Jump to content

Båtlivets myter avslørt...


Ingar

Båtlivets myter avslørt...  

452 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

NB! Skal man svare "Sant!" eller "Myte!" må man ha førstehåndserfaring med saken.

Det holder altså ikke at man har lest om, eller kjenner noen som kjenner noen som har erfaring..

--------------------------------------------------------------

 

Vi har hatt mange diskusjoner på baatplassen omkring myter. Eller rettere sagt, om div. påstander er myter eller sannheter.

Synes nå tiden er inne for å sjekke ut dette litt nærmere.

Tanken er å først samle inn kandidater og så sette opp en meningsmåling der dere selv kan avgjøre mytenes skjebne.

Maks 20 forslag, skulle det komme fler forbeholder jeg meg retten til å sortere... :smiley:

 

Som en start lanserer jeg følgende kandidater:

  • Plastpest vil føre til alvorlige strukturelle skader på båten.
  • Batterier koblet i parallell må være identiske.
  • Anoder fra Biltema varer evig.
Flere forslag: (oppdateres)
  • Batterier (start/forbruk) ødelegges om de lagres rett på betonggulv.
  • Svart sprittusj på propell hjelper mot groe/rur.
  • Skroggjennomføringer i messing får båter til å synke
  • Kuleventiler får båter til å synke
  • Plastpest oppstår om båten ligger på sjøen, hele året.
  • Olje fra Biltema ødelegger motoren din.
  • Mere arbeid på trebåt enn plastbåt
  • Paraplygregg er ubrukbar!
  • Å vaske båten med Zalo er mer skadelig for polishen enn andre vaskemidler.
  • Det tar 10 år å skaffe seg båtplass i Oslo regionen
  • Båtplasser i Oslo er svindyre
  • Seilbåteiere har bedre sjømannskap enn motorbåteiere
  • Jo større flybrigde, jo mer ignorerer man vikeplikt for øvrig trafikk og jo mer ignorant blir man i sitt forholdt til hekkbølger.
  • Paraply og ryggsekk med meis i båt bringer ulykke!!!!
  • Bavaria båter er av dårlig kvalitet.
  • Uorginale bruceankere har tendens til å brekke
  • baatplassen.no er egentlig en koseklubb
  • YAMAHA utenbordsmotorer er best.
  • Den minste båten har vikeplikt!
Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baret etpar episoder, en var den om dragsug etter båter som synker. Har det vært flere båtrelaterte der?

Jepp....De testet ut Donald Duck historien der man hever en sunket båt ved hjelp av ping-pong baller. De senket en seilebåt på ca 25 fot og hevet den ved hjelp av noen ganske mange tusen baller som de pumpet ned.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig og riktig å ha en kontinuerlig årvåkenhet i forhold til myter og realiteter også når det gjelder småbåtbrukere.

 

Jeg tror imidlertid er det viktig å vurdere formuleringene som benyttes i forhold til de forskjellige mytene.

 

La meg ta et eksempel på en myte som ikke er benyttet: Anoder som er mindre enn 1/3 av den opprinnelige størrelsen er helt ubrukelig

- så er dette selvfølgelig ikke riktig idet det avhenger av anodenes opprinnelige størrelse, hvor lenge den har vært festet til båten, om båten har skroggjennomføringer av metall og mye annet.

 

Mange synes likevel det er klokt å skifte anoder som er mindre enn 1/3 av den opprinnelige størrelsen. Beror denne holdningen da på en myte?

 

Jeg har enda til gode å se en eneste seriøs anker-test som har gitt paraplydregg et godt skussmål. Tvert om kommer de få testene som har vært utført med paradregg svært negativt ut (jeg har ikke tilgang på disse nå og kan derfor ikke dokumentere påstanden min).

 

Jeg er derfor bekymret - ikke for min egen del, men for andres del - når følgende myte formuleres:

 

[*]Paraplygregg er ubrukbar!

 

Selvfølgelig kan en paraplydregg benyttes under gunstige værforhold.

 

Å få nye båtførere til å tro at paraplydregger er et fullverdig ankringssystem kan imidlertid få fatale konsekvenser.

 

Jeg håper derfor at denne tråden som Ingar har startet ikke fører til grobunn for populistiske oppfatninger som kan virke uheldig for sikkerhetsforståelse til sjøss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...