Jump to content

Forkromming


Majali

Recommended Posts

Hei, i forbindelse med mitt arbeid på "majali" trenger jeg å få forkrommet noen lanterner og beslag.

Jeg har vært i kontakt med Centrum fornikling i Oslo og Åssiden i Drammen, har fått en pris fra førstnevnte som jeg syntes var vel høy. Jeg lurer da på om det er noen som kjenner til noen fler som driver med fornikkling/forkromming?

 

Det er greit å betale hvis det er så dyrt overalt, men jeg får ikke ro hvis jeg ikke skjekker markedet først.....

 

 

noen erfaringer?

 

 

Mvh

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Gå inn på www.overflate.no/bedrifter. Der finner du "kjemisk fornikling" med noen firmanavn. I tillegg er det noe som heter Sørligaten Fornikling i Oslo, tlf. 22 19 37 49. Fant dette på nettet, og har ingen erfaring med noe av dette. :cryin:

Sørligaten fornikling er velkjent for oss som i tillegg til båt driver restauring av gamle kjøretøy med 2 eller flere hjul. De har et meget godt renome i dette miljøet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei, nå har jeg fått litt fler priser på forkromming.

 

De 2 prisene jeg har fått er fra Oslo begge 2

 

Pris 1: som er et prisoverslag kom på kr 5100.-

pris 2: som er et fastpristilbud er på kr 2700.- !!!!

 

Men jeg venter fortsatt på svar fra Sørligaten fornikling som det ble anbefalt .

Så det blir spennende å se hva det ligger på hos resterende.

 

Takk til dere for nyttig (og kansje besparende) info.

 

Siden jeg spør og får svar på dette fantastiske forum, kom jeg til å tenke på et av de beste ordtak som finnes:

 

" Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man kan spørre"

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Forkrommingsarbeide synest dyrt, men vær obs på at det er forarbeidet med sliping og

polering som koster penger. Den minste lille ripe i godset vil komme til syne på det ferdige

produkt dersom ikke forarbeidet er grundig utført.

 

Den billigste prisen er derfor ikke alltid den som gir best resultat.

 

For å hindre at rust slår i gjennom blir det lagt på et kobberbelegg under krommen. På

billigjobben sløyfes ofte dette.

 

Det er store kvalitetsforskjeller på slike jobber slik at det er lurt å innhente referanser.

Link to post
Share on other sites

Hei TMe.

 

Jeg må medgi at jeg ble litt enstelig når de var så billige.....men hvordan skal de få bevist sin eventuelle kompetanse hvis vi ikke prøver?

Jeg får ringe de og høre om de pleier å polere, rette, forkoppre osv....

 

Men jeg får vel en bedre pekepinn når (hvis) de andre jeg har forespurt kommer tilbake med en pris.

 

Nå sliter jeg litt med å få ut de "glassrørene" som sitter i lanterne, de er tydligvis kittet fast med et eller annet som jeg ikke får løst opp. Jeg tror nok ikke det er lett å få tak i sånne glass mer heller. :lol:

 

Men lykken står den kjekke bi, så er det bare å håpe.......  :lol:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

.....men hvordan skal de få bevist sin eventuelle kompetanse hvis vi ikke prøver?

Be om referanser - gjerne noen faste kunder som har brukt dem noen år og som dermed har erfaring med hvordan det holder over lengre tid. Er de seriøse, bør de ikke bli fornærmet om man ber om referanser. Gi dem evt. inntrykk av at du er en potensiell storkunde med mye på gang, så er de nok forståelsesfulle når du ber om referanser. Går jo ann å hinte om et potensielt stort marked i et forum du deltar i på nettet....
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Litt off topic, men dog, og ikke helt.

 

Jeg jobbet tidligere i NRK i serviceavdelingen fjernsynet i Oslo. En helg tenkte jeg å ta kona med en tur ut på byen til middag og dans. Valget falt på den gang populære "Humla". Jeg slengte meg på telefonen for å bestille et bord til to. Fikk et bryskt svar at, alt var fullt, hele kveden.

 

Så stakk det en "liten fanden" i meg. Jeg ringte tilbake til Humla , presenterte meg som Lars Harald Helgesen (og jeg brukte med vilje hele navnet)  i NRK fjernsynets serviceavdeling. "Kunne det tenke seg at dere hadde et bord ledig sånn ca. kl. 1900 - 2200, jeg har fått besøk av en foretningsforbindelse og ville gjerne invitere på en bedre middag" ? Svar: "Selvfølgelig ingeniør Helgesen, når som helst, når passer det å komme? Hvor mange blir der"?

 

Så vær ikke bedskjeden! Tiden med luen i hånden er over! (husker ikke om vi gikk på Humla den kvelden, det er godt mulig vi ikke gikk bare på trass!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Går det an å spørre om totalprisen for denne herligheten, gjerne stk pris hvis du har det.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hallo.

Stk.pris har jeg ikke, men totalt kom det på 3100.- + moms.

 

De delene som da er tatt er følgende:

 

Lanterner, koøyer, halegatter, baugbeslag, bokstaver til navn og en pyntering til et instrument som ikke var pent.

 

Og alt tok ca en uke enda de mente det var høysesong!  :cheers:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

I min villestefantasi hadde jeg ikke trodd det hadde nok tippet mellom 8-10 000,- hadde noen spurt meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

ja, jeg syntes det var en bra pris. Men det syntes jo noen småsår osv fra underlaget.

Hvis jeg hadde valgt en av de dyreste (13-15000.- + mva) hadde de polert vekk alle sår og tinnsparklet bulker osv.... men jeg kan leve med noen sår og spare  10-11000..... :smiley:

 

meget fornøyd med service og pris i allefall. og som sagt, det ble berde enn forventet.

 

PS har oppdatert hjemmesiden min, så nå skjer det ting med Majali :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Fårstår jeg deg riktig så har du satt inn ny motor i båten Da blir mitt spørsmål har du gammel motoren Volvo MB 18-F og i tilfelle skal den selges. Vet du hvor mange hester denne ga.

 

Grunnen til at jeg spør er at min båt som og er svensk ble levert med denne motoren orginalt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hei igjen.

Det er riktig at jeg har byttet motor ja, men den MB18-F motoren var totalt gåen... denne ga fra 45 - 54 hk avhengig av turtall (3000-4500 omd/min.)

 

Desverre er det ikke så mye jeg har igjen. men jeg har forgasser, termostathus og noe småtteri....

 

Og en overhalt RB gearkasse, 1,91:1

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ja da så, var bare en tanke hadde hvert artig å fått min i orginal stand. Det står nå en AQ 170 med 270 drev iden, orgionalt var med aksling og propell+ hengror, roret har jeg enda og akslingen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei, nå har jeg fått litt fler priser på forkromming.

 

De 2 prisene jeg har fått er fra Oslo begge 2

 

Pris 1: som er et prisoverslag kom på kr 5100.-

pris 2: som er et fastpristilbud er på kr 2700.- !!!!

 

Men jeg venter fortsatt på svar fra Sørligaten fornikling som det ble anbefalt .

Så det blir spennende å se hva det ligger på hos resterende.

 

Takk til dere for nyttig (og kansje besparende) info.

 

Siden jeg spør og får svar på dette fantastiske forum, kom jeg til å tenke på et av de beste ordtak som finnes:

 

" Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man kan spørre"

 

Erik

Hei.

Det er på tide å få tankene vekk fra dystre nyheter.

Båten trenger litt oppfriskninger av kromdetaljer før neste sesong. Var det Sørligaten du (Majali) endte opp med eller var det ett annet tilbud? Ser kvaliteten bra ut etter en sesong i bruk?

Mener å huske at det ble lagt ut noen bilder her av endel utstyr som var forkrommet, men kan ikke finne det igjen. Noen som har andre tips vedrørende forkromming/fornikling(?)

Redigert av Coronet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Det var ikke Sørligaten jeg endte opp med nei. Jeg havnet tilslutt på "Nikkel og Krom" i Oslo.

De var meget hyggelige og raske. Etter endt sesong er alt såre vel med unntak av baugbeslaget som jeg kanskje dro til litt hardt og som det da har løsnet et litet skall av fornikklingen. Ellers ser det meget rent og pent ut.

 

Når det gjelder bilder kommer det nok av at etter et levrandørskifte fra Telenor (hvor hjemmesiden lå) så forsvant hele kontoen min såogsi oven natten!!! Så alle timer med hjemmesiden til majali er nå tapt...

 

 

Bilde

 

Lykke til

 

(ps som skrevet tidligere er det nok en hviss kvalitetsforskjell fra dette og opp til de dyreste når det gjelder grunnarbeidet. Det er ikke tinnsparklet opp små riper osv i på det jeg har fått utført. men bevares iforhold til mye av det som selges nytt i er det slettes ikke dårlig!)

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Når det gjelder bilder kommer det nok av at etter et levrandørskifte fra Telenor (hvor hjemmesiden lå) så forsvant hele kontoen min såogsi oven natten!!! Så alle timer med hjemmesiden til majali er nå tapt...

Tok du ikke kopi før du sa opp :confused::confused:

 

Har gjort det samme selv, men med kopi av gammel hjemmeside, alt ok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...