Jump to content

Ikke feste før båten var hundre meter fra land.


Ficher

Recommended Posts

Journalisten mener det var en dregg :confused:

 

Han var på vei til en båtmesse for å stille ut båten. Da er det stor sjanse for at han hadde skålanker :rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her ser vi hvor viktig det er meg RIKTIG type anker/kjetting ..les her.... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article271680.ece

 

( men hva er riktig type anker ?? :wink: )

Dette kan bli en lang tråd.

 

Ett diskusjonstema kan være dreggen og opphenget for denne.

 

Det er ingen opplysninger hva slags dregg det dreier seg om.

 

Det er heller ikke opplysninger om hvor lang kjettingen eller dreggtauet er.

 

Jeg har opp gjennom årene møtt ganske mange som mener at 20 - 30 meter dreggtau må være tilstrekkelig.

 

Jeg har 50 meter kjetting både foran og bak, med mulighet for å koble av festet i ankerboksen og forlenge kjettingene med minst 100 meter tau. Jeg vet det er flere som vil ha 100 meter kjetting i baugen men inntil videre har jeg 50 meter.

 

Det andre temaet som jeg ikke skal berøre særlig i dette innlegget er opplysningene om at båten gikk tom for drivstoff.

 

Motorstopp som skyldes drivstoffproblemer eller motorproblemer er en ting.

 

Motorstopp som beror på mangel på drivstoff oppfatter jeg som en helt annen sak.

 

Denne typen motorstopp beror etter mitt sjømannsskjønn i alle fall ikke på god planlegging.

Link to post
Share on other sites

Det gikk ikke mange innleggene før føreren ble "idiot"... Synes desverre det er en trend her inne.

Flott at det gikk bra, selv om det var nære på. Å gå tom for drivstoff er noe som ikke bør skje, men det kan være mange grunner til at det skjedde i dette tilfelle. Når det gjelder anker/dregg er det vel ikke noe alround anker som virker uansett bunnforhold.

Link to post
Share on other sites

På bildet i Aftenbladet's nettutgave ser man tydelig at det henger et anker av Danforth-typen halvveis ut over ankerrullen i baugen.

 

Vedkommende ombord må ha hatt det travelt for å komme dit, når han tydeligvis har glemt å peile dieseltanken. Vel, det kan jo faktisk være så ille at han kun sjekket tankmåleren og at denne ikke virket eller at den viste feil?

 

Jeg kan levende forestille meg den grusomme følelsen - inkludert knusktørr mund - da det gikk opp for han at tanken ER tom.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette fikk meg til å tenke litt (ikke vanlig!). Jeg har 40m kjetting på ankeret, og enden av kjettingen er boltet fast i båten. Får tenke ut en måte til å koble fra og skjøte på "uendlig" mye ekstra tauverk for en nødsituasjon. Det kan jo være 100m under båten når motoren stopper, men bar 50m til bråttene, tenke, tenke tenke . . .

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 40m kjetting på ankeret, og enden av kjettingen er boltet fast i båten.

Åsså en gammel ulk som deg Lars H. At det går an ! :wink:

Jeg har faktisk tenkt (ihvertfall denne tanken/scenario før) :wink:

Har festet en karabinkron som er låsbar i enden av kjettingen. :yesnod:

Å bolte fast kjettingen kan også være et potensiellt problem i en krisesituasjon der du må rømme en havn bråttom.

 

 

Link to post
Share on other sites

Åsså en gammel ulk som deg Lars H. At det går an ! :wink:

Gammel sjøulk? Jeg kjøpte min første båt som gammel man, 44 år gammel!

Har festet en karabinkron som er låsbar i enden av kjettingen.

Da kommer jeg til å gjøre det samme, - tankeløshet fra meg ikke å ha tenkt på dette før!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gammel sjøulk? Jeg kjøpte min første båt som gammel man, 44 år gammel!Da kommer jeg til å gjøre det samme, - tankeløshet fra meg ikke å ha tenkt på dette før!

 

Lars H.

Jeg tror ikke det har så mye med tankeløshet å gjøre, men mer om å gjøre dyrekjøpte erfaringer eller høre på andres erfaringer.

 

Jeg opplevde problemstillingen for 8 - 9 år siden da kjettingen var gjørt fast inne i kjettingkassen på en bruktbåt jeg hadde kjøpt - av en erfaren båt bygger. Jeg hadde behov for lengre forankring, og det var ikke gjort på 1 minutt av fjerne den solide forankringen av kjettingen. Etter dette foretok jeg ombyggingen hvor kjettingen enkelt ble koblet inn på krok festet til 50 m tau.

 

Jeg så på hvordan flere båter på båtmessa nå på Lillestrøm hadde løst forankringen av kjettingenden.

 

Jeg vil helst ikke nevne navn på norske båtbyggere som ikke hadde festet den i det hele, "ingen bruker hele kjettinglengden" var svaret.

 

Flere båter hadde boltet enden fast inne i dreggkassen. (Jeg var på båtmessa 4 hele dager - og kunne gjerne vært der 4 dager til).

 

På grunnlag av disse observasjonene er du ikke alene Lars H.

Link to post
Share on other sites

Å bolte fast kjettingen kan også være et potensiellt problem i en krisesituasjon.......

enig...jag har 80m 10mm kjetting og til det 20m vanlig tamp som er spleiset fast i kjettingen som

sedan sitter fast i båten.....tampen kan jag skära av med en brödkniv eller vad jag finner.... :smiley:

 

om ni orker se en lang reklamefilm fra SSRS så finns det en autentisk situasjon som hende

mellan Grebbestad o Havstensund för en 5-10 år sedan, med en båt som fått roderhaveri.....

 

ner vel bogsertrossen er festad i reddningsbåten då kan det vara lege för o kutte 'kjettingen/tampen' lite beroende på situasjonen!

 

denne episoden kommer ca 10 min in i filmen

 

lägre kvalitet

http://x.playout.se/xcust/ssrs438kbps.wmv

 

högre kvalitet

http://x.playout.se/xcust/ssrs1350.wmv

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Krapyl - jeg skjønner at du bruker denne karabinkroken til å "holde igjen" kjettingen hvis det viser seg å være for dypt, eller for å kunne skjøte på. Men er den også til å stole på som et regulært festeledd ved ankring?

Jeg spør fordi jeg hver gang jeg skal ankre, må fikle med en gammaldags skrusjakkel for å koble dregg, kjetting og tau før jeg hiver sakene overbord, og godt kunne tenke med en en enkel klikk-på variant.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo en journalist som har opplyst oss om dette.

Ikke båtføreren.

For journalisten er ofte vinklingen viktigere enn innholdet.

Det er jo langt mer sannsynlig at båtføreren har fortalt Rogaland at han har fått problemer med bensintilførselen.

 

Men det er en fæl situasjon. Land (stein) i le og en del vind og sjø.

Jeg passerer aldri noe slikt uten minst et seil oppe.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl - jeg skjønner at du bruker denne karabinkroken til å "holde igjen" kjettingen

Det var det ikke Krapyl som skrev. Kun en som har kopiert avataren hans.

Jeg ville brukt en p-link.

Jeg har nylontau forut. Surra fast i rekka.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din.

 

Denne filmen er så aktuell at den burde Ingar limt inn slik at alle kunne få se den.

 

Senere vil jo dette innlegget forsvinne bak i tråden.

 

Noe som vil være veldig synd.

 

Ditto. Gula Humpen ? Alltid seil oppe, og motor i gang, untatt i maksvær. Sånn JiC liksom...

 

Suzuki

yes det er alldeles i närheten......

 

SSRS har bra draghjelp av Robert Aschberg som er mycket intresserad o engagerad i SSRS !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...