserte bilmotorer, de er ikke bygd for å kjøres på maks konstant. Tror neppe det er bra for dieselmotorene heller...

Fleste dieselmotorer er også basert på (laste)bil-motorer. Båtmotrer omtales som en bilmotor som går i konstant motbakke. Dette er hovedgrunnen for ikke å ta ut max effekt over lengre tid. Av den grunn er de fleste motorer oppgitt med max kontinuerlig effekt og max effekt over kortere tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Flere dieselmaskiner, spesielt endel modeller fra Perkins, er oprinnelig bygd for å stå i aggregater eller kompressorer, og er beregnet på å gå med full last hele tiden. Når disse motorene i enkelte tilfeller utstyres med kjøler på innlufta, turbo, dieselpumpe med høyere innsprøytingstrykk ol trekker du mer ut av konstruksjonen (større max-effekt) men bør kanskje ikke ta ut mer over lengere tid enn standardversjonen ville gitt på max hvis du er redd for unormal slitasje.

 

Sjekk instruksjonsboka for den aktuelle motoren med det utstyret som er montert på den.

Mons

Link to post
Share on other sites

Den eneste som har utbytte av MAKSFART er finansministeren.

Motorprodusentene for marinemotorer kappes om å ha høyest uteffekt selv om dette ikke kan brukes i mer en noen minutter pr time!

HK-avgiften(som også skulle være en MIDLERTIDIG avgift i miljøhensyn) blir derfor beregnet ut fra en ytelse motoren kun kan yte i svært korte tidsintervaller.

 Fortsatt god sommer

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Hva med MAKS ØKONOMI FART ?

 

Seilte til sjøs i min "barndom" og fikk høre begrepet Maks økonomifart. Dvs. skjæringspunktet mellom fart og kostnader til drivstoff. Begge linjene går oppover, men den ene (utgiftene) begynte å stige kraftig når man kom over et visst antall omdreininger i maskinen.

 

Husker godt en gang hvor vi hadde 83 omdreininger i minuttet. Hele overbygget på båten (en 50.000 tonn OBO) fikk svingninger (Resonans). Som telegrafist hadde jeg min arbeidsplass bak brua og satt der og "svaiet".

 

Jeg spurte "de lærde" på brua om det var mulig å gjøre noe med dette. Svaret jeg fikk var at vi gikk med Maks Økonomi fart. Etter en del forhandlinger fikk jeg endelig gjennomslag for å gå ned 1 omdreining til 82. (Det var helt "umulig" å gå opp til 84). Dermed sluttet de ubehagelige svingningene og man kunne gjennoppta normalt liv i radiostasjonen. Og det ble lønn på mannskapet også den måneden....

 

Aner ikke hvor mye utslag dette gjorde på økonomien og estimert ankomst neste havn, men det hjalp ihvertfall på KOMFORTEN.

 

 

Hilsen Lars,

S/Y Hybris

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tror en grei måte å svare på spørsmålet er "hvor lenge vil du at motoren din skal vare?"  :wink:

La meg beskrive hva jeg mener med ett eksempel.

CATERPILLAR har 5 ratings på sine motorer, A, B, C, D, E.

 

A= Continuous

Last faktor: 80% - 100%. Opp til  100% tid på fullt turtall (rated rpm).

Typisk driftstid/år: 5000 - 8000 timer

Typiske applikasjoner: "tung drift" (Heavy duty) så som slepebåter, trålere, lastebåter hvor motoren går på fullt turtall og full last mer eller mindre kontinuerlig, uten avbrudd eller variasjon i turtallet

 

B= Medium Duty

Last faktor: 40% - 80%. Opp til 80% av driftstiden ved 100% turtall.

Typisk tid på full belastning: 10 av 12 timer

Typisk driftstid/år: 3000 - 5000 timer

Typiske applikasjoner: Små slepebåter, ferger, raske passasjer båter så som katamaraner og SWATH (Small Wetted Area Twin Hull) etc hvor turtall og belasting varieres hyppig

 

C= Intermittent

Last Faktor: 20% - 80%. Opp til 50% av driftstiden ved 100% turtall.

Typisk tid ved full belastning: 6 av 12 timer

Typisk driftstid/år: 2000 - 4000 timer

Typiske applikasjoner: Ferger, havne/bukserings båter, små fiskebåter som kjører fort ut til og inn fra fiskefeltet, båter med fortrengings skrog/halvplanere

"Cruising Yachts" med moderate last faktorer

 

D= Patrulje Fartøyer

Last Faktor: Opp til 50%. Opp til 16% av driftstiden ved 100% turtall.

Typisk tid ved full belastning: 2 av 12 timer

Typisk driftstid/år: 1000 - 3000 timer

Typiske applikasjoner:

Toll båter, patrulje båter, etc med lav last faktor

 

E= High Performance

Last Faktor: Opp til 30%. Opp til 8% av driftstiden ved 100% turtall.

Typisk tid ved full belastning: 1/2 av 6 timer

Typisk driftstid/år: 250- 1000 timer

Typiske applikasjoner:

Lystbåter og planende båter.

 

For CAT sin C12 motor gjør dette seg gjeldene på følgende måte:

 

Motor data:

6 sylindre i rekke

Volum: 12 liter

Boring x slaglengde = 130 x 150mm

Tørrvekt: 1177kg

 

A rating:

340bhp/253bkW @ 1800 rpm

 

B rating:

385bhp/287bkW @ 1800 rpm

 

C rating:

490bhp/366bkW @ 2300 rpm

 

D rating:

570bhp/425bkW @ 2300 rpm

 

E rating:

700bhp/522bkW @ 2300 rpm

 

Det som er verdt å merke seg er at de mekaniske komponentene så som turbo, stempler, etc ER forskjellige ved de forskjellige ratingene. Blokken og kjøle systemer er dog relativt likt.

En motor med E rating lever derfor ett betydelig tøffere liv enn en med A rating, noe som også fremgår av service intervallene for motorene. Høyere rating => hyppigere service grunnet større slitasje på komponentene.

Slitasjen er igjen påvirket av lastfaktoren.  Med andre ord; fyller du båten opp med kona, unger, svigermor, mat, vann, diesel og pakkenellikker for en 14 dagers tur, så øker nødvendigvis vekten av båten, og belastingen/lastfaktoren på motoren blir større.

 

Dette er spesiellt viktig å ha i tankene dersom du har en planende båt og/eller en motor som begynner å dra på årene (delvis tilstoppede kjølekanaler etc).

Å peise avgårde på 100% turtall over lenger tid med fullastet båt er absolutt ikke å anbefale.

 

I lystbåt applikasjoner pleier vi å anbefale våre kunder å trekke av ca. 400 rpm fra fullt turtall for å være sikker på at motoren ikke overbelastes.

 

Beklager at dette svaret ble så langt, men jeg håper noen ble litt klokere nå...  :confused:

 

Hilsen

Selina jr

Link to post
Share on other sites

Hei kristian  :wink:

Jeg er definitivt ingen ekspert på dette området, men siden du spør om erfaringer så gjorde jeg noen interessante forsøk i sommer med en Minor 29 fot med 300 hk Yanmar. På 3400 rpm gjorde båten en fart på 24 knop og dieselen rant gjennom motoren som en foss. Ved å gå ned på 2700 rpm varierte farten mellom 17 og 19 knop og forbruket ble redusert til nesten halvparten. For denne båten var det rene kosefarten, mens fart over 20 knop gir båten helt andre egenskaper. Minoren er en utmerket sjøbåt uansett, men man skal være klar over at fart over 20 knop krever langt større oppmerksomhet, kunnskaper og erfaringer hos skipper'n. Det skal ikke mye uoppmerksomhet til før det kan gå helt galt. Sleipner-ulykken var et av mange skrekkeksempler på akkurat det...   :nono:

God seilas i freden og roden!  :confused:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

I følge teknisk sjef i maritim avdeling i Redningsselskapet bør ikke en "High Speed" dieselmotor gå på mer enn 75 til 80% belastnig over tid hvis du skal ha et nogenlunde fornuftig økonomi i båtholdet ditt. Dette har med både drivstoff forbruk og slitasje å gjøre.

 

Derfor hvis du ikke liker verksted regninger, bør du holde dette bakhodet.

Link to post
Share on other sites

I følge teknisk sjef i maritim avdeling i Redningsselskapet bør ikke en "High Speed" dieselmotor gå på mer enn 75 til 80% belastnig over tid hvis du skal ha et nogenlunde fornuftig økonomi i båtholdet ditt. Dette har med både drivstoff forbruk og slitasje å gjøre.

Hei Mini  :lol:

Dette stemmer jo presis med det jeg skrev over! Det er godt å få bekreftet at selv "blinde høner" som meg kan finne et korn i blandt!  :lol:

Hilsen Syvert  :seeya:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

:seeya:

Da har jeg fått mange gode tips, jeg har nemelig ikke funnet noe om dette i motormanualen for merc. Men alle snakker jo om det, maks ligger på 4400 rpm. Som også er oppgitt som maks. Men det er elektronisk sperre, i manualen står det "high rpm 4950" Så det kan jo være at fabrikkanten allerede har tatt hensyn til dette. Men båten går fint på 3800 rpm. Som er omtrentlig 85 %, så da ligger jeg vel riktig. Da bruker den ca 0,7 liter pr. n/mil. Noe som er svært bra.

Kristian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...