Jump to content

Dynamo sluttet å lade


Nemo

Recommended Posts

Har en Valeo dynamo som sluttet å lade. Dette er ikke min dynamo, men hjelper til med å finne feilen. Dynamoen har hatt lav ladespenning, derfor hadde båteieren kjøpt en Ladac 1205 laderegulator for å få bedre lading.

 

I mellomtiden sluttet den helt å lade. Vi har tatt den av motoren og kjørt den mens del er koblet til batteri i garasjen. Det er slått fast at det ikke er lading. Koblet så ut regulatoren en stund og testet med full magnetiseringsstrøm. Da kom ladingen i gang.

 

Koblet så til Ladac regulator og ladingen går fint med den også. Regner med at orginal laderegulator er defekt.

 

Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt en børsteholder og i tilfelle hvor? Det kan være aktuelt å kjøpe ny orginal regulator. Har sett at noen anbefaler å beholde orginal regulator i tillegg til Ladac, eller er det like greit å bruke Ladac åleine?

 

Håper noen har erfaring med dette og deler noen tips. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Regulatoren ser ikke slik ut. Det virker enkelt slik som regulatoren på bildet ser ut. Dette er en Valeo dynamo og koblingene i regulatoren er ikke mulig å klippe av. Bare de som går til D- og D+. Derfor ligger det en motstand igjen paralellt med børstene.

 

Kanskje er det mulig å lodde lodde regulatoren fra "børsteholderen"? Kan kanskje være vanskelig uten å skade børsteholderen. Lurte på om noen har gjort det. Det er en ganske ny dynamo.

 

Har mistanke om at regulatoren har vært bare 14 V.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet for å poste et bilde av den, ville vært nyttig å se siden det ofte er spørsmål om Valeo.

Kanskje den ser ut som den til venstre her?

 

Bilde

 

Denne er "original Volvo" og har samme dimensjon som Bosch typen jeg postet over. Er Valeo regulatoren også slik går det an å kjøpe en regulator på Biltema og koble seg til på regulatorhuset.

 

En "ordentlig" børsteholder koster heller ikke mange kronene, fåes på bilelektriske verksteder.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Den har noe til felles med den øverst til venstre. Har samme dekselet over regulatordelen som er festet med 4 skruer.

 

Skal ta noen bilder i dag. Prøver da å få fatt i en børstebro for å koble Ladac til.

 

Ladac hadde ikke skjema for å koble Ladac 1205 (minusregulert) til denne dynamo. Det lå med et skjema til en annen dynamo som ikke stemte. Fikk så hjelp over telefon.

 

Ladac anbefalte å beholde den "gamle" regulator paralellt med Ladac, men de oppgav ingen grunn. Hva mener du om det? Er det noen fordel å beholde den orginale regulatoren i tillegg til Ladac? I så fall må jeg skaffe en ny regulator.

Link to post
Share on other sites

Ladac anbefalte å beholde den "gamle" regulator paralellt med Ladac, men de oppgav ingen grunn. Hva mener du om det? Er det noen fordel å beholde den orginale regulatoren i tillegg til Ladac? I så fall må jeg skaffe en ny regulator.

Det samme anbefaler Sterling. Argumentet er at hvis den uorginale regulatoren slutter å virke, vil man fortsatt ha lading (men ikke så bra som med ekstern regulator).
Link to post
Share on other sites

Har du mulighet for å poste et bilde av den, ville vært nyttig å se siden det ofte er spørsmål om Valeo.

Kanskje den ser ut som den til venstre her?

Det var nok den regulatoren på øverste bildet til venstre.

Bilde

Her er regulatoren med deksel over reguleringsenheten.

Bilde

Her er den når dekselet er tatt av. Ledningene er klippet av for på denne skal jo nå reguleringsenheten demonteres.

En "ordentlig" børsteholder koster heller ikke mange kronene, fåes på bilelektriske verksteder.

Da jeg forsøkte å få kjøpt en børsteholder i dag. Mens jeg ringte rundt, var det noen som frarådet å bruke Ladac. Fikk bare diffuse grunner, men det også noen som mente det ikke var noen betenkeligheter med å montere en Ladac regulator. De som virket mest seriøs anbefalte at Ladac jobbet alene og ta bort den orginale. Kommer nok til å gjøre det. Det var få som har regulator til Valeo, men fann omsider en som hadde regulator og trolig også børsteholder.

Tusen takk for tipsene.

 

Det samme anbefaler Sterling. Argumentet er at hvis den uorginale regulatoren slutter å virke, vil man fortsatt ha lading (men ikke så bra som med ekstern regulator).

Har hørt det argumentet. Men er det mange som opplever problemer med at Ladac slutter å virke?

 

Håper da at den er like solid som den orginale regulatoren. På denne dynamoen røk riktignok orginal regulator, men det hører vel til sjeldenhetene.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt, fordi "går, går ikke" er sake av en blinklys, men ikke av dynamoer.

 

Har dere prøvt å måle strømmen (Ampere) på D+ ?

Er kullbørstefjærene o.k. og trykker kraftig nok?

Det er også mulig at det finnes kabelbrudd på magnetiseringsspolen (rotor).

Hvis denne brudd ligger "dumt" på slutten av spolene og det finnes kortsluttning på en annen del av spolen samtidlig, så kan det være magnetisering, men ikke fullstendig.

Man kan bruke en ohmmeter for måling av motstanden av a) viklingen (slepering/slepering = ca. 0,5 til 2 Ohm) og b) sleperinger mot rotor (isolert = ikke noe gjennomgang).

Tillegs er det mulig at problemen er avhengig av temperatur (utviding/sammentrekking av spolen eller isolering)

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

Takk for gode tips.

Har etter hvert fått testet dynamoen. Koblet den opp i garasjen med et 55 Ah batteri.

1. Med orginal regulator, ingen lading.

2. Med full magnetisering, lading helt fin.

3. Med tilkoblet Ladac, lading helt fin.

 

Hadde liten motor til å drive dynamo med og stoppet derfor på 12 A. Mente da at testen var god nok til at dynamoen virker. Ved denne testen lå fremdeles en del av "gammel" regulator paralellt med børstene. Nå er den demontert og i morgen er det ny prøve. :cheers:

 

Er ganske sikker på at feilen ligger i regulatoren. Det virker som det ene "benet" har en vakkel nå når den er tatt ut. For å være sikker skal jeg også ta de målingene som du foreslår.

 

Har kontaktet en del firma i dag som har kompetanse på dynamoer. Noen av disse fraråder å bruke "Ladac" eller ekstern laderegulator. Når jeg da forteller at det er dårlig lading som er grunnen, virker det som om de mister interessen. Men for all del, har også truffet på de som mener det er bra. Dette har jo du skrevet mye om, men det ser ikke ut for at mange bransjen er enig. Kanskje vil de våkne etter hvert? :flag:

Link to post
Share on other sites

Ladac anbefalte å beholde den "gamle" regulator paralellt med Ladac,

Sannsynligvis fordi det gjør det lettere for kundene å koble til Ladac'en.

Men det kommer i konflikt med to av salgsargumentene til Ladac:

-Det vil kunne føre til at temperaturkompenseringen ikke fungerer slik den er ment på varme sommerdager.

-Dersom det fører til mer lading betyr det at en Ladac alene ikke er bra nok....

 

Argumentet om økt driftsikkerhet ved parallellkjøring av regulatorene er jeg, som tidligere nevnt, ikke ubetinget enig i.

Hvis man forutsetter at feilen skyldes at Ladac'en slutter å gi magnetiseringsstrøm så er svaret ja, da vil den innebygde regulatoren overta.

Men det kan også skje at den integrerte regulatoren feiler på en slik måte at den kortslutter. Da vil en parallellkobling gi lavere driftsikkerhet.

 

Uansett blir dette mer av teoretisk interesse, sannsynligheten for at en regulator feiler under normale driftsforhold er svært liten.

 

Dersom du velger å kjøre parallelt kan du som nevnt kjøpe en regulator på Biltema lik den "Bosch" regulatoren på bildet jeg postet og koble DF til regulatorhuset. (Lodde på en ledning eller kabelsko-kontakt).

D+ (ladelampe) finner du en egen kontakt for på dynamoen.

 

Dersom du har testet dynamoen ved å jorde DF er den høyst sannsynlig i orden.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Nemo.

Ja, da høres det ut som at feilen tydelig ligger på regulatoren.

Men når du har dynamoet på bordet allerede så skader det jo ikke til å sjekke litt videre.

 

Ang. forretninger som nekter eksterne regulatorer.

Man må forstår at mange er kritiske og at de fleste ikke har erfaring med saken "høyeffektregulatorer" fordi det høres utslitende ut som det ikke er.

Enda verre er at så mange ikke har tiltro til tekniken det de jobber med.

Men tiltro fås av erfaring.

Det er her i norden ikke noe annet enn sørlig av Kattegat.

Ting og akseptanse tar tid.

Men også her i norden står tiden ikke stille :wink:

 

Men på en poeng er jeg høyest enig med deg:

det er ikke bra for en bedrift når den begynner til å tulle med kunder.

Ofte blir glemt at det finnes mye informasjon overalt.

Isteden til å informere seg selv på alle kanaler om både nyheter og grunnlag tidelig nok,

sånt at bedriftene kan blir med kundene sine for å tilbyr best mulig service,

"drømmer" mange enda i sin "egen kongerike".

Med det binder man ikke kunder, men sender disse videre til kollegaer... som kan det.

 

Vel, som du så og som jeg håper:

kanskje at de våkner, men forhåpentligvis ikke først "etterhvert".

 

Ønsker deg fortsatt mye suksess med dynamoen din.

 

Ha en fin kveld alle sammen

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Argumentet om økt driftsikkerhet ved parallellkjøring av regulatorene er jeg, som tidligere nevnt, ikke ubetinget enig i.

Hvis man forutsetter at feilen skyldes at Ladac'en slutter å gi magnetiseringsstrøm så er svaret ja, da vil den innebygde regulatoren overta.

Men det kan også skje at den integrerte regulatoren feiler på en slik måte at den kortslutter. Da vil en parallellkobling gi lavere driftsikkerhet.

Hei Ingar.

Jeg må jo litt... :smiley:

Noe eksterne regulatorer behøver støtte av originalregulatoren, fordi de kan ikke levere strøm nok

til å forsyne dynamoet tilstrekkelig med strøm.

Men det gjelder hovedsakelig større dynamoer.

 

Og: kortsluttning med påvirkning på en ekstern regulator hendes kun ved positiv regulering.

Men heldigvis, noe eksterne regulatorer har innebyggt sikring som forhindrer minst ødelegging av eksternt regulatoren, ...hørter jeg :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Når det gjelder "strøm ombord" så er det mange meninger og også mange velbegrunnede alternativer fra forskjellig ståsted!

 

Jeg har nå den siste tiden hatt med meg en fagmann innen bil/båt elektrisk, som har arbeidet med dette innen Bosch systemet en mannsalder!!!!

 

Vi står snart foran ferdigstillelsen av renoveringen/utvidelsen av anlegget ombord, så det er knyttet en del spenning bl.a. til hvordan min nyinnkjøpte PDAR fra Jørg vil virke.

 

Idag kom det også inn gjennom dørene her 4 stk voltmeter fra SveinHa, med rammer og det hele, :smiley: så da skal 2 stk kobles på det nye "systemet".

 

Om jeg er spent og gleder meg til første prøvekjøring med nyanlegget?

 

Joda - er nok det ja,- og dere som er interessert i hvordan det virker i praksis, sammenlignet med standard oppsettet jeg tidligere hadde, ja dere vil nok ganske snart finne en konklusjon på om jeg merker noe forandring i forhold til mitt behov og bruksmønster,- i en eller annen egnet tråd i dette forum.

 

 

Lykke til videre, du også Nemo,- med å få ditt anlegg til å virke slik du ønsker.........! :sailing::smiley:

 

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis fordi det gjør det lettere for kundene å koble til Ladac'en.

Men det kommer i konflikt med to av salgsargumentene til Ladac:

-Det vil kunne føre til at temperaturkompenseringen ikke fungerer slik den er ment på varme sommerdager.

-Dersom det fører til mer lading betyr det at en Ladac alene ikke er bra nok....

 

Argumentet om økt driftsikkerhet ved parallellkjøring av regulatorene er jeg, som tidligere nevnt, ikke ubetinget enig i.

Hvis man forutsetter at feilen skyldes at Ladac'en slutter å gi magnetiseringsstrøm så er svaret ja, da vil den innebygde regulatoren overta.

Men det kan også skje at den integrerte regulatoren feiler på en slik måte at den kortslutter. Da vil en parallellkobling gi lavere driftsikkerhet.

Hei.

Takk for gode tips! Det er kjempebra å kunne diskutere tingene her.

 

Har vert i garasjen i dag og testet dynamoen. Orginal regulator ble droppet, så nå styres ladingen kun av Ladac. Ladingen med Ladac etter at orginal regulator var tatt ut steg med 25 %. Hadde da samme turtall på motor som driver dynamo. Observerte og at ladestrømmen gikk mye raskere opp med bare Ladac i bruk. Kommer ikke til å kjøpe ny regulator for å ha i reseve.

 

Er helt enig med deg i de argumentene du om parallellkjøring av regulatorene. Ved måling før regulatoren ble tatt ut lå det en motstand over børstene, det blir da parallellt med ankeret. Tror det var grunnen til mindre max ladestrøm og at det tok lenger tid for ladestrømmen å stige til max for det aktuelle turtall.

 

Skal motere dynamo tibake i båten en av de første dagene. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar.

Jeg må jo litt... :smiley:

Noe eksterne regulatorer behøver støtte av originalregulatoren, fordi de kan ikke levere strøm nok

til å forsyne dynamoet tilstrekkelig med strøm.

Men det gjelder hovedsakelig større dynamoer.

 

Og: kortsluttning med påvirkning på en ekstern regulator hendes kun ved positiv regulering.

Men heldigvis, noe eksterne regulatorer har innebyggt sikring som forhindrer minst ødelegging av eksternt regulatoren, ...hørter jeg :wink:

 

:seeya:

Jørg

Hei.

Takker igjen for gode tips!

 

Dynamoen lader nå kun med Ladac(det skulle vel stått Sterling). Har målt ankeret og motstanden lå på 2 ohm. Ingen overledning. Magnetiseringsstømmen steg fint ved økende turtall og var max 3,5 A. Det virker kanskje lite, men det skyldes nok at turtallet var for lavt.

 

Til din kommentar om kortslutning. Mener det også gjelder minusregulert regulator. Spørs hvor den ligger, men si at at den kortslutter mot minus, da vil man få full magnetiseringsspenning og ladespenningen øker til maks.

 

Har fortalt båteieren om Sterling, han sier at dersom Ladac ryker blir det Sterling neste gang. :yesnod: Er litt usikker på om dynamoen er stor nok. Det er 3 batterier i båten, hvert på 115 Ah. Uansett blir det mye bedre enn før.

 

Vi står snart foran ferdigstillelsen av renoveringen/utvidelsen av anlegget ombord, så det er knyttet en del spenning bl.a. til hvordan min nyinnkjøpte PDAR fra Jørg vil virke.

 

Idag kom det også inn gjennom dørene her 4 stk voltmeter fra SveinHa, med rammer og det hele, :smiley: så da skal 2 stk kobles på det nye "systemet".

 

Lykke til videre, du også Nemo,- med å få ditt anlegg til å virke slik du ønsker.........! :sailing::smiley:

Ship'O'Hoi! :seeya:

Hei.

 

Det blir nok en viss spenning å få prøvekjørt dynamo med Ladac. Nå er ikke dette min båt, jeg hjelper til. Det blir spennende å høre hvordan PDAR vil virke hos deg.

 

Fikk også voltmeter i dag. Et av de skal i denne båten og da blir det enklere å følge med batterispenningen.

 

Lykke til med ditt anlegg, Seastar. Høres ut som dette blir et bra anlegg.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Til din kommentar om kortslutning. Mener det også gjelder minusregulert regulator. Spørs hvor den ligger, men si at at den kortslutter mot minus, da vil man få full magnetiseringsspenning og ladespenningen øker til maks.

... :confused: ...kan egentlig ikke.

Når originalregulatoren røyker finnes det enten fullt gjennomgang gjennom originalregulatoren (utterst skjelden) mot minus, eller den slutter bare til å virke.

I begge tillfeldigheter skader det ikke eksternt regulatoren som styrer også mot minus.

I siste tillfeldighet jobber den eksterne regulator bare som ikke noe ha skjedd.

 

Har fortalt båteieren om Sterling, han sier at dersom Ladac ryker blir det Sterling neste gang. :yesnod:

Dette kan jeg ikke dele så riktig, fordi jeg leser overalt bare om Ladac-regulatorer som bråker,

men ikke en gang om Sterling PDAR eller DAR som ble øddelagt uten at eieren har tatt feil :wink:

Forresten finnes det sikkert også en grunn til at ikke Ladac er "så riktig" nr. 1 i resten av verden,

verken med regulatorer, ladere, priser, eller annet :rolleyes: .

Men så har jo alle sine ideer om hva som er best og det er også greit for meg.

 

Lykke til

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

... :confused: ...kan egentlig ikke.

Når originalregulatoren røyker finnes det enten fullt gjennomgang gjennom originalregulatoren (utterst skjelden) mot minus, eller den slutter bare til å virke.

I begge tillfeldigheter skader det ikke eksternt regulatoren som styrer også mot minus.

I siste tillfeldighet jobber den eksterne regulator bare som ikke noe ha skjedd.

Lykke til

:seeya:

Jørg

Hei Jørg.

Jeg var nok litt uklar her. Mente ikke at en kortslutning skadet ekstern regulator, bare at ladingen ble feil. Etterhvert vil så ladespenningen bli for høy fordi det da blir full magnetiseringsspenning. Er enig med deg at dette er trolig noe som ytterst sjelden skjer.

:seeya:

Nemo

Link to post
Share on other sites

Dynamo og Ladac er nå montert i båten.

Så nå fram til en skikkelig god lading av batteriene. Det står 3 batterier hver på 115 Ah. De hadde stått på vedlikeholdslading og var toppladet.

 

Mororen ble startet med to av batteriene parallellkoblet. Ladespenningen steg fint til over 14 V på lavt turtall og det så flott ut. Så ble turtallet øket på motoren og til stor forbauselse steg ladespenningen ytterligere. Temperaturen i båten var bare 1 grad C, så vi regnet med at den ville stoppe på ca 14,8 V. Det nye Datel voltmeteret var også innkoblet til kontroll av spenningen.

 

Turtallet på motoren ble øket enda mer, til ca 60% av motorens maksturtall. Og ladespenningen steg ytterligere til 15,6 V. Da ble motoren stoppet. I fortvilelsen forsøkte vi å finne ut av hva feilen konne være. Alle koblinger ble nøye sjekket og alle spenninger ble målt nok en gang.

 

Vi lot alt være i båten til dagen etter. Tok så telefon til Ladac og lokal representant der Ladac ble kjøpt. Begge var svært velvillig og foreslo som første trinn å få Ladac kontrollert. Ladac antydet at en slik feil kunne ha sin årsak i at en diode i dynamoen var defekt.

 

Ladac ble så brakt inn til lokal representant for testing, da det var enklest og raskest. Testen viste at spenningen på Ladac var 15.8 V ved ca 0 grader C. En ny ladac ble så testet og spenninger der var 1 V mindre 14,8 V. Fikk ny Ladac med en gang, den skal monteres og testes i båten i helgen. Håper nå at alt går bra. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er et potmeter bak klistrelappen på baksiden av LADAC`n. Den er meget ømfintlig m.h.t. justering etter det jeg erfarte. Min Ladac hadde sittet i båten i noen år, og ladespenningen var for lav. Tenkte først det hadde med monteringen å gjøre da den var plassert i motorrommens batteriene sto en annen plass. Temp sense ble dermed feil. Omplasserte den og det ble bedre, men ikke optimalt. Justeret da litt på pot.meteret til det ble bra. Fulgte deretter nøye med i mange måneder og det ladingen fungerte mye bedre etter justering.

 

OBS! Dette potemetert skal normalt ikke justeres iflg LADAC. Det skal være riktig justert fra fabrikk. Ikke juster hvis du selv ikke har god forståelse og mulighet til å sjekke innstilling nøye.

Link to post
Share on other sites

Hvordan endte du opp mhp tilkoblingen, brukte du originalregulatoren kun som børsteholder?

Ja, er klar over den justeringen, men ville ikke gå i gang med justering før jeg hadde snakket med Ladac. Det første de spurte om var om jeg hadde justert selv og da var det bra å kunne utelate den muligheten. Gikk ut fra at Ladac ikke kunne bomme så mye på innstillingen.

 

Tok av reguleringsenheten og bruker den bare som børstebro. Da Ladac hørte at vi hadde gjort det slik fikk jeg inntrykk av at det var den beste løsningen. Det virker som din konklusjon på det punktet er riktig.

 

Ladac var velvillig og foreslo selv å bytte Ladac-regulatoren. De nevnte også at feil på en diode kunne forårsake feil regulering fra Ladac, det vil si for høy spenning. Har du noen slik erfaring eller kjennskap til det? Det blir jo lavere spenning når det er brudd i en diode mener jeg.

Link to post
Share on other sites

OBS! Dette potemetert skal normalt ikke justeres iflg LADAC. Det skal være riktig justert fra fabrikk. Ikke juster hvis du selv ikke har god forståelse og mulighet til å sjekke innstilling nøye.

Var klar over justeringen, men ville ikke justere uten å konferere med Ladac. Den skal være justert riktig og ut fra deres spørsmål er jeg ganske sikker på at de ikke hadde vert så velvillig til å bytte den dersom jeg hadde justert den selv. Den nye skal prøves i morgen. Håper på :cheers:
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er dynamoen testet i båten. Ved ca 6 grader C stoppet ladespenningen å stige ved 14,72 V, målt med Datel.

Det var enkelt å sette Ladac på plass igjen. Alt var jo ferdig koblet, det var bare å plugge inn Ladac. Nå er eieren av båten tilfreds.

 

Da jeg snakket med Ladac forklarte jeg at orginal regulator var tatt bort, fikk også kommentar på at det var den beste løsningen.

 

Når det gjelder høy ladespenning ved diodefeil, går jeg ut fra at det var D+. "Støy", en vekselstrømkomponent kunne være årsaken ved brudd i en diode.

Nå virker jo ladingen, så da er det nok alt i orden. :cheers:

Nemo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...