Jump to content

Amica - vår Tresfjord 28


mor Amica

Recommended Posts

Etter å ha bråbestemt oss for at skulle vi ha båt, måtte det bli nå eller aldri, kom Amica i vårt eie sist i juni 2005.Amica er en Trefjord 28 1980 modell, kjøpt usett, via megler Båtsmann i Stavanger til den nette sum av 229 000 kr. Vi gikk gjennom listen av båter på Finn.no på det aktuelle tidspunktet, fant de båtene som var i vår størrelse og prisklasse og plukket en av dem, nærmest etter loddtrekningsmetoden. Vi valgte en 25 år gammel båt, og fikk en 25 år gammel båt, verken mer eller mindre.

 

Vi brukte båten mye sist sommer og fikk god anledning til å gjøre oss kjent med den. Hittil har vi ikke fått noen store overraskelser. Hadde litt trøbbel med Webastoen i starten, men etter å ha skiftet et par morkne slanger, fungerer den også. Motoren er den originale Perkins 4108. Båten hadde lite ekstrautstyr og var ikke spesielt godt vedlikeholdt, så dette året som er gått har vi brukt til å vedlikeholde og utstyre båten, slik at den blir sånn som vi ønsker at vår båt skal være.

 

Inne i båten, har vi lagt opp en del nytt el-anlegg, den jobben var det matrosen som tok hånd om. Vi har montert elektrisk kvern på toalettet, oljet all teaken, sydd nye gardiner og farget putetrekkene. Vi har også lagt nye tepper i lugardørken. Under hardtoppen har vi flyttet VHF, radio, høytalere og vifte fra dashbordet til taket og har dermed fått et rydding og pent dashbord, der vi har god plass for en liten pc med kartplotter. Ekkoloddet har også fått plass der. Bak førersetet har vi bygget inn kjøleskap (vi fikk med nytt kjøleskap da vi kjøpte båten). Vi har dessuten lakkert alle luker og mye av teakinnredningen i doghouset.

 

Utvendig har vi støpt flaps direkte på båten, vi har montert badeplattform og har montert dusj på akterdekket. En lyskaster på taket er det også blitt. Etter tips fra Keiko II her på båtplassen har vi montert fast takluke i stedet for kalesjetrekk i taket på hardtoppen.

 

Ettersom vi tidligere bare har hatt en liten plastbåt med påhengsmotor, er det mye vi trenger hjelp til, så baatplassen har vært til stor nytte for oss. Dessuten har det blitt mange telefoner til lillebror/onkel Trond, som er båtmekaniker og jobber med båter hver dag. Greit å ha tilgang til litt ekspertise både i familien og på nettet. Selv om en del av utstyret er blitt anskaffet brukt, har vi merket arbeidet på pengepungen. Det er ikke blitt mange shoppingrunder i klesbutikker denne våren nei, det er stort sett de maritime forretningene som har spist opp lønningene våre. Vi har også merket at båtinteressen bare har økt. Jo mer vi har jobbet med båten og jo mer informasjon vi skaffer oss, jo flere prosjekter planlegger vi. Her kommer noen bilder av prosjektene våre.

 

Bilde

Her er skuta

 

Bilde

Litt av interiøret i lugaren slik det så ut da vi fikk båten, og et par nevøer på besøk

 

Bilde

Her under arbeid med ledninger til takmontert utstyr. Ser litt rotete ut, men tro det eller ei, det er system i rotet ( matrosens anmerkning).

 

Bilde

Rødspritflaska er blitt en gjenganger i løpet av vinteren.

 

Bilde

Stua ble tatt i bruk som lakkeringshall.

 

Bilde

Kjøleskapet er kommet på plass, det mangler bare listverk på kantene.

 

Bilde

Amica har fått eget skap på vaskerommet, for oppbevaring av båtutstyr som bør lagres inne på vinteren.

 

Bilde

Selv gjesterommet er blitt båtrom, så gjestene får finne andre steder å sove.

 

Bilde

Her blir det takluke. Takk for tipset Keiko II.

 

Bilde

Akterenden at båten er kommet under tak og topcoaten er høvlet av helt ned på duken, for å gi feste for flapsen som skal støpes.

 

Bilde

Både båten og forma måtte støttens godt under, slik at det ikke ble den minste bevegelse under arbeidet.

 

Bilde

Her er er støpearbeidet kommet godt i gang og det er lagt inn støtter av vannfast finer.

 

Bilde

Her ser vi det ferdige resultatet. Nå mangler bare primer og bunnstoff. Badeplattforma er også kommet på plass.

 

Det får være nok for denne gang, tar gjerne mot tips og kommentarer.

Rederiet Amica

v/Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Må si dere har stått på. Er imponert! Dere har sikkert lært massevis underveis også. At båtinteressen bare øker etterhvert som man "graver seg dypere inn i materien", lærer og forstår mer, er en sak jeg helt klart kjenner meg godt igjen i. Grattis med ny båt, og lykke til videre :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Sjøsettingen forløp uten problemer, Og da var det umiddelbart klart for testtur. Særlig spente var vi på effekten av påstøpt flaps.

 

Fasiten (foreløpig) ble marsj på 7,5 knop ved 2800 o/min, og toppfart på ca 11 knop. Altså ca en halv knop høyere marsjfart, og 1,5-2 knop på toppfart. Største forskjellen var at båten ikke satte seg nevneverdig, heller ikke på toppfart. Dette gjør igjen at marsjturtall godt kan økes til 3000-3200, og marsjfarten dermed til 8-8,5 knop uten at det oppleves ubehagelig.

 

Det må også nevnes at vi opplevde litt tendenser til dunking under flapsen ved spesielle bølgeforhold (medstrøm og motsjø).

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Da er Amica atter en gang kommet på land, og vi har så smått begynnt å forberede vinterens prosjekter. Det store spørsmålet i år er hva som skal gjøres i motor-avdelingen. Orginalmotoren er moden for overhaling, men det kan hende vi istedet kjøper en litt større motor for overhaling i stedet. Overhalingsobjekter selges som regel billig, og det frister med litt flere hester. Tiden vil vise.

 

Uansett måtte Perkinsen ut.

 

2006_1105Motorut0004.JPG

 

20061105motorut_004.jpg

 

Inntil videre ble den plasert på sokkel. Egentlig fortjener motoren et videre liv, for en så enestående lettstartet motor finnes ikke i handelen i dag! Etter å ha stått i ro en uke, startet den tvert i under 5 kalde. En må vel bare belage seg på at en nyoverhalt, nyere motor uansett vil starte tyngere.

 

20061105motorut_012.jpg

 

Men så var det det med oljelekkasjene da. Det ser ut som om motoren lekker olje på omtrent alle mulige steder.......

 

2006_1105Motorut0028.JPG

 

Kjølsvinet har sikkert druknet i olje for lenge siden. :crazy:

 

På den annen side, det at motoren var godt innsauset i olje, bidro sikkert til at den ikke tok nevneverdig skade av å bli badet i saltvann tidligere i år.

 

I dag har vinterkallesjen kommet på

 

20061105motorut_017.jpg

 

Og båten er plassert på opplagsplassen.

 

20061105motorut_020.jpg

 

Generasjon 2 styrer, mens generasjon 1 og 3 peker og kommanderer :lol:

 

Bortsett fra motor-prosjektet, inkluderer vinterens liste montering av skikkelig automatisk lensepumpe, rens av vanntank, og sikkert mange andre ting vi kommer på etterhvert.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Artig å følge med Emil.

Må si jeg ønsker meg en støøre motor jeg å, men penga styrer og jeg ønsker at resten av familien også skal få gjøre det de ønsker.

Dvs kona og dattern reiser gjerne minst en gang i året på jentetur rundt i verden, mens jeg og poden liker oss best i båten.

Men vinterprosjekt er allikevel på gang, om til en rimeligere penge enn motorbytte.

Driver å bygger om sofa/køye på styrbord side til fast breder køye både opp og nede.

Stiplert pris: ca 1500,-

Er også i tenkeboksen om å gjøre det samme på babord side, men da må sittegruppen i glassfiber fjernes for godt. Så dette må tenkes gjennom nøye, men gjør jeg det får vi 2 store og brede køyer også her, og må si at jeg kunne tenke meg å få brede senger med gode madrasser.

Stiplert pris: ca 2000,-

Skal også flytte ankervinsjen fra fordekket til innvendig montering bak.

Og demontere pulpit og bygge den om slik at den kan monteres utvendig på dollbord.

Stiplert pris: ca 800,- (kjøpe 2 haifinner) som sveises til resten av pulpiten

Og nytt energisparende kjøleskap (her er det fruen som har satt ned foten pga vanskelig plasering på den eksisterende)

Stiplert pris: 4-5000,-

Og det siste men ikke minst viktige er å ferdigstille denne konstruksjonen som er selvkomponert

02092006526.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Lenger opp i tråden ser du jo hvordan vi monterte det nye kjøleskapet vi fikk med da båten ble kjøpt. I ettertid har vi kommet på at det kanskje ville vært like lurt å montere kjøleskapet under setet, og heller bygge et noe mindre skap bak setet.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Nei det er jeg ikke helt enig i.

Tror den måten dere har gjort det på er best pga at hvis dere må fjerne skapet pga problemer med septik etc eller inspeksjon, er det enklere å ta ut skapet enn et kjøleskap.

Det eneste jeg kanskje skal gjøre anderledes er å kjøpe kjøleskap/boks med lokk i toppen pga at en får lettere stuet i det og så er det lettere å holde på kulden når det åpnes.

mvh Brage

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At en Perkins lekker olje, må da vel kunne betraktes som helt normalt! Helt tett vil den nok uansett ikke bli, men den kan nok bli betydelig bedre. Så lenge den fungerer helt greit og starter lett, ville jeg ikke gjort noe mer enn å skifte eventuelle dårlige pakninger og tetningsringer og deretter montert den fint på plass igjen! Å overhale noe som virker som det skal har lite for seg, men koster mye!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo da, enig med siste taler. Brukte kanskje ordet "overhaling" litt feil. ( i likhet med halvparten av dem som averterer båter på finn.no :lol: )

 

Blir neppe aktuelt med full overhaling, som er ensbetydende med at timetelleren kan stilles tilbake til null. Hva som skal gjøres med en eventuell byttemotor, får en jo ta stilling til utfra det aktuelle objektet.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kanskje skal gjøre anderledes er å kjøpe kjøleskap/boks med lokk i toppen pga at

en får lettere stuet i det og så er det lettere å holde på kulden når det åpnes.

mvh Brage

Det er nok lettere å stue i en boks med toppåpning, men hva når en skal ha den påleggspakken som ligger aller nederst i boksen? Da må alt det andre ut for å få tak i den. Tror vårt skap er på 49 ltr. og det holder for 2-3 dager for oss, men da er vi som oftest bare to personer ombord. Skapet har også en liten fryseboks, så vi kan fryse isbiter til drinkene våre :drink: . Det er skjelden vi ligger mer enn en natt i uthavn, så da er det greit å ta en tur innom butikken ganske ofte. Lykke til med vinterprosjektet ditt Brage, vi gleder oss til å få se bilder av de forbedringene du gjør med køyene. Vi savner også en skikkelig dobbelseng.

 

mvh

Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvis det er meg du spør, så er jeg i tenkeboksen med å bygge køyer der og.

Men da må jeg fjerne den støpte sittegruppen en gang for alle.......

Det er jo litt for mye for langt å ha 2 sittegrupper i en 28 foter, men den har vært god å ha for ungene og det støyer mye mindre der når det regner

Link to post
Share on other sites

Hmmm.,syntes det blir litt mye køyer men det kan jo være praktisk når barna er små.

Engang så hadde jeg en file på lap topen med bilder stjålet fra finn.no og andre steder på internet. Der hadde jeg bilder av en Skilsø 750 CC som hadde byggd om forre delen av lugaren til dobbelseng-denne køya var hevet slik at madrassen var nesten i høyde på eksisterende rygglene.

Køya gikk ikke i hele den gamle salongens lengde,det var beholdt en sitteplass på hver side aktenfor køys hvor det var et lite bord i mellom også. Det var en helt elegant og smakfull løsning.

Dessverre er filen borte vekk etter hard disk kræsj for en tid tilbake.

Link to post
Share on other sites

Hei Brage, spennende å se hva du har gjort hittil, det ser faktisk ut som overkøya ble romsligere enn den nederste. Vi er enda mer spent på om du klarer å få til en god løsning med dobbelkøye på babord side. Våre matroser er blitt så store at den yngste er vokst fra båtlivet (kjedelig :crazy: ), mens den eldste helst drar på båttur uten gamlingene, og da kan det jo tenkes at han trenger dobbelkøye han også. Noen som har noen gode ideer til hvordan vi skal få til en god dobbelkøye samtidig som vi ikke raserer hele lugaren, så kom gjerne med tips.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Tror nok ditt forslag kunne vært aktuelt thor, synd at du har mistet disse bildene, for vi har så dårlig fantasi i dette rederiet. Det er så mye enklere når andre har gjort planlegginga før vi skal sette igang :wink:

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Hei Brage, spennende å se hva du har gjort hittil, det ser faktisk ut som overkøya ble romsligere enn den nederste. Vi er enda mer spent på om du klarer å få til en god løsning med dobbelkøye på babord side. Våre matroser er blitt så store at den yngste er vokst fra båtlivet (kjedelig :crazy: ), mens den eldste helst drar på båttur uten gamlingene, og da kan det jo tenkes at han trenger dobbelkøye han også. Noen som har noen gode ideer til hvordan vi skal få til en god dobbelkøye samtidig som vi ikke raserer hele lugaren, så kom gjerne med tips.

mvh

Ella

Er nok riktig det at den øverste er litt bredere enn den nedre pga skroget buer mot baugen.

Skal komme med flere bilder så fort jeg får gjort litt mer og hvis jeg "raserer"sittegruppen og bygger faste soveplasser på babord.

Men om det blir noe dobbeltkøye er jeg ikke så sikker på.

Sexlivet får en en eller ha til gode når en kommer hjem......

Link to post
Share on other sites

Men om det blir noe dobbeltkøye er jeg ikke så sikker på.

Sexlivet får en en eller ha til gode når en kommer hjem......

Så mye tid som vi tilbringer i båten i sommersessongen, må vi ha alle muligheter åpne vet du :wink:

 

Ellers venter vi i spenning på om bildene til thor har overlevd kræsjen

 

mvh

Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Endelig etter en lang vinter i garasjen, var det på tide å få perkinsen inn i båten igjen.

 

motor2.jpg

 

Utstyret er halve jobben

 

motor3.jpg

 

Først må motoren ut av garasjen

 

motor4.jpg

 

Så må den opp i lufta

 

motor5.jpg

 

På tur opp

 

motor6.jpg

 

Høyere opp

 

motor7.jpg

 

Høyt henger han, men sur er han ikke

 

motor8.jpg

 

Treffer han riktig tro?

 

motor9.jpg

 

Dette er presisjonsarbeid, to cm til....

 

motor10.jpg

 

Nå er'n der

 

motor11.jpg

 

Flott hva?

 

Etterpå ble det vaffel og kaffe+ motordram :drink: på hele gjengen

 

 

I morgen blir det dugnad i båthavna, så nå begynner vi å se enden på vinteren. Når vi har fått vann under kjølen, blir det sommer uansett vær, ialle fall for aksjonærene i rederiet Amica :cool: .

 

Vårhilsen fra Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...