Jump to content

Suzuki som nekter å gå på tomgang!


Sinten

Recommended Posts

Hei

 

Eg starta opp Suzuki'en i går. Og eg skal seie det var eit slit :headbang: . Eg sto og drog i startsnora i over eit kvartet før motoren endelig starta, og når den først starta så ville den ikkje gå på tomgang. Kva kan vere årsaken til dette :confused:

 

Eg la forresten merke til at kjølevasstrålen var noko "svak", eg måtte faktisk "rusa" motoren for at det skulle komma kjølevatn i det heile tatt. I allefall for at det skulle komme ut der det står i bruksannvisningen. Men heilt nede ved girkassa kom det vatn heile tida. Kan dette tyde på at det er tett ein eller anna plass slik at vatnet "går feil"? Eller er det impeller'en det er problem med?

 

Observerte også at det var noko enormt med eksos. Men det er vel normalt for ein motor som ikkje har vore starta på eit halvt år :rolleyes:

 

Kan det vere noko samanheng mellom desse tre "problema"?

 

På forhand takk for alle svar :flag:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Sjekk kompresjon

Korleis gjer eg det? Eg føler forsåvitt at det er god kompresjon når eg drar i snora, men det er berre ein følelse eg har.

 

Gløymte å nevne at det er nye pluggar, ny bensinslange, ny tank og "ny" bensin.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Start problemer + tomgangs problemer kan tyde på at det er på tide å rense forgasseren , få ut alle rester av gammel bensin .

En annen mulighet er den bensinen som du brukte , var den helt ny ?? ,etter 6 mnd er mye av futten borte .

Spesielt 2-taktere er sære på bensinen, ikke alle motorer er like kresne , men noen er det til gangs .

 

 

Når det gjelder kjølevannet kan de være på tide å bytte impeller , eventuelt sjekke kjølevanns inntaket .

Men det kan også være så enkelt som at motoren trenger litt til før termostaten åpner :smiley: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sånt er det.

Skal motoren stå lenge så skal forgasseren tømmes helt.

Les bruksanvisningen.

 

Problemet er bensol som er lett flyttende og som fordamper etter en stund.

Så forblir bare fargestoff og mineralolje igjen i flottørkammeren,

men det forbrenner dårlig og forhindrer at frisk bensin kan strømme inn igjen.

Står denne suppen lengre i kammeren så kan hendes at det lokker dysene og kanaler.

Står det i flere år så kan forgasseren blir helt ubrukelig, fordi over tiden blir det som harts

og deretter steinhart.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så det er sansynligvis forgasseren som er problemet, motoren har visst ikkje vore i bruk på ca 5 år så det er jo forståelig at den er litt "kranglete".

 

Men korleis renser eg forgasseren? Går det ann å blåse den rein med trykkluft? Og korleis er det med pakninger og slikt, må eg bytte dei?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Min suzuki 15hk startet greit og gikk greit, men kjølevannsstrålen kom seint igang og bare såvidt. Kjølevannet ble også varmt. Tok den til rep. og sa at jeg ville tro det var impelleren, til hvilket de svarte; "Mulig, men mest sannsynlig rusk og rask som tetter for kjølevannet."

Og det var det. De sier at det er IKKE nødvendig å skifte impeller på Johnson/Evinrude eller Suzuki før det er noe galt! Dette er autorisert motorverksted med dyktige mekanikere som har holdt på i en mannsalder! Den eneste erfaringen de har hatt med dårlige impellere var på Mercury for en del år siden. Min 115hk Johnson er fra 1997 og de så ingen grunn til å skifte impeller på den før det er nødvendig. Jeg har alarm og den fungerer (håper jeg da den dagen hvis....).

 

Når det gjelder symptomene på din motor så virke det som det har med bensintilførsel/forgasser å gjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Merk deg hvordan forgasseren er montert , hvor alle stag/slanger sitter , ta gjerne et bilde av det .

Så finner du blande skruen , finn ut nøyaktig hvor manger runder du kan skru denne inn ( OBS IKKE trekk til noe , bare så du kjenner du bunner ), skriv opp dette ( imellom 1,5 og 2,5 runder ) .

 

Demonter hele forgasseren på en stor bord eller lignende , merk deg hvordan den er bygget opp .

Vask alle deler i forgassererens eller lignende , blås rent alle deler , stikk opp alle hull/dyser med en IKKE metalisk gjennstand ( nylon bust ifra en børste eller lignende ).

 

Når alle deler er rene må du vurdere pakningene , er de hele kan de brukes igjen , hvis ikke gå til anskaffelse av et forgasser kit , monter forgasseren på motoren igjen , koble til alle slanger og stag , still inn blande skruen på forgasseren igjen ( du fant igjen lappen ?? :smiley: )

Ferdig .......

 

Trenger muligens en liten etterjustering av blande skruen når du får motoren til å gå ( litt ut/ inn til motore går best )

 

Kan også være lurt å rense bensinpumpa i samme runde , samme regler der .

 

lykke til

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra forklart, Droll.

Bare til det vill jeg gjerne presisere

Men korleis renser eg forgasseren? Går det ann å blåse den rein med trykkluft?

Nei, aldri bruk trykkluft uten demontsje av forgassere.

Med det kan ødeleggs pakkninger, flottøren, membraner, m.m.

og man presser muligvis forurensninger i små kanaler og får det ikke ut igjen.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for god og detaljert forklaring.

 

Men på sida av forgassaren ser det ut som det er ei lita luke(berre ei plate) som er festa med 4 skruer. Kan det vere nok å opne denne og "grave" ut den verste dritten? Er eg nøyd til å "fikle" med blandeskruen når eg løyser forgassaren frå resten av motoren, eller er det når den ligg på bordet under demontering "fiklinga" skjer?

 

Er det forresten lettare å reinse bensinpumpa? For i såfall prøver eg med dette først.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for god og detaljert forklaring.

 

Men på sida av forgassaren ser det ut som det er ei lita luke(berre ei plate) som er festa med 4 skruer. Kan det vere nok å opne denne og "grave" ut den verste dritten? Er eg nøyd til å "fikle" med blandeskruen når eg løyser forgassaren frå resten av motoren, eller er det når den ligg på bordet under demontering "fiklinga" skjer?

 

Er det forresten lettare å reinse bensinpumpa? For i såfall prøver eg med dette først.

Pumpen er det sikkert ikke, ellers ville motoren går minst i noen få sekunder.

Hvis du gjør innstillingen som Droll sa så holder det først, men det er ikke noe problem.

Hvis du er i tvil etterpå, så gi du bare en kvart/halv omdreiing til (til venstre/ut).

Så får motoren litt mer bensin, men det er bedre enn for lite.

Denne platen kan være pumpen (usansynlig), en blindplate, eller også til å lokke en kanal,

avhengig av type forgassere.

Men det er ikke noe vild dyr bak der det du må være redd for :smiley:

 

Hvis du har så vanvittig lust til å åpne pumpen, så vær forsiktig at ikke delene hopper gjennom rommet.

Det finnes ofte to stykke fjær inni, i tillegg to stykke ventil og to til tre membraner.

Membranene limer gjerne fast, men skal ikke trekkes eller utvides.

Alle deler må bygges inn igjen som det ha vært montert før.

Feil = går ikke.

 

Men som sagt, jeg anbefaler at du ikke åpner pumpen før du klarter forgasseren.

Jeg antar at det er bare forgasseren som bråker, fordi det er vanlig etter så lang tid.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg starta opp Suzuki'en i går. Og eg skal seie det var eit slit :headbang: . Eg sto og drog i startsnora i over eit kvartet før motoren endelig starta, og når den først starta så ville den ikkje gå på tomgang. Kva kan vere årsaken til dette :confused:

Før du skrur på forgasser - pumpe - sjekk dette:

Aner ikke hvilken modell du har, jeg har en 97 modell DT4. På den hadde jeg problem med tomgang og ujevn gange. Årsaken var at den fikk luft inn tilkoplingen for ekstern tank.

(Har både intern tank og tilkopling for ekstern tank.) Det var dritt som forhindret fjær/kule til å tette tilkoplingen.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vent no litt, er pumpa i samme stykke som forgassaren? (sikkert eit veldig dumt spørsmål) Eg trudde pumpa var den litt gjenomsiktige plast dingsen heilt på andre sida i motorrommet. Men det er sikkert filteret det då, men det ser ikkje ut som eit filter. Berre ei "kum" der driten detter til bunns. KAn det vere hjelp i å rense denne først?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Før du skrur på forgasser - pumpe - sjekk dette:

Aner ikke hvilken modell du har, jeg har en 97 modell DT4. På den hadde jeg problem med tomgang og ujevn gange. Årsaken var at den fikk luft inn tilkoplingen for ekstern tank.

(Har både intern tank og tilkopling for ekstern tank.) Det var dritt som forhindret fjær/kule til å tette tilkoplingen.

 

Geir :seeya:

Har ny tank og slange, så eg tviler på at det er problemet. Den går jo trossalt bra med litt gass.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Vent no litt, er pumpa i samme stykke som forgassaren? (sikkert eit veldig dumt spørsmål) Eg trudde pumpa var den litt gjenomsiktige plast dingsen heilt på andre sida i motorrommet. Men det er sikkert filteret det då, men det ser ikkje ut som eit filter. Berre ei "kum" der driten detter til bunns. KAn det vere hjelp i å rense denne først?

Det finnes ike noe dumme spørsmål....

 

Hvis det er motoren som du har på bilde, så er det mulig.

Bare følg bensinslangene så finner du pumpen.

Enten går det rett på forgasseren, så er pumpen internt/påbyggt, eller pumpen sitter annenstedts ved motoren.

Men ville det bare ha vært pumpen eller filter, så er effekten vanligvis omvend (går bra i tomgang, men ikke når man dreier på gassen).

 

Plast-dingsen er antakelig filteren, ja.

Og å BYTTE filteren er aldri feil.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er motoren som du har på bilde, så er det mulig.

Nei det er ikkje den som er på bilde. Det er ein Suzuki 9,9 det er snakk om. Men kan det allikevel vere mulig at pumpa er den vetle "klumpen" utompå forgassaren?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikkje den som er på bilde. Det er ein Suzuki 9,9 det er snakk om. Men kan det allikevel vere mulig at pumpa er den vetle "klumpen" utompå forgassaren?

Kan. Men følg først slangene så må du ikke gjette.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Motoren går ikke tomgang?

Går ut fra at du har vært ute på en skikkelig prøve tur? På denne turen kjører du på full gass og trekker ut Choken og inn igjen før motoren stopper. Må gjøres noen ganger. Dette er er forsøk på få vakummet som da dannes til å dra rusk og rask igjennom tette dyser. Første hjelp virker noen ganger.

Viss ikke må du finne tomgangs dysen å skru denne ut for ren gjøring. Du skal kunne se lys igjennom hullet. Fosøk å blåse opp hullet. I noen tilfeller må en stake opp hullet. Da må en være fosiktig slik at hullet ikke skades. Du for Eks bruke en kordel i en kobber kabel.

 

Ville prøvd dette før jeg demonterer forgasser.

Kan dessverre ikke si hvor du finner tomgangsdysen da jeg aldri har sett en Zuzuki under dekselet, men den er nok skrudd inn fra utsiden av forgasser.

 

Hilsen Smaapala.

Link to post
Share on other sites

Ja då prøver eg dette først. Vil helst ikkje skru opp forgassaren utan at eg må. Men motoren står i ei tønne no og der får eg ikkje full gass. Men trur du det kan gå allikevel?

 

Men berre for å sjå om eg har forstått dette rett: Eg skal la motoren kjøre på full gass medan eg drar ut choken og skubber den inn igjen FØR eg kveler motoren.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hvilket forgassermerke, Sinten? -Og årsmodell? - Suzi brukte en stund noen forgassere (Var det Zenith, montro?) hvor det satt ei dyse på toppen av forgasseren hvor dritten lett samlet seg. Synptomene artet seg lik som du beskrev, med unntak av kjølevannet. Du ser den tydelig som en enslig dyse helt på toppen av gasseren - hvis den er av denne typen... Pirk i så fall med en tynn tråd og blås slik at den blir ren. IKKE bruk skarp eller stiv ståltråd, en bust av en passende feiekost burde duge. Start med denne dysa (hvis den er der) før du dissekerer mer....

Lykke til!!

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Forgassarmerke er mikuni og eg meiner me fann ut at det var ein 87 modell i denne tråden. (det var tider det :lol: )

 

Men eg trur eg skal teste "førstehjelp" metoden for å sjå om dette hjelper. Eg har jo berre testa motoren i knappe 5 minutter i ei tønne så mykje kan skje endå...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje hatt noko skikkelig prøvetur DENNE sesongen, men rundt om 4. desember i fjor fekk den "kjørt" seg litt. Eg berre anntok at det kom til å hjelpe med fersk bensin, ny tank og slange og nye pluggar, men då tok eg feil... foreløpig :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, det var Mikuni jeg jeg ikke kom på i farta. (Ja - i den tråden hadde vi det fornøylig, det er kjekt med litt temperatur av og til... :lol: ) Det satt mikuni på den DT 400 (25hk) jeg hadde, og det var fast prosedyre og rense denne dysa når det ikke ville gå på tomgang. Har også tatt denne for andre på 4 og 7,5 hk. Prøv deg litt gradvis frem nå, og ikke skru for mye mellom hver gang du prøver. Har du ingen endring av problemet så sett tingene tilbake der de satt før du prøver noe nytt. Det er fort gjort å "skru seg bort" når man driver med forgasser. :smash::nonod::nonod: Post videre og hold oss orientert.... - Har du forresten mulighet til å ta bilder og legge ut?

 

P.S - Dysa jeg snakker om er fast, dvs. ikke justerbar. Den skal trekkes til fast, men ikke for hardt.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...