Jump to content

Reodorløsninger for oljetapping


trulte

Recommended Posts

Når jeg snart skal sette inn motoren i båten har jeg tenkt på en ting som kommer til å by på mye bannskap i fremtiden hvis ikke jeg lager en fiks løsning nå. Tappeskruen for olja sitter jo midt under motoren, men jeg er ikke interessert i å løfte motoren opp fra motorrommet hver gang jeg skal tappe ut denne olja. Jeg har derfor tenkt å lage et rør fra hullet hvor skruen sitter nå, og opp ved siden av motoren. Har lagd et nydelig ( :eek::lol: ) bilde av hva jeg mener.

 

Bilde

 

På toppen av dette røret må jeg da på en måte gjenge opp for å sette skruen der i stedet. For så å suge ut oljen når jeg skal skifte den. Er dette en vanlig løsning, eller sliter "alle" med motoroljetapping? Finnes det andre og bedre måter å gjøre dette på?

Link to post
Share on other sites

Slik fikk jeg det anbefalt. Et annet alternativ err hvidu får ned et tynt rør ned der hvor peile opinen er. men dette har jeg ikke så god greie på skriver bare det jeg har hørt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kjøp en bajonetkobling med tilhørende plugg, som har samme gjenge som tappepluggen. Monter en oilebestandig slange på koblingen + eventuelt en pumpe, og du har et perfekt tappesystem.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei, Du kan også finne en tynn slange som passer i peilepinnerøret og sette bensinpumpe til å suge opp oljen. Røret du tenker på må være høyere en nivået i bunnpanna,ellers kommer olja ut når du åpner. Det er en fin løsning du tenker på,for du får med deg all olje fra bunnen av.

 

Hilsen Båtnissen :cool:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får ikke ned noe gjennom peilepinnehullet tror jeg, så det må nok bli slik. Takk for kjapp og god respons.

 

Redigert:

Du kan også finne en tynn slange som passer i peilepinnerøret og sette bensinpumpe til å suge opp oljen.

Dette kan jo være en mulig løsning ja. Bruke en gammel bensinpumpe.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den tynne slangen som plasseres ned i peilepinnerøret tas jo ut igjen når oljen er sugd opp. Og peilepinnen settes inn.... hvis det var det du mente? Hvis du tenker på røret i bunn, så er vel ikke det noe problem. Det bli jo ikke mange cl med olje som blir liggende i det røret, og mengden olje i motoren vil jo uansett være den samme med eller uten et rør i bunn. Eller?

Link to post
Share on other sites

Velger du å koble deg på bunnpannen må du har skikkelige koblinger. Noe simpelt rask her som henger og slenger og motoren lekker tom under gange og det blir plutselig helt stille...... ????????

Tidligere var det endel motorer som hadde dette som standard. Gjerne et 90 graders bend skrudd direkte på bunnpannen og derfra en solid oljeslange opp til en liten pumpe som var beregnet for å tømme olje med. Pumpen var fastskrudd. Funket greit det..,,

Tror jeg har div. bilder av 2 motorer med dette påmontert. Med denne løsningen får du ut omtrent absolutt alt som er i bunnpannen, ikke mange teskjeene igjen der nei... . Min (og helt personlige) påstand er at da blårussen fikk slippe til, kuttet man snart ut dette, da det var så sjeldent i bruk... :lol:

Link to post
Share on other sites

Min (og helt personlige) påstand er at da blårussen fikk slippe til, kuttet man snart ut dette, da det var så sjeldent i bruk... :lol:

Denne var god - kanskje den bare ble brukt en gang i året!

 

Så sant man får ned peilepinnnen får man også ned slange som kan pumpe opp olja etter at motoren først har gått seg varm. Jeg bruker Marcopumpe med skovelhjul av messigng. Dette pumper olja greit opp.

Link to post
Share on other sites

Hei, Du kan også finne en tynn slange som passer i peilepinnerøret og sette bensinpumpe til å suge opp oljen.

Hilsen Båtnissen :cool:

Dette er er en grei løsning på motorer som har avslutning på peilepinnerøret som peker ned mot bunn av bunnpanna. Det er en veldig dårlig løsning på fx volvo kad 42, der ligger peilepinnerøret flatt etter at det er kommet ned i bunnpanna og du når dermed ikke bunnen av bunnpanna med sugeslangen. Resultat her er at bunnslammet ikke blir sugd opp. Les bare alle innlegg om tette underspylingsdyser, spes. på kad 42.

Du bør kjenne din motor før du bruker peilepinnerøret, forsikre deg om at slangen som du trer inn i peilepinnerøret går helt ned til bunnen.

 

Er forøvrig i ferd med å overhale en kad 42b nå og modifiserer peilepinnerøret slik at det skal gå an å bruke sugeslange gjennom peilepinnerøret.

Link to post
Share on other sites

På jobben har vi en kanne som kobles til trykkluft for å suge ut olje i peilehullet. Tror imidlertid ikke jeg greier det på nåverende motor da det er trangt og kronglete bare å få ned pinnen. På min forrigge AQ 170 (B30) gikk det imidlerid utmerket

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har div. bilder av 2 motorer med dette påmontert. Med denne løsningen får du ut omtrent absolutt alt som er i bunnpannen, ikke mange teskjeene igjen der nei... . Min (og helt personlige) påstand er at da blårussen fikk slippe til, kuttet man snart ut dette, da det var så sjeldent i bruk... :lol:

Min nye Nanni-diesel som fortsatt er helt jomfruelig, har denne løsningen. En egen pumpe for å drenere oljen. Bare å skru fast en slange med en liten nippel, og så pumpe alt ut. Men som Gudrun skriver, det er mulig at det er en ting som etterspørres for sjelden til at det er lønnsomt å ha det som standard. Heldigvis har folket hos Kubota/Nanni tydeligvis tenkt to ganger.

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte

 

Jeg ville gått for den løsningen du tegnet. Da er du sikker på at du får tømt motoren for olje. På min Ford måtte jeg borre hull i bunnpluggen. Så sveiset jeg fast en overgang som passet til en "presset" slange beregnet for formålet. I andre enden av slangen sitter en liten messing pumpe. Og den pumper ut oljen så det holder:) Veldig enkelt å greit. Jeg måtte jukse litt da gjengene i bunnpannen/pluggen var av "fin gjenger" og ikke vanlig rørgjenger. Jeg fikk kjøpt en slik pumpe med fester å slange av en her på baatplassen. Som orginalt hadde sittet på en tilsvarende motor. Alt passet perfekt så nå er det en lek å skifte olje.

Første gangen jeg skiftet olje var med en slik vaccumpumpe fra biltema. Fungerte bare sånn passe...ikke fikk jeg med alt heller...styr unna slike løsninger hvis du kan..

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ønsker meg også en banjo i stedet for bunnpluggen. Gjennom peilerøret på min KAD 43 får jeg bare ut ca. 5 liter. Det vil si under halvparten av volumet. Har prøvet alle mulige typer og dimensjoner på sugeslange gjennom peilerøret. Forrige eier har til og med fastmontert en elektrisk pumpe med ferdige slanger, men når den suger luft etter 5 liter er det jo liten vits. På gamlebåten med TAMD 31 var det et originalt rør fra Volvo hvor jeg koblet tømmepumpen. Fungerte helt perfekt. Hvorfor har de slutte med dette? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvis man har noen timer ledig en helg, kan man naturligvis gjøre "Reodoren" til Hulda: Rør (AISI 316L i dette tilfellet) bøyes i en "S"-fasong, tres gjennom hull i bunnpannen (under området for rådene) og sølvloddes fast. Enkelt og greit. Men jeg hadde ikke giddi hvis jeg ikke måtte ha av bunnpannen allikevel. På det utvendige røret kommer jeg til å skjøte inn en rørstump til, slik at utløpet kommer opp til toppen av motoren. Her kan jeg bruke f.eks. drillpumpe for å tappe oljen.

 

 

Bilde

 

 

I ojetappingshullet er det sølvloddet inn en overgang for føler til oljetemp.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

i den grad denne kan brukes kan jeg garantere at den er gull verdt. tapper ut oljen gjennom peilepinnehullet selv på (anbefaler dog ikke vinter) kald motor. i verste fall kan man la den stå over natten men den tømmer den oljen på 1-2-3 når motoren er ørlite grann varmkjørt. 5 liter i slengen. pump opp vakuum og denne gjør resten.

"slangene" som følger med (2 dimensjoner) har en stålfjær inne i er buede og bør komme ned alle bunnpaner enten røret ender vertikalt eller horisontalt.

på chevy/GM/merc motorer kan peilepinnerøret være så langt at man må få tak i en enda lengre slange/rør. fant et egnet på TESS.

 

fås på biltema og mange andre "hobby" forretninger.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

En liten kommentar til borre 16610, så hadde jeg slange på bunnpluggen på en tidligere båt med VP AQ 200.

Det som man bør unngå er å bruke slange, heller metallrør, en sommer varte båtsesongen en uke, tenkte å ta en uke på sjøen, tøffet ut fra Kongen, mellom Gressholmen og Nesoddtangen kom det en rar lyd fra motoren, avtappings slangen var morken og oljen hadde sivet ut da den ble varm, og den type båt jeg hadde da var det nesten umulig å sjekke avtappingsslangen, og da var det bare å gjøre seg klar til neste sesong ....

I min nåværende båt sitter det en AQAD 41A med avtappings rør i metall, jeg kjøpte en olje pumpe hos Maritim, til ca 1000-1200 , det gikk som en drøm, det fulgte også med et tynnere rør, får bruk i hullet til peilepinnen, dette fungerte ikke i det hele tatt ....trodde det var noe feil med pumpen fikk byttet den, men det var det samme problemet, men jeg har et avtappings rør som fungerer :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...