Jump to content

Treg og "tørst" Volvo Penta


Progor

Recommended Posts

Jeg har en båt med Volvo Penta 145 bensin ca. 16-18 år gammel som går fryktelig tungt og tregt (og den sluker bensin selv på lavt turtall) i forhold til i fjor. Jeg er helt ueerfaren på alt som har med båt å gjøre, men lurer på om mitt problem kan komme av av jeg har fylt med 95 blyfritt. (Det selges ikke noe annet på "min stasjon" lenger. Kan det være at en såvidt gammmel motor ikke tåler annet enn super? Kan det i så fall hjelpe å justere tenningen slik at den takler 95 blyfritt? I fjor gikk ialle fall båten helt greit på 98.

 

Hilsen

Progor

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at den skal ha 98 oktan, uten at jeg kjenner motortypen. Men hvis du kjøper en flaske oktanbooster, blander dette i en kanne med bensin og fyller på tanken, så vi du i så fall merke bedring med en gang. Verdt å forsøke, kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du merker tenningsbank etter overgangen til 95 oktan må du stille ned tenninga di. Tenningsbank hører du som "knitring" fra motoren under moderat til høy belastning. Back isåfall tilbake en 2-3 grader på fordeleren til bankinga forsvinner.

Velkommen til Båtplassen forresten.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til båtplassen :yesnod:

 

Om pluggene er OK - sjekk også pluggkablene fra fordelern til pluggene. Kan være at de er litt slitne. I samme omgang -sjekk også fordelerlokket og fordeleren. Kan være så enkelt som at du har fått fukt i noen av disse delene og dermed overslag. Løses med CRC elektronikk rens

Link to post
Share on other sites

Du bør også sjekke stiften i fordeleren....Er åpningen feil så vil motor dra dårlig. Kondensatoren bør også sjekkes/skiftes.

 

Dette med blyfri og blyholdig har med om det er ventilseter i stål eller om det kun er frest ut i aluminium. Mange eiere av f.eks VP 170 (6 syl i rekke) har sendt inn topplokket sitt for montering av ventilseter i stål slik at de kan gå over til blyfri bensin.

 

Jeg har overhalt noen AQ 140 motorer og mener bestemt at disse har ventilseter i stål....Dette er jo forgjengeren til 145 motoren...

 

Ellers har rem også et meget godt poeng.....

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går sannsynligvis ikke på alle sylinderne.

Ta av en og en plugghette ved tomgang og se om den sakner.

Bytt gjerne plugger. Kanskje det er nok. :smiley:

 

Foralldel ikke gjør det når motoren går :eek: Det gjør j..... vondt!

 

Men luftfilter pleie å vær en stor bensinsluker vist det er tett. Ellers er jo det typisk med litt tenningsvansker,når bensinforbruke øke. Sjekk tenningstidspunkt og plugger og... ja alt :crazy: Med 95 istedenfor 98 kan forbruke øke litt. men ikke veeeldi merkbart.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Skifter du oktan, må du vel justere tenningen? Jeg hadde tilsvarende problemer, og full "overhaling" av tenningsdeler, samt justering har gjort at motoren nå går som en klokke.

 

Du kan lese mere her: Marinisere Volvomotor

 

Ikke la deg lure av Topic, les fra midten og nedover, så får du litt info om tenningsproblemer

(og husk at du kanskje ikke skal ha samme fortenningsgrad)

Redigert av Draco17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...