K-Woll Startet 4.Juni.2006 Del på Facebook Startet 4.Juni.2006 Problemer med en Volvo Penta AQ140A 1978 mod. Motoren går fint på tomgang, men fusker så snart jeg begynner å gi gass. Jo mer gass jeg gir desto mer fusking, smelling og hosting fra motoren. Jeg har forsøkt å rense forgassere, skiftet koil, stift og fordeler lokk, men ingenting av dette har hjulpet. Er det noen som har tips om hva som kan være årsaken til dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 En ventil som henger litt eller en knekt ventilfjær vil gjøre at den oppfører seg omtrent slik, men er da også veldig svak ved inn og utkopling. En komp test kan vel avsløre noe men ikke alltid. Eller kan jo tenningen være feil, vektene i fordeleren har de satt seg kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Jeg tenkter også på fordeleren som MAO sa, men tenkte mer til fjær, Men hosting viser egentlig mer til for lite bensin. Kanskje også en problem med akselerasjonspumpen ? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Defekt coil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førsten Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Mulig du har for sen tenning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 4.Juni.2006 Del på Facebook Svart 4.Juni.2006 Mulig du har for sen tenningDa går motoren egentlig bare treg og forbruk stiger hvis man krever effekten som man er vant til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Muhammed Svart 5.Juni.2006 Del på Facebook Svart 5.Juni.2006 Etter det du beskriver kan det høres ut som at forgasseren er feiljustert, så motoren ikke får nok bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Har du kanskje byttet om på tennplugghettene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) i tillegg til det tidligere nevnte: hvis du har hatt sjøvann i motorrommet - lekkasje i en eller annen form - hender det at mekanismen for aksellerasjonspumpene på solexforgasserene korroderer nok til at disse ikke virker og da får du dette resultatet. dette er typisk forekommende etter vinterlagring. selve stemplet/membranen er aktivisert via en spiralfjær slik at selve aksellerasjonspumpen ikke beveger seg om armen er korrodert fast - kun fjæra trykkes sammen. prøv å se under forgasserene mens noen gir gass for deg - motoren skal ikke være i gang. går ikke stemplene/membranene inn er det nok dette som er problemet. Redigert 6.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 ...selv om den går pent på tomgang kan også registerrem ha hoppet en tann eller fem..... ....og skulle alt være svart og mørkt...så har jeg en innsugsmanifold med 2 forgassere til AQ140 b21 tilsalgs....1.500,-. ....samt coil og fordeler...500,-. lykke til Mvh Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 når det gjelder solexene - om det er akspumpene som har satt seg kan dette også oppstå om det har ligget vannperler i bunnen av flottørkammeret men normalt går det greit å rense å smøre dette tilbake til "normal" tilstand. hvis ikke har du fått et godt tilbud fra jorg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.