Jump to content

Hvordan komme seg opp i masten.


oddgeir

Recommended Posts

Mulig jeg nå blir arrestert at seilbåtfantasiaster pga. feil bruk at terminologi... men prøver...

 

Var med en kamerat som skulle fikse en vindmåler i toppen, han kledde på seg en sele, hektet denne til tauet som man drar opp hovedseilet med, så sveivet jeg han opp i toppen... gikk greit selv om han ikke var helt fortrolig med sveivingen min, hehe.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Hadde taustige (som forøvrig heter 'pinleider' på seilbåtspråk :smiley: ) på forrige båt.

Med den var det mulig - dog skummelt - å komme seg opp på egenhånd.

Har også sett et webbing bånd med webbing fotstropper på annenhver side oppover som man setter stramt i et fall og så klatrer opp.

 

Tradisjonelle mastetrinn er dyrt (og noen vil si mindre smekkert enn ønskelig) men det tryggeste og greieste om man er opp og ned i masta ofte.

 

Det finnes også noe slags fjellklatrerutstyr som man kan bruke til å klatre rett opp et stramt fall. Tror dette blir brukt i soloregattaer jorda rundt og sånn.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det spørs litt hva man skal gjøre der oppe. Selv har jeg blitt heist opp med storseilsfallet iført en improvisert klatresele av fortøyningstauet. Fungerer greit, men det anbefales å hjelpe til litt med "stolpklatremetoden" på vei opp og ned - særlig hvis fallene dine har noen år på baken.

 

Problemet med et tau er et at det er ganske tynt og dermed blir ubehagelig etter kort tid. Klatresele gjør det litt bedre, men bare utsetter problemet.

 

Skal du jobbe der oppe ville jeg brukt enten klatresele eller stol av duk. Har også sett noen lage en "huske" av en tykk finer/forskalingsplate. Sikkert grei å sitte på.

Link to post
Share on other sites

jag har maststeg............(yes ganske dyrt, men vi gick ihop två her på BP o fikk lite bedre pris!)

 

Bilde

 

använder i tillegg båtmanstol+säkerhetsselen + ett glidlås/fall om jag skall klättra helt själv!

 

fester spinakkerfallet i dekk o tighter lagom.

 

glidlåset glider opp o ner utan att jag rör det, skulle jag falle så låser det !

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I avdelingen for gode forslag kan du også heise opp et klatretau i et fall, og sikre klatreren med et annet. På den måten behøver ikke den som sikrer å heise opp et menneske, som kan være en ganske tung jobb. Det er ikke umulig å klatre opp et tau med riktig utstyr, og er fallet strammet opp går det lettere. :wink: I sjøgang er det en god idé å stramme opp for å begrense sideveis bevegelse, men klatreren bør uansett sikres med tau rundt masta.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om noen vet om en lur måte å komme seg opp i masten på seilbåten, uten kran, uten å seile under en bro, uten stol, kun med en mann til hjelp.

Å leie en hydraulisk LIFT er jo relativt greitt og rimelig.

Fordrer en kai med solid underlag, 230V tilgang og plass til båten "long-side".

Parker liften på kaia ved siden av båten og du har en fin trygg arbeidsplattform som når alle steder av riggen/masta.

 

Geir :seeya:

 

PS.

Er du "ute i det blå" Kan en fender med hanefot i storseilfallet brukes.

Du sitter på fenderen. Lager ett øye i midten av en tamp. Fester endene av tampen på hver side av fenderen.

Huk storseilfallet i øyet - og bli vinsjet opp.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er du "ute i det blå" Kan en fender med hanefot i storseilfallet brukes.

Du sitter på fenderen. Lager ett øye i midten av en tamp. Fester endene av tampen på hver side av fenderen.

Huk storseilfallet i øyet - og bli vinsjet opp.

Fender som stol er jo genialt, må prøves.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

ÅEr du "ute i det blå" Kan en fender med hanefot i storseilfallet brukes.

Du sitter på fenderen. Lager ett øye i midten av en tamp. Fester endene av tampen på hver side av fenderen.

Huk storseilfallet i øyet - og bli vinsjet opp.

skulle inte göra dette 'ute i det blå' med fender....möjligtsvis med spinakkerfallet o pålstek under

armarna som extra sikkerhet.

 

det er veldi lett o glide på en fender....snakk istellet med någon seglare på bryggan, dom fleste har

en riktig båtmanstol ombord !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette er måte å gjøre det på:

 

Stramme opp storseilfallet i dekk, ta på en

 

Bilde

 

og en Bilde

 

rundt høyre fot, samt en

Bilde

som er festet i selen.

 

Da kan man vel bare tråkke seg opp?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Finns det en klatrebutikk i nærheten av der du bor, vil de hjelpe deg med utstyr til masteklatring.

Det koster noen kroner,men så har du hjelpemiddel til å komme deg opp i masta nesten uansett hva som skjer.

Jeg har kjøpt slik utstyr for flere år siden og det fungerer helt ok selv for en middelaldrende mann hvor musklene ikke lenger er det de engang var :wink:

 

Det du trenger er en sele, en Ascension ( taulås/håndtak, venstrehåndstype hvis du er høyrehendt og vice verca ) i denne festes en slynge på ca 120 cm som benyttes til å sette foten inn i.

Videre en Grigri som er festet i selen og som virker som taulås for å ta opp slakken i klatretauet når du "står" i slyngen. Grigrien er dobbeltvirkende slik at når du skal ned bruker du denne til å slakke deg kontrollert ned. Glipper taket eller mister du kontrollen på noen måte, går den øyeblikkelig i lås. I tillegg trenger du noen karabinere.

Jeg vil også anbefale at du kjøper noen meter klatretau som du heiser opp i masten og som du klatrer i.

 

Selv har jeg gennaker og ekstra genoafall i masta og heiser opp klatretauet i begge disse ved hjelp av en egen knute med to "øyer" ( klatre folket viser denne knuten med stor entusiasme )

Dermed er jeg sikret i to punkter i masta noe jeg ser på som en ekstra sikkerhet.

 

Det går helt greit å bruke dette utstyret, selv om det tar noen minutter å komme til topps.

Fordelen er at en er uavhengig av hjelp om noe skulle oppstå og en er alene.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske enkelt også mulig å legge en alminnelig alminiumsstige inntil masten, tjore denne godt på flere steder og klatre opp. Ikke særlig elegant, men ok for et enkeltoppdrag. Bruk fall som sikring.

 

PIM

Ja det va en god ide !! Enklere kan det vel ikke gjøres :yesnod:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Stige er enkelt og greit når en ligger ved land og masta ikke er alt for høy, men hva gjør en hvis noe skjer underveis, eller et fall skjærer seg mens en ligger i uthavn og er på ferie med konemor og barn ?? Da må far klatre :yesnod: .

Alternativet er å oppsøke havn hvor stige kan skaffes tilveie.....går sikkert bra det og.

Men jeg føler meg ihvertfall sånn noenlunde trygg med klatreutstyret mitt om noe skulle skje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Hei,

 

Jeg ønsker meg en slik som dette:

 

Mast Mate Climbing System

 

Løser alle problemer med å på egenhånd komme seg opp i masten (tror jeg)

 

 

:smiley:

 

Jeg har en slik , funker helt greit.

men jeg bruker storseilhalingen til å heise opp, stigen, og bomløftet til å ha sikkring på meg selv.

du må også bruke sko/støvler med stiv sole, hvis du skal stå oppe der en stund, ellers blir du skviset rundt fotbladet

i toppen er det to spilebiter inne i lommer som skal hjelpe til, men det er ikke godt nok hvis du skal stå der 1 time,

kjøpte også en støttestopp. med en liten lomme for verktøy, til å tre rundt masta når du er i arbeidstilling.

 

kjøpte min for flere år siden, ble levert på døra flysendt, det er en Finsk(opphav) dame som lager dem,

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er ganske enkelt også mulig å legge en alminnelig alminiumsstige inntil masten, tjore denne godt på flere steder og klatre opp. Ikke særlig elegant, men ok for et enkeltoppdrag. Bruk fall som sikring.

 

PIM

Bruker alminiumsstige i hjemmehavn jeg også, må mellomlande på salingshornet,

for å få stigen til tops.

Husk sikkring av den som skal opp.

 

Har planer om i lage en mastestige.

 

stige001.jpg

 

Stigen er stødig P.G.A. gliderene. Og en Båtsmannstol er kjekt å sitte i.

stige002.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er ca pris på maststeg ? :sailing:

 

HER ER EN VIDIO

http://seaknots.ning.com/video/video/show?...%3AVideo%3A5534

 

 

http://www.mastmate.com/

 

Koster denne

 

27' .......... $240.00 + S&H

 

35' .......... $300.00 + S&H

42' ......... $357.00 + S&H

50' ......... $395.00 + S&H

Custom Sizes @ $12.00 /ft

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...