Batdilla Startet 27.August.2003 Del på Facebook Startet 27.August.2003 Har hatt behov for batterilader lenge, men har ikke fått kjøpt det ennå for jeg ønsker noe som er "bra", og det krever tid til å sette seg inn i hva som kreves og hva som finnes, og lader har ikke fått tilstrekkelig prioritet fram til nå. Men nå funderer jeg litt på en ny type ladere som et svensk firma har utviklet. En liten omtale av Ctek laderen her. Laderen ble også testet og omtalt i Praktisk Båtliv 6/2003. Laderen kom veldig bra ut av testen i Praktisk Båtliv. Clas Ohlson selger den enkleste varianten Ctek Zafir 90 til 499,- Jeg har tenkt å bruke laderen til ymse batterier - bil og MC, men primært til å lade båtbatterier. I tillegg til "vanlig" lading, ønsker jeg en vedlikeholdslader som kan stå på hele tiden og sørge for at batteriet er tipp topp når jeg skal ut med båten. Ifølge Praktisk Båtliv er Ctek Multi XS3600 det beste kjøpet for den gjennomsnittlige båteier. Hos f.eks. www.Bilmateriell.no ligger denne på 694,-. Ifølge samme kilde er forskjellen på Zafir 90 (499,- hos Clas) og XS3600 kun at den siste er beregnet for batterier med kapasitet 1,2 til 120Ah og maks. ladestrøm 3,6A, mens den første er beregnet for batterier med kapasitet 1,0 til 90Ah og maks. ladestrøm 3,3A. Det later altså ikke til å være store forskjellen på disse. Den råeste - XS7000 - har en masse ekstra funksjoner, i tillegg til at den er beregnet på batterier med kapasitet 14-225Ah. Den kanskje mest spesielle ekstra funksjonen er en "Boost" funksjon som er nyttig hvis batteriene har vært utsatt for dyputladning (Under ca. 50% av kapasiteten). Da kan ifølge Praktisk Båtliv batteriet skades ved at syren ofte blir lagdelt. Boost-funksjonen skal da visstnok være istand til å redde batteriet i denne tilstanden ved å "rekondisjonere" det. Så er da spørsmålet: Hvor bra fungerer denne "Boost" funksjonen, og hvor sannsynlig er det at man vil få bruk for funksjonen/er det verdt de ekstra pengene i forhold til f.eks. XS3600 (En differanse på kr. 688,- hos www.Bilmateriell.no). Jeg lurer litt på å anskaffe meg en XS3600, alternativt en XS7000. Hva mener forumet om disse laderene? Er det en bra investering? Finnes like bra/bedre alternativ til tilsvarende/lavere pris? Er XS7000 verdt de ekstra pengene? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Hei, jeg har ikke noe direkte sammelikningsgrunnlag mellom de 3 du nevner, men jeg har en slik 3600 (som forøvrig heter Coulombi chargers, svensk design og utviklet.) den har en 3 steps ladning med en såkalt vinterfunksjon (boost?) merket på laderen med en * . Jeg fikk prøvd den skikkelig i helgen da bilen min (2,5ltr. Diesel) hadde flatt batteri. Jeg satt laderen på * og etter ca 15-20 min. prøvde jeg for moro skyld, men ble overasket da det var nok på batteriet til å dra starteren i normal hastighet Har tidligere hatt den permanent koplet opp på et 120 amp. batteri som sto i garasjen, den gikk bare over til vedlikeholdladning når den var fult, og jeg kunne ikke se anntydning til koking eller gassing selv om det sto på i noen uker. om det er bra, det vet jeg ikke . De fortalte meg at den kunne fastmonteres i motorrom siden den er gnistfri, det følger jo også med en kabel med vanlige kablesko med øye på og en med kontakt som passer til lekebiler osv.... kjempefint! Funker veldig bra for meg! Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Batdilla Svart 27.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2003 ...men jeg har en slik 3600 (som forøvrig heter Coulombi chargers, svensk design og utviklet.) den har en 3 steps ladning med en såkalt vinterfunksjon (boost?) merket på laderen med en *.Takker for tilbakemelding. Imidlertid er ikke Boost og vinterfunksjon det samme. Også de andre modellene er utstyrt med funksjon for lading på vinteren, men det er bare XS7000 som har Boost funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 28.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2003 Det ser ut som jeg ruser avsted og kjøper meg en Ctek XS7000. Har sammenlignet priser en del steder og har funnet følgende: Dyrest: Gylling Teknikk AS - XS3600 til 868,- - XS7000 til 1631,- (Inkl. MVA). Selger helst bare til firma... Billigst: Sørensen og Balchen - XS3600 til 694,- - XS7000 til 1380,- (Inkl. MVA). Sender ikke via post, men opplyser gjerne om nærmeste forhandler. I mitt tilfelle kan jeg bare stikke innom nærmeste bensinstasjon og hente den der. Altså en prisforskjell på 251,- på dyreste modellen. Blir noen det... Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Jeg kjøpte meg en CTEK Zafir på Clas Ohlson for ikke så lenge siden. Denne fungerer meget bra til mitt bruk (har ikke så store batterier). Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Lme Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Det ser ut som jeg ruser avsted og kjøper meg en Ctek XS7000. Har sammenlignet priser en del steder og har funnet følgende: Dyrest: Gylling Teknikk AS - XS3600 til 868,- - XS7000 til 1631,- (Inkl. MVA). Selger helst bare til firma... Billigst: Sørensen og Balchen - XS3600 til 694,- - XS7000 til 1380,- (Inkl. MVA). Sender ikke via post, men opplyser gjerne om nærmeste forhandler. I mitt tilfelle kan jeg bare stikke innom nærmeste bensinstasjon og hente den der. I det siste har jeg hatt de samme tankene. Ctek 3600 eller 7000. Og jamme var det ikke diskutert tidligere, denne erfaringsdatabasen er kanskje det mest geniale med hele Båtplassen! Så Batdilla, har du kjøpt denne Ctek 7000? Erfaringer? Har tidligere lest at 3 stegs ladere er tingen. Denne blir faktisk opplyst å være en 5 stegs lader. I tillegg til boostfunksjonen har denne en supply funksjon, leverer 13,6 v og maks 7 A. Dette er jo perfekt for meg med liten daycruiser og kjøleskap som skal gå hele natta og med kun ett batteri. Skjønner fra denne tråden at jeg bør kjøpe en slik en da jeg får den til 800,- +mva. Dette er med litt rabatter vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Så Batdilla, har du kjøpt denne Ctek 7000?Har dessverre ikke all verdens med erfaring ennå. Så langt har jeg brukt den bare som strømforsyning til diverse duppeditt prosjekter som krever 12VDC. Til det har den ihvertfall gjort jobben. Dillerinnen fikk lillebroren i julegave for et år siden og da har jeg brukt den isteden... Ikke for å spare min egen, men fordi hennes har vært enklest innen rekkevidde de gangen jeg har trengt å lade. Den har fungert overbevisende den. Går igjennom de ulike stegene som foreskrevet og lader raskt og smertefritt. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Jeg kjøpte også en XS7000 i fjor høst. Betalte 1200,- inkl. mva. for den. Den er klarer akkurat størrelsen på forbruksbatteriene på 2x110 amp. Hvordan kvaliteten på denne laderen er i forhold til andre ladere kan jeg ikke si noe om, men jeg bestemte meg for denne laderen etter å ha lest en test i Båtmagasinet hvor den kom bra ut. I motsetning til en annen "billiglader" jeg har fra før så gi Ctek'en i allefall den den er oppgitt til. Den lader henholdsvis 14,4 eller 14,7 alt etter hva man stiller den på. Har også forsøkt Boost-funksjonene hvor den lader med noe og 16 volt i 4 timer. I tillegg så har den en del funksjoner hvor lampene blinker på en spesiell måte for å signalisere om feil med batteriet som kortslutning o.l. Egentlig så kunne jeg tenkt meg en mye kraftigere lader som kunne ha ladet opp både forbruksbanken 220 amp og startbatteriet 70 amp på kort tid samtidig som man kunne forbrukt strøm. Det er jo det som hadde vært ideelt når man ligger i gjestehavner. Disse koster dessverre alt for mange lapper så det får bli med Ctek'en. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 1500 kroner for en lader som klarer maks 3,6A høres for meg ut som en drøy pris. Hvorfor skulle jeg kjøpe noe slikt når jeg f.eks. kan kjøpe en Sleipner/Mascot 10A 3 step landstrømslader for samme prisen? Boostfunksjon? Hvordan man skal klare å booste noe som helst med 3,6A til rådighet kan vanskelig forklares. Hvordan denne kan få sirkulasjon i en eventuell lagdelt batterisyre er nok enda vanskeligere å forklare. For meg ser dette ut som en vedlikeholdslader som jobber hardt for å klare å toppe batteribanken. Prøv den som en vanlig lader. Den vil bruke 2 døgn på å lade opp et 115Ah batteri. Opp til 225Ah batterikapasitet egner denne laderen seg til. Egner båteieren seg til å vente i 4 døgn for å lade opp batteribanken? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Det ser ut som jeg ruser avsted og kjøper meg en Ctek XS7000. Har sammenlignet priser en del steder og har funnet følgende: Dyrest: Gylling Teknikk AS - XS3600 til 868,- - XS7000 til 1631,- (Inkl. MVA). Selger helst bare til firma... Billigst: Sørensen og Balchen - XS3600 til 694,- - XS7000 til 1380,- (Inkl. MVA). Sender ikke via post, men opplyser gjerne om nærmeste forhandler. I mitt tilfelle kan jeg bare stikke innom nærmeste bensinstasjon og hente den der. Altså en prisforskjell på 251,- på dyreste modellen. Blir noen det... <{POST_SNAPBACK}> Torshov bilrekvisita selger XS7000 til 1199kr og XS3600 til 549kr. Torshov har også fått inn den nyeste -Ctek 8 trinns laderen Multi XS25000 (25 A). Se denne link: CTEK. Husker ikke helt prisen, men tror den lå rundt 2500 kr. Har selv hatt XS 7000 et par sesonger og den har fungert bra med to 115 Ah batterier, men vurderer en kraftigere lader for å få de raskere fullladet ved korte havnebesøk. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 For meg ser dette ut som en vedlikeholdslader som jobber hardt for å klare å toppe batteribanken. Prøv den som en vanlig lader. Den vil bruke 2 døgn på å lade opp et 115Ah batteri. Opp til 225Ah batterikapasitet egner denne laderen seg til. Egner båteieren seg til å vente i 4 døgn for å lade opp batteribanken? Godt spørsmål, kan tenke meg svaret. MEN: Hvor stor lader (dvs. hvor stor ladestrøm) bør man ha, sett i forhold til batterikapasitet i Ah? (Nok en utfordring til de ti vise ...) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Jeg vil si at 1A pr. 10Ah batteribank er meget rikelig. 1A pr. 20Ah kan vel kalles et minimum for de aller fleste. Alle slike tommelfingerregler er riktignok bare et grovt utgangspunkt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Jeg vil si at 1A pr. 10Ah batteribank er meget rikelig. 1A pr. 20Ah kan vel kalles et minimum for de aller fleste. Alle slike tommelfingerregler er riktignok bare et grovt utgangspunkt. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Takker for det. Syns det er litt snodig at Hangarskibet med 330 Ah klarer seg med en 7A lader, attpåtil av det velrenommerte merke "Lucas" ... den skal nok få vise at den duger, ja. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lme Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 1500 kroner for en lader som klarer maks 3,6A høres for meg ut som en drøy pris. Hvorfor skulle jeg kjøpe noe slikt når jeg f.eks. kan kjøpe en Sleipner/Mascot 10A 3 step landstrømslader for samme prisen? Boostfunksjon? Hvordan man skal klare å booste noe som helst med 3,6A til rådighet kan vanskelig forklares. Hvordan denne kan få sirkulasjon i en eventuell lagdelt batterisyre er nok enda vanskeligere å forklare. For meg ser dette ut som en vedlikeholdslader som jobber hardt for å klare å toppe batteribanken. Prøv den som en vanlig lader. Den vil bruke 2 døgn på å lade opp et 115Ah batteri. Opp til 225Ah batterikapasitet egner denne laderen seg til. Egner båteieren seg til å vente i 4 døgn for å lade opp batteribanken? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Tja... rett skal være rett. Ctek 7000 er på 7 ampere og jeg betaler ca 1000 for den. Og ved Sønnak anbefalte de meg å kjøpe denne 7000 istedet for, nettopp, Mascot 10 A. Men dette er nok et spmål for de Ti Vise Menn ja Men bra nok til meg. Kjøper denne jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Tja... rett skal være rett. Ctek 7000 er på 7 ampere og jeg betaler ca 1000 for den. Og ved Sønnak anbefalte de meg å kjøpe denne 7000 istedet for, nettopp, Mascot 10 A. Men dette er nok et spmål for de Ti Vise Menn ja Men bra nok til meg. Kjøper denne jeg! <{POST_SNAPBACK}> Med 7A ladestrøm og pris kr. 1000, blir jo vurderingen en helt annen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 1500 kroner for en lader som klarer maks 3,6A høres for meg ut som en drøy pris. Hvorfor skulle jeg kjøpe noe slikt når jeg f.eks. kan kjøpe en Sleipner/Mascot 10A 3 step landstrømslader for samme prisen? Boostfunksjon? Hvordan man skal klare å booste noe som helst med 3,6A til rådighet kan vanskelig forklares. Hvordan denne kan få sirkulasjon i en eventuell lagdelt batterisyre er nok enda vanskeligere å forklare. For meg ser dette ut som en vedlikeholdslader som jobber hardt for å klare å toppe batteribanken. Prøv den som en vanlig lader. Den vil bruke 2 døgn på å lade opp et 115Ah batteri. Opp til 225Ah batterikapasitet egner denne laderen seg til. Egner båteieren seg til å vente i 4 døgn for å lade opp batteribanken? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Her har du lagt til og trukket i fra slik at resultatet blir ganske ugunstig og helt feil. Ctek 7000 er på 7 amp og jeg betalte 1200 for den. I instruksjonsmanualen så står det at det tar 16 timer å lade opp et 110 amp batteri. Produsenten selv skryter på sine nettsider av at dette er verdens smarteste ladere. http://www.ctek.com/ Hvorvidt det stemmer eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men den kom som sagt bra ut på testen som Båtmagasinet hadde i fjor høst. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Ble litt mer interessert i denne laderen. Som jeg sa tidliger blir det jo litt annerledes med 7A enn 3,6A. Dro innom og kikket på lageret hos min favoritt båtbygger. Der lå det en Ctek lader som hette "et eller annet 25000" En switch mode lader med høy virkningsgrad, 8 step og var på 25A. Den var helkapslet med ip-grad 44. Og innkjøpsprisen var bare ubetydelig dyrere enn en 20A Sleipner/Mascot. Og lever den opp til skrytet, så ser jo dette ut til å være et godt valg. Men selv med høy virkningsgrad, må det bli temmelig varmt inne i plastboksen. Det skal visst være en vifte inni, men jeg så intet og boksen virket temmelig tett. Og at den kan løse opps sulfateringen på batterier er vel noe overdrevet. Noen mener slikt ikke er teknisk mulig. Kanskje den får nøye seg med å hindre at det oppstår i stedet. Så for all del. I forhold til 3,6A /1500 kroner som var mitt noe feilaktige utgangspunkt, ser dette ut til å være bra greier, veldig bra, men uten å ha testet noe som helst. Skulle jeg kjøpt en ny lader, er denne laderen en som helt klart ville bli sterkt vurdert. Lotus PS: Om jeg lader med 25A i 4 timer, betyr ikke det at jeg har fått inn 100Ah i mitt batteri. Tabellen til Ctek over ladetider for de forskjellige laderene og batteriene burde de justere. Når man hevder å bygge verdens beste batterilader bør man vite at det finnes noe som heter virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Der lå det en Ctek lader som hette "et eller annet 25000" En switch mode lader med høy virkningsgrad, Funderer litt på denne, prisen jeg fikk oppgitt hos Bjordal & Madsen i dag var 3.600 og det er jo ganske så overkommelig. Og selv med fradrag for selvskrytet i brosjyrene/på nettet så ser det jo unektelig bra ut med alle finessene ... med ladestrøm og virkningsgrad (selvsagt måtte det komme et nytt begrep, når jeg omsider er begynt å forstå all magien omkring strøm i båt ) som denne, så må det jo gå raskt å få fylt opp mine 3X110 Ah i enhver gjestehavn. Får vel konsultere Quindebestet om denne, ja! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Med 3x110Ah batteribank, burde denne passe meget godt ja. Men prisen du har fått...... Ikke ta denne prisen for god fisk. Her kan du nok prute litt selv om du kommer som privatperson og bare skal ha en enslig lader. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Skipper_Worse Mekonomen har åpnet butikk i Fyllingsdalen, samme hus som Lakkspesialisten. De har Ctek ladere 7 og 25 A. Den på 25 A var priset til ca 3000. Adresse: Jonstadsveien 6, 5146 FYLLINGSDALEN Tel: 5515 4150 Åpningstider: man-ons + fre 09:00-17:00, tor09:00-18:00, lør 10:00-14:00 Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Undertecknad har en Ctek 7000 som jag med bra resultat laddar min 480 Ah stora förbrukningsbank. Har även en stationär monterad Pulstronic laddare på 40 A som inte klarade att väcka liv i batteribanken då den en gång blivit helt urladdad p.g.a en kortslutning i en laddstyrningsdator ( LEAB, liknande TWC ). Hade lite betänkligheter att sätta Cteken på 480 A banken men det går hur bra somhelst även om det tar lite tid att toppladda förbrukningsbanken. Den blir inte speciellt varm förutom en gång då jag laddade startbatteriet på 105 Ah ( utav någon ännu ej känd anledning ). Jag vågar därför inte montera den fast mot ett skott i något utrymme utan laddar batterierna med Cteken stående på durken ovanpå en rörbit ( = luft runt alla sidorna ). Tror dock inte laddaren blir varmare än vad som är brukligt, gör det mer av försiktighet. Har bara gott att säga om Ctek 7000 men skulle gärna haft Ctek 25000 modellen... / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Med 3x110Ah batteribank, burde denne passe meget godt ja. Men prisen du har fått...... Ikke ta denne prisen for god fisk. Her kan du nok prute litt selv om du kommer som privatperson og bare skal ha en enslig lader. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Hehe ja den var god, det ryker noen laken til Bjordal & Madsen bare for filtre av alle slag (skjønner ikke hvorfor VP har TO av finfiltre + smøreoljefiltre ...) og impellere ... de burde ha respekt .. tror du jeg får den til innkjøpspris?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Skipper_Worse Mekonomen har åpnet butikk i Fyllingsdalen, samme hus som Lakkspesialisten. De har Ctek ladere 7 og 25 A. Den på 25 A var priset til ca 3000. Adresse: Jonstadsveien 6, 5146 FYLLINGSDALEN Tel: 5515 4150 Åpningstider: man-ons + fre 09:00-17:00, tor09:00-18:00, lør 10:00-14:00 <{POST_SNAPBACK}> Yawohl!!! Dit opp kan jeg jo krype på mine knær, uten at slitasjen på benklærne synes!! Men det er som honen at det skjer ting i min egen "bakgård" uten at jeg får vite om det ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jonas Svart 26.Februar.2005 Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 . Hade lite betänkligheter att sätta Cteken på 480 A banken men det går hur bra somhelst även om det tar lite tid att toppladda förbrukningsbanken. Den blir inte speciellt varm förutom en gång då jag laddade startbatteriet på 105 Ah ( utav någon ännu ej känd anledning ). Jag vågar därför inte montera den fast mot ett skott i något utrymme utan laddar batterierna med Cteken stående på durken ovanpå en rörbit ( = luft runt alla sidorna ). Tror dock inte laddaren blir varmare än vad som är brukligt, gör det mer av försiktighet. Har bara gott att säga om Ctek 7000 men skulle gärna haft Ctek 25000 modellen... Hei. Jeg har også samme gode erfaring med Ctek 7000 og ønsker meg 15000, som kom noen uker etter at jeg hadde kjøpt 7000. Ang. at laderen blir varm: Temperaturen skal den styre selv ved å redusere ladestrømmer når grensen nærmer seg. Synes dette er betryggende. Ctek 15000 og 25000 har visst samme pris men er litt dyr enda, men er "nesten" verdt det? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 26.Februar.2005 Del på Facebook Svart 26.Februar.2005 MEN: Hvor stor lader (dvs. hvor stor ladestrøm) bør man ha, sett i forhold til batterikapasitet i Ah? (Nok en utfordring til de ti vise ...) <{POST_SNAPBACK}> Fant en artikkel om dette på nett, der det er en grei tabell ett stykke ned på siden : http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...65?OpenDocument Oppsummert sier artikkelen : For normal bruk i en båt bør laderen kunne levere en strøm som tilsvarer 10 til 20 prosent av batterikapasiteten. Den bør kunne levere såpass mye fordi ladingen ofte foregår samtidig med at det forbrukes strøm om bord – som når man ligger i en gjestehavn. Da vil noe av laderens strøm gå til forbruk, og noe til å lade batteriene. Skal laderen kun benyttes til vedlikeholdslading i hjemmehavnen, trengs kun en mindre lader på 5 til 10 prosent av batteriets kapasitet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.