Jump to content

Erfaring med midtkabinbåter?


bris

Recommended Posts

Hei båtfolk.

Kan noen dele sine erfaringer med midtkabinbåter på 18-22 fot. Eksempler er: Bella 572, TG 5900, SeaStar 600 (ny 660), Yamarin 5940 eller 5800, Finnmaster 6100 og sikkert noen flere.

Dette er båter med dekk foran og bak, med gjennomgang i midtstilt hus, samt utenbordmotor fra 50 - 115hk. Noen har små dekk, andre med større.

 

Jeg er spesielt på jakt etter erfaringer med:

- Lydnivå inne i kabin, både av motor og slag i sjøgang.

- Generelle sjøegenskaper i grumsete sjø.

- Fornuftig motorvalg til båttypen.

- Egnethet for fiske, særlig garn og teine.

- Andre åpenbare pluss og minusfaktorer slik du ser det.

 

På forhånd mange takk.

 

Øyvind Betten

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Eg vurderte også en stund denne båt typen. Eg fant ut at det måtte være vanskelig å sette teiner etc. aleine med denne båten, da det ville blitt mye "springing" ut og inn av mittkabin for å manøvrere, men det hadde vært greit å få noen kommentarer fra noen som har erfaring med denne typen båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en litt større, minor 7100. Kabinen er litt liten på denne, men deksplassen gedigen i forhold til størrelsen. Fin båt å fiske fra. Jeg har såvidt vært ombord i en finnmaster 6100, den hadde faktisk større og bedre utnyttet kabin enn min gamle minor 7100. På finnmasteren var det også vel så enkelt å komme seg ut og inn av kabinen, hvis du har en marina med bensinpumpe hos deg må dette være en ypperlig båt til forsjellig bruk. Forsto det slik av eieren at det var lite støy fra motoren (4-takt).

 

Kanskje litt lite dekksplass for garnfiske.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et par år midtkabinbåten Yamarin 650 som nå er utgått av produksjon, men den var noe større enn dagens Yamarin 5940 (59 Cabin heter den nå).

 

Etter min mening var største fordelen at du slipper kalesje (men kan montere det akter om man vil), og at båten dermed er en fin helårsbåt. Grunnen til at jeg likevel solgte båten, var at jeg syntes det ble for lite uteplass. Når det er uteplass både framme og bak, så medfører det på en såpass liten båt at begge uteplassene blir små og trange, i alle fall for en famlie på 4 eller hobbyfiske som innebærer diverse redskap. Jeg savnet skikkelig uteplass akter, disse båtene blir liksom verken hummer eller kanari, for å si det slik. :wink:

 

Sjøegenskapene på Yamarin 650 var gode, men jeg syntes det var en del støy i kabinen fra motoren, som var en Yamaha 115 HK 4-takter.

 

Da jeg hadde båten, hørte jeg innvendinger fra folk om hvordan det ville gå om du får en diger bølge som slår inn over båten forfra. Uteplassen framme er jo faktisk et slags basseng, som ville bli fullstendig fylt om en bølge slår over og inn, og selv om brønnen er selvlensende så vil det ta noe tid før dette tømmes. Jeg tror neppe båten ville synke av en slik brottsjø, og selv var jeg aldri ute i SÅ stygt ruskevær, men jeg husker at jeg tenkte tanken hva - hvis når jeg var utpå... :confused:

 

Andre ting: Jeg prøvde en tilsvarende Finnmaster kabinbåt samtidig, den virket mye dårligere i finish enn Yamarinen (dette var i 2000), på Finnmaster var det slark og åpninger mellom dør og karm akter slik at den var enda mer støyende enn Yamarinen.

 

I en slik båt er det også en utfordring hvis du ønsker toalett, ettersom eget toalettrom ikke er plass til, styreposisjonen er inne, og det er også der de fleste ombord til enhver tid befinner seg. I en mer tradisjonell forkabinbåt kan du alltids ha en Porta Potti i forkabinen, og den som skal gjøre "forretninger" kan da lukke døren og ha litt privatliv, ettersom resten av folket ombord vanligvis holder til på uteplassen bak.

 

Hvis det er slik at du skal drive med garnfiske trenger du stor uteplass, og i denne størrelsen ville jeg for min del da heller ha satset på forkabinbåtene som bl.a. Quicksilver, Sessa, Jeanneu og Ocqueteau lager, - der er en romslig og høy forkabin og gedigen uteplass akter. Hvis du da ikke ser deg råd til Rana 640 eller Tobias 22 som vel må være det ypperste for slik bruk, men som er mer tradisjonell i fasongen, mer "fiskebåtaktig", og dyrere dessverre...

 

Dette var bare min ringe mening, her er sikkert flere... :wink:

Link to post
Share on other sites

Har selv en Yamarin 5940 med F115 Yamaha. Godt fornøyd med den så langt.

Den har overbygget trekt lenger fram enn de andre båtene du nevner , og derved lite fordekk - nærmest bare en "kum" - og desto større akterdekk. Fåes også med dobbel styring(hydr.) Synes at på de andre båtene i klassen med midtmontert styrehus så blir både fordekk og akterdekk i minste laget for å buke til noe fornuftig.

 

- Lydnivå: endel resonans i de store flatene i overbygget. Viste seg at dette ble mye bedre når jeg byttet propell.

- Nøytrale og gode sjøegenskaper, minimal planingsterskel. Skroget er bygd med mye bæring foran, så når sjøen imot blir for stor må man trekke av litt. Men siden båten har så lav planingsterkel så kan man kjøre i halvplan i ganske så grov sjø. Har enda ikke klart å fylle opp balja foran, og om det skulle skje så rommer det såpass lite vann at det ikke er noe problem. Kjenner noen med Flipper 630CC som kjarte å fylle fordekket med vann - det fristet visst ikke til gjentakelse.

 

Motor: har 115hk. Gjør ca36 på fullt. Avhengig av bruk/belastning så klarer man seg sikkert greit med 80-100hk også.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...