Jump to content

Midlertidig sinnsyk


Helge

Recommended Posts

Minner om en ulykke her nede for noen år siden.

En i forsikringsselskapet fortalte meg at båten, en daycruiser på ca 20 fot, traff Kobbernaglen midt i baugen og ble delt på langs.

Staken passerte forbi køya til en person som sov foran...

 

(Kobbernaglen er den solide jernstaken man passerer når man går ut Vestergapet fra  Kristiansand og  runder vestover mot Ny Hellesund.)

 

Som vanlig var høy fart i mørket årsaken. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en forsikringstaker av den viderekomne typen. I steden for å sikte DEN billigste, tok han heller sikte på DET billigste. Ser av bildet at båten er blitt fortøyd. Tar det for gitt at det her er snakk om pålestikk.

 

Litt mer seriøst; Legger stadig merke til kapteiner som har stor fart når de skal legge seg inn til en brygge. Greit med styrefart når vind og strøm krever det, men noen tror jeg heller synes det ser tøft ut å bråstoppe rett før det smeller. Den dagen motor/gear fusker, vil de nok finne ut at det kan bli en dyr fornøyelse. At slik kjøring også kan medføre sikkerhetsrisiko for den som står foran for å hoppe i land (og eventuelt andre i umiddelbar nærhet), er vel åpenbart.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Så en slik festlig sak i Stavanger for et par tiår siden. En Halco kom i rimelig stor fart og "lukeparkerte" helt perfekt i et lite hull mellom et par andre båter. Gubben ryddet vekk et par kaffekopper, stoppet motoren, låste båten og gikk ut og fortøyde. Helt suveren behandling av båten. 3 mnd. senere stod en Halco til salgs i avisen..... med baug og vannskade! Samme båten! Viser at litt sikkerhetsmargin ikke er å forakte.

 

Jeg hadde også en utrivelig opplevelse da jeg var i 14-15 års alderen. Hadde lånt en loddebåt med 12 Hk Marna. Hadde besøk på hytta og jeg skulle (selvsagt!) vise at å håndtere båt var noe jeg kunne. Kom litt fort rett mot kaien og hadde tenkt å svinge hardt styrbord å bakke opp for å legge breisida til kaien kjapt og elegant. La over roret og ga full gass tøff..tøff....tøff........tøff...................tøff...........................

........tøff. Motoren stoppet nesten fordi jeg ga full gass for fort. Heldigvis tok motoren seg opp igjen og sidedraget i propellen klarte akkurat å dra hekken såpass til styrbord at baugen gikk klar kaien og båten stoppet 5 cm fra land ved siden av kaien...... Det gikk helt greit, heldigvis, men imponatoreffekten uteble fullstendig, eller kanskje de som så på ble litt imponert likevel? De hadde jo ikke stort peiling på dette her likevel.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...Jeg hadde også en utrivelig opplevelse da jeg var i 14-15 års alderen...

Hmm - denne hadde glidd rett inn i tråden Min verste båt-tabbe... . Det er skuffende få nye bidrag til denne tråden. Er det antall medlemmer som har blitt så stort at ingen tør å 'dumme' seg ut lengre? Det finnes da knapt nok noe som er mer moro enn å lese om medlemmenes bravader i litt mindre heldige øyeblikk? Hvem blir den første til å bryte skrivetørken som for tiden hersker fullstendig i Min verste båt-tabbe... tråden? Utfordringen er herved postet! :eek:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...