Jump to content

Drevstoff eller ei ?


Rormann

Recommended Posts

Har et nytt Mercruiser Alphadrev som kun har vært i sjøen en` sessong. Det er ikke behandlet med drevstoff/bunnstoff enda, og jeg har klart å fjerne mye av groen fra en kort sessong i fjor.

 

Har hørt at drevet gror mer når det blir eldre og den glatte overflaten forsvinner.

 

Bør alle drev smøres ? Har kjøpt Seajet bunnstoff og primer, men er usikker på om jeg skal avvente en sessong til og se an om det gror ?

 

 

I så fall, skal man ha stoffet over alt, bortsett fra på zink-anodene ?

 

Hva med de blanke mutrene, tilt-armene (blanke deler her også), hva med belg og belghus etc....

 

Der er også en skrue for en olje ventil, speed-føler og hydraulikk-slanger etc.

 

Tåler alt dette bunnstoff ? Kan man f.eks risikere å ikke få av mutrene på drevet etterpå ?

Redigert av erikwand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare si at eg angrer veldig at eg ikke smørte drevet godt nok i fjor sommer når eg sjøsatte.. Har nå 10cm langt "hår" på drevet.. Der eg ikke sprøytet på skikkelig. Så et tips til deg og andre som har drev. Ser at mange tilter drevet opp når ein ligger i havna. Dette er ikke lurt. Tilt drevet heilt ned/inn. Da skjules tilt sylinderne's glideflate og det gror ikke der. Har alltid satt fra meg båten med drevet slik det stod etter siste tur. Angrer nå. For nå er der skader på tilt sylindrene etter groe som dras inn i zimmerringen når du tilter drevet ned igjen.

 

Sprøyt allt godt med drev spray. Ikke zinker,propeller,det blanke på tilten, ellers mener eg alt anna bør sprayes grundig. Neste landsetting skal eg ha på 3 flasker. :eek:

 

HUSK: Det er spesiellt bunnstoff til drev. Drevet er aluminium.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Bør alle drev smøres ? Har kjøpt Seajet bunnstoff og primer, men er usikker på om jeg skal avvente en sessong til og se an om det gror ?

Ja, alle drev bør vel smøres. Jeg mener SeaJet har en drevspray. Riktig som erikwand skriver at du må passe på at det er for drev. Synes det er vanskelig å få drevet til å holde seg pent hele sesongen uansett. Det var vel det gamle, nå forbudte, drevstoffet som fungerte godt.
Link to post
Share on other sites

Tror jeg har funnet alle zinkene. Er dårlig forklart i manualen.

 

Er det Zinker inne i drevhuset dvs der hvor belgene er ? Har sprøyta inn på begge sider der.

Ellers har jeg dekket til de andre som er synlige på drevet

 

 

I boka står det også vist noen små "dreneringshull" på selve drevet som ikke skal males. Et av hullene (like under tilt-armen på barbord side) virker så lite at jeg ikke klarer å se om jeg har malt igjen eller om det er åpning der. Noen som vet noe om dette ?

 

Jeg har altså et nytt Alpha drev.

Redigert av erikwand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Seajet drevspray i fjor, men synes likevel det var vel mye groe på drevet da jeg tok opp båten. Har i ettertid blitt fortalt at jeg muligens la på for tynt lag.

Det samme gjorde eg. Nederst på drevet dusjet eg på et tykt lag og der er det ikke groe , men opp hvor det ble 1 - 2 lag gror det som bare fa....

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ser da hvor heldig jeg er som ligger i ei elv, ikke problemer med groe i det hele tatt. Og ikke minst får kjølesystemet seg ei skikkelig gjennomspyling på vei opp til båtplass. Men, jeg setter ikke inn drevet med noe, bør jeg det ?? Det ser ut som om det er nytt enda.

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...