Jump to content

Bensin på fat


Karavoli

Recommended Posts

Spekulerer i å lagre bensin på oljefat. (200liter). Lønner seg å handle bensin når den er så billig som mulig. Men, hvor lenge kan jeg lagre bensinen på fatet før "futten" går ut av den?

Det er lovkrav til hva du kan oppbevare brannfarlig væske på

 

Tenkt å ha det i en tube etter båten eller :lol:

Link to post

Joda har sjekka ut reglene med brannvesenet. har lov å oppbevare 200 liter. Skal ha fatet hjemme såklart. Svar på spørsmålet har jeg dog ikke fått :nonod:

Dette har vært diskutert nylig på en annen tråd. Noen "skjønner" ikke spørsmålet, mens andre sier to/tre måneder. Personlig starter jeg sesongen med 50/50 fjorårets bensin(tilsatt stoff for lagring)/årets bensin. Har gjort det i mange år uten problem. Hvor lenge har du egentlig tenkt å oppbevare bensinen uten å bruke den? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hvor lenge har du egentlig tenkt å oppbevare bensinen uten å bruke den? :rolleyes:

Blir neppe lenge. Bruker masse bensin iløpet av en sesong. Derfor jeg prøver å handle bensin når den er billig. Kan spare mange hundre kroner på det! I fjor var kunne man få bensin 95 blyfri for under 8 kroner på det billigste i Namsos. Nå ligger prisene på ove 11 kroner. Er blitt en invistering å kjøpe bensin for tia!!! :cryin:

Link to post

Hei

 

Jeg tror nok du må sjekke med brannvesenet en gang til.

 

Her er utdrag fra forskrift om brannfarlig vare:

 

§ 3-3 Oppbevaring uten særskilt tillatelse

I boenhet kan det oppbevares inntil:

 

a. 55 liter brannfarlig gass og

b. 5 liter brannfarlig væske klasse A og

c. 50 liter brannfarlig væske klasse B og

d. 200 liter brannfarlig væske klasse C

 

Bensin går som A væske.

 

Du kan finne hele forskriften her Forskrift

Link to post

Hei

 

Jeg tror nok du må sjekke med brannvesenet en gang til.

 

Her er utdrag fra forskrift om brannfarlig vare:

 

§ 3-3 Oppbevaring uten særskilt tillatelse

I boenhet kan det oppbevares inntil:

 

a. 55 liter brannfarlig gass og

b. 5 liter brannfarlig væske klasse A og

c. 50 liter brannfarlig væske klasse B og

d. 200 liter brannfarlig væske klasse C

 

Bensin går som A væske.

 

Du kan finne hele forskriften her Forskrift

Hmm. Brannvesenet som ikke har gjort leksa si. Hva skal man si? Er vel bare å glemme greia da. men 5 liter bensin? En jerrykanne rommer jo 20-25 liter! Sikker på at bensin går under klasse A? :confused:

Link to post

JA

 

Utdrag fra beskrivelse om flammepunkt fra Statoil.

 

 

Flammepunkt

 

 

Flammepunktet er den laveste temperaturen hvor en brennbar væske avgir damper som kan antennes med en flamme.

 

Metode for bestemmelse av flammepunkt

I prinsippet fastsetter man flammepunktet til en væske ved langsomt å varme den opp i en digel og med jevne mellomrom føre en gassflamme over prøvens overflate. Når flammepunktet er nådd, antenner flammen de dampene som avgis, og prøvens temperatur avleses. For en gitt væske blir resultatet til en viss grad avhengig av testbetingelsene, og målingen må derfor utføres i et standardisert apparat.

 

Flammepunktstestapparater, oppkalt etter sine opphavsmenn:

 

1. Abel-Pensky (AP)

Brukes til lettantennelige væsker i området 10 til 60 °C. Prøven plasseres i en digel med lokk (lukket digel), og varmes langsomt opp uten omrøring i et vannbad. Under testen føres tennflammen inn i et hull som åpnes i lokket.

 

2. Pensky-Martens (PM)

Brukes til drivstoff og oljer i området 60 til 250 °C. Prøven plasseres i en digel med lokk (lukket digel), og eksiteres under omrøring i et luftbad. Luftbadet varmes opp med gassflamme eller elektrisk varmeslynge. Under testen føres tennflammen inn i et hull som åpnes i lokket.

 

3. Cleveland Open Cup (COC)

COC blir også kalt "åpen digel". Denne brukes til testing av flammepunkter over 80 °C , og bør alltid brukes til oljer som har et flammepunkt som er høyere enn 250°C. I motsetning til PM-apparatet, egner den seg også til produkter som består av eller inneholder forsåpningsbare oljer. Prøven plasseres i en åpen digel og eksiteres med gassflamme eller elektrisitet uten omrøring. Under testen føres en tennflamme over prøvens overflate.

 

Flammepunktet varierer innenfor vide grenser:

For bensin: Flammepunktet langt under null grader.

For løsemidler, parafiner og lette fyringsoljer: Flammepunkt i området 20-60 °C

Tunge fyringsoljer: Flammepunkt på mellom 65 og 120 °C.

Smøreoljer: Flammepunktet i området 140-300 °C.

 

Anvendelse

Flammepunktet brukes i første rekke til å klassifisere petroleumsprodukter med hensyn til brannfare. Videre kan man ved hjelp av flammepunktet iblant avgjøre om en tyngre olje er blandet med eller forurenset av et lettere petroleumsprodukt med lavere flammepunkt.

Link to post

Innlegget til LA3939 inneholder viktig informasjon om lagring av bensin når vi benytter småbåten vår..

 

I forhold til oss småbåteiere skal vi være klar over hvor og hvordan vi har lov til å lagre bensin til eksempelvis daviterbåten og strømaggregat.

 

Det er forholdsvis strenge krav til at bensin drevet bensinaggregat ikke kan plasseres i motorrom.

 

Det er likeledes strenge krav til at bensin må lagres utenfor båtens ordinære oppholdsrom når den brukes.

 

Dette betyr kanskje i praksis at bensin må lagres på badeplattform i kanner eller oppe i lettbåten?

Link to post

Fat og fat kan også være forskjellig.

 

Fra min tid som tankbilsjåfør husker jeg at vi hadde egne "bensinfat", galvaniserte og med langt tykkere gods en vanlige "drums". Disse ble brukt til både vanlig bensin og "traktorbrensel" som var en slags lavoktan bensin.

 

Hei.

 

Dette var vel og ganske vanlig dersom man budde rundtom på øyane for endel ti år attende, der det ikkje var salg av drivstoff. Då handlet man "stort" i 200L stålfat slik Poseidon skriv. Det var ofte to stålringar som låg rundt disse fatene slik att dei skulle vera lette å trille. Det var og ein annan versjon, Desse såg ut som ei tønne, dei bulet litt ut på midten. Dette også for att dei skulle vera lette å handtere.

Det kunne vere bensin, traktorbensin og solar.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post

Ikke noe problem å ha besin på 200L fat. Så lenge det står ute. eventuelt inne i et skjul eller noe.

MEN IKKE I EN GARASJE, det er det samme som inne i boenhet altså 5 liter...

 

gjør som min bestefar gjorde. han satte tønna med diesel ute ved siden av garasjen og bygde ett lite tak over...

Link to post

Nå tror jeg det er på tide med litt presisering:

 

Som flere har fått med seg sier forskriften videre:

 

I frittliggende lagerhus, skur, båthus, garasje eller lignende kan det oppbevares inntil:

 

a. 55 liter brannfarlig gass og

b. 100 liter brannfarlig væske klasse A og

c. 500 liter brannfarlig væske klasse B og

d. 500 liter brannfarlig væske klasse C

Disse mengdene kan fordobles dersom oppbevaringen skjer i egen branncelle.

 

Det som betyr noe i denne sammenhengen er ordet frittliggende og egen branncelle.

 

Hva menes med frittliggende?

 

Jeg mener at frittliggende lagerhus, skur, etc. må sees i sammenheng med krav til avstand mellom bygninger på to forskjellige eiendommer. Kravet til avstand mellom to bygninger på forskjellige eiendomer er 8 meter.

 

Skal man da lagre 100 liter bensin er kravet 8 meter til egen bolig og f.eks. 8 meter til bygning på annen eiendom.

 

Hvis man skal lagre 200 liter bensin, må lagerrommet utføres som egen branncelle i f.eks. lagerhus, båthus, garasje etc.

 

Branncelle kan være f.eks. krav til brannmotstand 30 minutter til omkringliggende bygningsdeler (vegger, tak og dør).

 

 

Når disse kriteriene er vurdert er det de færreste som bor i tettbebygde strøk som kan lagre 200 liter bensin uten videre.

 

Det er også eier ansvar og påse at brannfarlig vare lagres på forskriftsmessigig måte, det hjelper ikke å ringe til brannvesenet å få et enkelt svar, de kan også gjøre feil eller ha fått feil opplysninger.

 

 

I tillegg må man passe på å ikke blande sammen diesel og bensin, da bensin er kl. A og diesel ofte er kl. C

Link to post

Det er strenge regler for lagring av bensin, som Ally og andre her påpeker. Og bra er vel det, farlige saker hvis uhellet skulle være ute. Jeg tror forøvrig spareaspektet ved hamstring av bensin er ubetydelig i båtpengesammenhang. Siste nr av Svalbardposten har forøvrig de viktigste reglene gjengitt. Anbefaler forøvrig bladet for alle med arktiske interesser. Merk at dette er verdens nordligste avis!!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...