Progor Startet 19.Mai.2006 Del på Facebook Startet 19.Mai.2006 Jeg har en båt med Volvo Penta 145 bensin ca. 16-18 år gammel som går fryktelig tungt og tregt (og den sluker bensin selv på lavt turtall) i forhold til i fjor. Jeg er helt ueerfaren på alt som har med båt å gjøre, men lurer på om mitt problem kan komme av av jeg har fylt med 95 blyfritt. (Det selges ikke noe annet på "min stasjon" lenger. Kan det være at en såvidt gammmel motor ikke tåler annet enn super? Kan det i så fall hjelpe å justere tenningen slik at den takler 95 blyfritt? I fjor gikk ialle fall båten helt greit på 98. Hilsen Progor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Går sannsynligvis ikke på alle sylinderne. Ta av en og en plugghette ved tomgang og se om den sakner. Bytt gjerne plugger. Kanskje det er nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Kan godt være at den skal ha 98 oktan, uten at jeg kjenner motortypen. Men hvis du kjøper en flaske oktanbooster, blander dette i en kanne med bensin og fyller på tanken, så vi du i så fall merke bedring med en gang. Verdt å forsøke, kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 (redigert) Hvis du merker tenningsbank etter overgangen til 95 oktan må du stille ned tenninga di. Tenningsbank hører du som "knitring" fra motoren under moderat til høy belastning. Back isåfall tilbake en 2-3 grader på fordeleren til bankinga forsvinner. Velkommen til Båtplassen forresten. Redigert 19.Mai.2006 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Hei og velkommen til båtplassen Om pluggene er OK - sjekk også pluggkablene fra fordelern til pluggene. Kan være at de er litt slitne. I samme omgang -sjekk også fordelerlokket og fordeleren. Kan være så enkelt som at du har fått fukt i noen av disse delene og dermed overslag. Løses med CRC elektronikk rens Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 (redigert) Du bør også sjekke stiften i fordeleren....Er åpningen feil så vil motor dra dårlig. Kondensatoren bør også sjekkes/skiftes. Dette med blyfri og blyholdig har med om det er ventilseter i stål eller om det kun er frest ut i aluminium. Mange eiere av f.eks VP 170 (6 syl i rekke) har sendt inn topplokket sitt for montering av ventilseter i stål slik at de kan gå over til blyfri bensin. Jeg har overhalt noen AQ 140 motorer og mener bestemt at disse har ventilseter i stål....Dette er jo forgjengeren til 145 motoren... Ellers har rem også et meget godt poeng..... Redigert 19.Mai.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato23 Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Går sannsynligvis ikke på alle sylinderne. Ta av en og en plugghette ved tomgang og se om den sakner. Bytt gjerne plugger. Kanskje det er nok. Foralldel ikke gjør det når motoren går Det gjør j..... vondt! Men luftfilter pleie å vær en stor bensinsluker vist det er tett. Ellers er jo det typisk med litt tenningsvansker,når bensinforbruke øke. Sjekk tenningstidspunkt og plugger og... ja alt Med 95 istedenfor 98 kan forbruke øke litt. men ikke veeeldi merkbart. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 (redigert) Skifter du oktan, må du vel justere tenningen? Jeg hadde tilsvarende problemer, og full "overhaling" av tenningsdeler, samt justering har gjort at motoren nå går som en klokke. Du kan lese mere her: Marinisere Volvomotor Ikke la deg lure av Topic, les fra midten og nedover, så får du litt info om tenningsproblemer (og husk at du kanskje ikke skal ha samme fortenningsgrad) Redigert 19.Mai.2006 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.