Jump to content

Manglende lading - Marchal dynamo


`MINA'

Recommended Posts

Har nå kommet hjem fra årets 2 første overnattinger. Alt fungerer som det skal, minus ladingen fra dynamoen.

 

Kun i korte perioder har jeg ladespenning som ligger mellom 13.2 - 14.4 V. Disse periodene jeg har lading varer kun i max 10 sek. Og det kan gå 20-30 min imellom hver gang dette skjer.

 

Motoren er en Volvo Penta MD5B, og dynamoen er men Marchal dynamo.

 

Er det børster på denne dynamoen som enkalt kan la seg bytte. Eller kan det være regulatoren som "klikker" ?

 

Hvis jeg evt løsner skillediodene ( rød dings på bildet ), vil jeg komme til børstene her ?

 

Bilde

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har forsket litt videre på dette med ladingen i dag.

Først løsnet jeg regulatoren for å sjekke om det satt noen børster under denne. Det gjorde det

ikke :sad: . Det sitter et potmeter på siden av denne. Er dette til å justere ladespenninga ?

Bilde

 

Har nå fjernet diodeplata og et deksel som sitter over koblingene til viklingene.

Bilde

Har ikke fjernet mere en det som viser på bildet. Så nå er det store spørsmålet om det kan finnes

noen børster under koblingsbrettet til viklingene ?? Er det noen som kjenner igjen dette på bildet ?

 

Dymanoen er en S.E.V MARCHAL. Merket med A 14/35. Betyr dette at den er på 35 A, og

leverer en spenning på 14 V ?

 

Bilde

 

Håper det er noen her på BP som kjenner til dette før jeg må gå "runden" med forhandlere m.m. :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

ehh - nei; ikke egentlig. Men - de må være der et sted, har du forsøkt å skru løs alt som kan tas av ? ;-))

 

Sitter 99% bak det røde dekselet, ser ut som om diodebrua er festet direkte på chassiset ? Mo nok trolig ta av uttakene til likeretterbrua, og dermed fjerne hele dingsen som diodebrua / likeretteren består av. Da kommer du nok inn til børstene.

 

Om ikke dynamoen må åpnes da. Forøvrig gir den regulatoren du har, neppe full spening. Jeg oppgraderte til en sånn justerbar sak, som kan tunes helt opp i 14,4V. Da ble det fart i ladingen i alle fall..

 

Har en sprengskisse på den dynamoen et sted, skal se om jeg greier finne den...

 

PS - jeg ville ha tatt ut dynamoen, og levert den et sted de kan benkekjøre den. Da får du sjekket dynamo, regulator og det hele. Bilelektrofirma kan gjøre dette.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På bilde nr 2 i innlegg nr 3 viser det hvordan det ser ut når diodebroa er fjernet. Jeg er litt skeptisk til å åpne videre selv uten å vite helt sikkert hva som venter meg under dette :wink:

 

Vurderer sterkt som du sier å levere inn dynamoen til noen som kan dette. Men er jo morro jo prøve litt selv også. Man lærer så lenge man lever osv........

 

En sprengskisse av denne hadde vært topp å ha nå :wink:

 

EDIT : Kan man feilsøke på regulatoren ????

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

:flag:

Hei !

Denne dynamoen (Marshal) er børsteløs. Den grå dingsen som er påsatt er original regulator. Denne kan ha tatt kvelden, MEN du må ikke kjøpe ny original (jo, hvis du trykker penger så.)

Kjøp en universal Bosch type på Biltema.

Merk at før du gjør det, så sjekk at dynamoene får magnetiseringspenning inn på + 61.

Dersom pæra for ladelyset er gåen så får den ikke det, ergo ingen ladning.

Men sansynligvis er det reg. etter som du beskriver.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Dersom pæra for ladelyset er gåen så får den ikke det, ergo ingen ladning.

Men sansynligvis er det reg. etter som du beskriver.

.

Ladelampa lyser starkt når tenninga slåes på. Fortsetter å lyse svakt når jeg starter motoren. Men slukker hver gang dynamoen lader ( en skjelden gang ).

 

Regulatoren er nå demontert, og skal finne meg en ny i morgen. Håper å få riktig spenning da.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Lite sannsynlig at regulatoren er defekt, vil heller tro det er dårlig kontakt ett sted, evt. at det er delvis brudd i en vikling.

 

Ville heller montert en ny, kraftigere dynamo. I en seilbåt er det vel ekstra viktig å ha bra lading.

Sannsynligvis kan du bruke den de selger på Biltema. (Forutsatt at dreieretningen er med klokka sett fra vifte-siden.)

 

Denne har intergrert regulator så du må erstatte skillediodene med rele for å få tilfredstillende ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Lite sannsynlig at regulatoren er defekt, vil heller tro det er dårlig kontakt ett sted, evt. at det er delvis brudd i en vikling.

Høres jo fornuftig ut dette også. Men vil men kunne ha et "delvis" brudd i en vikling ? Har tenkt på dette selv, og i mine tanker har jeg konkludert med at det enten er kontakt eller ikke med tanke på viklingene. Har også gått over alle koblinger fra dynamo til batteriene med tanke på en vakkel feil.

 

Har også tenkt på dette med ny dynamo. Men er skaptisk til dette md tanke på at jeg kun har en 7.5 Hk motor i båten. Vil det ikke bli litt "overkill" med en stor dynamo her med tanke på belastningen denne vil skape på motoren ? I dag med den feilen jeg har hører jeg klart forskjell på turtallet når ladingen setter inn.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke høres videre sannsynlig ut. Men at regulatoren skal ha en periodisk feil er enda mindre sannsynlig.

Man kan teste en dynamo ved å kjøre 12V direkte inn på feltet, men det er minst 20år siden jeg var borti denne børsteløse varianten så jeg tør ikke å si akkurat hvordan det skal gjøres. Men ved å studere hvordan regulatoren er koblet bør det være mulig å finne ut av det.

 

En 75A dynamo vil selvsagt belaste mer, på den annen side vil også ladingen gå hurtigere. Men det kan tenkes at dette blir for mye for en 7.5hk.

Link to post
Share on other sites

Tri-bad, tørking og påsprøyting av litt ny isolasjon, kan hjelpe til neste gang den feiler ;-))

Men er ikke Tri umulig å få tak i nå?? Trodde den var blitt ulovlig i bruk jeg! Den har jo den lille ulempen at den løser opp fettcellene i hjernen, slik at de forskjellige delene av hjernen ikke kommuniserer med hverandre lengre. Noe upraktisk, kan man si...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En annen typisk årsak til slike av/på feil er brudd i loddinger. Ut fra bildet ser det ut som om likeretter diodene er loddet på et printkort. Sjekk disse loddingene med lupe, er du i tvil så lodd dem på nytt. Totalt skal det være 9 dioder.

Dette er også forenlig med symptomet du beskriver om svakt lys i ladelampa når den ikke lader.

Link to post
Share on other sites

Har nå hentet dynamoen fra Sangvik Service i Kr.sand. Der ble det konstatert deffekt regulator, samt en deffekt diode på skillediodeplata. ( den røde på bildene over ). Dynamoen er testet i benk, og alt er ok igjen. Mangler bare montasjen på motoren i kveld :smiley:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...