Jump to content

Skal dette vere slik? TMC elektrisk toalett


eysteind

Recommended Posts

Enten er det toalettet, eller så er det meg som er noe gale med.

 

Skal koble opp et nytt TMC eletrisk toalett, og sjønner ikke hvordan eg skal få koblet på septikslangen.

 

Skal det se slik ut?

 

Bilde

 

Bilde

 

For det første får eg ikke slangen inn på stussen, da stussen tar bort i skålen. Og for det andre får eg ikke slangen ut av skålen.

 

Skal motoren stå slik som på bilde?

 

Er det andre som har montert et slikt toalett og har noe tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte samme dassen for et år siden, det var trangt som bare f.. men jeg kan ikke huske at min motor var "skjev" slik som det er på din.. Motoren aksl vel være i senter av dasskålen om jeg ikke husker feil... Da blir det litt trangere for vann inn slangen, men bedre plass for slangen ut... Men god plass blir det aldri..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Eystein,

 

jeg føler med deg . . . .

 

Jeg monterte en av samme typen ifjor - og etter den omgangen har jeg helt sikkert spolert mine aller siste sjanser til å komme til himmels :wink:

 

Problemet mitt var ikke bare at det var noe inn i granskauen trangt å komme til, men jeg måtte også ha en unaturlig knekke på slangen for å komme ned i avløpet.

 

Løsningen ble å plyndre en gammel vaskemaskin; den hadde nemlig noen formstøpte slanger av brukbar dimensjon, og med en formstøpt knekk som var krapp nok til å passe.

 

Det var fortsatt like trangt å montere, men med noen lånte fingre fra yngstesønnen - kombinert med masse list og lempe - så gikk det på et vis.

 

Men stakkars den gjesten som klarer å blokkere dassen; han kommer til å ta turen ut gjennom avfallskvernen - med nesen først :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en av samme typen ifjor - og etter den omgangen har jeg helt sikkert spolert mine aller siste sjanser til å komme til himmels :wink:

Siden en slik jobb må sies å være maskinjobb, Poseidon, søk trøst i litteraturen:

 

 

Oil soaked shoes all coverd with grime

Polished shoes with a brilliant shine

 

Sweated clothes all stained with grease

Shirt and Tie and pants well creased

 

Oily scarred and calloused hands

Manicured fingers, looking grand

 

Thus they approached the pearly gates

The Engineer and the Mate

 

Saint Peter gazed at this strange sight

He knew one was wrong, and the other was right

 

To be sure, he then did look

In his gigantic secret judgement book

 

Then looking up he said so clear

I'll now pass judgement on the Engineer

 

You've sweated blood, you've breathed some gas

The scars and bruises and burns still last

 

So come my son and take your place

Like a king, in all his grace

 

My son you've stood it very well

You've surely had your share off hell

 

The Engineer passed through the gates

Saint Peter then turned unto the Mate

 

You've filled your lungs with cool clean air

You've known the breezes and the sun up there

 

Pushing a pencil, you've travelled in class

You've been a passenger before the mast

 

There is no question, yes or no!

Now it's your turn to go below!

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Siden en slik jobb må sies å være maskinjobb, Poseidon, søk trøst i litteraturen:

Glimrende LA3939,

 

Den må jeg visst rett og slett printe ut og sette i glass og ramme - spørsmålet blir bare om den skal henges på skottet i styrehuset eller i maskinrommet :wink::wink:

 

Takk igjen for et poetisk innspill!

 

PS

Jeg seilte i mange år sammen med en chief nordfra; han hadde for vane når vi var i deilige tropiske farvann å komme opp på broen og trekke i styrmennene: "I mitt neste liv, da skal jeg bli styrmann - eller en hvit puddel....."

 

Selv pleide jeg å si til dem: "En gang jeg får tid, så skal jeg ta meg en halv fridag; og gå styrmannsskolen". Senere gikk jeg styrmannsskolen - det tok riktignok litt mer enn en halv fridag :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

Nå har ikke jeg helt samme TMC-dass som deg, jeg har enheten som settet på vanlig pumpedass, men stussen er den samme

 

Bilde

her er stussen dessverre ikke helt synlig, det er den bakre.

Og inntaksstussen er brukket.

Fikk imidlertid kjøpt nytt impellerhus

med stusser fra importøren

 

Og hos meg kan den settes i 3 stillinger ved å løsne den med de 3 skruene. Om noen av de to andre posisjonene vil være bedre for deg, vet jeg imidlertid ikke. det får du sjekke opp selv. Inni stussen er det også en gummi enveis klaffeventil som det kan bygge seg opp urinstein på. Regn med at du en eller annen gang må åpne for rengjøring (jeg har fjernet ventilen).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan var det å få slangen inn på stussen? Plaststussen på mitt toalett tar bort i skålen.

Det ble til å arbeide i blinde, lure slangeklemmen inn på slangen først og deretter vrenge og vri. I slike tilfeller hjelper det ofte å smøre både slange og stuss med oppvaskmiddel først, da får den bedre "glid". Jeg nevnte slange fra en gammel vaskemaskin; den er både formstøpt og sikkert litt tynnere i godset.....

 

Og hos meg kan den settes i 3 stillinger ved å løsne den med de 3 skruene. Om noen av de to andre posisjonene vil være bedre for deg, vet jeg imidlertid ikke.

Jeg forsøkte også de alternative stillingene, men i mitt tilfelle ble det fra vondt til verre - så jeg endte opp med den opprinnelige stillingen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg holder selv på å konvertere dassen om fra manuell til elektrisk. Der hvor de orginale slangene ikke passer bruker jeg plast overganger til riktig dim. Mangler for tiden en overgang så det blir nok ikke ferdig før over påsken. Arbeidet lettes generelt dersom hele stasen monteres på en egen plate eller del av dørkplaten som skrues fast etterpå. Tvi, tvi og lykke til.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har montert samme toalett som kan bekrefte/avkrefte at motoren skal stå "skeivt" i forhold til åpningen bak?

Ja, det stemmer det Eystein - og jeg monterte nøyaktig samme sorten dass (den høye modellen) ifjor.

 

Men det som slo meg akkurat nå er at hvis man løser de 4 mutrene som holder fast hele pumpe-/kvernmekansimen og bruker en passe rundfil til å lage de 4 hullene i plastflensen litt ovale - da bør det kunne gå greit å vri hele mekanismen noen få grader for å skape litt mer plass rundt avløpsstussen.

 

Lykke til, men husk å bruke hørselvern - slik at du slipper å bli skremt av dine egne utbrudd :wink:

 

PS

Jeg endte opp med å montere dassen på en "sokkel" som jeg kunne tre innunder etter at slangekoblingene var på plass. Det var den beste løsningen i mitt tilfelle; men hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg kjøpt den lave modellen for å kunne hatt enda litt høyere sokkel . . .

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette blir då iallfall det siste TMC toalettet eg kjøper!

 

 

Ka er vitsen med å lage det slik at det det er umulig å få slangen inn på stussen? Stussen tar jo bort i porselene. Eg må jo då prøve å bøye ut stussen såpass at eg får inn på en slange. Kjem sikkert til å brekke av!

 

Bilde

 

Sjønner ikke hvorfor ikke motoren er flyttet noen grader, da kommer jo stussen klar porselenskålen, og slange går ut ved siden av motoren.

 

Men å begynne å bore i porselen er vel ikkje heilt enkelt?

Link to post
Share on other sites

Eysteind; dette er meningsløst, rett ogslett for dumt. Det kan ikke være slik at du skal kjøpe drit-dyre (!) dass-deler og komponenter, og så skal det være umulig å installere uten voldsbruk og bannord. Ta det tilbake der du kjøpte det, og hev kjøpet og få pengene igjen eller bytt til vanlig modell uten sokkel.

 

Hvis leverandøren din ikke godtar det, så gi meg en lyd så skal jeg strekke ham opp ettertrykkelig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet som deg men det gikk med mange bannord , trangt som f... :headbang:

måtte ha en overgang til gammel toalettslange men så vidt jeg husker så fulgte det med overang

 

Satt på slangen til toalettet før montering der den skulle stå

varmet slangen som skulle på i varmt vann og sauset hullet og stussen med Zalo

NB !!!!varm KUN HELT UTE PÅ ENDEN eller krøller den seg og ikke få såpe på fingra det blir alldeles glatt og umulig å jobbe med :smiley:

tre på slangeklemmen etterpå eller over slangen før montering

 

er fornøyd med "dritten" når den var på plass men her måtte en jobbe for skjønnheten :lol:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Mulig det er jeg som ikke har fått med meg noe her, men kan du ikke løsne de fire mutrene som holder motoren og ta ut hele motoren fra skålen den står i for så å feste alle slangene og så montere sammen igjen?

Du må isåfall være forberedt på å tilbringe resten av livet under doskålen :headbang::headbang:

 

Med andre ord: det blir omtrent samme problemstillingen som å lukke og låse en skuff - og så legge nøkkelen i den samme skuffen . . . . :wink:

 

PS

Det skal bli spennende å følge med om Gamle Worse kan få litt strekk på fabrikanten som lager denslags . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg litt er at dette skal høre sammen. Skal det dét?

Skal vel ikke være meningen med og plundre så mye for og få dette sammen, ta med slangene og hele sulamitten til forhandler så kan han skru det sammen. Kanskje han ikke selger dette i samme pakke da :wink:

Link to post
Share on other sites

Da er toalettet montert.

 

gikk igrunn greit å få slangen inn på stussen. Løsningen ble å slå vekk litt av porselenet slik at eg fikk slangen rett bak.

 

Gikk igrunn veldig greit!

 

Her fjernet eg biten:

Bilde

 

Dette blir ikke synende, og eg slipper nå knappe bøyer på slangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...