Jump to content

Problemer med en Volvo Penta AQ140A 1978 mod.


K-Woll

Recommended Posts

:headbang: Problemer med en Volvo Penta AQ140A 1978 mod.

 

Motoren går fint på tomgang, men fusker så snart jeg begynner å gi gass. Jo mer gass jeg gir desto mer fusking, smelling og hosting fra motoren.

 

Jeg har forsøkt å rense forgassere, skiftet koil, stift og fordeler lokk, men ingenting av dette har hjulpet.

 

Er det noen som har tips om hva som kan være årsaken til dette problemet?

Link to post
Share on other sites

En ventil som henger litt eller en knekt ventilfjær vil gjøre at den oppfører seg omtrent slik, men er da også veldig svak ved inn og utkopling. En komp test kan vel avsløre noe men ikke alltid.

Eller kan jo tenningen være feil, vektene i fordeleren har de satt seg kanskje?

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkter også på fordeleren som MAO sa, men tenkte mer til fjær,

Men hosting viser egentlig mer til for lite bensin.

Kanskje også en problem med akselerasjonspumpen ?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

i tillegg til det tidligere nevnte:

hvis du har hatt sjøvann i motorrommet - lekkasje i en eller annen form - hender det at mekanismen for aksellerasjonspumpene på solexforgasserene korroderer nok til at disse ikke virker og da får du dette resultatet.

dette er typisk forekommende etter vinterlagring.

 

selve stemplet/membranen er aktivisert via en spiralfjær slik at selve aksellerasjonspumpen ikke beveger seg om armen er korrodert fast - kun fjæra trykkes sammen.

 

prøv å se under forgasserene mens noen gir gass for deg - motoren skal ikke være i gang.

går ikke stemplene/membranene inn er det nok dette som er problemet.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når det gjelder solexene - om det er akspumpene som har satt seg kan dette også oppstå om det har ligget vannperler i bunnen av flottørkammeret men normalt går det greit å rense å smøre dette tilbake til "normal" tilstand.

 

hvis ikke har du fått et godt tilbud fra jorg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...